تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825814804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماه‌ و خورشید در قرآن‌ نماد چه افرادی‌ هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
وحید خراسانی,ماه و خورشید,حضرت علی
ماه‌ و خورشید در قرآن‌ نماد چه افرادی‌ هستند؟ حضرت‌ آیت‌الله وحید خراسانی آیات «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» را دلیلی بر امامت ذکر کرد و گفت: این آیات تنزیلش شمس و قمر و تأویلش آن شمس و قمر(پیامبر و حضرت علی) است.




حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت. آیت الله حسین وحید خراسانی با اشاره به آیه «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّی عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ»، گفت: خداوند برای روز و شب چراغ قرار داده است تا به وسیله آن دو حرکات علمی و عملی بشر محقق شود. این مرجع تقلید با بیان این که سعه رحمت الهی سبب شد که شب را نیز بدون چراغ قرار ندهد، اظهار داشت: خداوند ماه را در بیست و هشت منزل می گرداند؛ از هلال شروع و به بدر ختم می شود. حضرت آیت الله وحید خراسانی افزود: این قوس صعود است و از بدر نیز قوس نزول شروع می شود، اگر ماه کم سی باشد یک شب غائب و اگر سی پر باشد دو شب غائب است. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در تفسیر آیه «لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» ابراز کرد: ممکن نیست ماه و خورشید به یکدیگر برسند و نه شب بر روز پیشی می گیرد و نه روز بر شب. استاد تفسیر قرآن در ادامه بر ضرورت استفاده از عمر و لحظات زندگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه آنچه را که باید بشناسیم نشناخته و به آنچه باید بپیوندیم، نپیوسته ایم و عمر در حال سپری شدن است. وی با بیان این که دو آیه فوق سوره یاسین درس توحید و نظم در عالم هستی است، ابراز کرد: خداوند آنچنان نظمی در عالم هستی مقدر کرده که محال است از آن دایره حساب ذره ای تجاوز کند. این مرجع تقلید با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَی جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ»، بیان کرد: کسانی به حقایق هستی پی می برند که چنین صفاتی داشته باشند و این افراد از توحید به معاد می رسند. حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به این که تسبیح، تحمید و تکبیر پیامبر(ص) مناسب با عظمت خداوند است، اظهار داشت: اگر قرآن فهمیده و سوره یاسین درک شود عظمت الهی نیز فهمیده می شود. وی با بیان این که در شمس و قمر توحید، معاد، نبوت، معاد و امامت جمع است، افزود: منظومه ملک بودن خورشید محقق نمی شود، باید آفتابی باشد که جواهر معادن را به ثمر برساند از این رو باید خورشیدی نیز بتابد که معادن انسانیت به ثمر برسد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که بحث امامت در دو آیه 39 و 40 سوره مبارکه یاسین بیان شده است، ابراز کرد: در قرآن هرجا خورشید آمده کنار آن ماه نیز آمده است. این مرجع تقلید آیات «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» را دلیل دیگری بر امامت ذکر کرد و افزود: اگر فخر رازی این مسأله را می فهمید برایش کافی بود، اما افسوس که نفهمید؛ همانطوری که خورشید، ماه تالی می خواهد شمس منظومه ملکوت هم قمر تالی لازم دارد. این استاد تفسیر قرآن با استناد به آیات قرآن، تأکید کرد: اگر خورشید رفت، بجایش ماه می آید و اگر خاتم رفت آیا بجایش دیگران باید بنشینند؟ این آیات تنزیلش شمس و قمر و تأویلش آن شمس و قمر(پیامبر و حضرت علی) است؛ اگر قرآن فهمیده می شد حقایق طور دیگری معلوم می شد. حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به روایتی در اصول کافی در تفسیر «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا»، بیان کرد: شمس رسول الله است و ضحای این خورشید دین است که بشر را از بت پرستی به جایی رساند که بگوید «قل هو الله احد» و قمر امیر مؤمنان(ع) و جانشین پیامبر(ص) است؛ این ماه است که باید جای آن خورشید بنشیند و حجت تمام است. وی با بیان این که در سه جای صحیح بخاری از پیامبر(ص) نقل شده که علی(ع) از من و من از علی(ع) هستم، گفت: با این همه دلیل و منطق نمی توان پذیرفت که برخی بین پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) فصل به سه نفر ایجاد کنند.(رسا)


چهارشنبه 23 مهر 1393 13:02    بازدید:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن