تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819941847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد دولتمردان از رسانه‌ها و منتقدان اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتقاد دولتمردان از رسانه‌ها و منتقدان اقتصادي
نقد كارشناسي برنامه‌ها و ادعاهاي دولت توسط اصحاب رسانه مورد انتقاد دولتي‌ها قرار گرفته است، طي روز‌هاي اخير معاون اول رئيس‌جمهور و همچنين سخنگوي دولت از نقدهاي اصحاب رسانه گلايه كرده‌اند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


نقد كارشناسي برنامه‌ها و ادعاهاي دولت توسط اصحاب رسانه مورد انتقاد دولتي‌ها قرار گرفته است، طي روز‌هاي اخير معاون اول رئيس‌جمهور و همچنين سخنگوي دولت از نقدهاي اصحاب رسانه گلايه كرده‌اند.
نقد كارشناسي قيمت دارد و دولت مي‌تواند به واسطه همين نقدها اشكالات خود را برطرف كند و اساسا اگر دولتي خود را خالي از اشكال معرفي كند و درهاي نقد را به روي خود ببندد بي‌شك متضرر مي‌شود؛ اين در حالي است كه گويا نقدهاي اخير رسانه‌ها در حوزه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي چندان به مذاق دولتي‌ها خوش نيامده است و از طريق ابراز گلايه درصدد بستن درهاي نقد هستند.
براي اولين بار رئيس دولت يازدهم با عناوين نه چندان مناسب سعي كرد منتقدان عملكرد دولت در حوزه‌هاي مختلف را به چالش بكشد حالا به‌‌تأسي از اين مقام ديگر اعضاي كابينه سعي دارند تا با گلايه از اصحاب رسانه به نوعي اشكالات دولت را پنهان كنند.  اساسا آمارهايي كه براي مردم و همچنين جامعه كارشناسي ملموس نباشد مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد و اين امر مختص اين دولت نيست و حتي در دولت گذشته نيز آمارهاي مربوط به حوزه اقتصاد مورد نقدهاي كارشناسي و جدي قرار مي‌گرفت.

  آمارهاي دولت يازدهم با شك و ترديد افكار عمومي مواجه مي‌شود !
در اين ميان، آمارهاي دولت يازدهم از اقتصاد نيز براي مردم محسوس نيست، اين در حالي است كه درپي  ابراز ترديد به آمار نرخ رشد اقتصادي 6/4درصدي بهار سال جاري، آمار كاهش نرخ بيكاري نيز مورد ترديد واقع شده است.
تازه‌ترين «چكيده نتايج طرح آمارگيري نيروي كار» كه توسط مركز آمار ايران منتشر شده است، نشان مي‌دهد: نرخ بيكاري «جمعيت 10ساله و بيشتر» ايران در تابستان 93 به 5/9 درصد رسيد؛ يعني 2/1 درصد پايين‌تر از همين نرخ در بهار امسال.
بر پايه گزارش مركز آمار، تعداد جمعيت فعال كشور در فصل تابستان امسال 23 ميليون و 756 هزار و 966  نفر يعني 119 هزار و 657 نفر بيشتر از فصل قبل بوده است. تعداد جمعيت شاغل اما رشد بيشتري را تجربه كرده و با 392 هزار و 527 نفر افزايش به 21 ميليون و 499 هزار و 772 نفر رسيده كه نشان مي‌دهد تعداد بيكاران در اين دوره 272 هزار و 870 نفر كم شده است.
در حالي دولت مدعي كاهش نرخ بيكاري است كه برخي از كارشناسان اقتصادي با ترديد به اين آمار مي‌نگرند و براين باورند كه براي كاهش نرخ بيكاري بايد سرمايه‌گذاري در اقتصاد انجام بگيرد و حال آنكه دولت همه توان خود را بر حفظ وضعيت موجود در اقتصاد متمركز كرده است، بدين ترتيب درپي آمار رشد اقتصادي در بهار، آمار نرخ بيكاري نيز با شك و ترديد افكار عمومي جامعه مواجه شد.
بعد از اعلام اخير مركز آمار از نرخ بيكاري تابستان سال جاري كه بيانگر كاهش تعداد بيكاران، نرخ بيكاري 5/9 و ايجاد 400 هزار شغل بود، برخي منتقدان نسبت به نحوه محاسبات و رابطه آن با رشد اقتصادي واكنش نشان داده يا در برنامه‌هاي تلويزيوني دستخوش مقايسه با گذشته قرار گرفت.
در اين بين معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه دولت قبل و حتي قبل‌تر هم نرخ بيكاري را با روش آماري ما محاسبه مي‌كردند تصريح كرد: ايجاد 400 هزار شغل در شش ماه جاي مطالعه داشته و قابل هو كردن يا تشكيك نيست و تخريب ذهن مردم نسبت به اين ادعا نوعي بي‌انصافي است.
بر اين اساس محمد باقر نوبخت يك‌شنبه شب در گفت‌و‌گوي ويژه شبكه خبر حضور يافته و با ارائه توضيحاتي درباره محاسبات انجام شده نسبت به نقدهاي غير‌كارشناسي و عجولانه به خصوص در صدا و سيما انتقاد كرد.
وي با تأكيد بر اينكه قطعا نمي‌توان گفت كسي كه يك ساعت در هفته كار مي‌كند داراي شغلي با حقوق مكفي است، تصريح كرد: اما با همين آمار و ارقام و روش‌هايي كه نرخ بيكاري فعلي محاسبه شده، فصل و سال پيش و دولت قبل و قبل‌تر نرخ بيكاري را محاسبه كرده‌اند.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه براي به دست آوردن برايندي از كار، بيكاري و اشتغال، از نمونه‌اي از 64 هزار خانوار از سراسر ايران هر سه ماه يكبار پرسش انجام مي‌شود، ادامه داد: بر اين اساس در تابستان امسال دو ميليون و 257 هزار نفر اعلام كردند كه كار نداشته و بيكارند. در عين حال در اين مدت 23 ميليون و 750 هزار نفر جمعيتي بودند كه در سن كار بوده‌اند كه از تقسيم اين دو رقم نرخ بيكاري محاسبه مي‌شود.
وي با طرح اين سؤال كه «آيا تعداد بيكاران در تابستان نسبت به دوره بهار كم يا زياد شده است؟» يادآور شد: تعداد بيكاران نسبت به دو ميليون و 530 هزار نفر بهار كم شده و به دو ميليون 257 هزار نفر كاهش يافته است. همچنين نسبت به تابستان سال 1392 از دو ميليون و 563 هزار نفر به رقم فعلي كاهش يافته و اين در حالي است كه در محاسبات نرخ بيكاري مركز آمار تعداد بيكاران به جمعيت فعال تابستان سنجيده شده است.

  توليد 800 هزار شغل تا پايان سال رقم بالايي نيست
نوبخت با بيان اينكه تعداد مشاغل ايجاد شده از 21 ميليون و 100 هزار نفر در بهار امسال به 21 ميليون و 500 هزار نفر در تابستان رسيد كه بيانگر ايجاد 400 هزار شغل در اين مدت است گفت: بنابراين در نيمه اول سال جاري كه دولت در طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري كرده و بخش خصوصي وارد شد و 12 درصد تسهيلات مربوط به سرمايه در گردش افزايش يافته و 113 هزار ميليارد تومان تسهيلاتي كه در پنج ماهه اول امسال تزريق شد به ايجاد 400 هزار شغل منتهي شده است كه در صورت ادامه اين روند در شش ماهه دوم و ايجاد 400 هزار شغل ديگر مجموع توليد اشتغال به 800 هزار نفر مي‌رسد كه هنوز رقم بالايي نيست و دولت بايد گام‌هاي جدي‌تري بر‌دارد.  وي خاطرنشان كرد: مسئله اصلي اينجاست كه نسبت به دو سال رشد اقتصادي منفي كه موجب ريزش نيروي انساني شد دولت با تغيير جهت به سمت سرمايه‌گذاري و افزايش شغل رفته است.

  با يك انيميشن آمار را زير سؤال نبريد
وي افزود: در يكي از برنامه‌هاي خبري كه شنبه شب شاهد پخش آن بودم از رسانه ملي تعجب كردم كه در يك برنامه خبري با گزارش انيميشني و بدون حضور كارشناسان نسبت به آمار نرخ بيكاري ترديد ايجاد مي‌كند، وقتي رسانه‌هاي غربي اعلام مي‌كنند كه نرخ بيكاري ايران در شرايط تحريم يك رقمي شده است پس اگر پيام درستي به آنها بدهيم آن هم هنگامي كه نسبت به حقوق ملت ايران بي‌توجه‌اند كار درستي است و بر عكس اين موضوع اينكه اگر ترديدي در اين موضوع ايجاد كنيم آنها را ترغيب مي‌كنيم كه تحريم آنها بر كشورمان اثر منفي خود را گذاشته است.
نوبخت با بيان اينكه آمار و ارقام ارائه شده در رابطه با نرخ بيكاري مستند بوده و قابل دفاع است بيان كرد: از صدا و سيما اين انتظار و درخواست را دارم كه در شبكه‌هاي علمي و كارشناسي خود به اين موضوع پرداخته و در اذهان مردم ترديد ايجاد نشود.  وي گفت: صدا وسيما دوربين و خبرنگار داشته و به حد كافي در سراسر كشور مراكز استاني فعال دارد پس هنگامي كه بنده اعلام كردم كه اعتبار عمراني استان‌ها را صد‌درصد پرداخته‌ايم و نسبت به دوره مشابه سال قبل 5/12 برابر افزايش يافته، اين رسانه مي‌تواند برود و از استانداري‌ها در مورد پول‌هايي كه گفته‌ايم پرداخته‌ايم سؤال كند.  وي اشاره‌اي هم به عملكرد صدا و سيما بعد از اعلام دولت براي پرداخت وام ازدواج داشت و گفت: خاطرم هست كه وقتي اعلام كرديم بعد از عيد فطر قرض‌الحسنه وام ازدواج را پرداخت مي‌كنيم هم گزارش عجولانه‌اي پخش شد و بعد هم اين موضوع را وصل كرد به رانت 650 ميليوني و مطالبات معوق و...  نوبخت با اشاره به اينكه بايد عنوان شود كه اين 400 هزار شغل كجا ايجاده و در كدام بخش‌ها بوده است بيان كرد: رسانه ملي كه فرصت هم دارد بايد با دوربين‌هايش برود تبيين كرده و آن را پخش كند چراكه مردم خبر ندارند كه در طرح‌هاي عمراني چه مي‌كنند.
وي با بيان اينكه تمام همت دولت از ابتداي امسال براي حركت به سمت اقتصادي با رشد مثبت بوده است، گفت: درحالي 400 هزار شغل در شش ماه ايجاد شده كه قابل مطالعه بود و قابل هو يا تشكيك كردن نيست و شايد نوعي بي‌انصافي است كه ذهن مردم را نسبت به اين ادعا تخريب كنيم چراكه براي رسانه ملي بسيار سهل‌الوصول است.
 
 معاون اول رئيس‌جمهور: يارانه را حذف كنيم رسانه‌ها معركه مي‌گيرند
از سوي ديگر معاون اول رئيس‌جمهور هم در حاشيه روز ملي صادرات به رسانه‌ها حمله كرد و دليل عدم اصلاح پرداخت يارانه نقدي را معركه‌گيري رسانه عنوان كرد و گفت: هنوز به راهكاري براي حذف يارانه اقشار پردرآمد نرسيده‌ايم و برهمين اساس دولت به مدت طولاني يارانه‌اي را كه ديگران بنا گذاشته‌اند، بايد پرداخت كند و چاره‌اي جز آن ندارد.  اسحاق جهانگيري در حاشيه مراسم روز ملي صادرات در خصوص حذف خانوارهاي پردرآمد از دريافت يارانه نقدي گفت: در روزهاي ابتدايي اين طرح تا 25 درصد كاهش نام‌نويسي براي دريافت يارانه نقدي را داشتيم اما در روزهاي بعد با مجموعه اتفاقاتي كه رخ داد، مجدداً افراد براي ثبت‌نام به سامانه مربوطه مراجعه كردند.
وي تصريح كرد: هم‌اكنون روشي كه براي ارائه يارانه و شناسايي اقشار پردرآمد دولت مي‌تواند اتخاذ كند، آن است كه خود افراد يارانه‌بگير را طبقه‌بندي كرده و يارانه آنها را حذف كند، در حالي كه ممكن است افرادي حذف شوند كه سطح درآمدي آنها كمتر از باقي‌ماندگان در ليست دولت باشد و در چنين شرايطي، رسانه‌ها اولين افرادي هستند كه در اين رابطه معركه مي‌گيرند.  
جهانگيري در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه با تعريف موجود، دولت در ماه‌هاي متمادي دريافت يارانه نقدي را ادامه خواهد داد؟ گفت: دغدغه اصلي دولت اين است كه بتواند به بهترين راهكار براي حذف دريافت يارانه‌بگيران پردرآمد دست يابد و هر وقت به اين راهكار برسد و از آن اطمينان لازم داشته باشد كه افراد يارانه‌بگير حذف شده، سطح درآمدي بالاتري از مشمولان دريافت يارانه دارند، حتماً اين كار را صورت خواهد داد.  
به نظر مي‌رسد دولتمردان از طريق گلايه در‌صددند كاستي‌هاي دولت را پنهان كنند و زمينه‌اي فراهم آورند تا ديگر هيچ كارشناسي به ادعاهاي دولت در حوزه‌هاي مختلف نقدي وارد نكند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن