تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813206225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت پسماند يک امر بين بخشي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ مهر ۱۳۹۳ (۱۱:۴۶ق.ظ)
مدير کل دفتر امور روستايي استانداري مرکزي: مديريت پسماند يک امر بين بخشي است پيگيري امور مربوط به محيط زيست و مديريت پسماندها يک بحث بين بخشي است که به يک مسوول يا سازمان مربوط نمي‌شود و اگر بخواهيم در اين زمينه به نتيجه واقعي برسيم لازم است تمامي سازمان‌ها با يکديگر مشارکت و هم فکري داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، سيامک سليماني، مدير کل دفتر امور روستايي استانداري مرکزي، در جلسه آموزشي طرح تفکيک از مبدأ پسماندها که در دهياري روستاي موت‌آباد اراک برگزار شد، اضافه کرد: اگر امروز به مسائل و مسکلات موجود در حوزه محيط زيست و پسماندها توجه نشود تبعاتش دامنگير همه مردم جامعه در آينده خواهد شد.
سليماني خاطرنشان کرد: لازم است قدم‌هاي مؤثر و کاربردي در حوزه پسماندها و محيط زيست برداشته شود.
مدير کل امور روستايي استان به مسأله تفکيک از مبداء در روستاها اشاره کرد و گفت: اين امر با توجه به امکانات موجود، از جمله سطل‌هاي مکانيزه، در روستا بايد انجام شود.
غلامحسين سليمي، کارشناس مسوول امور دهياري‌هاي استانداري استان مرکزي، نيز در اين جلسه اشاره کرد: روستاي موت‌آباد اولين و تنها روستا در کشور است که موفق شده طرح تفکيک پسماند از مبدأ را انجام بدهد.
وي با تأکيد بر اينکه فرهنگ‌سازي در تحقق اين طرح مؤثر است، افزود: اولين عامل کليدي در تحقق اين امر، ترويج فرهنگ درست و اصولي؛ به ويژه در مدارس و مهدکودک‌هاي استان است.
سليمي مهمترين مسأله روستاها را مسأله پسماند عنوان کرد و افزود: ديگر موارد قابل توجه در روستاها که به صورت دستور کار در دهياري‌ها مطرح شده مسائلي از قبيل بحران آب، فضاي سبز و اماکن اقامتي در روستاهاست.
وي به اقداماتي که در شش ماه اخير در روستاها و توسط اداره امور روستايي اجرا شده بود اشاره کرد و گفت: پاک‌سازي محورهاي روستايي، ساماندهي و خريد ماشين‌آلات مکانيزه براي دفع پسماندها، ايجاد محل دفن زباله در پنج منطقه از استان مرکزي و همچنين بازسازي و لايروبي تصفيه‌خانه‌هاي آب، از جمله اقدامات اين اداره است.
وي خاطرنشان کرد: از نيمه دوم سال گذشته تاکنون مديريت پسماندها با هدف ساماندهي زباله‌هاي خانگي و صنعتي، کاهش هزينه‌هاي لازم براي پاک‌سازي و کاهش پسماندهاي توليد شده در سطح روستاها در بيشتر بخش‌هاي روستايي انجام شده است.
سليمي با اشاره به اينکه طرح مديريت پسماندها در داخل روستا به خوبي اجرا مي‌شود بيان کرد: متأسفانه نبود امکانات اوليه در دهياري‌ها و مديريت نکردن محل دفن زباله سبب شده تا اين امر در بيرون روستا به خوبي اجرا نشود.
وي تأکيد کرد: دفتر امور روستايي در استان مرکزي پيشتاز مديريت پسماندها در استان بوده و دهياري روستاي موت‌آباد با اجراي طرح تفکيک از مبدأ پسماندها بعنوان يک الگو براي ديگر روستاهاي کشور شناخته شده است.
بر اساس اين گزارش، زهرا اميري دهيار روستاي موت‌آباد نيز با اشاره به اينکه اين روستا پيشتاز مديريت و اجراي طرح تفکيک پسماند در روستاهاي استان است، عنوان کرد: اين طرح از بهمن‌ماه سال گذشته و با 14 خانوار آغاز شد و امروزه شاهد رشد 95 درصدي مشارکت روستاييان در اين زمينه هستيم.
وي در اين زمينه تصريح کرد: با طرح‌هاي تشويقي، فرهنگ‌سازي چهره به چهره و مشاهده فعاليت‌هاي 14 خانوار شرکت‌کننده در آغاز طرح توانستيم ديگر اهالي روستا را تشويق کنيم و اين آمار 95 درصدي امروز را در اين روستا رقم بزنيم.
اميري مشارکت و همراهي مردم روستا را تنها عامل موفقيت طرح عنوان کرد.
دهيار موت‌آباد به نتيجه اين کار اشاره کرد و گفت: با پياده‌سازي اين طرح در روستا توانستيم از هدر رفت يک سوم زباله‌هاي خانگي جلوگيري کنيم.
وي بودجه تخصيصي به اين روستا را مطلوب ارزيابي کرد و گفت: بودجه 134 ميليون توماني سه ساله اين روستا، صرف طرح‌هاي عمراني، از قبيل آسفالت معابر، بازسازي ساختمان دهياري و اجراي طرح تفکيک پسماند از مبدأ در روستا شده است.
در پايان طرح مخترع تفرشي ناهيد پاشنگ در خصوص طرح پايش از مبدأ متکي به بانک اطلاعاتي در اين جلسه معرفي و مقرر شد با تأمين اعتبارات لازم اين طرح به صورت پايلوت در چهار روستاي شهرستان تفرش به مرحله اجرا برسد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن