تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804233620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آزادسازی حریم آثار تاریخی؛ شاید 10 سال دیگر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آزادسازی حریم آثار تاریخی؛ شاید 10 سال دیگر روزنامه خراسان شمالی در شماره پنجشنبه، هفدهم مهرماه، خود اقدام به درج گزارشی با عنوان "آزادسازی حریم آثار تاریخی؛ شاید 10 سال دیگر" کرد.


در این گزارش آمده است: ده ها پلاک شخصی در حریم و محدوده بناها و میراث فرهنگی قرار دارد که ساکنان آن ها به دلیل همین ویژگی املاک شان، نه می توانند منازل خود را بسازند و نه بفروشند. این افراد در تماس های متعدد با دفتر روزنامه از توجه نکردن مسئولان به مشکلات آن ها گله مند بودند و از انتظار خود برای تعیین تکلیف املاک شان سخن گفتند. این مشکل اولین موضوعی بود که در گفت و گو با مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مطرح شد. «سویدانلویی» مدت زیادی نیست که به این سمت منصوب شده است اما از زوایای پنهان و پیدای حوزه کاری خود به خوبی آگاهی دارد. او حق را در این مورد به مردم می دهد و از سویی عنوان می کند که در تعیین محدوده بناهای تاریخی و میراث فرهنگی بازنگری شده است. وی می گوید: سعی می کنیم تملک و آزادسازی این اراضی را در مدتی کوتاه تر از بازه 10 ساله ای که عنوان شده است انجام دهیم.وی همچنین تصریح می کند: 81 درصد از اعتبارات این بخش به آزادسازی اراضی محدوده آیینه خانه و عمارت مفخم در بجنورد اختصاص یافته است. وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری و بیانات ایشان در مورد گردشگری به عنوان دومین محوری که در توسعه استان باید به آن توجه شود، تصریح می کند: گردشگری صنعت پر درآمدی است که رونق آن به ویژه در استان می تواند به همه بخش های اقتصادی دیگر نیز کمک کند.


آزادسازی حریم های اولویت دار
بیشترین تراکم جمعیت در حریم عمارت مفخم و آیینه خانه دیده می شود و قرار گرفتن املاک و پلاک های مسکونی در این محدوده، محدودیت هایی را برای ساکنان منطقه به لحاظ نوسازی و بهسازی منازل به وجود آورده و موجب گلایه های مردم شده است. آیا امسال می توان امیدوار بود که تملک این محدوده ها که چند سال مسکوت مانده است، دوباره پی گیری شود؟

مردم راست می گویند و حق دارند. باید به حرف آن ها گوش داد و با آن ها تعامل مثبت داشت تا رضایت آن ها جلب شود اما قانون گذار در این حریم ها و محدوده ها ضوابطی را پیش بینی کرده است که در ساخت و سازها و اجرای پروژه های عمرانی محدودیت های قانونی ایجاد می کند و دولت نیز مکلف است آن ها را اجرا و به تبع با اعمال آن ها تسهیلاتی نیز فراهم کند که در درجه اول تملک آن هاست و با این دیدگاه مناطق شهری و نقاطی که اولویت دارد، زودتر از دیگر مناطق تملک می شود به طوری که اطراف حمام تاریخی فاروج آزاد سازی شد.

همچنین 10 پلاک از محدوده اطراف ارگ نادری را خریداری کردیم. از سویی لازم به ذکر است که 81 درصد از اعتبارات استانی تملک این محدوده ها فقط به آزادسازی عمارت مفخم اختصاص دارد. به طور کلی از زمان تشکیل استان تاکنون 58 پلاک را آزاد کرده ایم که مساحت آن 14 هزار و 762 مترمربع است. اعتباری که برای آزاد سازی این محدوده ها هزینه شده است 24 هزار و 960 میلیون ریال است و با توجه به این که حریم عمارت مفخم در بین دیگر بناهای تاریخی بیشترین مساحت را دارد 81 درصد از این اعتبار به این محدوده تعلق گرفت و بقیه با توجه به اولویت گذاری ها به نقاط شهری اختصاص یافت تا مشکلات مردم برطرف شود.

امسال نیز با توجه به میزان اعتبار، اولویت گذاری، نزدیکی و دوری و جمعیت باز هم قطعاتی از این محدوده تملک خواهد شد اما تملک تمام این محدوده ها به لحاظ اقتصادی هزینه زیادی را می طلبد و در آینده ای نزدیک ممکن نخواهد شد.


محدودیت ساخت و ساز، نه محرومیت
بعضی از واحدهای مسکونی در این محدوده کلنگی است، آیا مالکان می توانند این املاک را تغییر دهند و نوسازی و بهسازی کنند و یا در این موارد هم حق اقدام ندارند؟

در بعضی از موارد محدودیت ساخت و ساز داریم نه محرومیت. مردم می توانند برای ساخت و ساز اقدام کنند اما حق بلند مرتبه سازی ندارند ولی تلاش کرده ایم از مجاری قانونی و راه هایی که وجود دارد و با همکاری و کمک گرفتن از بعضی نهادها مانند شهرداری، کمک شایسته ای به افرادی که می خواهند واحدهای مسکونی خود را بسازند داشته باشیم و تسهیلاتی مانند تراکم شناور از شهرداری برای آن ها بگیریم تا ضرر و زیانی به آن ها وارد نشود و یا سطح اشغال را افزایش دهیم.

پیشنهاد این موارد، مطرح و به کمیسیون ماده 5 هم ارجاع داده شده است تا با تصویب آن بتوانیم رضایت مردم را که تکلیفی است که برعهده سازمان قرار دارد، به دست آوریم.


بازنگری در حریم آثار تاریخی
وسعت حریم و محدوده آثار ملی بر اساس چه ضابطه ای تعریف می شود و آیا احتمال کاهش و افزایش آن وجود دارد؟

بر حسب وظایف قانونی و اجرای بند12 قانون حفظ آثار ملی مصوب سال 67 برای هر اثر حریمی تعریف می شود تا ضامن حفظ و بقای آن اثر باشیم و بر همین اساس، محدودیت های قانونی برای ساخت و ساز ها اعمال می شود. عرصه و حریم عمارت مفخم نیز بر اساس این ضوابط در سال 85 تعریف شد. در آن هنگام، مساحت آن 6 هکتار بود و از نظر اجرایی تملک آن دشوار و هزینه بر بود و بر این اساس این مساحت چند سال بعد بازنگری و حریم به کمتر از 4 هکتار کاهش یافت. از این مساحت 40 درصد در اختیار بخش دولتی است و در بیمارستان امام رضا(ع) نیز که در حریم عمارت مفخم است تملک نخواهیم داشت.

از 60 درصد باقی مانده 20 پلاک خریداری و بقیه آن نیز به ترتیب اولویت بندی شده، خریداری خواهد شد.بخشی از این محدوده در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد و با همکاری این اداره قرار است بازارچه دائمی فروش و نمایشگاه صنایع دستی ایجاد شود تا با کمک آن هزینه تملک اراضی را تقویت کنیم.


چشم اندازی 10 ساله برای تملک
تکلیف بخشی که می ماند چه می شود؟ آیا بازه زمانی برای تملک در نظر گرفته شده است؟

چشم اندازی 10 ساله برای تملک در نظر گرفته شده است اما اگر اعتبارات به موقع برسد و مجموعه فرهنگی که در این محدوده دیده شده ساخته شود می توان امیدوار بود که این زمان کاهش یابد. در عین حال، مسیر تحولات روبه بهبود است و سال 93 سال خروج از رکود و سال آینده هم سال سرمایه گذاری است و این امید وجود دارد که در زمان کوتاه تری این محدوده ها تملک شود.
626


17/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن