واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگو با فارس
«روایت ناپدید شدن مریم» ساختاری نو در سینمای ایران دارد
کارگردان فیلم سینمایی «روایت ناپدید شدن مریم» گفت: من در فیلم خود نه پیام فلسفی دارم و نه جهان بینی روشنفکرانه اما از سوی دیگر این فیلم کاملاً متفاوت است که فرم و ساختار آن خوب یا بد، قوی یا ضعیف، زیبا یا زشت برای اولینبار در ایران تجربه شده است.
«محمدرضا لطفی» کارگردان فیلم سینمایی «روایت ناپدید شدن مریم» در آستانه اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه به خبرنگار سینمایی فارس گفت: به تازگی پروانه نمایش «روایت ناپدید شدن مریم » صادر شده و قرارداد پخش این فیلم با گروه هنر و تجربه بسته شده و قرار است این فیلم فصل پاییز در این گروه به نمایش درآید. این کارگردان و منتقد در مورد شرایط اکران فیلمها در گروه سینمایی هنر و تجربه تصریح کرد: زمانی که به شکل رسمی اعلام شد که قرار است گروهی به نام هنر و تجربه شکل بگیرد، فیلمسازانی مانند من که تجربه تلخ نحوه اجرایی شدن بخش نوعی تجربه را در جشنواره سال گذشته از سر گذارنده بودند این هراس را داشتند که نکند این بار هم قرار است این ایده عالی و درخشان تبدیل به یک اجرای غلط شود.اما بی تعارف باید بگویم که تنها دلخوشی که باعث شد به این طرح دلگرم شویم نام افرادی مانند امیرحسین علم الهدی،هوشنگ گلمکانی،جعفر صانعی مقدم و شورای سیاست گذاری آن بود که منجر به این شد که حتی ما که از امکان پخش هدایت فیلم برای این فیلم برخوردار بودیم به این جریان اعتماد کنیم و وارد این سیستم از اکران شویم. وی ادامه داد: این یک واقعیت است که شیوه اکران فیلم من حتی با داشتن یک تهیه کننده و پخش کننده مطرح و قوی مانند مرتضی شایسته به شکل رایج طولی کامل غلط بوده و باید در عرض و در مدت زمانی حداقل سه ماهه صورت میگرفت.چیزی که گروه هنر و تجربه به آن کاملا توجه داشته و برای همین من و مرتضی شایسته تهیه کننده فیلم با کمال میل این گروه را انتخاب کردیم و نسبت به شرایط اکران هم امیدوار هستیم. با مشخص شدن سیاستهای گروه هنر و تجربه خوشحالم که میبینم همه چیز فکر شده و حساب شده پیش میرود و این اتفاق میتواند سنگ بنایی جدید را در سینما پایه گذاری کند و باعث خلق آثار خوب و متفاوتی شود. کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم » با اشاره به عملکرد خوب حجت الله ایوبی معاونت سینمایی در نحوه اجرا طرح گروه هنر و تجربه گفت: اجرایی شدن این طرح قطعا احتیاج به حمایت مدیران سینمایی دارد چون اگر این حمایت نبود طرح نمی توانست به این سرعت و دقت شکل اجرایی به خود بگیرد. حجت الله ایوبی برای اجرایی شدن این طرح تلاش زیادی کرد که جا دارد در اینجا از زحمتی که در حیطه کشیدند تشکر کنم. به جرات میتوانم بگویم که در هیچ دورهای از سینما هیچ مدیری تا این اندازه نگاه مثبت به فیلم هایی با این سبک و سیاق نداشته است. وی اضافه کرد: در بدو راه اندازی این گروه بسیاری این دلهره و دلواپسی را داشتند که این کار صرفا جهت رفع تکلیف است و کم شدن حجم فیلمهای پشت خط اکران است.اما خوشبختانه این روزها این دلنگرانی با حمایتهایی که صروت گرفته رنگ باخته است و این مهم با انتخاب نوع فیلمهایی که از میان هفتاد اثر متقاضی برای اکران در این گروه مشخص شدهاند کاملا مشهود است.هر چند که بر این باورم که برای موفقیت کامل و جا افتادن این نوع سینما نیازمند زمان هستیم و هیچ اتفاقی یک شبه صورت نخواهد گرفت و در این زمینه باید صبر و با حوصله بود. این کارگردان با بیان این نکته که فیلمش به لحاظ فرم روایی و ساختاری اثری متفاوت است خاطر نشان کرد: «روایت ناپدید شدن مریم» به زعم خودم یک اثر اینترتیمنت با جنبههای سرگرم کنندگی است. هدف و مقصود ما هم در این اثر سرگرم ساختن مخاطب به ویژه مخاطبی است که به سینما ژانر وحشت علاقه مند است. من در فیلم خود نه پیام فلسفی دارم و جهان بینی روشنفکرانه،اما از سویی دیگر «روایت ناپدید شدن مریم» یک فیلم کاملا متفاوت است که فرم و ساختار آن خوب یا بد،قوی یا ضعیف،زیبا یا زشت برای اولینبار در ایران تجربه شده است.برای همین در شرایط فعلی اکران قطعا با شیوه طولی و سه چهار هفتهای دیده نمیشد و ضربه میخورد. به همین خاطر فکر میکنم بهترین شیوه اکران «روایت ناپدید شدن مریم» به همین شکلی است که گروه هنر و تجربه پیش گرفته است.یعنی اکرانی سه ماهه تا فیلم مخاطبان خود را در طول یک بازده نود روزه پیدا کند. لطفی در پاسخ به این سوال که بسیاری ژانر وحشت در ایران را با سینمای هالیوو د مقایسه میکنند گفت:واقع بینی به ما میگوید که نباید خودمان را با سینمای آمریکا مقایسه کنیم،اگر در آنجا فیلمی مثل پروژه «جادوگر بلر» یا «پارانرمال اکتیویتی» ساخته و به خوبی دیده میشود در سیستمی تولید و پخش شده که سالهاست به شیوه درست اکران و نمایش رسیدهاند و مخاطبان سینما چند دهه است که میدانند فیلم مورد علاقه خود را در کدام سینما و سالن باید جستجو کنند.ما در این زمینه تازه در ابتدا راه هستیم و نباید انتظار معجزه داشته باشیم . همین عدم تفکیک است که نه دانشجو میتواند فیلم مورد علاقه خود را پیدا کند و نه مخاطب عام و خانوادهها کاملا راضی از سالن سینما بیرون میآیند. وی در پایان پیرامون فعالیت این روزهایش خاطر نشان کرد: این روزها ضمن صحبت برای ساخت یکی دو تله فیلم،درگیر نگارش کار جدیدم با حمید سلیمی با نام ضرب در صفر هستم که با فضای «روایت ناپدید شدن مریم» کاملا متفاوت است و یک اثر اجتماعی درباره یک زوج روزنامه نگار عرصه فرهنگی است. انتهای پیام/
93/07/19 - 12:26
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]