واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رضا اسماعیلی در گفتوگو با فارس:
صفارزاده زمانی برای فلسطین شعر سرود که کسی برای آن شعر نمیگفت
رضا اسماعیلی، شاعر در آستانه اختتامیه دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده گفت: آن مرحوم پیش از انقلاب هم توانمندیهای ادبی خودش را به جامعه ادبی آن زمان اثبات کرد ولی روشنفکران، ایشان را به خاطر شاعر مذهبی بودن به حاشیه میراندند.
خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ اختتاحیه دومین جایزه ادبی علمی «دکتر طاهره صفارزاده» یکشنبه چهارم آبان در سالن سوره حوزه هنری برگزار میشود. به همین مناسبت رضا اسماعیلی، شاعر در گفتوگو با فارس به بیان دیدگاههای خود در خصوص آن مرحوم پرداخت. وی صفارزاده را را یکی از بنیانگذاران ادبیات انقلاب اسلامی پیش از انقلاب توصیف کرد و افزود: پیش از انقلاب که جریان ادبیات انقلاب هنوز قوام پیدا نکرده و شکل نگرفته بود، معدود شاعرانی بودند که عمر خودشان را صرف تعالی ادبیات انقلاب کردند. زاز این جمله می توان به طاهره صفارزاده و سیدعلی موسوی گرمارودی اشاره کرد. در واقع از جمله این شاعران راه را باز کردند و خط شکن بودند. اسماعیلی در ادامه اظهارات خود افزود: بعد از پیروزی انقلاب شاعران نسل جوان با الگوگیری از این بزرگوار شعر انقلاب را گسترش و پروبال دادند. اگر امثال صفارزاده و گرمارودی نبودند شاید با دست اندازهای جدی مواجه می شدیم که الحمدالله نقش این فرهیختگان در نطفه بستن شعر انقلاب و در شکل گیری آن بسیار موثر بود. اسماعیلی، صفارزاده را یکی از بنیانگذاران حوزه هنری سازمان تیلیغات اسلامی عنوان کرد و افزود: حوزه هنری توسط صفارزاده به پایگاه شعر انقلابی تبدیل شد و باعث جمع شدن شاعران در حوزه هنری شد و هسته اولیه شعر انقلاب شکل گرفت بنابراین در شکل گیری جریان ادبیات و شعر انقلاب اسلامی نقش داشتند. انقلاب را در مرزهای ایران خلاصه نمیکرد اسماعیلی، صفارزاده از شاعرانی توصیف کرد که انقلاب را در مرزهای ایران خلاصه نمی کرد و گفت: آن مرحوم اندیشه و ارزشهای انقلاب را به ورای مرزها صادر می کرد که باعث شد این نوع از ادبیات در جهان گسترش پیدا کند او یک انسان برگزیده بود و شعرهایش بعد جهانی داشت، اکثر سروده هایش در مورد مردم ستم دیده و استعمار گشته امریکای لاتین بود. حتی می توان گفت زمانی که کسی برای فلسطین شعر نمی گفت صفارزاده در این عرصه شعر می سرود. نقش صفارزاده در رشد شعر آیینی مضامین و محتوای شعری صفارزاده نیز از دیگر مواردی بود که اسماعیلی در گفتگوی خود با فارس به آن اشاره کرد. وی بیشتر مضامین شعری صفارزاده را دینی و آیینی کرد و گفت: صفارزاده اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی سازنده و دینی انسان ساز طرح می کرد و بسیاری از شخصیت های دینی در شعر صفارزاده حضور ملموس دارند مانند بلال حبشی و شخصیت های مثل حضرت زینب(س) و سلمان فارسی نمود بارز دارد. در واقع ایشان سعی کرده که با بیان و تصویر کشیدن بزرگان دینی و شخصیت هایی که در تاریخ و فرهنگ اسلامی تاثیر گذار بودن ارزشهای انقلابی و آموزه های دینی وشعری خالص و ناب را عرضه می کند. صفارزاده شعر نو دینی را بنیان گذاشت اسماعیلی در ادامه افزود: شاعر شعر سپید و نو مذهبی تا پیش از انقلاب نبود ولی صفارزاده از کسانی بود که در قالب نیمایی و سپید شعر مدرن دینی گفت که در اکثر کتاب های صفارزاده از جمله کتاب در رهگذر آفتاب بیشتر در قالب نیمایی شعرهاشون رو عرضه کردند و کتابها موجود هستند علاقمندان می توانند کتاب ها را تهیه و استفاده کنند. اسماعیلی هدف از این جایزه را تلاش برای آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه های صفارزاده و تجلیل و تکریم از بانوانی که در حوزه هنر و ادبیات صاحب تالیفات و آثار هستند عنوان کرد و افزود: این بانوان مورد شناسایی قرار می گیرند و در هر دوره یک بانو ی برگزیده فرهنگ معرفی می شود و جایزه ادبی دکتر صفارزاده به بانوی فرهیخته تقدیم می شود. در سال گذشته اسامی حداقل 500 بانوی فعال در کشور استخراج شد که این اسامی توسط شورای رصد و شناسایی می شود و رزومه ی هنری و ادبی آنها مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت یک یا دو نفر به عنوان بانوی برگزیده انتخاب می شود. وی گفت: امیدوارم در سال های آینده این جایزه ادبی با ابعاد بین المللی و جهانی برگزار بشود و ما از اساتید جهانی برای حضور در این کنگره دعوت کنیم و حتی در مورد این شخصیت دانشجویان را تشویق به ارائه پایان نامه با این موضوع و اینکه اشعارش به انگلیسی ترجمه بشود. در معرفی دکتر طاهره صفارزاده کوتاهی کردیم اسماعیلی در زمینه معرفی آثار صفارزاده به دو علت اشاره کرد: یکی در پیش از انقلاب به خاطر استبداد دوران پهلوی و نظام شاهنشاهی به شاعران دینی توجه نمی شد و این شاعران به نوعی حذف می شدند و نظام اون دوران تلاش در چهره نشدن این افراد را داشت و از مطرح شدن شاعران بزرگی مثل صفارزاده جلوگیری می کردند در حالی که صفارزده یک شاعر مدرن بود. پیش از انقلاب هم که با کتابهای طنین در دلتا، چتر سرخ و سد و بازوان، قابلیت ها و توانمندی های ادبی خودشان را به جامعه ادبی آن زمان اثبات کردند ولی روشنفکران ایشان را بخاطر شاعر مذهبی و دینی بودن به حاشیه می راندند. اما بعد از انقلاب خود ما بودیم به هر علت در معرفی این چهره کوتاهی کردیم و حتی برادر این بزرگوار گلایه می کرد ولی طبق معمول ما همیشه یک رسم ورسوم رو پیشه میکنیم که در زمان حیات شخصیت های بزرگ به معرفی آنها نمی پردازیم و در زمان مرگ و بعد مرگ آنها نکوداشت می گیریم و شروع به معرفی آنها می کنیم از این واقعیت نمی شود غافل نشد. در مورد معرفی طاهره صفارزاده بعد از مرگ ایشان هم ما چندین سال در سکوت بودیم اگر دنیا این چهره را داشت در بوق و کرنا می گذاشت در حالی که چندین مراسم در مورد ایشان در سکوت برگزار شد. تالیف شناختنامه صفارزاده اسماعیلی هم چنین در ادامه اظهارات خود از شروع کار روی کتاب «شناختنامه صفارزاده» خبر داد و گفت: قرار شد این کار را من انجام دهم. البته به خاطر تعلق خاطر و شناختی که نسبت به ایشان و آثارشان داشتم، از این کار استقبال هم کردم. این کتاب یک بخش مربوط به کتابشناسی ایشان دارد. تمام کتابهای که در طول حیاتشان از آغاز تا انتها تالیف کردند مورد بررسی قرار گرفته و معرفی شده است. در بخش دیگر کتاب دیدگاه اساتید و بزرگان و شخصیتهای برگزیده گنجانده شده است. وی بخش دیگر کتاب را روزشمار زندگی صفارزاده از زمان تولد تا فوت عنوان کرد و گفت: به عالم ملکوت در این کتاب آورده شده و همچنین سیر تکوینی شخصیت علمی و ادبی ایشان در قالب یک مقاله بلند مورد بررسی قرار گرفته و در انتهای کتاب به برگزیده های اشعار ایشان اختصاص یافته و در کل این کتاب بین 150 تا 200 صفحه هست که انشالله در جایزه ادبی توزیع خواهد شد. انتهای پیام/
93/07/26 - 11:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]