تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852511982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجازه ساخت فیلم درباره حکمت شرق را نمی‌دهند/ دفاع از تارکوفسکی، برسون و کوبریک


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > سینمای ایران کارگردان «دیوانه‌ای از قفس پرید»:
اجازه ساخت فیلم درباره حکمت شرق را نمی‌دهند/ دفاع از تارکوفسکی، برسون و کوبریک
احمدرضا معتمدی کارگردان «دیوانه ای از قفس پرید» در جلسه سینما روایت تاکید کرد که اگر کسی بخواهد درباره حکمت شرق، اندیشه سهروردی یا فصلی از نهج البلاغه فیلم بسازد راه بر او بسته است.



به گزارش خبرگزاری مهر، نوزدهمين جلسه از سلسله نشست های «سینماروایت» با نمایش فیلم سینمایی «دیوانه ای از قفس پرید» و با حضور محسن یزدی فعال رسانه ای، سيد محمد حسینی منتقد سینما و احمدرضا معتمدی کارگردان اثر برگزار شد. این فیلم که محصول 81 سیمافیلم است توسط احمدرضا معتمدی نوشته و کارگردانی شده است. داستان این فیلم که همنام اثری مشهور ساخته میلوش فورمن است درباره جانبازی است که به اصول اعتقاد دارد و درگیر یک ماجرای سوداگری تمام عیار می شود و برای یافتن ریشه های این سوداگری است که سرنوشتی غریب و در عین حال بدیع را می پیماید. حسینی در ابتدای نشست با اشاره به کارنامه فیلمسازی معتمدی گفت: معتمدی کارگردانی گزیده کار است که هر 5 یا 6 سال یک بار فیلم می سازد و البته که در فیلم هایش نیز همه چیز را به صورت مینیاتوری کنار هم می چیند و بخصوص برای انتخاب دیالوگ ها نیز وسواس زیادی دارد. وی ادامه داد: شاید همین وسواس ها باشد که باعث شود فیلم لطمه بخورد چراکه ممکن است مخاطب با یک بار دیدن متوجه حجم امثال و حکمی که در دیالوگ هاست نشود و همین نیاز به دیدن دوباره را برای مخاطب فراهم می کند. «دیوانه...» پر است از تمثیل های مختلف که از فلسفه گرفته تا آثار سعدی و نظامی را دربرمی گیرند. این منتقد در ادامه با ذکر شاهد مثالی از شهیدآوینی گفت: آوینی سال ها پیش از دو گروه حاکم بر سینمای ایران گفت؛ اول گروهی که می گویند سینما با مخاطب است که معنا می یابد و دوم گروهی که سینما را برای سینما می خواهند. محصول گروه اول فیلمفارسی ها بودند و محصول گروه دوم نیز سینمای شبه روشنفکرانه. دست از سینمای شبه روشنفکرانه برنمی‌دارند حسینی ادامه داد: هر دو سینما تقریبا کارکرد خود را از دست داده اند بخصوص سینمای شبه روشنفکرانه که در خاستگاهش که اروپا باشد هم مُرده اما اینجا دست از سرش برنمی دارند. جالب است که مخاطبان هم این آثار را پس میزنند اما سازندگان این گونه آثار به مخاطبان اتهام می زنند که چون ایجاز و ایهام را نمی فهمند آثار آنها را درک نمی کنند.

این منتقد با اشاره به سینمای معتمدی اظهار کرد: معتمدی جزو هیچ کدام از دو گروهی که آوینی نام برد نیست. او دنبال زبان فخیم است اما نه با روشی که هیچ کس نفهمد بلکه او به سراغ مخاطبی می رود که به دنبال فکر کردن است. در ادامه نشست احمدرضا معتمدی کارگردان «دیوانه ای از قفس پرید» درباره سانسور گفت: هنرمند را نباید سانسور کرد بلکه باید با هنرمند دیالوگ برقرار کرد و دیالوگ مقوله ای است که در مملکت ما زیاد صورت نمی گیرد. سانسور زیاد فیلمم فهمیدن آن را برای خودم هم دشوار کرده است وی با اشاره به سانسورهای صورت گرفته در فیلم خود بیان کرد: 30 تا 40 مورد سانسور به فیلم وارد شده است تا جایی که فهمیدن فیلم برای خودم هم دشوار شده است. ما سانسور می شویم اما دوستانی که برای تولیداتشان از بیرون کشور پول می گیرند بدون سانسور فیلم می سازند. معتمدی درباره بودجه‌ای که برای موضوعات فیلمنامه‌ها ارایه می‌شود، بیان کرد: اگر قرار باشد سناریویی درباره یک سردار نوشته شود شاید 30میلیارد بودجه بدهند که بروم فیلم بسازم یا اگر بخواهم درباره یکی از پیامبران فیلم بسازم در حدود 20 میلیارد می دهند اما اگر بخواهم اندیشه سهروردی یا فصلی از نهج البلاغه را فیلم کنم فورا از من می پرسند این کار چه فایده ای دارد. وی ادامه داد: برای ساختن فیلم دینی نباید بر ظواهر تمرکز کرد. مثلا روبر برسون تمامی آثارش دینی بود و جوری فیلم دینی می ساخت که با سقوط قهرمانش مخاطب را آگاه می کرد. قرآن هم از طریق همین قصه های سقوط است که پندآموزی کرده، از قصه قوم عاد بگیرید تا قوم ثمود و قوم لوط اما در تلویزیون ما بی توجه به این نکات فیلم های برسون را پخش کرده و می کوبند.

با کسانی که فیلم‌های دینی ساخته‌اند مخالفیم و از درکشان عاجزیم در ادامه نشست این کارگردان سینما با انتقاد از خط کشی های موسوم به دینی و روشنفکری اظهار کرد: مگر میان دینی بودن با روشنفکر بودن منافات وجود دارد؟ این چه رویه ای است که با تارکوفسکی، برسون یا کوبریک مخالفت می کنیم. اینها همه مهمترین فیلمهای دینی را ساخته اند اما ما از درکشان عاجزیم. وی ادامه داد: دوستان حتی نتوانسته اند معادل درستی برای SHINING استنلی کوبریک پیدا کرده و به غلط آن را «درخشش» نامیده اند اما خبر ندارند که این فیلم ترجمان همان «اِبصار» سهروردی است. در این فیلم کودک است که آینده را بهتر از همه ما می بیند و چگونه دیدن را به ما یاد می دهد. احمدرضا معتمدی در ادامه با صراحت بیشتری گلایه های خود از مدیران سینمایی را بیان کرده و گفت: در مملکت ما چند جریان آزادند که فیلم بسازند؛ یکی مبتذل سازان که با ترفند سود در گیشه ها همیشه فضا را برای خود فراهم می کنند. دوم آنها که پول تولیداتشان از آن طرف می رسد و سوم آنها که فیلم نفاق آمیز می سازند یعنی با سوء استفاده از اسامی بزرگان شرایط تخصیص بودجه ها را فراهم می آورند. وی در پایان بیان کرد: اگر بخواهید درباره حکمت شرقی فیلم بسازید مشکل پیدا می‌کنید و اگر هم بتوانید با کلی مشکلات فیلم را بسازید می گویند چرا این فیلمها مخاطب ندارد. کسی نیست بگوید همان سینمای وسترنی که ستایش آن را می کنید پشتش نیم قرن تجربه بوده است و بعد از اواخر قرن نوزدهم وسترن سازی شروع شد تا نیمه های قرن بیستم که به اوج رسید. آنجا فرصت تجربه می دهند تا ژانرسازی کنند و اینجا به اسم سینمای تجربی خرج فیلمهای بی خاصیت می شود.
 


۱۳۹۳/۷/۱۵ - ۱۳:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن