تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821105832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرماندار:بحران آب و مهاجرت تویسرکان را تهدید می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرماندار:بحران آب و مهاجرت تویسرکان را تهدید می کند تویسرکان- ایرنا- فرماندار تویسرکان گفت: بحران کمبود آب و مهاجر فرستی این شهرستان را تهدید می کند.


به گزارش ایرنا "مهرداد موسوی" شامگاه پنجشنبه در همایش جشن گردوی تویسرکان افزود: منابع آب زیر زمینی در تویسرکان با افت شدید در سال های اخیر مواجه شده اند که در صورت نیندیشیدن تدابیر لازم، باغداری و کشاورزی شهرستان را به شدت تهدید می کند.
وی بیان کرد: این در حالی است که حوزه کشاورزی این شهرستان در پرورش محصولاتی فعالیت می کند که به آب زیاد نیاز دارند اما از ارزش افزوده بالایی برخوردار نیستند.
موسوی ادامه داد: تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی محصولاتی که با استفاده از آب کم، بیشترین بازده تولیدی و ارزش افزوده را دارند مهمترین راهکار حل مشکلات در این حوزه است.
وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان در سال های نه چندان دور از جمعیتی قریب به 140 هزار نفر برخوردار بوده تصریح کرد: اکنون به دلیل مهاجرت حدود30 درصد افراد در طی 20 سال خیر، جمعیت تویسرکان به 103 هزار نفر رسیده است.
موسوی متذکر شد: یکی از مهمترین عوامل گسترش پدیده مهاجرت از تویسرکان، از رونق افتادن بخش کشاورزی در برخی مناطق شهرستان است.
وی ابراز کرد: در سال جاری سرما زدگی و آفت های گیاهی موجب کاهش 40 درصدی تولیدات گردوی شهرستان تویسرکان نسبت به سال گذشته شده به طوری که بسیار از باغات شهرستان با مشکل کمبود ثمر دهی مواجه شدند.
فرماندار تویسرکان تاکید کرد: باید با استفاده از راهکارهای کارشناسانه و هدفمند از بروز سرما زدگی و آفت در باغات گردو در سال های آینده جلوگیری شود تا تولید این محصول دچار نزول نشود.
وی با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان تویسرکان در بخش باغداری و کشاورزی افزود: از مجموع 51 هزار هکتار زمین در شهرستان، 31 هزار هکتار به بخش زراعی، 9 هزار و 113 هزار هکتار به حوزه باغات و 11 هزار هکتار به بخش آیش اختصاص دارد.
موسوی اضافه کرد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو، 30 درصد از مجموع گردوی تولیدی استان همدان را به خود اختصاص داده و در تولید بسیاری از محصولات باغی مانند آلو از رتبه اول و برتر در سطح استان برخوردار است
وی یادآور شد: در مجموع تولید سالانه بخش کشاورزی تویسرکان به 230 هزار تن محصولات مختلف به ارزش 334 میلیارد و 216 میلیون ریال می رسد.
همایش جشن گردو با حضور دو تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی در امور باغی و امور پارلمانی، مدیران کل جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان همدان، مسوولان و تعدادی از کشاورزان نمونه شهرستان تویسرکان شامگاه پنجشنبه در تویسرکان برگزار شد.
تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان واقع در جنوب کوه الوند است که با برخورداری از بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو، از نظر مرغوبیت این محصول رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده و به دلیل برخورداری از شهرتی جهانی به عنوان پایتخت گردوی ایران شناخته می شود.
7531/576


25/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن