تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827701214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درخشش فیلمسازان جوان


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: نمایش موفق و درخشش فیلم‌های سینمایی "درباره الی" و "بیست" در محافل بین‌المللی نشان‌دهنده اقبال مخاطب خارجی به تجربه‌‌های تازه سینمای ایران و نویدبخش آغاز فصلی تازه برای آن است. به گزارش خبرنگار مهر، موفقیت فیلم‌های سینمایی "بیست" ساخته عبدالرضا کاهانی و "درباره الی" اصغر فرهادی در دو جشنواره کارلووی واری و برلین نشان‌دهنده پویایی و بلوغ سینمایی است که گفته می‌شد خورشید اقبالش افول کرده است. سینمای ایران که در سال‌های پیروزی انقلاب سفیری شایسته برای فرهنگ و هنر ایران بوده، بیشترین موفقیت‌ها در عرصه‌های جهانی را به ارمغان آورده است. توجه جشنواره‌های جهانی به سینمای نوپای ایران که پس از جمهوری اسلامی متولد شده بود در سال‌های اخیر کمرنگ شده و نمایندگان سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی کمتر با استقبال گسترده روبرو می‌شوند. با این همه نام‌های شاخص این عرصه مانند عباس کیارستمی،مجید مجیدی، جعفر پناهی و محسن مخملباف همچنان مرکز توجه جشنواره‌های خارجی هستند حتی اگر فیلم‌هایشان انتظارهایی که از آنها وجود دارد، برآورده نکند. اما رویکرد تازه سینماگران ایرانی به سینمای اجتماعی که هنوز بسیار جوان و نوپا است به سرعت در جشنواره‌های خارجی با اقبال روبرو شد. فرهادی و کاهانی را می‌توان نماینده این جریان دانست که نویدبخش دورانی تازه برای سینمای ایران است. فرهادی و کاهانی هویت مستقل و نگاهی خاص دارند که شبیه به دیگرفیلمسازان موفق ایرانی نیست. ممکن است تاثیرپذیری از یک جریان سینمایی یا چند فیلمساز در فیلم‌های این دو دیده شود، اما نمی‌توان آنها را متهم کرد از فیلمسازی تقلید می‌کنند. منتقدان سینمای جشنواره‌ای بر این باورند که سینماگرانی که فیلم‌هایشان خارج از مرزهای ایران با استقبال مواجه می‌شود تمایلی برای نمایش آثارشان در ایران ندارند و ارتباط با مخاطب داخلی برایشان مهم نیست. فیلم‌های فرهادی و کاهانی ثابت می‌کنند که هم می‌توان با عوامل حرفه‌ای فیلم ساخت، هم با تماشاگر داخلی ارتباط برقرار کرد و هم در جشنواره‌های خارجی به موفقیت رسید. "درباره الی" و "بیست" از دل سینمای حرفه‌ای آمده‌اند و توانمندی سینماگران ایرانی را نشان می‌دهند. در این فیلم‌ها دنیای انتزاعی و تمثیلی و زبان پیچیده و نمایش بدویت و فقر فرهنگی و اقتصادی به چشم نمی‌خورد. هر دو کارگردان در قصه‌گویی موفق هستند، ساختار سینمایی را رعایت کرده و کوشیده‌اند زبانی جهانشمول داشته باشند. موفقیت این فیلم‌ها در عرصه بین‌المللی علاوه بر نمایش توانمندی و استعداد سینماگران ایرانی نشان می‌دهد با تغییر جهت و رفتن به سمت تجربه‌های تازه سینمای ایران می‌تواند جایگاه غبطه‌‌برانگیز خود را در سال‌های نه چندان دور به دست آورد. نسلی از سینماگران که مقلدان سینمای کیارستمی، مخملباف و پناهی بودند نتوانستند در عرصه جهانی موفقیتی برای سینمای ایران به همراه آورند، آثار آنها اصالت سینمای فیلمسازان شاخص ایرانی را نداشت و طبیعی بود جشنواره‌های خارجی به آنها توجه نکند. توجه به "درباره الی" و موفقیت "بیست" در جشنواره کارلووی واری نشان می‌دهد سینمای ایران در حال پوست اندازی و تجربه شیوه‌های تازه در جذب مخاطب بین‌المللی است. ادامه این جریان به نفع سینمای ایران است، سینمایی که هم مخاطب داخلی جذب می‌کند، هم برای اکران در داخل ایران و با توجه به مقرراتی که وجود دارد مشکلی ندارد و هم می‌تواند در جشنواره‌های خارجی با اقبال روبرو شود. "درباره الی" و "بیست" محصول کامل و نتیجه طبیعی جریانی هستند که سینمای ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب طی کرده است. سینمایی که از پس فراز و فرودهای بسیار گذشته و به دوران پختگی رسیده است. این جریان در صورت ادامه می‌تواند کامل‌تر و در داخل و خارج با اقبال روبرو شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن