تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820796245
نقد فیلم راونی هیچکاک از دیدگاه روان شناسی زیگموند فروید
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: نقد فیلم "راونی" هیچکاک از دیدگاه روان شناسی زیگموند فروید
فروید اعتقاد دارد انسانها درگیر تسلط ناخودآگاه هستند و این ناخود آگاه است که بر اعمال انسان ها کنترل دارد؛ همانطور که نورمن اسیر عقده های روانی است و در پس این عقده ها دست به اعمالی می زند.
كندوكاوی به ناشناخته های درون
فرحناز علیزاده
" آدمی در چنبره ی نا آگاهی گرفتار است " فروید
آلفرد هیچكاك استاد دلهره سینما در فیلم " روانی " ترس را نه برای ایجاد ترس و ساخت فضاهای ترسناك، بلكه برای شناخت انسان و بررسی زوایای روح او به كار می گیرد. او به جای استفاده از سرداب های نمور، دهلیز های پیچ در پیچ و یاصدای جغد؛ شخصیت دوگانه ای را خلق می كند تا عمل ترس را در روابط انسان و ذهن آنان کندوکاو کند. این استاد ِترس، به جای عامل بیرونی گوتیك كه عنصر ناشناخته ها و محیط را شامل می شود به عنصر درونی یعنی به تضاد انسان با درون خویش می پردازد .
هیچكاك با به كارگیری اصل تقابل به ساخت کاراکترهایی متفاوت روی می آورد. شخصیت هایی مانند؛ مردعاشق ولی عاقل(فراخود قوی) در مقابل دختری كه در ابتدا به نهاد برای رسیدن به امیال و آرزوها جواب مثبت می دهد و سپس به كمك فراخود و عقل این احساسات را كنترل می كند تا با یافتن خود به تعادل برسد(پیروزی خود) هیچکاک این شخصیت را در تضاد با نورمن قرار می دهد كه به نهاد لگام گسیخته ی خود اهمیت می دهد( برتری نهاد )؛ هیچکاک با ایجاد تناقض بین دو شخصیت ما را به شناخت درونی انسان می رساند.
مرد جوان به دلیل اجبار در باز پس دادن قرض های پدر و تامین مخارج همسر قبلی از ازدواج با دختر مورد علاقه اش سرباز می زند. او در برابر مشكلات صبور است و همیشه راه حل منطقی كارها را در نظر می گیرد."یكی از ما دو نفر باید باشد كه وقتی (کارآگاه )آمد با خبر شویم" .او در مقابل مشكلات به قانون و كلانتر مراجعه می كند . فراخود مرد چنان قوی است كه می تواند امیال و احساساتش را كنترل و درمقابل نهاد ایستادگی كند. اما زن جوان كه سخت عاشق است دست به دزدی می زند تا مشكلات مادی را برطرف كند و به آرزوها و معشوقش برسد. فردی با سابقه ی ده ساله ی كاری كه حالا بین نهاد و فراخود در حال جدال و كشمكش است. كسی كه وقتی پلیس، (نماینده ی قانون) را می بیند دست و پایش را گم می كند و از راه اصلی(جاده – زندگی) منحرف می شود. دختر بعد از ساکن شدن در مسافرخانه متروکه و آرامش نسبی و در پی صحبت با نورمن متوجه می شود كه نزدیك است در تله ای بیفتد كه به دست خودش ساخته؛ نتیجه نهاد آشوبگر را كنترل می کند و با کمک فراخود به خود درونش می رسد. اینجاست که قصد عزیمت و بازگشت به خانه را در سر می پروراند.
اما شخصیت برجسته و اصلی اثر یعنی نورمن ؛ جوانی زخمی و لطمه دیده است. او كه در كودكی پدر را از دست داده و زیر سلطه ی مادربزرگ شده آن چنان به مادر وابسته و عاشقش شده است كه وقتی مادر عاشق مرد دیگر می شود ، چون مرد را رقیب عشقی خود می داند(عقده ادیپ)؛ نه تنها مرد را بلكه مادر را نیز می كشد. مرد جوان بعد از مرگ مادر برای فرار از تنهایی، جسد مادرش را به خانه آورده و كم كم با او شروع به صحبت می كند، به گونه ای كه جای مادر، خود صحبت می كند و این جاست كه به دوگانگی شخصیتی می رسد. نیمی مادر است و نیم دیگر نورمن . در واقع به اعتقاد فروید او دچار درجازدگی و نوعی " نورز" شخصیتی می شود. شخصیتی که در دوره ای از زندگی متوقف می شود و وابسته به دوران کودکی خود است. نورمن در دوران قدیم سیر می کند و به وسواس شدید در تمیز نگه داشتن متل گرفتار میشود که این خود از علائم دیگر نورز محسوب می شود .
از صحنه های ماندگار اثر می توان به صحنه ی قتل اشاره كرد وآن را از دو جهت بررسی كرد. ابتدا از دیدگاه نورمن و دیگری از نگاه مادر نورمن. مادر نورمن(نیمه ی دوم نورمن)وقتی می بیند دختر تازه وارد می خواهد محبت پسر را از او بگیرد، به علت حسادت مادرانه و به خاطر بدگویی های دختر و پیشنهادش به دیوانه خانه فرستادن مادر و اینكه نورمن نباید بگذارد مادر به او زور بگوید، عصبانی شده و دست به قتل دختر می زند.
ازسوی دیگر نورمن به دختر علاقه مند می شود و وقتی متوجه می شود كه دختر صبح زود قصد بازگشت وترک او و همچنین قصد نصیحت كردنش را دارد، از دختر بیزار می شود؛ به گفته ی نورمن " شاید دختران زیبا بتوانند او را گول بزنند اما نمی توانند مادرش را گول بزنند " بنابراین دو نیمه ی شخصیت كه علیه دختر شوریده اند (مادر نورمن /نورمن جوان)دست به دست هم داده و نیمه ی دوم نورمن(مادر) كه انگیزه ی قوی تری دارد ،دست به جنایت می زند.
از صحنه های موثر دیگر كه اوج داستانی فیلم را نیز در بر می گیرد ،می توان به صحنه ای اشاره کرد كه نورمن در لباس زنانه به نیت کشتن دختر به سمت او می رود. این صحنه به خوبی بیانگر جدال بین نورمن مادر و نورمن جوان است.
در دیدگاه فرویدی آن چه كه مقعر است ، نماد زنانگی و آن چه كه طولش از قطرش بیشتر است نماد مردانگی محسوب می شود. نورمن ازسوراخ گردی كه در دیوار كنده شده و از داخل روزنه ای گرد(نمادزنانگی) به دختر نگاه میكند تا امیال جنسی سركوب شده اش را ارضا کند. هم چنین روانكاوان آب را به هر شكلش نمادی مادینه یا مادرانه تعبیر كرده اند. نورمن وقتی دختر را در حال شستشوی می بیند به او حمله می كند و سپس او را درون مردابی كه گرد است ،مدفون می كند. مردابی كه همه چیز را درخود فرو می كشد و شاید نمادی از زهدان زن باشد.
تصویر شب، تاریکی، طوفانی که زوزه می کشد، خصوصیات ضمیر ناهشیار و نهاد را القا می کند؛ نورمن در تاریکی دست به جنایت می زند، او از نور می ترسد وكار دفن جسد را در تاریكی کامل انجام می دهد.
این تاریكی وقتی دختر می خواهد از پول سرقتی برداشت كند، نیز دیده می شود؛ او در اتاق كوچك و تاریك دستشویی دست به این كار می زند. استفاده از جاروی بلند و سطل گرد كه یكی را داخل دیگری قرار می دهند نیز می تواند نشان نرینگی و مادگی باشد. همچنین نورمن از چاقو كه نشان مردانگی ست برای كشتن افراد سود می جوید. برج و خانه كه بالای تپه (كوه نشان مردانگی) است و اشراف به دوازده اتاقی دارد كه در بستر گرد زمین جایگزین شده اند نیز می تواند نشانی از نماد های دیگر جنسی از دیدگاه فروید باشد.
تنش بین خشکی و آب را نیز می توان شبیه تنش هشیار و ناهشیار در نظریه ی فرویدی دانست؛ مرز بین خشکی و مرداب که نورمن در آن می ایستد و بلند بلند می خندد.
از دیگر نکات نهفته در متن می توان به تپق های زبانی توجه داشت.به اعتقاد زیگموند فروید، بروز ناخودآگاه توسط تپق های زبانی امکان پذیر است. فروید معتقد است هیچ چیز بی سبب و تصنعی نیست ؛ درمسائل روانی همه چیز به هم مربوط است. وقتی کسی اشتباهی می کند، در واقع ضمیر ناخود آگاه اوست که خود را به رخ می کشاند و بارز می شود. نورمن در مقابل کارآگاه به تته پته می افتد و دچار لكنت زبان می شود. همچنین در مقابل مرد كه او را به گونه ای باز خواست می كند با انگشت های دستش بازی بازی می كند.
همانطور که گفته شد، وسواس نیز از دیگر عوارضی ست كه در بروز ناخود اگاه جلوه گر است. نورمن هر هفته شمد ها را عوض می كند تا بوی نا نگیرد. او چراغ متل را گرچه بی فایده است روشن می گذارد. به دوازده اتاق مرتبا درحالی كه می داند مسافری نیست ،رسیدگی می كند. او اتاق مادر را در طی این سالها مرتب و تمیز نگاه می دارد. اتاقی پر از تجملات كه در تضاد با اتاق خودش و عروسك های شكسته اش بیشتر نمود پیدا می کند و آشکار می شود. این وسواس در تمیزی و مرتب انجام دادن كارها از احساس گناهی است كه در او ریشه دوانده. او خود را موظف به انجام این كارها می داند تا وجدان آشفته ی خود را التیام بخشد و درمان کند. نورمن جوان برای این كه مادر را همیشه در كنار خود ببیند حتی جای او می خوابد؛ او با سر پا نگه داشتن متل به گونه ای دیگر می خواهد سرپوشی بر مرگ مادر وعذاب وجدان خود بگذارد.
از بحث های دیگر فروید لیبیدوی جنسی است. در نگاه فروید پرواز یک نماد جنسی است. وجود پرنده های خشک شده نشان از غرایز سرکوب شده ی جنسی و عدم توانایی جنسی نورمن است. خشک کردن پرنده ها نشانی از عدم ارتباط با موجود زنده و عدم پرواز است. نورمن در زیرعقاب خشک شده ای می نشیند که به سمت او خیز برداشته است.
در انتها تنها می توان گفت نقد فرویدی یک نگاه جبرگراست. فروید اعتقاد دارد انسانها درگیر تسلط ناخودآگاه هستند و این ناخود آگاه است که بر اعمال انسان ها کنترل دارد؛ همانطور که نورمن اسیر عقده های روانی است و در پس این عقده ها دست به اعمالی می زند که بیانگر نوعی انسان روانی است.
منابع :
1-فیلم سایکو (روانی) اثر آلفرد هیچکاک .
2-غیاثی، محمد تقی؛ نقد روان شناختی متن ادبی ، انتشارات نگاه
تهیه و تدوین :گروه فرهنگ و هنر سیمرغwww.seemorgh.com/cultureاختصاصی سیمرغ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
پرواز پروانههای کودکی بر فراز نصف جهان فریدون حسنپور: نقد فیلم کار سختی است
پرواز پروانههای کودکی بر فراز نصف جهانفریدون حسنپور نقد فیلم کار سختی استکارگردان سینما و منتقد گفت در شرایط کنونی نقد فیلم کار بسیار دشواری است و برای نقد به منتقدانی با انصاف نیاز است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان فریدون حسنپور امشب در نشست نقد و بررسی آثار فیلمسازاپرواز پروانههای کودکی بر فراز نصف جهان/ نقدی بر آثار فیلمسازان اصفهان
پرواز پروانههای کودکی بر فراز نصف جهان نقدی بر آثار فیلمسازان اصفهانامسال در بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان اتفاق بسیا خوبی رخ داد و آن اکران فیلمهای فیلمسازان اصفهانی در تالار هنر بود که چند مورد از فیلمهای کوتاه اکران شده را مورد بررسی قدانلود کتاب شناخت طبیعت انسان از دیدگاه روانشناسی
هدف کتاب شناخت طبیعت انسان از دیدگاه روانشناسی آشنا ساختن عموم مردم با اصول روانشناسی فردی است نویسنده توضیح میدهد که چگونه رفتار نادرست هر فرد بر آهنگ زندگی اجتماعی و گروهی انسانها تاثیر میگذارد مشخصات نام نویسنده آلفرد آدلر فرمت کتاب PDF تعداد صفحات 101 حجم فایلچگونه با تبلیغات و شگردهای روانشناسی مصرف آب را کمتر کنیم؟
چگونه با تبلیغات و شگردهای روانشناسی مصرف آب را کمتر کنیم اقتصاد > انرژی - ایسنا نوشت یکی از اهداف مهم رفتارهای ارتباطی رسانهها متقاعد کردن است و منظور از متقاعد کردن استفادهی نمادین از واژهها کلمات تصاویر و صداها برای تأثیر بر دیگران بمنظور اآسیبشناسی روابط بینالملل از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)
آسیبشناسی روابط بینالملل از دیدگاه امام خمینی رحمه الله علیه بررسی اندیشه سیاسی امامخمینی رحمه الله علیه در سطح ساختاری نشان میدهد که روابط بینالملل مطلوب مبتنی بر توزیع عادلانه قدرت تعاملات اقتصادی متقارن و حفظ هویتهای فرهنگی کشورهاست بخش سوم و پایانی استقلال فرهنگی ونشست نقد و بررسی فیلم آرایش غلیظ
عکس میلاد بهشتی نشست نقد و بررسی فیلم آرایش غلیظ نشست نقد و بررسی فیلم آرایش غلیظ به کارگردانی حمید نعمت الله بعدازظهر یکشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد ۱۳۹۳ ۷ ۲۱ - ۱۱ ۱۸نقدی بر عملکرد کاروان ایران در بازیهای آسیایی اینچئون
نقدی بر عملکرد کاروان ایران در بازیهای آسیایی اینچئون جام جم ورزشی یکی از کارشناسان ورزش کشور در یادداشتی به نقد عملکرد کاروان ایران در بازیهای آسیایی اینچئون پرداخت این کارشناس ورزش در یادداشت خود آورده است ابتدا بر خود لازم میدانم کسب مدالهای ارزشمند بازی&zwnjافتتاح دومين مرکز مشاوره و خدمات روانشناختي و روانشناسي دانش آموزي در شهرستان گناباد
۲۳ مهر ۱۳۹۳ ۱۹ ۳۲ب ظ افتتاح دومين مرکز مشاوره و خدمات روانشناختي و روانشناسي دانش آموزي در شهرستان گناباد دومين مرکز مشاوره و خدمات روانشناختي و روانشناسي دانش آموزي استان در شهرستان گناباد با حضور رئيس اداره مشاوره تربيتي افتتاح شد به گزارش خبرگزاري موج در مراسمي با حضور فرمروانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری
روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهریرنگ سیاه در جهانبینی او چندان مطلوب نیست و اصلاً مایه تنفر سهراب است به مناسبت زادروز سهراب سپهری رابطه رنگ و روان آدمی بدیهی است کیفیت تأثیر انسان از رنگها ماهیت کاملاً روانی دارد و به طور غیرمستقیم در هنجارها و واکنشهای او مؤثر است بهپرواز پروانههای کودکی بر فراز نصف جهان آذربایجانی: دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان ایجا
پرواز پروانههای کودکی بر فراز نصف جهانآذربایجانی دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان ایجاد شودرئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان گفت دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان باید در اصفهان ایجاد شود اصغر آذربایجانی امرورئیس هیئت داوران بخش جنبی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم: کتاب نقد فیلمهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم
رئیس هیئت داوران بخش جنبی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم کتاب نقد فیلمهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم منتشر میشودرئیس هیئت داوران بخش جنبی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قم گفت نقد فیلمهایی که در این جشنواره به اکران رسید جمعآوری شده و به زودی منتشر خواهد شد داوود جلدر نشست نقد و بررسی «وروجکها» عنوان شد امیدوارم چراغ فیلمسازی کودک و نوجوان پس از این جشنواره خاموش
در نشست نقد و بررسی وروجکها عنوان شدامیدوارم چراغ فیلمسازی کودک و نوجوان پس از این جشنواره خاموش نشودفرزاد اژدری گفت امیدوارم چراغ فیلمسازی کودک و نوجوان پس از این جشنواره خاموش نشود و همچنان تا بیست و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان چراغ فیلمسازی در حوزه کودک روشنچیستی مطالعاتفرهنگی در ایران هنوز مبهم است/ نقد و بررسی کتاب «روششناسی مطالعات فرهنگی»
دین و اندیشه اندیشکده ها عباس کاظمی چیستی مطالعاتفرهنگی در ایران هنوز مبهم است نقد و بررسی کتاب روششناسی مطالعات فرهنگی دکتر عباس کاظمی در نشست نقد و بررسی کتاب روششناسی مطالعات فرهنگی گفت این کتاب از اولین تلاشها و کوششهایی است که در حوزه روششناسی مطالعات فرهنگی دردر نشست نقد و بررسی فیلم «دزد و پری» عنوان شد خوشحالی حسین قناعت از برقراری ارتباط کودک درون بزرگسال
در نشست نقد و بررسی فیلم دزد و پری عنوان شدخوشحالی حسین قناعت از برقراری ارتباط کودک درون بزرگسالان با فیلمش چهره های شاخص در بین مخاطبین دزد و پریکارگردان فیلم سینمایی دزد و پری با ابزار خوشحالی از برقراری ارتباط کودکان با فیلمش گفت البته در سالن در زمان نمایش فیلم بزرگسالان همنسرین دوستی در کاراته برنز گرفت/ کسب اولین و آخرین مدال کاروان ایران توسط بانوان +فیلم
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۷ کاراتهکای ایران به مدال برنز بازیهای آسیایی دست یافت به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از اینچئون در دیدار رده بندی وزن 50 – کیلوگرم کاراته نسرین دوستی برابر بکووا از قرقیزستان با نتیجه شش بر یک به پیروزی رسید و به مدال برنز دست یافت این آخرین مدال کاروخرید راهی برای رسیدن به ارامش!!(تست روانشناسی )
خرید راهی برای رسیدن به ارامش تست روانشناسی وقتی آشفته و مضطرب هستید به مغازهها نزدیک نشوید اگر خرید کردن راه شما برای فرار از مشکلات است به خودتان قول دهید که تا آرام نشدنتان سراغ هیچ مغازهای نمیروید از طرف دیگر لازم است جایگزینی برای آرام کردن خود پیدا کنید جایگزیبدون آگاهی از روانشناسی کودک، ساخت نمایش برای کودکان کاری دشوار است
پدرام معصومی بازیگر نمایش ˝ماهی های ستاره ای˝ در گفت و گو با پانا بدون آگاهی از روانشناسی کودک ساخت نمایش برای کودکان کاری دشوار است خبرگزاری پانا پدرام معصومی بازیگر نمایش ˝ماهی های ستاره ای˝ گفت بدون آگاهی از روانشناسی کودک ساخت نمایش برای این گروه سنی کاری دشوار است ۱۳-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها