محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827374640
پلیس نوپو در سریال رهایی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پلیس نوپو در سریال رهایی تهران-ایرنا- سریال رهایی شبکه دو سیما فارغ از وجوه دراماتیک و سرگرم کننده اش، علاوه بر آشنا ساختن مخاطبان با بخشی دیگر از توانمندی های پلیس، تصورات نادرست در مورد پلیس نوپو را هم اصلاح می کند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، فیلم و سریال های زیادی با محوریت پلیس ایرانی ساخته شده که تلاش کرده اند توانایی و قابلیت های آن را برای مردم به نمایش بگذارند؛ آثاری که به نوعی می توان آن را رزمایش رسانه ای پلیس هم تعریف کرد.
طی سال های اخیر تلاش شده تا از پیشرفت های پلیس به خصوص در ارتباط با جرائم مدرن مثل جرائم مجازی و الکترونیکی مجموعه هایی ساخته شود که نمونه نسبتا موفق آن هوش سیاه بود که سری دوم آن نیز ساخته شد.
اما شاید برای نخستین بار است که در سریال رهایی، مخاطب ایرانی با پلیس «نوپو» با ابعادی گسترده و جزیی نگر آشنا می شود.
«نوپو» که نام اختصاری نیروهای ویژه پاسدار ولایت می باشد یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی است که برای عملیات های ضد تروریستی و گروگان گیری استفاده می شود؛ اعضای نوپو به دلیل داشتن یونیفورم سیاه رنگ به سیاه جامگان نیز معروف شده اند.
رایج ترین باور نادرست در مورد نوپو، تلقی آن به عنوان "یگان ویژه نیروی انتظامی ایران" هست؛ این در حالی است که واحد نوپو یگان ویژه پلیس نیست و یکی از زیر مجموعه های آن محسوب می شود.
نیروهای ویژه پلیس، در سه یگان موسی بن جعفر (ع)، امام خمینی (ره) و امیرالمومنین (ع) سازماندهی شده اند که نوپو، زیرمجموعه آخری محسوب می شود.
ماموریت واحد نوپو، در رهایی گروگان و مقابله با عملیات های تروریستی خلاصه می شود و ماموران این واحد برای آمادگی هر چه بیشتر، آموزش های ویژه ای شامل چترریزی، تیراندازی، پرش از ساختمان، راپل، غواصی، سکان داری، پرواز با پاراگلایدر و همچنین دوره هایی موسوم به آبی و خاکی را پشت سر می گذارند.
به این تفاوت می توان موارد دیگری هم اضافه و به دو نکته در تفاوت سریال رهایی اشاره کرد یکی ضدقهرمان ها و دشمنانی که به قول دانیال حکیمی نمی توان آنها را دست کم گرفت.
برخلاف بسیاری از فیلم و سریال های ایرانی در اینجا با مجرمین احمق و کودنی مواجه نیستم که به راحتی در دام پلیس می افتند.
هم گروه خلافکاری که خودروی حمل پول بانک را دزدیده اند باهوش هستند و هم اینکه امکانات و تجهیزات ضد پلیسی دارند.
ضمن اینکه تلاش شده تا تصویر ضد قهرمانی از آنها یک تصویر و روایت سینمایی باشد نه احساسی و شعاری به این معنا که مثلا اقتدار و صلابت شخصیت رییس این گروه با بازی مناسب سام قریبیان به گونه طراحی و تصویر شده که واجد جاذبه است نه دافعه.
وقتی ضد قهرمان را قدرتمند ترسیم می کنیم قهرمان ما به اسطوره بدل می شود؛ وقتی دشمن را قدرتمند تصویر می کنیم قهرمان ما محبوب می شود.
ضد قهرمان به ویژه در آثار پلیسی باید جاذبه داشته باشد نه دافعه تا کشمکش و تعلیق معنایی لازم در ذات و ساختار درام شکل بگیرد و این اتفاقی است که در سریال رهایی افتاده است.
نکته دوم اینکه پلیس یا نیروی خودی و به زبان سینمایی در اینجا قهرمان قصه نیز یک فرشته آسمانی و سوپرمن نیست.
در سریال رهایی ما با پلیسی مواجه هستیم که گاهی فریب و برخی مواقع شکست می خورد، در درون خود دچار درگیری و اختلاف می شود، ضعف دارد، دچار سستی و اشتباه و تردید می شود اما اقتدار و اعتبار خویش را حفظ می کند.
پلیس به عنوان یک انسان ترسیم شده است نه موجودی فرازمینی و فوق انسانی که همیشه پیروز است و هیچ اشتباهی نمی کند.
پلیس ایرانی در سریال رهایی، مقتدر است اما شکست هم می خورد؛ اشتباه هم می کند و غیره؛ این دو ویژگی مهم موجب شده تا رهایی گامی بلند در ترسیم و تصویر یک پلیس ایرانی بردارد.
تصویری که در عین جذابیت های بصری و فرمی لحنی واقع گرایانه داشته و به واقعیت وفادار بوده و تلاش کرده تا همه عناصر و مولفه های یک قصه پلیسی با استانداردها و شاخص های جهانی در یک بستر بومی روایت شود.
فارغ از سویه مضمونی اثر باید به ریتم و ضرب آهنگ تند و نوع تصویربرداری متفاوت و متنوع و البته بازی ها به ویژه بازی دو تن از بازیگران قریبیان و شاهد احمدلو که پاس کاری های رفتاری و کلامی خوبی با هم دارند و در نهایت رزمایش تصویری نیروی انتظامی و پلیس در این مجموعه بر جذابیت آن افزوده است.
به این نکته ظریف باید توجه داشت که ما در اینجا با یک ژانر پلیسی مواجه هستیم نه صرفاً پلیس به عنوان یکی از مشاغل اجتماعی.
کارشناسان بر این باورند که فیلم های پلیسی ما به کاراکتر پلیس بیش از موقعیت یک ژانر پلیسی توجه می کنند.
در سریال رهایی بیش از آنکه کاراکترهای پلیس به قهرمان بدل شوند، خود پلیس و یگان ویژه آن به محور سریال بدل شده تا مخاطب ایرانی چه بسا برای نخستین بار با تصویر باشکوه و دقیقی از پلیس ایرانی مواجه شود.
اگرچه ما با مجموعه های پلیسی در گذشته مواجه بودیم اما رهایی باید فعلا با خودش مقایسه کرد چرا که تا کنون سریال پلیسی با این محوریت و برجسته بودن پلیس نوپو در تلویزیون سراغ نداشتیم و طبیعی است که این تجربه تازه در اجرا با ضعف و کاستی هایی نیز مواجه شود.
بین دو ویژگی مثبت سریال که یکی تلاش برای تصویر واقع گرایانه از پلیس و خلافکاران باشد و دیگری استفاده از تکنولوژی های مدرن در تولید و فضاسازی صحنه های درگیری اما در این میان پای قصه می لنگد؛ یعنی مخاطب نمی تواند تصویر دقیقی از خط سیر داستان داشته باشد.
آنچنان حجم صحنه های اکشن و پلیس بازی ها زیاد است که انگار قصه لابه لای آن گم می شود؛ مخاطب نمی تواند با قصه و شخصیت هایش در یک نسبت فردی و شخصی شده ارتباط برقرار کند.
به عبارت دیگر مخاطب بیشتر با فضای پلیسی و تعقیب و گریزهای هیجان انگیز آن ارتباط برقرار کرده و از تماشای آن لذت می برد نه از طریق درگیر شدن با ساختار درونی قصه.
اگر این فرم جذاب و هیجان انگیز که اتفاقا نیاز سریال سازی امروز ما است با مضمونی معمایی وروایتی قصه گون تر آمیخته می شد با یک سریال ناب پلیسی/ جنایی مواجه می شدیم که به رهایی این گونه داستانی از کلیشه های مرسوم و تکراری کمک می کند.
هرچند به نظر می رسد رهایی در شکستن پوسته این کلیشه موفق بوده و دست کم شمایل تازه ای از پلیس ایرانی را به تصویر کشیده است.
سریال رهایی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مسعود تکاور برای پخش در هفته نیروی انتظامی از شبکه دوم سیما تولید شده و هم اکنون در حال پخش است.
فراهنگ**9187**1601**
22/07/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
«رهایی» از 14 مهر روی آنتن میرود/ سریال درباره اقتدار پلیس
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون در شبکه دو رهایی از 14 مهر روی آنتن میرود سریال درباره اقتدار پلیس مدیر مجموعههای تلویزیونی شبکه دو در نشست تشریح برنامههای نیمه دوم سال از پخش سریال رهایی با موضوع پلیسی خبر داد به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری اعلام برنامههای شش ماهه«رهایی» از بهترین سریالهای پلیسی میشود/ برای «شاهگوش» موهایم را از ته زدم
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون در گفتگو با مهر مطرح شد رهایی از بهترین سریالهای پلیسی میشود برای شاهگوش موهایم را از ته زدم حسین سلیمانی که با ایفای نقش روبروی فاطمه معتمدآریا با فیلم مهر مادری به سینما معرفی شد سریال رهایی را روی آنتن دارد که معتقد است این مجموعه جتولید همزمان 7 سریال پلیسی
تولید همزمان 7 سریال پلیسی نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون از تمایل چشمگیر این رسانه به ساخت سریالهای پلیسی حکایت دارد «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج «قورباغه و قناری» به کارگردانی مهدی فخیمزاده «زخم» ساخته مسعهدایت هاشمی درگیر صحنههای پلیسی یک سریال
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۱ سریال گاهی به پشت سر نگاه کن به کارگردانی مازیار میری با پایان 40 درصد از کل تصویربرداری بار دیگر راهی بیمارستان میشود رضا انصاریان - تهیه کننده سریال گاهی به پشت سر نگاه کن به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت گرآغاز یک سریال پلیسی در تلویزیون
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۳ مجموعه تلویزیونی رهایی به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مسعود تکاور از سهشنبه 15 مهر روی آنتن شبکه دو می رود به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا سریال رهایی کاری از گروه مجموعههای تلویزیونی شبکه دو سیماست که در 10 قسمت 40 دقیقهای براهجوم سریالهای پلیسی به تلویزیون
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۲ نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون از تمایل چشمگیر این رسانه به ساخت سریالهای پلیسی حکایت دارد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج قورباغه و قناری به کارگردانی مهدی ف«بابا پنجعلی» در سریال پلیسی سیروس مقدم
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۴ علیرضا خمسه از حضورش در سریال پلیسی میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم خبر داد این بازیگر در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا دربارهی حضورش در سریال جدید سیروس مقدم توضیح داد اخیرا صحبتهایی برای حضورم در سریال میکائیل مطرح شد اما هنوآغاز سریال «رهایی» با سرقت از بانک
آغاز سریال رهایی با سرقت از بانکاولین قسمت مجموعه رهایی سهشنبه 15 مهر ساعت 21 30 به روی آنتن شبکه دو میرود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس رهایی در 10 قسمت 40 دقیقهای برای پخش در هفته ناجا در نظر گرفته شده که اولین قسمت این مجموعه سه شنبه 15 مهر از شبکه دو پخش می«رهایی» از امشب به پخش میرسد/ نمایش تصویر جدید از یگان ویژه پلیس
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون رهایی از امشب به پخش میرسد نمایش تصویر جدید از یگان ویژه پلیس رهایی از امشب پخش خود را در شبکه دو آغاز میکند سریالی که قرار است شکستهای پلیس را هم نشان دهد و از دشواریهای نیروی یگان ویژه برای خنثی کردن طرح و نقشه سارقان بزهکار پرده بردارد«رهایی» به روش ریاضیدان ها نوشته شد/ تبهکارانی که پلیس را به دردسر میاندازند
رهایی به روش ریاضیدان ها نوشته شد تبهکارانی که پلیس را به دردسر میاندازند فرهنگ > تلویزیون - فارس نوشت کارگردان مجموعه تلویزیونی «رهایی» معتقد است این سریال ۱۰ قسمتی اثری پرتحرک و تأثیرگذار است که به دلیل فیلمنامه متفاوت و نوع ساخت تجربهای تازدر گفتوگو با فارس تکاور: طالبآبادی به شیوه ریاضیدانها «رهایی» را نوشت/ تبهکارانی که پلیس را به دردسر میان
در گفتوگو با فارستکاور طالبآبادی به شیوه ریاضیدانها رهایی را نوشت تبهکارانی که پلیس را به دردسر میاندازندکارگردان مجموعه تلویزیونی رهایی معتقد است این سریال ۱۰ قسمتی اثری پرتحرک و تأثیرگذار است که به دلیل فیلمنامه متفاوت و نوع ساخت تجربهای تازه در ژانر پلیسی محسوب میسریال رهایی / قسمت 1
مجموعه تلویزیونی رهایی به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مسعود تکاور که در 10 قسمت 40 دقیقهای برای پخش در هفته ناجا تهیه شده از دیشب سهشنبه 15 مهر روی آنتن شبکه دو رفت بازپخش این سریال ساعت 1 45 بامداد و 13 30 روز بعد خواهد بود بازیگران دانیال حکیمی میترا حجارسریال رهایی+ تصاویر سریال رهایی
مجموعه عکسهای سریال پلیسی رهایی خلاصه داستان و معرفی بازیگران سریال رهاییسریال رهایی به کارگردانی مسعود تکاور و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی قرار است در هفته نیروی انتظامی ۹۳ هرشب ساعت ۲۱ ۳۰ از شبکه دوم سیما پخش گردد این سریال دارای ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای می باشد که علی طالبیسریال رهایی / قسمت 4
مجموعه تلویزیونی رهایی به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مسعود تکاور که در 10 قسمت 40 دقیقهای برای پخش در هفته ناجا تهیه شده دیشب شنبه 19مهر ساعت 21 30 از شبکه دو پخش شد بازپخش این سریال ساعت 1 45 بامداد و 13 30 روز بعد خواهد بود منبع شبکه دو دانلود لینک را کپی کنپای پلیس به سریال شبکه دو باز شد
یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ تهیهکننده گاهی به پشت سر نگاه کن دربارهی آخرین وضعیت ساخت این پروژه گفت تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی در خیابان فرشته ادامه دارد و از روز گذشته ضبط سکانسهای مربوط به ربودن جلال تابش آغاز شده است به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا رضا انصارسریال رهایی / قسمت 3
مجموعه تلویزیونی رهایی به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مسعود تکاور که در 10 قسمت 40 دقیقهای برای پخش در هفته ناجا تهیه شده پنجشنبه 17مهر ساعت 21 30 از شبکه دو پخش شد بازپخش این سریال ساعت 1 45 بامداد و 13 30 روز بعد خواهد بود منبع شبکه دو دانلود لینک را کپی کنید12سریال پلیسی برای امسال
گفتگو با سعید منتظرالمهدی سرپرست موسسه ناجی هنر 12سریال پلیسی برای امسال تاریخ انتشار یکشنبه 20 مهر 1393 ساعت 11 13 | شماره خبر 1678642340138104824 تعداد بازدید 0 پ پ اگر به تیتراژ اغلب سریالهای تلویزیونی به خصوص سریالهای پلیسی دقت کرده باشید نام دکتر سعید منتظر المهدی را-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها