واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
دومین کارگاه آموزش جلوههای بصری فردا برگزار میشود
کارگاه هاي آموزش تخصصي با موضوع جلوه هاي بصري با حضور اميررضا معتمدي از اساتيد اين فن سينما براي چهل نفر از مربيان آموزش فيلمسازي دفاتر انجمن سينماي جوان در سراسر كشور در ايام برپايي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، كارگاه اول از سلسله برنامه های این بخش از جشنواره امروز چهارشنبه 23 مهرماه برگزار شود و کارگاه دوم از مجموعه آموزش به مربيان روز پنجشنبه 24 مهرماه با سر فصل هاي اصطلاح شناسي و بررسي تخصص هاي جلوه هاي بصري،بررسي نرم افزارها و سخت افزارهاي جلوه هاي بصري، جايگاه جلوه هاي بصري در ساختار يك فيلم و پايپ لاين جلوه هاي بصري و اجزاي آن در مراحل مختلف ساخت فيلم برگزار مي شود. اولین نشست تخصصی سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، در دومین روز برگزاری ساعت 10 صبح با مدیریت امیررضا معتمدی و با موضوع مبانی جلوههای بصری در سینما در سالن 3 پردیس سینمای ملت با حضور فیلمسازان برگزار شد. در این نشست دو ساعته که بخش اعظم آن نمایش فیلم همراه با توضیحات جلوههای بصری اعمال شده در این فیلمها بود. معتمدی به تشریح مباحث تخصصی جلوههای بصری پرداخت. وی در ابتدای صحبتهایش با تأکید بر اهمیت رزلوشن در نمایش فیلم گفت: سیستمهای نمایش در ایران fullHD است اما در خارج از ایران سیستمهای دیگری هم وجود دارد و لازم نیست برای واقعگراتر کردن فیلم رزلوشن را بالا ببرید چرا که حد استاندارد وضوح تصویر، نه آنقدر بالا و نه آنقدر پایین است. وی با اشاره به لزوم شناخت بیشتر فیلمسازان در این حوزه، افزود: جلوههای بصری را با چه اسامی میشناسیم؟ جلوههای کامپیوتری، جلوههای رایانهای و جلوههای ویژه که البته این یک غلط مصطلح است. واژه صحیح «جلوههای بصری» است. جلوههای بصری چه ساختاری دارد؟ جلوههای بصری هم مثل دیگر پدیدهها مثلا زبان، ساختار و تاریخچه خود را دارد و ترکیبی از علم، هنر و فناوری است. در قسمت علمی ما بررسی میکنیم ببینیم مخاطب چگونه محیط پیرامون خود را درک میکند. در بخش فناوری باید بدانید که در دنیای امروزی فناوری به شما کمک میکند محیط پیرامون را شبیهسازی کنید و این شبیهسازی بسیار با واقعیت همسان است. در واقع در قسمت علم چگونگی درک عمق با بینایی بررسی میشود و فناوری ابزار این کار را میسازد و هنرمند فیلم را با کمک این ابزار به مرحله ساخت میرساند. معتمدی با اشاره به اینکه دیدگاه فیلمساز به سه قسمت اصلاح، ترکیب و ساخت تقسیم میشود، ادامه داد: جلوههای بصری از دیدگاه مخاطب و از دیدگاه فیلمساز مورد ارزیابی قرار میگیرد. دیدگاه مخاطب به دو دسته محسوس یا نامحسوس تقسیم میشود. مثلا در فیلم «ارباب حلقهها» یا «مرد عنکبوتی» مخاطب میداند رفتارهای مرد عنکبوتی واقعی نیست. در قسمت نامحسوس میتوانیم به فیلمهای تاریخی اشاره کنیم. شما دکور را باور میکنید در صورتی که تنها بخش کوچکی از دکور ساخته شده است. در این قسمت از نشست تکههایی از فیلمهای مختلف برای توضیح بیشتر مسائل گفته شده نشان داده شد. معتمدی در ادامه گفت: هر فیلمی از ایده شروع و بعد به فیلمنامه میرسد برای رسیدن به مرحله جلوههای بصری ابتدا استوری برد توسط گروه کارگردانی کشیده میشود، استوری بردها در اختیار گروه جلوههای بصری قرار میگیرد. اگر حرکتهای دوربین پیچیده باشد ماکت ساخته میشود تا جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی یک سکانس بدون جلوههای بصری قابل مونتاژ است ولی گاهی برخی سکانسها بدون جلوههای بصری قابل کات زدن نیست. البته اینکه چه زمانی فیلم به جلوههای بصری میرسد بسته به متغیرهای زمان و سیستم فیلمسازی تغییر میکند و فیکس نیست. در این قسمت از قسمتهایی از سریالهای «در چشم باد» و «یوسف پیامبر» نشان داده شد که پلانهای دارای جلوههای بصری در آن بررسی شد. معتمدی در این قسمت به توضیح ارتباط جلوههای بصری با طراحی صحنه پرداخت و ضمن نمایش فیلمهایی برای توضیح بیشتر گفت: طراحی صحنه در دنیا به سه شکل انجام میشود. رئال، طراحی صحنه مجازی و طراحی صحنه ترکیبی شامل رئال و دیجیتال. پلانهای قبل و بعد از انجام جلوههای بصری در فیلمهای «آلیس در سرزمین عجایب» و «رنجر تنها» را نمایش داد که تقریبا 90 درصد فیلم در استودیو مجازی، کروماکی و با طراحی صحنه رایانهای انجام شده بود. در انتهای نشست معتمدی بحث نرمافزارهای مورد استفاده در جلوههای بصری را مطرح کرد و گفت: نرمافزارها بسته به موضوعی که دارند تقسیمبندی میشوند. این نرمافزارها بسیار پیشرفت کردهاند و شما میتوانید فیلمهایی را ببینید که 99 درصد آن با کمک رایانه ساخته شده است. گاهی برای کار کردن با یک نرمافزار باید یک تیم 50 نفره را به کار گرفت چون اساسا جلوههای بصری یک صنعت است و صنعت را یک نفر نمیچرخاند. پس خودتان را به یک نرمافزار محدود نکنید سعی کنید نرمافزارها را بشناسید و انتخاب کنید. در پایان نشست فیلمسازان پرسشهای خود را از دکتر معتمدی پرسیدند و با پاسخها و توضیحات او، اولین نشست تخصصی جشنواره سی و یکم به پایان رسید.
۱۳۹۳/۷/۲۳ - ۱۹:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]