واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ادامه دعواي منتقد و فيلمساز در نشست رسانهاي «عروس برفي»، دعواي دو روزنامهنگار بر سر خوردن ساندويچ و تداوم زدوخوردهاي رسانهاي در نشريات روزانه از حاشيههاي جشنواره در يكي دو روز اخير بودند. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، جشنواره فيلم فجر، هفتمين روز خود را در حالي پشت سر گذاشت كه كمكم چهره فيلمهاي مطرح جشنواره براي منتقدان سينمايي و مردم، آشكار ميشود و در روزهاي باقيمانده از نيمه دوم جشنواره، همه خود را براي ديدن چند فيلم جنجالي و البته آثاري از چند فيلمساز صاحبنام آماده ميكنند. اين در حالي است كه امروز فيلم «صندليخالي» مورد توجه منتقدان سينمايي واقع شده است. در بخش نوشتاري و رسانهاي جشنواره نيز، كشمكشهاي رسانهاي بر سر فيلمهاي «بهرام بيضايي» و «پرويز شهبازي» كه از روزهاي گذشته آغاز شده بود، ادامه داشت. نكته جالب اين كه در برخي نقدها و موضعگيريها، چهرههاي تازهرسيده مطبوعات، در يادداشتهاي خود از چهرههاي نورسيده(!) ميخواهند تا مرعوب اين و آن نشوند! عصر چهارشنبه، خبرنگار ما از صف جالب توجه مردم جلوي سينما فرهنگ و جوان در يك حال و هواي برفي، حاشيههايي را ثبت كرد كه ميخوانيد: از ساعت 17 تا 20 كه برف در شمال تهران در شديدترين حالت ميباريد، يك صف طولاني و فشرده جلوي در ورودي سينما فرهنگ به انتظار خريد بليط بودند تا بتوانند فيلمهاي مورد علاقه خود را ببينند. در لابهلاي صف، چند نفر از روي داربستهاي فلزي آويزان شده بودند و به عنوان ليدر جماعت جشنوارهرو فعاليت ميكردند. آنها از روي جدولهاي بزرگي كه در دست داشتند در مورد فيلمها به اظهارنظر ميپرداختند. يكي از نكات جالب توجه اين بود كه با اين كه از صحبتهاي جمعيت حاضر در صف، ميشد فهميد كه بسياري از آنها براي اولين بار به ديدن فيلمهاي مسابقه سينماي ايران آمدهاند، اما اظهار نظر آنها در مورد فيلمهاي بخش بين الملل و بازيهاي بازيگران بسيار جالب توجه بود. جمعيت حاضر در صف برخي بهرام رادان را شايسته سيمرغ بخش بينالملل ميدانستند و برخي ديگر شهاب حسيني را. در مقايسه با سينما فرهنگ، جمعيت كمتري مقابل سينما جوان ايستاده بود اما حضور يكي دو فرد مشكوك كه به نظر ميآمد بازار سياهي براي خود راه انداختهاند، جلبنظر ميكرد. چند نفري دور آنها جمع شده بودند و مشغول دو دو تا چهارتا، براي خريد بليط بودند. اما اوضاع سينماي رسانهها ظرف روزهاي گذشته؛ در فيلم «حيران» مرحوم شكيبايي نقش يك پدر بزرگ را بازي ميكرد و بازي رواني را از خود نمايش گذاشت كه همين قضيه موجب شد تا سينما رسانهها ياد او زنده شود و تا مدتي پس از پايان نمايش فيلم، همه درباره اين فيلم آخرين حضورهاي سينمايي «خسرو شكيبايي» با هم صحبت كنند. از حاشيههاي اين فيلم بازي صديقيان با لهجه افغاني در تمام فيلم و بازي باران كوثري با لهجه شمالي در قسمتهايي از فيلم است. اما نشست فيلم «عروس برفي» ديروز بارديگر محل برخورد منتقد و فيلمساز بود. البته اين بار، «سيروس الوند» كه با دست بانداژشده در نشست حاضر شده بود، نه تنها مقابل اعتراض برخي خبرنگاران و منتقدان، به آنها واكنش نشان داد بلكه از همكاران خود نيز دفاع كرد. «سيروس الوند» در اين نشست وقتي تلهفيلمسازي را براي فيلمساز مساوي «مسافر كشي» دانست، منتقدي، فيلمسازي را براي او «عليالسويه» دانست و «الوند» در پاسخ به او گفت: «هر كس اين حرف را زده، خودش را به نفهميدن زده». همين قضيه موجب شد تا همان روزنامهنگار، به الوند معترض شود و الوند در دفاع از خود، حرف خود را پس بگيرد و آن را تنها تعبيري سمبليك ارزيابي كند. اين فيلمساز در اين نشست، به فضاي سالن رسانههاي جمعي معترض بود و اعتراض خود را چنين نشان داد: «متأسفانه بعضي واكنشهاي حاضران در سينماي رسانهها به گونهاي بود كه انگار فيلم در يك سينماي پائين شهر به نمايش در ميآيد. البته من شنيدهام در اين سالن حرمت بهرام بيضايي را هم نگه نداشتهاند. بنابراين من توقع برخورد ديگري از اين گروه را ندارم.» الوند با اشاره به خطر از بين رفتن سينماي ايران گفت: «گروهي درصددند خيلي آهسته و عميق موجب تغيير هويت سينماي ايران شوند. در اين موقعيت اهالي مطبوعات بايد هوشيار باشند.» در اين جلسه از سوي تهيهكننده «عروس برفي» عنوان شد: «وقتي در چند جشنواره، فيلم مورد پذيرش هيأت انتخاب قرار گرفته، حس ميكنم كساني كه اين فيلم را مسخره كردهاند، نگاه مغرضانهاي دارند». از بين فيلمهاي به نمايش درآمده در صبح پنجشنبه، ميتوان به «چهرهبهچهره» ساخته «علي ژكان» اشاره كرد كه به نظر حاضران در سينماي رسانهها يك فيلم متوسط بود كه توقعات را از سازندهاش برآورده نميكرد. عدهاي هم آن را يك كار خوشساخت ارزيابي كردند كه ميتوانست در قالب يك سريال تلويزيوني، پربيننده و موفق باشد. در حين برپايي نشست رسانهاي فيلم «چهره به چهره» دعوا و زدوخورد بين دو تن از حاضران در سينماي رسانهها بر سر خوردن ساندويچ در سينما، كه به بيرون از سالن سينما كشيده شد، در ادامه كشمكشهاي انتقادي لابهلاي صفحات نشريات روزانه، جالب توجه بود و البته تأسفبار! فيلم «صندلي خالي» ساخته «سامان استركي» نيز مورد توجه منتقدان و اهل رسانه واقع شد و بيشتر كارشناسان سينمايي آن را يك اثر تجربي موفق ارزيابي كردند. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]