تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830741805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خواستگار كشي در عمارت عمه جان شمسي


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: همشهری-شمس‌العماره از جمله سريال‌هاي سيماست كه اين روزها با استقبال مخاطب روبه‌رو شده است.اما اين استقبال نه به واسطه داستان پركشش كه به‌دليل حضور شخصيت‌هاي متفاوت سريال است. معمولا در يك اثر موفق تلويزيوني چند عنصر اصلي اين موفقيت را تضمين مي‌كنند؛ نخستين عنصر كشش داستاني است؛ هرچه فيلمنامه قوي‌تر و داستان مورد روايت سريال داراي فراز و فرود بيشتر باشد، رضايت بيننده بيشتر مي‌شود. البته اگر فيلمنامه يك سريال از يك اثر ادبي شناخته شده اقتباس شود بسيار موفق‌تر است، چرا كه الگوي روابط شخصيت‌ها و سرگذشت آنها قبلا در ذهن نويسنده شكل گرفته است. در مرحله بعدي، شخصيت‌ها قرار دارند كه تافته‌اي جدا بافته از داستان نيستند و قوام شخصيت‌پردازي چه در عرصه ادبيات و فيلمنامه و چه در عرصه تصوير از عوامل ديگر موفقيت يك سريال تلويزيوني است. البته شاخصه‌هاي ديگري نيز در اين امر دخيلند‌ اما براي نگاه به سريال شمس‌العماره دقيق‌شدن در اين دو بخش كفايت مي‌كند. چنان كه ذكر شد شمس‌العماره سريالي نسبتا مفرح است اما اين امتياز به هيچ وجه به داستان سريال ربطي ندارد. در حقيقت اصلا شمس‌العماره داستان قابل ذكري ندارد. اگر از يكي از مخاطبان تلويزيون بخواهيد كه داستان سريال را تعريف كند، بيش از دو خط نمي‌تواند پيش برود. چون كل روايت در يك موقعيت يعني موقعيت ورود خواستگاران جديد دچار جمود مي‌شود. در حقيقت آن انرژي ابتدائي فيلمنامه در ارائه يك روايت جذاب خيلي زود مهار شده و سطح سريال را در سطح يك برنامه معمولي براي سرگرمي نسبي مخاطب عام پائين مي‌آورد. چرا كه به محض اينكه داستان پاي خود را پس مي‌كشد، شخصيت‌ها پا را وسط مي‌گذارند تا به مدد جذابيت‌هاي شخصيتي، سريال را از ورطه تكرار و ملال بيرون بياورند. نكته حائز اهميت در مورد شخصيت‌هاي اين سريال كه باعث نجات سريال شده است اين است كه روي شخصيت‌پردازي نقش بسيار بيشتر از اثر‌گذاري آن در داستان دقت شده‌است به‌عنوان مثال شخصيت ليلا جمع تمام معشوق‌هاي وحشتناك تاريخ ادبيات ماست كه مو را از ماست خواستگاران بخت برگشته مي‌كشد و به خاطر يك دستمال مي‌تواند قيصريه آنان را به آتش بكشد. به همين نسبت ديگر شخصيت‌هاي شمس‌العماره نيز داراي جذابيت‌هاي خاص خود هستند كه البته برخي از آنها وامدار يك سريال ديگرند. ‌از طرف ديگر شخصيت دايي هرمز نيز در موارد بسياري يادآور شخصيت شازده اسدالله است.اما چنانكه ذكر شد اين شباهت از حد برخي از شخصيت‌ها فراتر نرفته و در شخصيت‌پردازي ديگر شخصيت‌ها از عناصر ديگري استفاده شده يكي از اين عوامل حاضر جوابي و نكته‌سنجي اكثر شخصيت‌هاست. بده‌بستان‌هاي كلامي و وجود وسواس در ديالوگ نويسي براي شخصيت‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد.و گرچه بعضي از شخصيت‌ها مثل پري خانم در ادامه شخصيت وي در فيلم كافه ستاره است اما گاهي اوقات رفتار وي و روابط عاطفي يكطرفه‌اش با هرمز‌خان براي بيننده جالب است. در واقع سازندگان شمس‌العماره براي گريز از ملالي كه به‌دليل فقر داستان دير يا زود گريبانگير تماشاگران اين سريال مي‌شد به شخصيت‌ها بها‌داده و آنها را در داستان برجسته ساختند. وجود شخصيت‌هاي فرعي مثل پري خانم و شكور و دريا به‌رغم آنكه دليل و پايه‌اي محكم براي ادامه حضور ندارند اما در مواقعي داستان را از ملال خارج مي‌كنند. اما همين جنگ موش و گربه شكور و دريا نيز هر‌چه قدرهم كه با نمك باشد براي بيننده عادي شده و عريان بودن داستان بيشتر خود را نمايان مي‌كند. نويسندگان سريال شمس‌العماره سعي كرده‌اند، داستان سريال را به مدد اين شخصيت‌ها سرپا نگه دارند. اما گويا اين اصل فراموش شده است كه هيچ‌چيز مثل شنيدن معيارهاي ازدواج يك دختر بي‌تمايل به ازدواج و توجيهات خواستگاران، در سينما و تلويزيون ما مستعمل نشده است. اين درست است كه شخصيت ليلا شباهت بسيار زيادي به دختران امروزي و بي‌اعتماديشان به ازدواج دارد و تماشاي‌ گير‌افتادن خواستگاران در تله بي‌صداقتي خوشايند است اما همه اين خوشايندي‌ها در يك شبكه روابط داستاني جذاب است كه به پختگي مي‌رسد و سريال را از سطح يك برنامه عادي به سطح يك اثر قابل اعتنا؛ حال در هر ژانري مي‌رساند. شمس‌العماره و واكنش بينندگان تلويزيون به آن به چند نكته اساسي در تلويزيون ما اشاره دارد نخستين نكته عطش تماشاگر تلويزيون به سريال‌هاي عاطفي و خانوادگي است؛ اصل مهمي كه مخصوصا در ساليان اخير بسيار مغفول مانده است و سريال‌هايي چون شمس‌العماره از جمله برنامه‌هايي هستند كه استقبال از آنها پيش از آنكه به‌وجود خود اثر بستگي داشته باشد به كمبودش در نوع توليدات سيما بستگي دارد. بسياري از مخاطبان سيما از وجود سريال‌هاي پليسي و كارآگاهي كه با چاشني مخاطرات اجتماعي توليد مي‌شود گله دارند آنان در پي ديدن آثاري با چاشني مهر و محبت و عشق و دوستي‌اند. سريال‌هايي كه راه ارتباط با مخاطب جوان را تنها در سرعت و هيجان و راز و معماي پليسي نداند و بايد گفت كه شمس‌العماره از اين نظر سريال به‌جايي است. نكته دوم ضرورت توجه به داستان و در واقع ادبيات فيلمنامه است. چرا كه نبود داستان قوي مي‌توان هر اثري را حتي با يك تيم حرفه‌اي توليد و بازيگران بسيار خوب را به اثري معمولي تبديل كند. اين درست است كه در اكثر اوقات تماشاگر تلويزيون كمال گرا نيست و خود را با هر سطح سريالي تطبيق مي‌دهد اما وجود داستان قوي و جذاب مي‌تواند تضمين‌كننده موفقيت اثر در جذب بالاي مخاطب و اغناي وي باشد. ضعف داستان درست همان نقطه ايست كه سريالي چون شمس‌العماره نيز از آن ضربه خورده است و به‌رغم پتانسيل‌هاي بالا آن‌را در سطح يك سريال معمولي تلويزيوني ثابت نگه داشته است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن