تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804424414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی بی سی: ادامه فعالیت‌ اقتصادی سپاه در دولت روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



بی بی سی: ادامه فعالیت‌ اقتصادی سپاه در دولت روحانی
اکبر ترکان، از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی و دبیر شورای مناطق آزاد اقتصادی، هفته گذشته به همراه دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، به جزیره فارور، در نزدیکی کیش سفر کرد و از واگذاری پروژه‌هایی به سپاه خبر داد.



به این مطلب امتیاز دهید


 به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز ، آقای ترکان گفت دولت می‌خواهد با استفاده از ظرفیت‌های سپاه به اقتصاد جزیره رونق ببخشد. بنا است که سپاه در این جزیره فرودگاه و بندرگاه بسازد و همچنین ویلاهایی در آن ساخته شود.

بی بی سی افزود: دریادار فدوی هم با اشاره به ساختن بندرگاه بزرگ شهیدرجایی، بندرگاه پتروشیمی عسلویه و فرودگاه تنب بزرگ توسط سپاه ابراز امیدواری کرد سپاه به سرعت این پروژه را به انجام برساند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال‌ها است که فعالیت اقتصادی می‌کند و از راه‌سازی و صنعت نفت گرفته تا بانکداری و مخابرات در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی حضور دارد؛ از طرح‌های چند میلیارد دلاری در سطح ملی همچون پارس جنوبی تا پروژه‌های کوچکتر چند میلیون تومانی در شهرستان‌ها.

سپاه تنها در یک هفته گذشته در خوی ۶ پروژه، به ارزش جمعا ۶۰۰ میلیون تومان، در صومعه‌سرا ۳ پروژه به ارزش ۴۵ میلیون تومان و در سلماس ۸ پروژه به ارزش ۶۴۲ میلیون تومان را به پایان رسانده است.

مجموع این پروژه‌های عمرانی در سطح یک استان به رقم قابل توجهی می‌رسد و به عنوان نمونه روی ۹۷ پروژه‌ای که سپاه بوشهر هفته گذشته به بهره‌برداری رسانده است جمعا ۱۵.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌ است.

و یا حجم اعتباری که برای انجام پروژه‌های مختلف در استان ایلام در اختیار سپاه است به ۱۸ میلیارد تومان می‌رسد.   قرارگاه خاتم
ارزش قراردادهای گاز و نفت سپاه در مقطعی تا ۲۵میلیارد دلار اعلام شد. سرتیپ ابوالقاسم مظفری شمس، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم گفته بود که ۸درصد بودجه عمرانی کشور در اختیار این قرارگاه است.

حجم عمده فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران در قالب "قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا" انجام می‌شود.

به گفته حمید موسوی، مدیرعامل موسسه دریاساحل، وابسته به خاتم‌الانبیا، این مجموعه نظامی-اقتصادی تاکنون ۴۵۶۰ پروژه در ایران انجام داده است.

آقای موسوی می‌گوید، تا به حال نزدیک به ۱۳ هزار پروژه عمرانی به این مجموعه واگذار شده است. سرتیپ عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا هم می‌گوید که هم‌اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر نیرو و ۵ هزار پیمانکار با این قرارگاه همکاری می‌کنند.

به نوشته این سایت، البته سرتیپ عبداللهی می‌گوید از آنجا که ۹۸درصد این افراد از بخش خصوصی هستند این حجم بالا نشان‌دهنده ظرفیت "اشتغال‌زایی و کارآفرینی" سپاه است.

سپاه می‌گوید که رقیب بخش خصوصی نیست و به دلیل توانایی‌های بالایش می‌تواند پروژه‌هایی را در دست بگیرد که دیگر موسسات سرمایه لازم و یا انگیزه اقتصادی برای انجامش را ندارند.
به گفته فرمانده قرارگاه خاتم ۱۳۰ هزار نفر با این قرارگاه همکاری می‌کنند

اما منتقدان نگرانند که حجم بالای فعالیت اقتصادی این نیروی نظامی با فساد و یا تلاش برای در انحصار درآوردن منابع اقتصادی کشور همراه باشد.

چندی پیش گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران و از فرماندهان پیشین سپاه، پروژه‌های عمرانی پایتخت به ارزش مجموعا ۲۰ هزار میلیارد تومان را به قرارگاه خاتم واگذار کرده است.

واگذاری پروژه‌های بزرگ به سپاه در دولت محمد خاتمی نیز انجام می‌گرفت اما با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد این رویه آسانتر و گسترده‌تر شد. دو نفر از وزرای آقای احمدی‌نژاد، یعنی پرویز فتاح و رستم قاسمی نیز از چهره‌های اقتصادی سپاه بودند.

رستم قاسمی، وزیر نفت، فرمانده قرارگاه خاتم بود و پرویز فتاح، وزیر نیرو نیز جانشین فرمانده قرارگاه. با این حال رابطه سپاه و محمود احمدی‌نژاد در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری او تیره شد.

بعدتر روشن شد که این تیرگی بر روابط اقتصادی سپاه و دولت نیز سایه انداخته بود، چنان که رمضان شریف، سخنگوی سپاه، اعلام کرد موانع فعالیت‌های اقتصادی سپاه در دوره محمود احمدی‌نژاد بیشتر از دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

حسن روحانی کمی پس از عهده‌دار شدن ریاست‌جمهوری در جمع فرماندهان سپاه گفت آنها باید آستینشان را بالا بزنند و بخشی از بار دولت را بکشند. او گفت که سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و پیمانکاری معمولی نیست و باید پروژه‌های مهم را برعهده بگیرد.

اما چند ماه پس از آن سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، دست کم دو بار از اینکه دولت از ظرفیت‌های اقتصادی سپاه استفاده نمی‌کند انتقاد کرد.

با وجود این گونه اختلاف نظرها، دولت هنوز پروژه‌هایی را به سپاه واگذار می‌کند و فعالیت‌های اقتصادی سپاه همچنان ادامه دارد. با ادامه این فعالیت‌ها هم این نگرانی که سپاه، که قدرت بالای نظامی و اطلاعاتی دارد، با تمرکز قدرت اقتصادی و سیاسی به قدرتی غیرقابل نظارت تبدیل شود./110

 




۱۵/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن