واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست «کسى نیست همه ى داستان ها را به یاد آورد» عنوان شد
نمایشی که شالوده و مبنای اصلی یک تئاتر را نداشت!
نشست نقد و بررسی نمایش «کسى نیست همه داستانها را به یاد آورد» در تماشاخانهى ایرانشهر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی نمایش «کسى نیست همه ى داستان ها را به یاد آورد» به کارگردانی رضا حداد و نویسندگی محمد چرمشیر صبح امروز؛ ٢٣ مهر در تماشاخانهى ایرانشهر برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدرضا خاکى، مدرس و منتقدِ ادبیاتِ نمایشى و تئاتر با ترسیم روابط زمان، مکان، فضا و رویداد، به وجوب فهم پذیرى و توجه به هرمنوتیک در برخورد با کلیت یک اثر نمایشى تاکید کرد و واکاوى معنا را در این مواجهه ضرورى دانست. دکتر خاکى با بیان اهمیت روزافزون «بازنمایى» در تئاتر، وجود و وضوح «ارجاع» را در این هنر «غیرِ قابلِ انکار» عنوان کرد و با هدایت رویکرد این نشست به سمتِ «فرمول هاى تئاترِ قبل از قرنِ بیست» و نگاه هاى کلاسیک، روشنى و عدم ابهام در «امر مرجوع» و «مرجع» را شالوده و مبناى هنرِ تئاتر برشمرد و برجسته ترین ضعف نمایش یاد شده - «کسى نیست همه ى داستان ها را به یاد آورد» - را کم توجهى به همین ساختارها و اصول طرح شده عنوان کرد. در ادامه ى این نشست، فارس باقرى، پژوهشگر و منتقدِ تئاتر، نقش و تاثیر چرمشیر و آثار وى در عرصه ادبیاتِ نمایشىِ ایران را هم ارز و بسیار نزدیک به نفوذ و اندیشه "کریمپ" در اروپا (و به طورِ خاص در بریتانیا) قلمداد کرد و افزود: این دو هنرمند، با توجه به شرایطى که در آن فعالیت داشته اند، و نیز به تناسب موقعیت فرهنگى_اجتماعى حاکم بر کشورشان، زمینه ساز تحولاتى ژرف، ماندگار و تاثیراتى مشابه بوده اند و از این جهت، مى توان این دو هنرمند را پیشرو ترین در حوزه ى ادبیات نمایشى موطن خود قلمداد کرد. دکتر حمیدرضا شعیرى، پژوهشگر، نویسنده، و منتقد ادبیات و هنرهاى نمایشى که اداره ى این جلسه را نیز بر عهده داشت، فضاى تامل و نگاه هنرى کارگردان و نویسنده ى این اثر را قابل تقدیر دانست و با یادآورى زحمات عوامل این اجرا در پیوند و تعامل با نگاه اندیشمندانه ى چرمشیر و آثار وى، رویکرد تجربى او را موجب پیدایش افقى گسترده براى هنرمندان جوان و نمایشنامه نویسان آینده قلمداد کرد. در پایان، محمد چرمشیر، نویسنده این نمایش و مدرس برجسته تئاتر و اجراى معاصر، با بیان حضور پررنگ «تجربه گرایى» در آثار خود، به تاثیر این نظرگاه در هنر معاصر و وسعت بخشى به خوانش مخاطب اشاره کرد و پرسش هاى حاضرین را به تفصیل و دقت پاسخ گفت. انتهای پیام/
93/07/23 - 15:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]