محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830966442
جلوههای ویژه تصویری و عبور از میدان مین
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
جلوههای ویژه تصویری و عبور از میدان مین
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1393 ساعت 13:12 | شماره خبر : 1669207234333241787 تعداد بازدید: 39
پ پ
فرقی نمیکند پای پرده سینما نشسته باشید یا جلوی تلویزیون. هر مخاطبی دوست دارد آنچه میبیند باشکوه و باورپذیر باشد، تصویری باشد که پیش از این ندیده یا کمتر دیده باشد و در یک کلام چیزی که میبیند او را سر ذوق آورد.
اساسا یکی از دلایل گل کردن برخی آثار بصری در جهان نهتنها به دلیل قصه و روایت و بازیگرانش که به دلیل استفاده از جلوههای بصری جذابی است که آنها را تماشایی میکند.
پشت ویترین هنرهای تصویری مثل آثار تلویزیونی و سینمایی، مشاغلی وجود دارد که به اندازه عناصر جلوی دوربین در خلق آن اثر هنری نقش دارند و چهبسا دامنه اثرگذاری آنها بیش از بازیگر و کارگردان به نمایش فیلم روی پرده زیبایی میبخشد، اما این حضور معمولا در نزد مخاطبان دیده نمیشود، حتی اگر هنر آنان جلوههای ویژه باشد. حرفهای تعیینکننده و گاه خطرناک که حالا در هنرهای تصویری مثل تلویزیون و سینما به جزء جدانشدنی از این هنر تبدیل شده است. برخی بر این باورند که نبض سینمای امروز جهان بویژه سینمای هالیوود که مبتنی بر تکنیک و فناوری است در دستان مدیران جلوههای ویژهای قرار دارد که در عرصه تصویر و نمایش حسابی میدانداری میکنند. در کشورما نه تنها مخاطبان و تماشاگران عام که گاه حتی اهالی سینما نیز چندان که باید و شاید با این مهارتها آشنا نیستند و در کنار مسائلی چون کمبود امکانات فنی و به دلیل نبود شناخت از موضوع نمیتوانند چندان از قوتهای جلوههای تصویری در آثارشان استفاده کنند، درواقع جلوههای ویژه تصویری، در آثار ما تاکنون بیشتر مفهوم صحنههای انفجاری و آتش بازی را داشته است، اگرچه سالهای گذشته با ساخت آثار مختلف این مفهوم گستردهتر شده و به نظر میرسد دست مدیران جلوههای ویژه هم بازتر شده است. به قول اصغر پورهاجریان، رئیس انجمن جلوههای ویژه ایران، امروزه از این هنر حتی در آثار شاعرانه و کودکانه نیز استفاده میشود و کارکرد آن فراتر از آثار جنگی است. این گلهای بود که مرحوم پیمان ابدی هم به سینمای ایران داشت و معتقد بود سینمای وطنی از ظرفیت و توانمندیهایی که در این حوزه در کشور ما وجود دارد، استفاده نمیکند. وقتی نام پیمان ابدی برده میشود همه بلافاصله یاد سریال آلمانی هشدار برای کبری 11 میافتند که جلوههای بصری و ویژه آن با هنرمندی این هنرمند ایرانی دیدنی شد. حال این سوال به ذهن میرسد که چرا تلویزیون ما نباید در تولید مجموعههای نمایشی خود که لزوما هم نباید اکشن و جدی باشد از این هنر صنعت بهره ببرد؟ نمونهای از تاثیر جلوههای ویژه را میتوان در فیلم «دوئل» احمدرضا درویش دید که توانست تجربه جنگ را به شکل مجازی و تصویری برای تماشاگران ملموس کرده و آنان را روی صندلی میخکوب کند. درست است که امروز ضعف فیلمنامه و مضامین داستانی در سینمای ما بهعنوان مهمترین مشکل شناخته میشود و در هر محفل و مجلس سینمایی موتیفوار تکرار میشود، اما تمام زیبایی و جذابیت سینما به محتوای آن برنمیگردد. فرم و ساختار روایی فیلم و سریال نیز به همان اندازه در جلوهگری آن تاثیر میگذارد. قطعا در شکلگیری فرم قصه و ساختار یک اثر، هنر صنعت جلوههای ویژه میتواند بیش از هر عنصر و عامل دیگری موثر باشد. اگرچه سینمای جنگ به تولد و تکامل این هنر نورسیده کمک زیادی کرده و در هویت بخشی و شناسنامهدار کردن آن هم موثر بوده، اما باید گفت استفاده از آن فقط به این ژانر ختم نمیشود و باید شرایط استفاده از آنها در ژانرهای گوناگون سینمایی فراهم شود. مجموعههای نمایشی ما در بهرهگیری از ظرفیتهای بصری کمبضاعت نیستند، اما باید ارادهای برای انجام این مهم وجود داشته باشد. واقعیت این است که جلوههای بصری در سینما و تلویزیون صرفا محدود به جلوههای میدانی نیست و امروزه میتوان با استفاده از تکنیکهای رایانه در خلق موقعیتهای جذاب دراماتیک موفق بود. در همین یک دهه گذشته استفاده از این تکنولوژی بویژه در سریالهای ماورایی توانست مخاطب را پای گیرندههای خود نگه دارد و انتقال برخی مفاهیم و پیامهایی انتزاعی و معنوی را تسهیل کند. البته تاکنون بیشترین استفاده از جلوههای بصری و رایانهای در آثار جنگی ما تجلی داشته است. سینمای دفاع مقدس علاوه بر اینکه ژانر برآمده از سینمای بعد از انقلاب است به تولد و تکامل جلوههای ویژه نیز کمک کرده است، اما بازسازی بسیاری از صحنههای جنگی و بازنمایی واقعیتهای جنگ، بهعنوان یک عامل تکنیکی کمک زیادی به توجه مخاطب به این ژانر خواهد کرد. در سالهای اخیر، فیلمهای ایران در زمینه تکنیکهای سینمایی ازجمله جلوههای ویژه و کیفیت سمعی و بصری فیلمها، پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشته است که اگر از مجموعه این دستاوردها در ساخت یک اثر جنگی استفاده شود، قطعا سینمای دفاع مقدس را جلوهای دیگر میدهد و اینگونه سینما نهتنها مخاطبان خود را حفظ میکند بلکه بر تعداد آنها نیز میافزاید. بهعنوان مثال، صدای دالبی در فیلم دوئل در جذابیت صوری این اثر تاثیر بسزایی داشت. قطعا بسیاری از تجربههای جنگی دوران دفاع مقدس در کنار مفاهیم ارزشی آن میتواند به صیانت این آثار کمک کند. امروزه فناوری در حوزه سینما بسیار پیشرفت کرده و دیگر این عقیده که برای ساخت فیلم جنگی باید از ادوات نظامی به صورتی عینی و واقعی استفاده کرد، جایگاهی ندارد بلکه میتوان با استفاده از تکنیکهای تصویرسازی، صحنههای جنگی ملموس و باورپذیری خلق کرد. چهبسا اگر ما در این حوزه بیشتر کار کرده بودیم شاهد اتفاقات تلخی مثل فاجعهای که برای چند نفر از عوامل سریال «معراجیها» رخ داد، نبودیم. این شبها که سریال معراجیها در حال نمایش است خیلیها حسرت میخورند که چرا برای این مجموعه چند نفر باید جان خود را از دست بدهند. فارغ از رعایت برخی اصول ایمنی در اجرای جلوههای ویژه میدانی اگر امکانات و تجهیزات و فناوری بصری ما بیشتر بود به جای جلوههای میدانی از تکنیکهای بصری و کامپیوتری استفاده میشد و امنیت جانی این افراد هم تضمین میشد.
کارکرد جلوههای ویژه در دنیای امروز آنقدر گسترده است که تقریبا مرزی را نمیتوان برای آن قائل بود از تکنیکهای بیشمار جلوههای تصویری میتوان در ساخت آثار مختلف نمایشی بهره برد، مثلا در سریال «آخرین گناه» با استفاده از جلوههای بصری صحنههایی از عالم ماورایی خلق شد که حتی آنهایی که سریال و قصهاش را هم دوست نداشتند، با این بخش سریال ارتباط برقرار کردند. فارغ از تفاوت فیلمنامه و زمان ساخت سریال اگر مجموعه «امام علی»(ع) را با سریال «مختارنامه» مقایسه کنیم متوجه تفاوت آشکار استفاده از جلوههای تصویری در باشکوهتر شدن و باورپذیرتر شدن صحنهها میشویم. در مجموعه مختارنامه به درستی از جلوههای ویژه و بصری در یک ژانر تاریخی استفاده شد که مخاطب را مجذوب خود میکرد، بهعنوان مثال کابوسها و توهمات ابنزیاد با استفاده از تکنیکهای جلوههای ویژه آنقدر بخوبی به تصویر کشیده شد که مخاطب ایرانی حس میکرد با یک اثر تاریخی هالیوودی مواجه است. بیرون آمدن اسبها از زیرزمین یا بلعیدن شدن ابنزیاد توسط زمین ازجمله موارد چشمگیر دیگری بود که توانایی تلویزیون ما را در ساخت و خلق این صحنهها به اثبات رساند. در حالی که در سریال امام علی(ع) استفاده از این فناوریها به مراتب کمتر بود یا مثلا در سریال اصحاب کهف به واسطه مقتضیات خود میتوانست از جلوههای تصویری بیشتری بهره ببرد و قصهای جذابتر به لحاظ تصویری روایت کند یا اگر مجموعه «حضرت موسی» به سرانجام برسد، بهترین فرصت است تا با تکیه بر این تکنیکها مثلا در نمایش صحنه شکافته شدن دریا یا تبدیل شدن عصای موسی به اژدها از این جلوهها استفاده شود تا مخاطب با جلوههای زیباتری از این قصههای قرآنی آشنا شود. بهرهگیری از این جلوهها صرفا برای جذابیت بصری اثر نیست که به معرفی بهتر شخصیت و بازسازی موقعیتهای تاریخی کمک میکند یا به شخصیتپردازی بهتر و اثربخشتر کاراکترهای قصه کمک کرده و در نهایت باعث میشود کارگردان یا کارگزاران رسانه ملی در انتقال مفاهیم و پیامهای خود موفقتر باشند. شاید اینطور به نظر برسد که بهرهگیری از این جلوههای بصری صرفا در مجموعههای تاریخی یا جنگی کاربرد دارد در حالی که اینطور نیست و میتوان از این فن در تولید سکانسی در سطح شهر هم بهره برد و به همان اندازه هم صحنه تاثیرگذارتری خلق کرد. از آنجا که قرار است در سینما و تلویزیون تجربههای بشری حتی تجربههای انتزاعی و ذهنی نیز به تصویر کشیده شده و قابلیت بصری ـ نمایشی پیدا کند، نه اینکه از طریق دیالوگنویسی و حرف زدن به آن پرداخته شود. مجموعههای تلویزیونی ما چهبسا از لحاظ قصه و درام و فیلمنامه چیزی کم نداشته باشد، اما تبدیل نشدن آنها به یک موقعیت دراماتیک ـ بصری موجب شده مخاطب آن را پسزده یا عمق مفهوم اثر را درک نکند. جلوههای بصری در تلویزیون لزوما به کار قاببندی و تصویر نمیآید بلکه در تبیین و انتقال پیام اثر نیز کمک میکند. پرداختن به جلوههای بصری به درک بیشتر رسانهای میانجامد و به همین دلیل نیازمند توجه و سرمایهگذاری جدیتری است. (سیدرضا صائمی/ ضمیمه قاب کوچک)
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1393 ساعت 13:12 | شماره خبر : 1669207234333241787 تعداد بازدید: 39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
گزارش تصویری - بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون - دومین روز از مسابقات کشتی فرنگی
بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون - دومین روز از مسابقات کشتی فرنگی عکس حمید فروتن - ایسنا چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۰فرشته نجات گردان میثم در میدان مین
فرشته نجات گردان میثم در میدان میناز پشت سرم صدای یا مهدی ادرکنی یکی از نیروها را شنیدم و با شلیک آر پی جی او یکی از تانکهای عراقی مورد اصابت قرار گرفت گردان سراسیمه حمله کرد میثم که آخرین مین را پیدا میکرد با هجوم بچهها تنها راه حل را اجرایی کرد به گزارش سرویس فضای مجازیگزارش تصویری مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
گزارش تصویری مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان تصاویر مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان را ببینید به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران تصاویر مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمگزارش تصویری - دومین روز سفر رییس جمهور به نیویورک
دومین روز سفر رییس جمهور به نیویورک سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰ ۱۴محکوم به استفاده از ابزار نظامی هستیم/ نقش ارتش در ارتقای جلوههای ویژه سینما
فرهنگ و هنر سینمای ایران رئیس انجمن جلوههای ویژه سینما محکوم به استفاده از ابزار نظامی هستیم نقش ارتش در ارتقای جلوههای ویژه سینما رئیس انجمن جلوههای ویژه سینمای ایران معتقد است که به دلیل کمبودهای تکنیکی و آموزشی فعالان در حوزه جلوههای ویژه سینما محکوم به استفاده از مواحضور غولپیکرترین هواپیمای مسافربری دنیا در فرودگاه امام خمینی (ره) + گزارش تصویری
باشگاه خبرنگاران منتشر کرد حضور غولپیکرترین هواپیمای مسافربری دنیا در فرودگاه امام خمینی ره گزارش تصویری سرانجام ایرباس 380 بدون کوچکترین مشکلی در فرودگاه بین المللی امام خمینی ره فرود آمد به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روز گذشته نام فرودگاه بین المللی امام خمپخش افتتاحیه از سه شبکه /مهمانان جشنواره کودک از گیت های ویژه عبور می کنند
جزئیات مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودک مشخص شد پخش افتتاحیه از سه شبکه مهمانان جشنواره کودک از گیت های ویژه عبور می کنند خبرگزاری پانا در حالی قرار است مراسم افتتاحیه بیست هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ساعت ۱۹ ۳۰ امروز جمعه ۱۱ مهر در محل سالن اجتماعات کومعاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با فارس: حضور میدانی پلیس راهور برای تأمین امنیت تردد دانشآموز
معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با فارس حضور میدانی پلیس راهور برای تأمین امنیت تردد دانشآموزان ادامه خواهد داشتمعاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ گفت پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برای تأمین امنیت تردد دانشآموزان به حضور میدانی خود ادامه خواهد داد و نظارت پلیسگزارش تصویری - سیزدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر
سیزدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر عکس داود قهردار - ایسنا پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲ ۵۸تعطیلی دومين ميدان نفتی در شرق ليبی توسط معترضان
تعطیلی دومين ميدان نفتی در شرق ليبی توسط معترضان یک مسئول امنیتی امروز سه شنبه گفت معترضانی که میدان نفتی ابوالطفل در لیبی را تعطیل کرده اند یک میدان نفتی دیگر را نیز تعطیل و یک جاده را مسدود کردند و یک هواپیمای متعلق به شرکت نفت لیبی را در اختیار خود گرفتند به گزارش سروگزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئون بلندقامتان ایرانی تماشاچیان ویژه بوکس/ دختران دو و میدانی هم به سالن مساب
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئونبلندقامتان ایرانی تماشاچیان ویژه بوکس دختران دو و میدانی هم به سالن مسابقات رسیدنداعضای تیم ملی بسکتبال برای تماشای مسابقات بوکس در سالن برگزاری رقابتها حضور پیدا کردهاند به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئون سیزدهمین روز از هفدهمین دورهگزارش تصویری - فرود بزرگترین هواپیمای مسافری دنیا در فرودگاه امام خمینی
فرود بزرگترین هواپیمای مسافری دنیا در فرودگاه امام خمینی عکس برنا قاسمی - ایسنا سهشنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰ ۱۰استاندار آذربایجانشرقی خبر داد تشکیل ستاد ویژه مبارزه با زمینخواری در آذربایجانشرقی
استاندار آذربایجانشرقی خبر دادتشکیل ستاد ویژه مبارزه با زمینخواری در آذربایجانشرقیاستاندار آذربایجان شرقی از تشکیل ستاد ویژه مبارزه با زمینخواری در استان خبر داد و گفت وظیفه این ستاد بررسی گزارشهای مردمی و جلوگیری از تغییر غیرقانونی کاربری اراضی است به گزارش خبرگزاری فارسچهارمین جشنواره رسول آفتاب فراخوان داد/ «فتنه اسلام در برابر اسلام» موضوع ویژه جشنواره
فرهنگ و ادب ادیبات ایران چهارمین جشنواره رسول آفتاب فراخوان داد فتنه اسلام در برابر اسلام موضوع ویژه جشنواره فراخوان دریافت اثر چهارمین جشنواره ادبی رسول آفتاب با موضوع ویژه فتنه اسلام در برابر اسلام منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر چهارمین جشنواره ادبی مردمی رسول آفتاب درگزارش تصویری - ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران
ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران عکس امین خسروشاهی - ایسنا پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۰گزارش تصويري:طوفان بارسا در زمين لوانته
گزارش تصويري طوفان بارسا در زمين لوانته بارسلونا ساعتي پيش با 5 گل در زمين لوانته به برتري دست يافت تا با 4 برد صدرنشيني خود در لاليگا را مستحکم تر کند به گزارش "ورزش سه" بارسلونا ساعتی پیش با 5 گل در زمین لوانته به برتری دست یافت تا با 4 برد صدرنشینی خود در لالیگا راگزارش تصویری - اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی
اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی عکس برنا قاسمی - ایسنا شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳ ۳۲-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها