پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851314713
پلیسیکه میشناسیم، پلیسیکه دوست داریم
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: فیلمها و سریالها هنوز تصویر درستی از پلیس و حضورش در جامعه ارائه ندادهاند
پلیسیکه میشناسیم، پلیسیکه دوست داریم
تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1393 ساعت 22:45 | شماره خبر : 1678008639599235029 تعداد بازدید: 1
پ پ
سریالهای پلیسی/ معمایی از جمله ژانرهای پرطرفداری است که گرچه از مولفهها و المانهای تقریبا مشترکی در همه جای دنیا برخوردارند، اما تحت تاثیر ویژگیها و خصلتهای فرهنگی هر کشوری هم قرار دارند؛ مثلا اینکه خود پلیس به عنوان قهرمان قصه شمایل وطنی داشته و بازتابی از واقعیت است.
پلیس صرفا یک شغل میان حرفهها و مشاغل گوناگون نبوده؛ بلکه نماینده قانون و نمادی از حاکمیت است که علاوه بر هویت حرفهای، ماهیتی سیاسی، دیپلماتیک و موقعیتی چندساختار دارد که گنجاندن آن در یک موقعیت دراماتیک سینمایی به پیچیدگی و ظرافت بیشتری نیازمند است. خصایص فرهنگی ما نیز بازنمایی موقعیت پلیس را سختتر میکند. مجموعه این عوامل موجب میشود تصویری که از پلیس ایرانی روایت میشود، خیلی شسته رفته، مودب، فانتزی و رسمی باشد که همیشه مثبت، موفق و برتر است و هیچ وقت شکست نمیخورد؛ پلیسی که همیشه وظیفهشناس است، خطا نمیکند و تجسم عینی قانون است. این تصویر پاستوریزه و کلیشهای نیز دائم در فیلمهای متعدد بازتولید میشود.
از منظر سینمایی، غالب تصاویری که از پلیس ارائه میشود، تیپسازی شده است تا شخصیتمحوری؛ بنابراین مخاطب همیشه با کاراکترهایی روبهرو میشود که بیشتر پلیس بازی میکنند تا اینکه پلیس را بازی کنند. به عبارت دیگر به جای اینکه پلیس را در یک موقعیت انسانی به تصویر بکشند، هویت و جایگاه حرفهای وی را ترسیم میکنند و صرفا به مولفههای ذهنی و ایدهآلیستی از پلیس بسنده میشود. به این نکته ظریف باید توجه داشت که ما در اینجا با یک ژانر پلیسی مواجه هستیم، نه صرفا پلیس به عنوان یکی از مشاغل اجتماعی. فیلمهای پلیسی ما به کاراکتر پلیس بیش از موقعیت یک ژانر پلیسی توجه میکنند. در یک موقعیت واقعی، همیشه پلیس موفق و پیروز نمیشود و چه بسا مجرمان باهوشی که در دام قانون گرفتار نمیشوند و به کار خود ادامه میدهند. به هر حال پلیس پیش از هر چیز یک انسان است و هویت انسانی وی بر هویت حرفهای و نظامیاش میچربد.
گرچه تصویر پلیس ایرانی در سریالهای تلویزیونی از شفافیت و طرح روشنی برخوردار نبوده و بر سر چگونگی این تصویر و بایدها و نبایدهای آن مناقشات نظری و سینمایی زیادی مطرح است، اما مصادیق این تصویر یا موقعیت، به واسطه چند سریال پلیسی قابل بازشناسی و ردیابی است؛ پلیسهایی که شاید از یک پرسوناژ واحد الگو گرفته باشند، اما بازیگران گوناگونی که این نقشها را ایفا کردهاند، کاراکترهای مختلفی خلق کردهاند که میتوان آن را به معیاری برای انواع و اقسام پلیس ایرانی تبدیل کرد؛ هرچند همه کاراکترهای این نقش، ماندگار نشده یا دستکم به خاطر نماندهاند. اگر به حافظه تاریخی و تصویری خود مراجعه کنیم، نام یا شمایل برخی از این بازیگران یا کاراکترهای پلیسی به ذهنمان متبادر میشود که شاید مهمترین آنها احمد نجفی در مجموعههای کارآگاه علوی یا جهانبخش سلطانی در سریال سرنخ بوده است. با کمی اغماض، نام کسانی چون داریوش ارجمند و شهاب حسینی در پلیس جوان یا داریوش فرهنگ در شلیک نهایی و محمود دینی در سریال آینه عبرت را بتوان به این فهرست اضافه کرد. کارآگاه علوی به واسطه وجهه تاریخی سریال و تعلق زمانی به دوران پهلوی شمایل متفاوتتری نسبت به کاراکترهای دیگر داشت و وجوه کارآگاه بودنش پررنگتر از بقیه بود. تصویر پلیس ایرانی در این سریال بشدت به شمایل و نمونههای غربی آن تعلق داشت که از جمله این مولفههای مشترک میتوان به نوع لباس و مثلا بارانی و پالتوی بلند وی یا رفتارشناسی و لحن و گفتارش اشاره کرد. نمونههای دیگر نیز بیشتر مبتنی بر یک تصویر کلیشهای و سنتیتر از پلیس بازسازی شده بود و اگر بازیگر آن نقش را لحاظ نمیکردیم، دارای جذبه و جذابیت دراماتیکی نبودند. اکنون با تعداد بیشتری از سریالهای پلیسی مواجه هستیم که سعی میکنند از شمایل قبلی و تکراری پلیس آشناییزدایی کرده و پلیس را در قالبی مدرن، مهربان، صمیمی و امروزیتر نشان دهند؛ پلیسی که مخاطب نهفقط حق را به او بدهد؛ بلکه با او همذاتپنداری و همسویی بیشتری داشته باشد.
هرچند ایرج نوذری در مجموعه سریالهای کلانتر نتوانست به القای این حس و ترسیم این تصویر از پلیس کمک چندانی کند، اما حسین یاری در مجموعه هوش سیاه تا حد زیادی از عهده این کار برآمد. در واقع یاری تلاش کرد تصویر متفاوتتری از پلیس ایرانی را به تصویر بکشد که هم به لحاظ ظاهری و هم در رفتارشناسی حرفهای دارای جاذبههای بیشتری برای مخاطب باشد و بیننده به واسطه ملموس و قابل دسترس بودن چنین پلیسی بتواند با این پرسوناژ و خود قصه ارتباط برقرار کند. کافی است کارآگاه علوی و سرگرد احمدی را کنار هم بگذارید و تصاویر متفاوت پلیس ایرانی در سریالهای تلویزیونی را مقایسه کنید. حسین یاری در هوش سیاه تقریبا توانست تصویر کلیشهای پلیس ایرانی را بشکند و سیمای جذابتری از آن را به نمایش بگذارد. محمود پاکنیت هم گرچه تلاش میکند قالب کلیشه رسمی از پلیسهای تلویزیونی را بشکند و کمی صمیمیتر و قابل باورتر به نظر برسد، اما باز هم در شمایل تکراری پلیس بازنمایی میشود. اگر موقعیت پلیس را در سه ساحت فردی، خانوادگی و حرفهای صورتبندی کنیم، سینمای ایران صرفا به وجهه سوم توجه میکند و با غریبه کردن هویت حرفهای پلیس از واقعیات شخصیتی و خانوادگی وی بسادگی عبور میکند در ترسیم موقعیت حرفهای وی نیز نگاهی رسمی دارد و میکوشد از خط قرمزها عبور نکند.در واقع پیشفرضهای کلیشهای و محدودیتهای رسمی باعث شده است سینمای ایران در ارائه تصویر واقعی از پلیس با موانع عمدهای برخورد کند و جالب اینجاست که اگر فیلم یا سریال، ضعفی از پلیس را به نمایش بگذارد، گاه با اعتراض این نیرو مواجه میشود؛ ضعفی که ممکن است ناشی از انسان بودن وی باشد، نه پلیس بودنش. در نهایت مخاطب ما چهرهای غلو شده از پلیس را میبیند که با تجربههای خودش از او فاصلههای زیادی دارد. اتفاقا همین تلاش که از پلیس قهرمانی بینقص ساخته شود به ضد خود بدل میشود که نهفقط برای مخاطب جاذبهای ندارد، بلکه دائم آن را پس میزند. در واقع روایتهای غیرمتعارف و غلوشده از پلیس، این ژانر جنایی ـ معمایی را به فیلمهای تخیلی تبدیل میکند. روزی پلیسی بود سریالهای پلیسی در ایران در دهه ۷۰ پا گرفت و آثار متعددی در این حوزه ساخته شد. در سالهای اخیر نیز شاهد تلهفیلمهایی پلیسی از شبکههای مختلف سیما هستیم. برخی از این مجموعهها صرفا تقلید و بازسازی از تصویر پلیس در فیلمهای خارجی است که با واقعیت پلیس ایرانی تفاوت بارزی دارد و به همین دلیل مخاطب نمیتواند آن را بپذیرد و با آن ارتباط برقرار کند. مثلا کاراکتر ایرج نوذری در سریال کلانتر به این تصویر شباهت زیادی داشت که البته بیشتر یک موقعیت وسترنی را تداعی میکرد تا شرایط پلیسی را. شاید یکی از تفاوتهای سریالهای تلویزیونی با فیلم سینمایی در این ژانر، توجه آن به موقعیت خانوادگی پلیس است. معمولا در سریالهای تلویزیون به این وجه از زندگی پلیس و مناسبات عاطفی وی با خانوادهاش پرداخته میشود که اتفاقا زمینه مناسبی فراهم میکند تا لایههای درونیتر و خصوصیتری از زندگی پلیس بازنمایی شود و تصویری واقعیتر از آن ارائه شود. یکی از بهترین نمونههای آن سریال سرنخ کیومرث پوراحمد است. پلیسی که در این مجموعه میبینیم، فردی است که گرچه در موقعیت شغلیاش موفق است، اما در زندگی خصوصیاش خیلی توانمند نبوده و از حل بسیاری از مسائل آن عاجز است. ضمن اینکه رفتارشناسی وی و نوع ارتباطی که با دستیارش مصطفی دارد موقعیت یک پلیس ایرانی را باورپذیرتر و منطقی به تصویر میکشد. نمونه دیگری که دارای وجوه ایرانی است گرچه به ظاهر به پلیسهای غربی شباهت دارد کارآگاه علوی است که به نظر میرسد در دهه اخیر به عنوان نمونههای ماندگار پلیس ایرانی در ذهن مخاطبان تلویزیونی قرار گرفته است. به هر حال باید پذیرفت گرچه سینمای پلیسی به عنوان یک ژانر شناختهشده دارای مولفهها و عناصر مشخصی است، اما قهرمان این قصه از هویت و خصلتهای ملی سرزمین خود برآمده است و قطعا پلیس ایرانی در مقام یک شخصیت انسانی به مردم سرزمین خود شباهت دارد، حتی با همان مجرمی که ظاهرا به عنوان ضدقهرمان مطرح است. تصویر پلیس در تلویزیون و سینمای ما گاهی به سوپرمنهایی میماند که به عنوان منجی در موقعیتهای دشوار ظهور میکنند و گاه تا حد تخیلی شدن فیلم پیش میروند. از سوی دیگر در شخصیتپردازی آثار پلیسی شاهد درهمآمیزی ژانری هستیم به این معنا که تصویر پلیس با تصویر سینمای جنگ و آدمهایش یکی فرض میشود. این تلقی از یکسو با تصاویر غیرمتعارف که پلیسی را به راکی و رمبو و فرانکی نزدیک میسازد و از سوی دیگر مانع شکلگیری تصویر واقعی پلیس در سینمای ایران شده است. فیلمهای پلیسی ایران صرفا دارای ضعفهای مضمونی نیست. این ژانر سینمایی قطعا به امکانات و تجهیزات سینمایی بیشتری نیازمند است و اگر صداوسیما قصد دارد با ساخت تلهفیلمها و سریالهای پلیسی توجه بیشتری به این ژانر داشته باشد حتما باید طرح یک شهرک سینمایی پلیسی را در نظر بگیرد تا امکانات سختافزاری این ژانر نیز فراهم شود. در واقع تدارک یک سینمای پلیسی صرفا به تصویر درست از کاراکتر پلیسی محتاج نیست و باید شرایط شکلگیری یک سینمای پلیسی را ایجاد کرد. باید بدانیم ترسیم درست پلیس در قاب سینما و تلویزیون، ارائه تصویر واقعی و ملموس از وی میسر است؛ تصویری که نه خیلی سوپرمنی و فراانسانی است و نه ضعیف و ناتوان. شبیه به همان تصویری که مردم قبل از تماشای آن در تلویزیون در زندگی واقعی با آن روبهرو میشوند. (ضمیمه قاب کوچک) سیدرضا صائمی
تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1393 ساعت 22:45 | شماره خبر : 1678008639599235029 تعداد بازدید: 1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
مهاجرانی: مشکلات بزرگی در فوتبال پایه داریم/ به دوستی گفتم کار از اساس خراب است
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۲ سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه حذف تیم جوانان از رقابتهای قهرمانی آسیا را استثنائا حادثه تلقی میکند گفت مجموعه سازمان ورزشی فکری کند تا سرمایههای ملی این گونه نسوزند حشمتالله مهاجرانی در واکنش به حذف تیم ملی جوانان ایران از رقابتهایافشارزاده در گفتوگو با فارس: سفر استقلال به ارمنستان قطعی نشده است/ سفر قطعی شود هم بازی دوستانه نداریم
افشارزاده در گفتوگو با فارس سفر استقلال به ارمنستان قطعی نشده است سفر قطعی شود هم بازی دوستانه نداریممدیرعامل باشگاه استقلال گفت سفر تیم به کشور ارمنستان قطعی نشده و تا فردا مشخص میشود به گزارش خبرگزاری فارس مسئولان باشگاه استقلال با توجه به تعطیلی لیگ و همچنین برنامههایCD Projekt RED: ما Skyrim را دوست داریم
Skyrim عنوانی اصیل و به یاد ماندنی بود موفقیت این بازی کاملا غیر منتظره بود و از آنجایی که عنوانی نقش آفرینی به حساب می آمد از زمان انتشار سعی و تلاش توسعه دهندگان این سبک نقش آفرینی را برانگیزاند تا بتوانند از این بازی الهام برداری کرده و پا جای پای آن بگذارند تا آنجا که توسچیزی به اسم بازی دوستانه نداریم/ میدانیم توقع از تیم ملی بالاست
ورزشی فوتبال - فوتسال پژمان منتظری مطرح کرد چیزی به اسم بازی دوستانه نداریم میدانیم توقع از تیم ملی بالاست بازیکن تیم ملی فوتبال ایران با ابراز رضایت از دو دیدار تدارکاتی در پرتغال گفت بعد از جام جهانی چهره های جوان به تیم ملی اضافه شدند و این اردو باعث شد در کنار هم بازی کاگر دوست نداریم انتظامی کنترل کند، نظر شخصی است
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۱ مدیرمسئول روزنامه عصر اقتصاد درخصوص اقدام معاونت مطبوعاتی درخصوص ساماندهی سایتهای بدون مجوز اظهار کرد این اقدام یک اقدام منطقی و قابل دفاع است اما ممکن است بگویند دولت نباید این کار را انجام دهد بلکه NGOها این اقدام را عملی کنند سیفالله یزدانی - مدمصدومیت دروازهبان اسپانیایی بایرن در دیدار دوستانه با تیم هواداران
مصدومیت دروازهبان اسپانیایی بایرن در دیدار دوستانه با تیم هواداراندروازهبان اسپانیایی و تازهوارد بایرن مونیخ در دیداری دوستانه مصدوم شد به گزارش خبرگزاری فارس په په رینا که ابتدای فصل جاری برای تقویت نیمکت ذخیره تیم قهرمان فصل گذشته بوندسلیگا به بایرن ملحق شد روز گذشته درتور رالی دوستی ایران و روسیه برگزار می شود
استانها شمال مازندران احسانی تور رالی دوستی ایران و روسیه برگزار می شود ساری - خبرگزاری مهر معاون استاندار مازندران گفت بزودی تور رالی صلح و دوستی بین دو کشور ایران و روسیه برگزار می شود به گزارش خبرنگار مهر علی احسانی صبح سه شنبه در نشست با هیئت سیاسی کشور روسیه به برگزدوست نداشتم کرمي اينگونه خداحافظي کند
دوست نداشتم کرمي اينگونه خداحافظي کند مليپوش طلايي 75کيلوگرم تکواندوي کشورمان گفت دوست نداشتم قهرماني مانند يوسف کرمي اينگونه با ميادين خداحافظي کند اما به هر حال طبيعت ورزش همين است مسعود حجیزواره که موفق شد در جریان بازیهایآسیایی اینچئون به مدال طلای وزنابراهیموویچ: از فوتبال انگلیس تنها رونی را دوست دارم
سهشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۸ مهاجم سوئدی پاریسنژرمن میگوید تنها بازیکن انگلیسی که دوست دارد وین رونی است او همچنین اعلام کرد در آستانه پیوستن به آرسنال بوده ولی قبول نکرده که به صورت آزمایشی در تمرینات این تیم شرکت کند به گزارش ایسنا زلاتان ابراهیموویچ هفته گذشته 33 سالمدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری: مشکلی با عدم جابجایی موزه باستانشناسی شهرکرد نداریم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری مشکلی با عدم جابجایی موزه باستانشناسی شهرکرد نداریممدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت در صورت پرداخت بدهیها ما مشکلی با عدم جابجایی موزه باستانشناسی شهرکرد نداریم حجتالاسلام محسن غلامیان امروز در گفتوگو با خبرنگارباشگاه ختافه: هدایتی را نمی شناسیم / هیچ برنامه ای برای حضور دایی نداریم
ارزش برند ما را با این شایعات پایین نیاورید باشگاه ختافه هدایتی را نمی شناسیم هیچ برنامه ای برای حضور دایی نداریم مدیر روابط عمومی باشگاه ختافه گفت ما آقای حسین هدایتی را نمیشناسیم و همچنین آقای تونی مونیز نماینده ما در ایران نیست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویسبرای معرفی اماکن گردشگری مازندران پول نداریم
سهشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت معاونت گردشگری در بخش بهره برداری هیچگونه ردیف اعتباری ندارد باقری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مازندران نبود اعتبار در حوزه معاونت گردشگری را بزرگترین چالش این بخش دانتا قبل از بازی فینال کار سختی نداشتیم مهدوی: حالا دیگر همه والیبال را دوست دارند
تا قبل از بازی فینال کار سختی نداشتیممهدوی حالا دیگر همه والیبال را دوست دارندپاسور تیم ملی والیبال ایران گفت حالا دیگر همه والیبال را دوست دارند و این موضوع از همه چیز برایمان مهمتر است به گزارش خبرگزاری فارس مهدی مهدوی پس از بازگشت به ایران از بازیهای آسیایی 2014 اینچئون و16 تا 22 مهرماه برگزار میشود نخستین جشنواره ملی نقاشی «صلح و دوستی» غنچههای هلال در تویسرکان
16 تا 22 مهرماه برگزار میشودنخستین جشنواره ملی نقاشی صلح و دوستی غنچههای هلال در تویسرکانمسئول حوزه جوانان جمعیت هلال احمر تویسرکان از برگزار نخستین جشنواره ملی نقاشی صلح و دوستی غنچههای هلال در هفته کودک در تویسرکان خبر داد مریم زبده امروز در گفتوگو با خبرگزاری فارس در تویسمعروف:آنقدربيتوجهيديدهايمکهديگرتوقعينداريم
معروف آنقدربيتوجهيديدهايمکهديگرتوقعينداريم کاپيتان تيم ملي واليبال ايران گفت در بازيهاي آسيايي 2014 مدال طلاي با ارزشي کسب کرديم چون چهار سال منتظرش بوديم میرسعید معروف پس از بازگشت تیم ملی والیبال ایران از بازیهای آسیایی 2014 اینچئون و کسب مدال طلای این دوره از مسحال عمومی مهران دوستی خوب است/ زمان احتمالی مرخص شدن از بیمارستان
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون مدیر گروه فرهنگ رادیو جوان حال عمومی مهران دوستی خوب است زمان احتمالی مرخص شدن از بیمارستان مدير گروه جوان و فرهنگ راديو جوان اعلام کرد مهران دوستی گوینده پیشکسوت رادیو احتمالا امروز سهشنبه 15 مهر از بیمارستان رجایی مرخص میشود یدالله گودرزی مديخودمان هم فکر نمیکردیم تا مرحله نهایی قهرمانی جهان صعود کنیم معروف: طلای با ارزشی گرفتیم چون چهار سال منتظر ب
خودمان هم فکر نمیکردیم تا مرحله نهایی قهرمانی جهان صعود کنیممعروف طلای با ارزشی گرفتیم چون چهار سال منتظر بودیم آنقدر بیتوجهی دیدهایم که دیگر توقعی نداریمکاپیتان تیم ملی والیبال ایران گفت در بازیهای آسیایی 2014 مدال طلای با ارزشی کسب کردیم چون چهار سال منتظرش بودیم به گزار-