تبلیغات
تبلیغات متنی
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852159416
موزه دیگر کشورها آثار تاریخی ایران را به نام خود معرفی می کنند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > جنوب > اصفهان رجایی در گفتگو با مهر:
موزه دیگر کشورها آثار تاریخی ایران را به نام خود معرفی می کنند
اصفهان – خبرگزاری مهر: یک استاد دانشگاه و هنرمند اصفهانی گفت: موزه های تاریخی دیگر کشورها آثار تاریخی ایران را با نام خود به نمایش می گذارند.
امیر رجایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ضرورت نگاه دوباره به هنر کهن ایران و تاریخ هنر تزیینی آن در هنر معاصر گفت: بسیاری از کشورهای دنیا بر خلاف ایران از داشتن پیشینه غنی تاریخی محروماند و به دنبال یافتن راهی برای جبران این کاستیها هستند، چنانچه با خروج از مرزهای ایران و بازنگری در هنر بسیاری از این سرزمینها متوجه خواهیم شد تنها در معدود سرزمینهایی گنجنینهای شبیه به آنچه در سرزمینمان داریم وجود دارد چنانچه به عنوان مثال کشورهای عربی امروز با تلاش فراوان می خواهند که تاریخی فرهنگی هنری برای خود دست و پا کنند که بسیار بیاعتبار است. چنانچه فعالیت بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس با سرمایهگذاریهای هنگفت در زمینه ساختن تاریخ تقلبی برای خود در موزههای اروپا همچون موزه لوور، برای همه به خصوص کارشناسان هنر در سرتاسر دنیا مشخص شده است.
موزههای تاریخی آن کشورها که پر شده است از آثار تزیینی و کاربردی دوران مختلف تاریخ ایران همچون آثار دوره سلجوقیان و ایلخانان و غیره که در بسیاری موارد به نام تاریخ همان کشور و نه ایران نامگذاری شده نیز مشاهده می شود که این یکی دیگر از اقدامات بیشرمانه این کشورهاست. در میان هنرهای کهن یا هنرهای تزیینی ایران توجه به خط و خوشنویسی چه جایگاهی دارد که به عنوان دستمایه کارتان مورد توجه شما قرار گرفت؟ علاوه بر گرافیک که لزوم به کارگیری خط و فونت فارسی در آن گریزناپذیر است، خط و خوشنویسی در صورتهای دیگر هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمهسازی نیز مورد توجه بوده و دستمایه خلق آثار هنری بسیاری است. از جمله آثار نقاشی و مجسمه که با استفاده از خط فارسی خلق شدهاند میتوان به آثار هنرمندان مشهور به سبک سقاخانه اشاره کرد، هنرمندانی همچون حسین زندهرودی در نقاشی و پرویز تناولی در حجم آثار با ارزشی با بهرهگیری از خط فارسی خلق کردهاند. عنوان نمایشگاه ]کوفی بنایی: 100+13 روایت به انتخاب امیر رجایی[ اشاره به چه چیز دارد و چگونه انتخاب شد؟ عبارت کوفی بنایی که اشاره به منبع الهام آثار تجسمی موجود در نمایشگاه دارد که به 113 روایت از افراد مختلف ارائه شده است. در حقیقت 13 اشاره به سیزده شرکت کننده اصلی نمایشگاه دارد و 100 هم مربوط به تعداد 100 لوگو تایپ طراحی شده توسط دانشجویان گرافیک است که در قالب یک اثر دیواری انتخاب، ترکیببندی و ارائه شده است. لازم به ذکر است که انتخاب برخی هنرمندان و آثارشان با همکاری دوست هنرمندم مانی عمادی انجام شده است.
هسته اولیه این نمایشگاه در گالری آرته چگونه به وجود آمد، چه مسیری را تا تکامل خود پیمود و چه هنرمندانی در برگزاری آن یا ارائه اثر هنری مشارکت داشتند؟ پیش از این پژوهشهای بسیاری در زمینه نقوش تزیینات معماری و کتیبهنگاری انجام دادهام که برخی از آنها به صورت مقاله یا مجموعه پژوهشها و برخی دیگر در قالب کتاب منتشر یا در دست انتشار هستند. مبحث کوفی بنایی یکی از مهمترین مباحث این حوزه است، زیرا که این نوع کتیبهنگاری از قرون ابتدایی ورود اسلام به ایران تا دورههای متأخر آن و البته دوران معاصر همواره یکی از ارکان اساسی تزیینات بناهای اسلامی بوده که در هر دوره به تناسب تکنیکهای مرسوم در همان دوره و توانایی طراحان در طراحی حروف دارای پیچیدگی و زیبایی خاص بودهاند. از آنجا که در دانشگاه عمدتاً در کارگاههای هنرهای تجسمی همچون کارگاههای گرافیک (ارتباطات تصویری) بیشترین زمان را به شناساندن قابلیتهای تصویری هنرهای ایرانی در طول تاریخ میگذرانم و از دانشجویان میخواهم تا با بهرهگیری از این منابع شگرف به خلق آثار نو و مدرن بپردازند، بنابراین استفاده از خط کوفی بنایی نیز یکی از مباحث عمدهای بود که در این کلاسها مورد توجه قرار میگرفت. یکی از کاربردهای این خط ایرانی اسلامی بهرهگیری از آن برای خلق تایپهای جدید یا لوگوتایپهای منحصر به فرد و شخصی برای هر هنرآموز بود. در سال جدید به منظور مطالعه و جمعآوری مطالب علمی بیشتر در حوزه کتیبهنگاری کوفی بنایی فراخوانی جهت جمعآوری مقالات در این زمینه اعلام کردیم که خوشبختانه با استقبال پژوهشگران حوزههای مختلف از باستانشناسی و تاریخ تا خوشنویسی و گرافیک روبرو شدیم. پیشبینی میشود حاصل این پژوهشها در انتهای سال 93 به صورت مجموعه مقالاتی ارزنده در زمینه کتیبهنگاری کوفی بنایی منتشر شود. در این مجموعه مقالات بررسی سیر تحول تاریخی این نوع از کتیبهنگاری، تکنیکهای مورد استفاده در اجرای آنها، تاریخچه، سبکها و انواع مختلف روشهای اجرایی، خوانش کتیبهها، بررسی ویژگیهای بصری و مطالعات تصویری و سایر جنبههای موجود در این مبحث به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در کنار این مطالعات پژوهشی از آنجا که دغدغه بهرهگیری از قابلیتهای کتیبهنگاری و خط اسلامی در آثار تجسمی معاصر، از جمله دلمشغولیهای همیشگی بسیاری از هنرمندان نوگرای ایرانی بوده است؛ ایدهای مبنی بر برگزاری نمایشگاهی بر اساس همین فونت را بررسی کرده و فراخوانی در این مورد دادیم که نتیجه آن حضور چندین تن از هنرمندانی داخلی و خارجی در این نمایشگاه بود. در این نمایشگاه علاوه بر هنرمندان ایرانی، کارهای دو هنرمند آندریاس اسماعیل موهر (Andreas Ismail Mohr) از آلمان و لینا عبدالهادی (Lins Abdul Hadi) که اصلیتی لبنانی دارد از انگلستان نیز به نمایش در آمده است. اسماعیل موهر که زبان و ادبیات عرب و اسلامشناسی خواندهاند با مضامین اسلامی به خوبی آشنایی داشته و بنابراین انعکاس آموزههای آن در کارهایشان انتقال پیدا میکند. همچنین از آنجا که هنرمندان آلمانی میراثدار بزرگان هنر خود همچون گرهارد ریشتر و هانس ماک هستند لذا کارهای آنها ردپایی از سبکهای هنر آلمان را دارد. در مورد هنرمندان داخلی میتوان این تفاوتها را مشاهده کرد. به عنوان مثال اثر آقای علی خطایی به عنوان یک مجسمهساز نگاهی کاملاً متفاوت را با آثار دو بعدی و حتی سایر حجمهای نمایشگاه نشان میدهد اما در بطن کار او هم ردپای ویژگیهای این نوع کتیبهنگاری را میبینیم یا اثر خانم یزدانی که با تکنیک بافت (تاپستری) انجام شده است نوع دیگری از نگاه ویژه به کتیبهنگاری را نمایش میدهد که در سایر کارها به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست. اثری که یادآور چرخش کتیبهها بر روی دیوار مساجد و دیگر بناهای اسلامی و چرخش آنها بر حاشیه و زوارهای دیوارهاست.
اگر کار دیواری بزرگی که متشکل از آثار دانشجویان است را به عنوان استثنا در میان دیگر آثار در نظر بگیریم، به چه دلیل در اکثر یا تقریباً همه آثار ارائه شده هیچ نوشته خوانایی وجود ندارد؟ در واقع مخاطب بیشتر با فرمی شبیه به کوفی بنایی مواجه است تا نوشتهای که بتوان مستقیم به این نوع از کتیبهنگاری نسبت داد؟ در کل باید گفت که این مسئله با پیروی از فلسفه نگاشتن خود خط کوفی بنایی شکل گرفته است، در حقیقت باید به این موضوع اشاره کرد که اساساً خط کوفی خطی نبوده است که لزوماً حتی افراد خاص یا باسواد جوامع گذشته در مقاطع مختلف تاریخی بتوانند یا قرار باشد آن را بخوانند، این خط بیشتر در قسمتهای بالای دیوارهای داخلی یا خارجی، در حاشیه گنبدها یا منارهها، بالای سردرها، در حاشیه نقوش یا در دورههایی مانند دوره ایلخانان در درون گچبریهای تزیینی محراب یا نقاط دیگر بنا به شکلی کاملاً تغییر یافته یا اصطلاحاً دِفرمه شده با خطوطی شکسته و صاف با زوایایی قائمه و البته ناخوانا نگاشته میشده است. شخصاً در پژوهشهای میدانی خود مواردی از این نوع تزیین را در بناهایی پرت و دور افتاده مانند تک منارههای اطراف اصفهان که از دوران سلجوقیان یا ایلخانان به جا مانده است مشاهده کردهام که کتیبهای در نقطهای دور از دسترس هر بیننده در بالاترین نقطه مناره در خارج یا داخل آن زیر طاقی آجری با رجچینها یا کاشیهای تک رنگ آبی فیروزهای تک عباراتی مانند «الله و اکبر» شکل گرفته است. این عبارات تا زمانی که شخصی به طور مشخص قصد کندوکاو و کشف تمامی تزیینات این بناها را نداشته باشد و به بازدید کل آنها نپردازد قابل یافتن و در دسترس نیستند. درست است نمایشگاه به برداشت فرمگرا (فرمالیستی) از کتیبههای کوفی بنایی پرداخته است اما فلسفه و تفکر پشت این فرم ظاهری بر اساس همین فلسفه به کارگیری خطوط کوفی بنایی در کتیبههای بناهای اسلامی است. بنابراین ما به دنبال خوانش مشخص و معمولی در هیچ یک از آثار نبودهایم و تنها در برخی از کارها وجود تک حرفها یا عبارات را مشاهده میکنیم که آنها نیز بیشتر در نقش یک نوع نماد تصویری ارائه شدهاند تا یک مضمون نوشتاری. برنامه های آینده شما برای چنین نمایشگاه هایی چیست؟ تلاش میکنیم که این حرکت هنری را بسط داده و در آینده نیز بتوانیم با بهرهگیری از داشتههای تاریخی خود به خلق آثاری از این دست بپردازیم. همچنین با آموزش هنرآموزان و دانشجویان هنرهای تجسمی و آشنا کردن آنها با چنین مباحثی میتوان کمک شایانی به شناخت نسل آینده از گنجینههای هنری کشور کرد و نباید از این موضوع غافل شد که برای اینکه بتوانیم آثار هنریمان را در عرصه هنر معاصر مطرح کنیم نه تنها باید شناخت کاملی از هنر و ادبیات ایران و پشتوانههای تاریخی آن داشت بلکه باید با شناخت کامل از هنر معاصر و مخاطبین آن در این جریان فعالیت کرد تا بتوانیم جایگاهی جهانی نیز در این میان داشته باشیم. در این نمایشگاه آثاری از امیر رجایی، سینا طاهری، علی خطایی، عاطفه یزدانی،مینا حسنزاده، بهمن زرگر، رسول کمالی، لینا عبدالهادی، آندریاس اسماعیل موهر، سحر شیبانی،صفا معین، فرنوش فرشید وجود دارد.
۱۳۹۳/۶/۳۱ - ۱۴:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
مدیر عامل شرکت نهادههای دامی جاهد: خودکفایی کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی و صادرات به کشورهای دیگر/برنامه افز
مدیر عامل شرکت نهادههای دامی جاهد خودکفایی کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی و صادرات به کشورهای دیگر برنامه افزایش تولید کره در کشور کلید خوردمدیر عامل شرکت نهادههای دامی جاهد با بیان اینکه کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی به خودکفایی رسیده و برنامه صادرات به کشورهای دیگر دارد از برنایزدی: ایران با روشنگری خود کشورهای بانی افراطیگری و تروریسم را معرفی کند
ایزدی ایران با روشنگری خود کشورهای بانی افراطیگری و تروریسم را معرفی کنداستاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا با تشکیل ائتلاف بینالمللی به دنبال مدیریت داعش است نه از بین بردن این گروهک تکفیری گفت ایران با روشنگری خود کشورهای بانی افراطیگری و تروریسم را معرفی کند فؤاخودروهای دو دیفرانسیل به موزه خودروهای تاریخی ایران می روند
اجتماعی گردشگری و میراث فرهنگی خودروهای دو دیفرانسیل به موزه خودروهای تاریخی ایران می روند موزه خودروهای تاریخی ایران به مناسبت روزجهانی گردشگری 4 مهر ماه سال جاري گردهمایی خودروهای دو دیفرانسیل را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر گردهمایی خودروهای دو دیفرانسیل رومعرفی بی کیفیت ترین خودروها در ایران
معرفی بی کیفیت ترین خودروها در ایران در ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی در مرداد ماه سه خودروی سایپا ۱۳۱X محصول سایپا سایپا ۱۳۱X محصول پارس خودرو و سایپا ۱۳۲X در گروه قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان بی کیفیت ترین خودروها معرفی شدند تسنیم براساس گزارش بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ماجمالی/ نشست خبری دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده نامگذاری مکانی به نام «طاهره صفارزاده» در تجریش/ معرفی یک با
اجمالی نشست خبری دومین جایزه ادبی طاهره صفارزادهنامگذاری مکانی به نام طاهره صفارزاده در تجریش معرفی یک بانوی فرهنگی از کشورهای فارسیزباندر نشست خبری دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده عنوان شد طی هماهنگیهایی با رئیس شورای شهر تهران قرار شده میدان بوستان و یا خیابانی به نام طاهکیروش دستیار ایرانی را خودش باید انتخاب کند کفاشیان: خون بازیکنان امید رنگینتر از دیگران نیست/به حق پخش خوشب
کیروش دستیار ایرانی را خودش باید انتخاب کندکفاشیان خون بازیکنان امید رنگینتر از دیگران نیست به حق پخش خوشبین نیستمرئیس فدراسیون فوتبال گفت خون بازیکنان امید رنگینتر از دیگران نیست و هر امکاناتی به دیگران داده شده به آنها هم دادهاند علی کفاشیان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خسفر قسطی با «بیمهنامه اعتباری» در ایران امکانپذیر میشود | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۳ ۰۶ ۳۰ – بیمهنامه اعتباری فروش اقساطی سفر در شواری عالی بیمه مصوب شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تیرماه امسال با یکی از شرکتهای بیمه تفاهمنامهای را برای ارایه خدمات گردشگری در قالب بیمهنامه اعتباری و فروش اقساطیبی کیفیت ترین خودروها معرفی شدند |اخبار ایران و جهان
بی کیفیت ترین خودروها معرفی شدند در ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی در مرداد ماه سه خودروی سایپا ۱۳۱X محصول سایپا سایپا ۱۳۱X محصول پارس خودرو و سایپا ۱۳۲X در گروه قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان بی کیفیت ترین خودروها معرفی شدند کد خبر ۴۳۶۰۵۲ تاریخ انتشار ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۵ - 21 Seتراکتورهای ایرانی با تولیدات دیگر کشورها در بازار آفریقای جنوبی رقابت می کند
تراکتورهای ایرانی با تولیدات دیگر کشورها در بازار آفریقای جنوبی رقابت می کند تبریز - ایرنا - مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت تراکتورهای ایرانی با تولیدات اروپایی آمریکایی هندی و چینی در بازار آفریقای جنوبی رقابت می کند ابوالفتح ابراهیمی روز پنجشنبه در آیین ارسال سومناگفتههای صریح پورنجاتی درباره خود و دیگران |اخبار ایران و جهان
ناگفتههای صریح پورنجاتی درباره خود و دیگران من پیش از اینکه جمعیت دفاع باشد و اصلاحطلبی دوم خرداد باشد ارتباطم با شخص آقای خاتمی خیلی بیشتر از جریان راست بود من در شرایطی که مدیر آقای ناطق نوری در وزارت کشور بودم یار گرمابه و گلستان آقای خاتمی در وزارت ارشاد هم بودم کد خبرنمایشنامه نویسی در ایران مشکل تاریخی دارد
استانها جنوب فارس اجلالی در پاسخ به مهر نمایشنامه نویسی در ایران مشکل تاریخی دارد شیراز – خبرگزاری مهر بازیگر سینما تلویزیون و تئاتر کشور گفت نمایشنامه نویسی در ایران مشکل تاریخی دارد به گزارش خبرنگار مهر جمال اجلالی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگامدیر برنامه دفتر مقابله با جرم سازمان ملل در ایران اعلام کرد درآمد ۷،۸ میلیارد دلاری قاچاق اشیای تاریخی فرهنگی
مدیر برنامه دفتر مقابله با جرم سازمان ملل در ایران اعلام کرددرآمد ۷ ۸ میلیارد دلاری قاچاق اشیای تاریخی فرهنگیمدیر برنامه دفتر مقابله با جرم سازمان ملل در ایران گفت بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ میزان درآمد حاصل از قاچاق اشیای فرهنگی تاریخی ۷ ۸ میلیارد دلار تخمین زده شده اخرید از شما، اعتبار از بانک/ امکان جعل کارت های اعتباری ایرانی نسبت به کشورهای دیگر بسیار پائین است
خرید از شما اعتبار از بانک امکان جعل کارت های اعتباری ایرانی نسبت به کشورهای دیگر بسیار پائین است کارت اعتباری به گونه ای است که بانک یا موسسه اعتباری با استناد به سابقه مبادلات و گردش مالی حساب بانکی مقدار معيني اعتبار مالي در اختيار صاحب كارت قرار مي دهند به گزارش خبرنگار اقرژيم حقوقي ايران براي جلوگيري از قاچاق آثار تاريخي کامل نيست
۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ۱۵ ۳۶ب ظ رژيم حقوقي ايران براي جلوگيري از قاچاق آثار تاريخي کامل نيست رئيس مرکز خدمات حقوق بين الملل نهاد رياست جمهوري گفت رژيم حقوقي ايران براي جلوگيري از قاچاق آثار تاريخي کامل نيست به گزارش خبرگزاري موج محبي رئيس مرکز خدمات حقوق بينالملل نهاد رياست جمهوريسرپرست حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اردبیل: دستاورد دفاع مقدس خودباوری ملت ایران است
سرپرست حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اردبیل دستاورد دفاع مقدس خودباوری ملت ایران استسرپرست ادارهکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردبیل گفت دستاورد عظیم دوران دفاع مقدس تقویت روحیه ایمان خودباوری بصیرت و هوشیاری است به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل علی کریمی عثبت جهانی سیراف ، صیانت از نام خلیج فارس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 6 17 – بوشهر – ایرنا – در حالی که کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس درصدد اثبات وجودی خود در این منطقه هستند و حتی تاریخ های غیر واقعی برای قدمتشان می سازند ثبت جهانی سیراف این فرصت را در اختیار ایران قرارمی دهد تا حق حاکمیت سیاسی و فرهنگی ایرانیانساماندهی بورس اموال تاریخی در کشور | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 6 19 – معــاون بــرنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در سمینار نقش جامعــه مدنی در مقابله با قاچــاق اموال فرهنگی از ساماندهی بورس اموال تاریخی در کشور خبر داد و گفت باید راهی ایجاد شود که آثار تاریخی از پستوها بیرون بیاید-
گوناگون
پربازدیدترینها