واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
استاد حوزه و دانشگاه:
تکیه گاه اصلی غدیر قرآن است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که محل تولد غدیر قرآن است، گفت: قرآن غدیر را تایید می کند و بسیاری از آیات قرآن هم در خطبه غدیر آمده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی باران با بیان این که تکیه گاه و محل تولد غدیر قرآن است، گفت: غدیر از آیه بلاغ که در عرفه بر پیامبر(ص) نازل شد آغاز شد و با معرفی حضرت علی (ع) به امامت در خود قرآن پایان یافت. وی افزود: پیامبر(ص) زمانی که در عرفه این پیغام جبرئیل را دریافت کردند به خاطر این که نمی خواستند منافقان آتش فتنه را روشن کنند و موجب اختلاف و چند دستگی در میان مردم شوند در محل غدیر پیام خداوند را برای مردم ابلاغ کردند. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که آیات قرآن در غدیر به چند دسته تقسیم می شوند، ادامه داد: دسته اول آیاتی هستند که فرمان غدیر را بیان می کنند، دسته دوم آیاتی هستند که به غدیر و خصوصیات حضرت علی (ع) به عنوان امام اشاره دارند مانند آیه بخشیدن انگشتر در رکوع، دادن زکات و سایر آیات و دسته سوم هم آیاتی هستند که توسط رسول الله در غدیر قرائت می شوند و تکیلف منافقان غدیر ار بیان می کنند و می فرمایند باید مردم با دوست علی (ع) دوست باشند و دشمن ایشان را دشمن بدارند زیرا شرط رسیدن به سعادت همین موضوع است. حجت الاسلام رضایی اصفهانی ادامه داد: در تمامی کتاب های شیعه و سنی جمله این که هرکس من مولای اویم علی مولای اوست ذکر شده و عده ای آمده اند این موضوع را به جد نگرفته اند و گفته اند که کلمه مولاه به معنای دوست است در حالی که اگر به خطبه های پیامبر(ص) در ابتدای ماجرای غدیر اشاره کنیم می بینیم حضرت ابتدا از مردم می پرسند چه کسی به شما اولی تر است که مردم می گویند یا رسول الله شما به جان و مال ما سرپرستی دارید که حضرت سپس جمله و آیه فوق را می فرمایند که این موضوع علاوه بر این که معنای دوستی را از کلمه مولا می گیرد به معنای سرپرستی باطنی غدیر بر انسان ها است و نشان می دهد که همانطور که نبی اکرم بر جان و مال مردم اولی هستند حضرت امیر المومنین و اهل بیت ایشان هم بر جان و مال مردم از خودشان اولی هست و حق سرپرستی دارند. وی افزود: دومین آیه ای که معنای کلمه دوست را در غدیر از واژه مولاه می گیرد آیه اکمال دین است که خداوند می فرماید در این روز دین شما کامل شد و نعمت بر شما تمام شد که با تکیه بر عقل متوجه می شویم دوستی و محبت امیرمؤمنان (ع) نمی توانسته دین را کمال کند بلکه ولایت ایشان به این معنا بوده زیرا آیات مودت و سایر آیات در محبت به حضرت پیش از آن نازل شده بود. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این تبریک مردم بعد از غدیر به حضرت علی (ع) هم نشانه دیگری بر تایید این موضوع است و قرآن این موضوع را برابر تکامل رسالت حضرت محمد (ص) عنوان کرده و فرموده اگر این کار انجام نشود رسالت تو ناقص خواهد ماند که تمامی این موضوعات اصل غدیر را تایید می کند و قرآن بزرگترین مدافع غدیر است و اهل بیت قرآن را تایید می کنند و قرآن اهل بیت را مورد تایید قرار می هد./968/پ203/ی
۱۳۹۳/۷/۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]