محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830023898
میدان فردوسی نبود شاید دیگر کسی این شاعر را نمیشناخت/ پیش بهسوی تلویزیون خصوصی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > رادیو و تلویزیون عوامل سریال «کیفر» در مهر-2
میدان فردوسی نبود شاید دیگر کسی این شاعر را نمیشناخت/ پیش بهسوی تلویزیون خصوصی
در نشست سریال «کیفر» به موضوع فراموش کردن فرهنگ ایرانی اشاره شد، اینکه ما زبان و ادبیات خود را فراموش کردهایم و در حالی که کشورهای همسایه آثار معدود شعرایشان را از حفظند و برای شاعران ما هم مجسمه میسازند، اما اگر در ایران همین میدان فردوسی هم نبود شاید دیگر کسی این شاعر را نمیشناخت.
خبرگزاری مهرـ گروه فرهنگ و هنر: پخش یک سریال با ادبیاتی متفاوت از مجموعههای تلویزیونی که به نوعی یادآور ادبیات اصیل فارسی است که به دست فراموشی سپرده شده، بهانهای شد تا نویسنده و کارگردان و بازیگران این سریال را به خبرگزاری دعوت کنیم تا گفتگویی درباره فراموششدهها داشته باشیم؛ از بازماندههای جنگ گرفته تا ادبیات اصیلی که مثل ادبیات امروزه به اجبار ابزار ارتباطات مدرن خلاصه و ابتر نمانده بلکه برای انتقال مفاهیم دست به دامان ضرب المثلها شده و در عین تأمل برانگیز بودن، شیرین و دوست داشتنی است. این شد که حسین تبریزی کارگردان «کیفر» با همراهی فریبا کوثری، سیروس همتی، اتابک نادری و داود شیرعلی به مهر آمدند و گفتگویی شکل گرفت که در بخش اول آن به متفاوت شدن فضای سریالهای جنگی و فاصله گرفتن این آثار از نمایش صرف جبهه و جنگ اشاره کردیم، از دیالوگهای اصطلاحا دهه شصتی این سریال سخن گفتیم و همه از این موضوع ابراز تأسف کردند که فضای شبکههای اجتماعی ادبیات فارسی را به سمت نابودی برده است. در بخش دوم و پایانی گفتگو نیز همتی یادی از نمایش «هزار و یک شب» بهرام بیضایی کرد که فرهنگ گذشته ایران را زنده میکرد، نادری از خاطره سفرش به آذربایجان گفت که محصل کم سن و سال و حتی کارمند گمرک آن هم اشعار شاعر سرشناسشان را از حفظ بودند. بحث به لزوم مینیسریالسازی در ایران در حالی که دیگر کشورها تولیدات 200، 300 قسمتی دارند رسید و با اشاره به این موضوع که تلویزیون ما باید به سمت خصوصی شدن برود، گفتگو به پایان رسید. بخش دوم و پایانی این نشست را از نظر میگذرانید:
*شاید امروز دیگر گوش ایرانیها که اکثرا به جای تماشای سریالها، عادت به شنیدن آنها لابلای کارهایشان دارند، با دیالوگهایی آهنگین و وابسته به ضربالمثلها و اصطلاحات فراموش شده آشنایی ندارد. از این موضوع احساس خطر کردید که سراغ این ادبیات رفتید و برای نگارش فیلمنامه تلاش بیشتری داشتید؟ همتی: در سالن چهارسو نمایش «هزار و یک شب» بهرام بیضایی اجرا میشد و بسیاری از تماشاگران بعد از اجرا به کارگردان میگفتند ما اصلا متوجه حرفها نشدیم و چرا این ادبیات سنگین را انتخاب کردهاید. بیضایی هم پاسخ میداد اصلا این ادبیات سنگین نیست و شما گذشته و فرهنگ خود را فراموش کردهاید. اگر برخی دیالوگهای «کیفر» مشکل هستند یا ما را یاد گذشته میاندازند و شما میگویید به دهه شصت نزدیک است، درست است. چون عطا و جهان از 31 شهریور 59 تا مرداد 67 که زمان جنگ باشد، اگر یک روز هم در این وادی بوده باشند، حتما اصطلاح «زدم تو برجکش» را شنیدهاند، این را سیدمهدی فقیهی در 6 جلد «فرهنگ جبهه» آورده است. بنابراین اگر کلمهای از کسی مطرح میشود چون مربوط به زمان و جغرافیایی است که آنها زندگی کردهاند. باید آشناییزدایی کنیم و از تبریزی تشکر کنیم که چنین دیالوگهایی گذاشته است. اینکه دیالوگها متفاوت بود قابل تحسین است. *شما سابقه تدریس هم دارید، در ارتباط با بچههای نسل جدید چقدر با این موضوع روبرو شدهاید؟ همتی: من بعضی وقتها که زنگهای تفریح یا در راهروها حرف زدن آنها را میشنوم، معنای حرفهایشان را از آنها سوال میکنم و آنها توضیح میدهند که مثلا فلان کلمه مخفف فلان جمله است و... در دوره جدید که وایبر و واتسآپ و تانگو راه افتاده، ما به جایی رسیدهایم که احساس خطر میکنیم و اصل و ریشه ما مثل فردوسی، حافظ، مولانا و نظامی گنجوی در معرض از دست رفتن و فراموشی هستند و اگر از یک دانش آموز بخواهی بیتی از حافظ یا مولانا را بخواند، نمیتواند. تبریزی: اما آهنگهای فلان خواننده رپ را از حفظ هستند. کوثری: شهرداری نیویورک برای احترام به ایرانیها دستور داده تندیسی از حکیم عمر خیام در یکی از خیابانهای اصلی نیویورک نصب شود. انگار آنها بیشتر از ما به فرهنگ و آدابمان اهمیت میدهند.
نادری: ما غفلت کردیم و دورهای است که به اسطورههای فرهنگی خودمان نپرداختهایم. غافل از اینکه باید گذشته را حفظ میکردیم. به قول استاد ناظرزاده کرمانی پس از انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی به انقلاب ارتباطات رسیدهایم؛ زمانی که مرزها از بین رفته است و حالا دیگر دهکده جهانی معنا پیدا کرده است. یکی از بستگان ما در استرالیا است اما هر روز در وایبر به سادگی با هم سلام و علیک و گفت و شنود داریم. مکالمات تصویری هم که وجود دارد. متأسفانه تکنولوژی بر غفلت ما سوار شده و این زنگ خطری برای نسل آینده است. مثلا فرزند خود من علاقهای ندارد مشاهیر کشورش را بشناسد. شاید اگر میدانی به نام فردوسی نداشتیم، دیگر او را هم نمیشناختند. من سفری به آذربایجان داشتم و ما در سه شهر آن لنکران، باکو و گنجه اجرا داشتیم. آنها در همه شهرهایشان مجسمه عمادالدین نسیمی و نظامی گنجوی را داشتند. من حتی با محصل 14، 15 سالهای برخورد داشتم و از او خواستم یک قطعه شعر از نسیمی بخواند و او شعر را از حفظ خواند. بار دیگر از گمرک رد میشدیم که یکی از مأمورانشان درباره کارمان سوال کرد. ما هم گفتیم نمایش زندگینامه نسیمی را اجرا میکنیم و او هم شعری از شاعر کشورش را از حفظ خواند. متأسفانه در آموزش و پرورش و شهرداری و... به خوبی کار نشده است، ما فقط شعار میدهیم. حرف هم که میشود از فیلمسازان میخواهند فرهنگسازی کنند و اصلا این موضوع عمومی نیست و فقط هنرمندان باید وظیفه خود را انجام بدهند. اتفاقا چند سال پیش هم سریالی توسط همکاران ما ساخته و پخش شد که به کلی ادبیات را به هم ریخت و همه مردم بعد از آن سریال از واژههای هچل هفت استفاده میکنند. همتی: میرباقری در سریالش دیالوگی را برای عمرو عاص نوشته بود که او میگوید: «اینها دلیلند نه دسته بیل» این بزرگوار سعی میکند ادبیات آرکائیک را کم کم به ادبیات امروزی ما بیاورد و تبریزی هم عکس این را انجام میدهد. هر دو بازی با زمان انجام میدهند. مهم این است که کارشان باورپذیر باشد. نادری: خدا رسول ملاقلیپور را بیامرزد، وقتی او «سفر به چزابه» را ساخت، من دانشجو بودم و هنوز به همکاری با او در «هیوا» نرسیده بودم. آن زمان در سینما فلسطین نشستی برگزار شد که منتقدی بلند شد و خطاب به ملاقلیپور اینگونه گفت:«شما اکسپرسیون را وارد سینمای دفاع مقدس کردهاید». خدا حاج رسول را بیامرزد گفت «اکسپرسیون دیگر چیست؟» او واقعا بدعت این را در سینمای دفاع مقدس گذاشت و فطری کار میکرد. *«کیفر» یک مینی سریال بود. این روزها شبکههای رقیب صداوسیما را که نگاه میکنید، تعداد قسمتهای سریالها حتی به 300، 400 میرسد، جالب اینکه برخی از این آثار با وجود اینکه چندان قوی نیستند، به علت همین استمرار در پخش و ادامه دار بودن آن، مخاطبان بسیاری جمع میکنند. فکر نمیکنید دیگر دوره سریالهایی با تعداد قسمتهای بالا است؟ کوثری: این سریالها یک تیم نویسنده دارند که میدانند تعلیقهای قصه را کجا قرار دهند. از طرفی رنگ و لعاب سریالهای آنها را هم ما نداریم. نادری: اما سازمان باید به این سمت برود.
کوثری: بله اما این موضوع نیز به بودجه نیاز دارد. یک نفر نمیتواند 300 قسمت سریال بنویسد، بلکه باید یک تیم باشند که با هم متن را بنویسند. در همین سریالهای کم قسمت هم گاهی فیلمنامه از دست نویسندهها درمیرود و نمیدانند باید چه کنند. در سریالهای ما اتفاق داستانی خاصی نمیافتد. *آخر برخی از این کشورها حتی سابقه اندک فیلم و سریالسازی ما را هم ندارند. دلیل پیشرفتشان چیست؟ تبریزی: مینیسریال در همه دنیا رواج دارد. تلویزیون ما هم این آثار را برای مناسبتهای خاص طراحی کرده است؛ ایام فاطمیه، دهه فجر و... حرکت به سمت مینیسریال از این رو شکل گرفته است. البته تلویزیون ما هم به سمت ساخت سریال 110 قسمتی رفته است. این موضوع ضروری است اما مسائل اقتصادی مملکت هم در این زمینه دخیل است و من معتقدم باید قدری به سمت خصوصی سازی برویم یا اسپانسرها را ترغیب کنیم که به این سمت بیایند. *البته این موضوع در رسانه ملی پیگیری میشود و حتی شرط میکنند اگر اثر حامی مالی داشت و 50 درصد بودجه را اسپانسر تقبل کرد، آن اثر قابل ساخت است. تبریزی: بله اما اسپانسر هم توقعاتی دارد. در همین سریالهای ترکیهای 50 تا اسپانسر وجود دارد و تیتراژ انتهاییشان سرشار از آرم است. تلویزیون ما هم به این سمت میرود و دیگر کمتر زیر 26 قسمت سریالی تولید میشود. 13 قسمت هم به ندرت مگر اینکه برای عید و جزو همان مناسبتهایی که اشاره کردم باشد، تولید میشود. همانطور که اشاره شد نگارش سریالهای بلند به نویسندههای بسیاری هم نیاز دارد. البته ما نویسنده خوب کم نداریم. نادری: سایه مدیریت دولتی بر سر فرهنگ خیلی زیاد است. البته یک وجه خود من هم دولتی است. اما قانون اساسی توسط خبرگان نوشته شده و در اصل 44 تأکید بر همه شمول اجرایی مصداق دارد. بحث فرهنگی هم همین است. وقتی سیروس مقدم قرار بود «ریحانه» را کلید بزند، آن زمان گفتند قرار است برای اولین بار سریال هر شبی داشته باشیم. البته این موضوع ادامه نداشت و نتوانستند تولیدات را تا این حد افزایش دهند و باکس شبکهها خالی میماند اما حالا دیگر اینطور نیست. یا وقتی موضوع ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی مطرح شد، همه میگفتند مگر چنین چیزی ممکن است؟ اما دیدیم شد و جواب هم داد. باید شبکههای خصوصی در ایران هم باشند، آن زمان ما میتوانیم به سریالهای 200، 300 قسمتی برسیم. در کشورهای دیگر مثلا میبینید یک کشور 380 شبکه دارد و از این بین فقط 15 تا دولتی هستند. اما شبکههای خصوصی با اسپانسرها سروکله میزنند. رسیدن به ساخت سریالهایی با قسمتهای بالا در تلویزیون فعلی رویای دوری است، مگر اینکه به تدریج شبکههای خصوصی تأسیس شوند و برخی تولیدات به این شبکهها واگذار شود. ما هم آمادهایم 5، 6 سال سر یکی از این سریالها باشیم! گفتگو از مریم عرفانیان
۱۳۹۳/۷/۱۹ - ۱۰:۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
این فحشها حق من، نظری، تاسیسات و هیچ فرد دیگری نبود شمسایی: کسی تیم را از زمین بیرون نکشید، بازی متوقف شد/ ان
این فحشها حق من نظری تاسیسات و هیچ فرد دیگری نبودشمسایی کسی تیم را از زمین بیرون نکشید بازی متوقف شد انتظار نداشتم اینطور به من بد و بیراه بگویندسرمربی تیم فوتسال تاسیسات دریایی تهران گفت این حرفها نه حق من بود نه مصطفی نظری نه تاسیسات و نه هیچکس دیگری اگر این روال دعزیزیخادم در گفتوگو با فارس: پیشنهاد ما برای دستیاری ایرانی کیروش تحمیلی نبود/ منتقد اختیارات زیاد سرمربی ت
عزیزیخادم در گفتوگو با فارس پیشنهاد ما برای دستیاری ایرانی کیروش تحمیلی نبود منتقد اختیارات زیاد سرمربی تیم ملی بودیمعضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت ما در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال 5 نفر را برای دستیاری کیروش معرفی کردیم و این تحمیل نبود بلکه پشنهاد بود شهابالدین عزیزفراکسیون اکثریت مجلس به جایگاه کمی و کیفی خود برمی گردد/فراکسیون اقلیت دیگر نمی تواند عرض اندام کند
فراکسیون اکثریت مجلس به جایگاه کمی و کیفی خود برمی گردد فراکسیون اقلیت دیگر نمی تواند عرض اندام کند سیاست > مجلس - پیرو پیروزی فراکسیون اکثریت مجلس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در دو انتخابات دیروز مجلس انتخاب نماینده برای هیات نظارت بر مطبوعات و نیز شورای نظارتمایلی کهن: تا دو ماه پیش سرمربی پرسپولیس تصمیمات را میگرفت و امروز یک نفر دیگر
مایلی کهن تا دو ماه پیش سرمربی پرسپولیس تصمیمات را میگرفت و امروز یک نفر دیگر پیشکسوت پرسپولیس گفت عدهای در داخل از برخی امتیازها برخوردارند و تا پایشان به خارج از کشور باز میشود آبروریزی به راه میافتد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز محمد مایلی&zwnjمسئولان به شاعران پیشکسوت توجه کنند
یک شاعر پیشکسوت مسئولان به شاعران پیشکسوت توجه کنند مسئولان به انجمنهای شعر و شاعران پیشکسوت در انسانها توجه کنند ایرج وصال پیشکسوت شعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگارانگفت در شهر اصفهان شاعرانی وجود دارد که از چند نسل قبل پدران آنها شاعر بودهاند و درحال حاضر نوادآیا سقوط قابل پیش بینی نبود؟
سهشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۱ در حالی که به نظر میرسید با پیشروی بررسیهای سازمان هواپیمایی کشوری پرونده سقوط آنتونوف 140 نیز مانند دیگر هواپیماها با اعلام چند علت فنی و انسانی بسته شود اما هر روز اخباری در این زمینه منتشر میشود که ابهامات این سقوط را بیشتر میکند به گزارش خبرندولت بارديگر نيازمند پيمانکاران پروژه هاي عمراني مي شود/ خصوصي سازي وعده اي فراموش شده از سوي هر مدير
۱۵ مهر ۱۳۹۳ ۱۲ ۳۶ب ظ سخنگوي کميسيون صنايع در گفتگو با موج دولت بارديگر نيازمند پيمانکاران پروژه هاي عمراني مي شود خصوصي سازي وعده اي فراموش شده از سوي هر مدير پيمانکاران و بنگاه هاي اقتصادي جزو شرکاي جدي دولت در اتمام پروژه هاي عمراني کشور هستند اما دولت با عدم تسويه بدهي ها33 سال پیش در چنین روزی شهید دستغیب چه کسی را عبدالله می دانست؟
33 سال پیش در چنین روزیشهید دستغیب چه کسی را عبدالله می دانست چیزی که بنده زاید در آیت الله خامنه ای نسبت به سایر کاندیداها می بینم مسئله اخلاص است که در این وجود مبارک من می دانم که خالص است عبدالله است و بی غرض است رخدادهای 5 مهر 1360 چکیده سحرگاه امروز نیروهای اسلام در یک تهااستوریج: شاید هنرپیشه شوم |اخبار ایران و جهان
استوریج شاید هنرپیشه شوم کد خبر ۴۳۹۸۰۴ تاریخ انتشار ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۱ - 06 October 2014 مهاجم جوان لیورپول علاقه زیادی به هنرپیشگی دارد و میخواهد در پایان دوران فوتبالش در این حرفه هم تجربه کسب کند به گزارش تسنیم دنیل استوریج گفت از یک ورزشکار توقع میرود که اگر ورزش میکنشهردار زنجان: پروژه سبزهمیدان به صورت طراحی و اجرا پیش میرود
شهردار زنجان پروژه سبزهمیدان به صورت طراحی و اجرا پیش میرودشهردار زنجان با اشاره به عدم تهیه طرح کامل برای پروژه سبزهمیدان گفت این پروژه به صورت طراحی و اجرا پیش میرود محسن امین امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به کلنگزنی پروژه سبزهمیدان زنجان اظهار داشتکیارستمی؛ کسی که دیگر هیچکس را دوست ندارد
کیارستمی کسی که دیگر هیچکس را دوست ندارد تاریخ انتشار جمعه 4 مهر 1393 ساعت 19 02 | شماره خبر 1659347691963043489 تعداد بازدید 0 در "آژانس شیشهای" کاراکتری هست که حتی در شب عینک دودی به چشمش زده و با موبایل راجع به یک فستیوال هنری در فرانسه حرف میزند حضور ایناعتبارات قطره چکانی کمندان را سیراب نکرد/ آبگیری از سد شاید وقتی دیگر
استانها غرب لرستان گزارش تصویری - تشریحی اعتبارات قطره چکانی کمندان را سیراب نکرد آبگیری از سد شاید وقتی دیگر ازنا - خبرگزاری مهر آبگیری و بهره برداری از سد مخرنی کمندان استان لرستان به رغم گذشت 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن همچنان در گرو تامین اعتبار و پرداخت مطالباجرای مسابقه رالی و تخریب بافت تاریخی در شیراز / ایمن نبودن میدان نقش جهان در مقابل آتش
اجتماعی گردشگری و میراث فرهنگی میراث و گردشگری در هفت روز اجرای مسابقه رالی و تخریب بافت تاریخی در شیراز ایمن نبودن میدان نقش جهان در مقابل آتش ادامه مناقشات مربوط به برگزاری رالی در تخت جمشید و افزایش میزان تخریب بناهای تاریخی در بافت شهر شیراز حذف شدن نام باغچه بان از مداپاریس: نشست امروز ایران و 1+5 به دلیل نبود پیشرفت در مذاکرات برگزار نمیشود
پاریس نشست امروز ایران و 1 5 به دلیل نبود پیشرفت در مذاکرات برگزار نمیشودوزیر خارجه فرانسه میگوید که نشست امروز ایران و 1 5 به دلیل نبود پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات لغو شده است به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز لوران فابیوس وزیر خارجه فرامدیرکل دامپزشکی استان اردبیل: واکسیناسیون طیور اردبیل توسط بخش خصوصی انجام میشود
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل واکسیناسیون طیور اردبیل توسط بخش خصوصی انجام میشودمدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت در حال حاضر صد درصد واکسیناسیون طیور به همت بخش خصوصی انجام میشود و تلاش بر این است تا این فرآیند با تلاش و جدیت بیشتر به انجام برسد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبپیشنهاد ازدواج به محمد سلوکی در برنامه زنده تلویزیون!
پیشنهاد ازدواج به محمد سلوکی در برنامه زنده تلویزیون در یک برنامه زنده تلویزیونی اسپانسر برنامه از مجری خواست تا از شهر آنها همسری برای خود اختیار کند مجری هم با وجود جا خوردن آرامش خود را حفظ کرد و گفت که همسر دارد بینندگانی که اواخر شنبه شب گذشته پای شبکه یک نشستند در بهتآزادسازی حریم آثار تاریخی؛ شاید 10 سال دیگر
آزادسازی حریم آثار تاریخی شاید 10 سال دیگر روزنامه خراسان شمالی در شماره پنجشنبه هفدهم مهرماه خود اقدام به درج گزارشی با عنوان آزادسازی حریم آثار تاریخی شاید 10 سال دیگر کرد در این گزارش آمده است ده ها پلاک شخصی در حریم و محدوده بناها و میراث فرهنگی قرار دارد که ساکنان آن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها