محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827624314
زنان اسطورهای و مردهای بیمسئولیت!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
زنان اسطورهای و مردهای بیمسئولیت! منیژه بهارلو/ پاکروان در«خانوم» زن را بسیار باشکوه جلوه می دهد، همان گونه که در فیلم های بیضایی زن بسیار شکوهمند و محوری است و ظاهراً وی چون بهرام بیضایی به این نتیجه رسیده که زن نقش اسطوره ای و محوری در زندگی امروز دارد و مرد خیلی نقش خاصی ندارد.
در فیلم سینمایی «خانوم» زن نقش محوری دارد و بیشتر شبیه اسطوره است. فیلم با یک فیلم فمینیستی تفاوت چندانی ندارد. در این فیلم، زن است که تمام مشکلات زندگی را به دوش می کشد و مردهای فیلم بیشتر بی مسئولیت و سربار زندگی زن ها هستند.نقش زنان در سینمای تینا پاکروان که این فیلم نخستین تجربه فیلم بلند سینمایی اش است، بسیار نزدیک به نقش زنان در سینمای بیضایی است. پاکروان با دستیار کارگردانی فیلم سینمایی «سگ کشی» و برنامه ریزی فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی، توانسته به یک الگوی واحد برای نزدیک شدن به سینمای بیضایی برسد و نقش زنان فیلمش را بسیار نزدیک به نقش زنان فیلم های بهرام بیضایی ترسیم کند. البته باید گفت که همچون فیلم های بیضایی زنان به عنوان ابزار استفاده نشده اند، بلکه نقش اسطوره ای برای آنان قائل شده است. زن در فیلم تینا پاکروان از زن بودنش شرمنده نیست بلکه به خود می بالد که توانایی های زیادی دارد و می تواند به تنهایی تمام مشکلات خانواده را به دوش بکشد و خم به ابرو نیاورد.در هر سه اپیزود، زن نقش محوری ایفا می کند و زن است که برای حفظ قوام و دوام زندگی تلاش می کند و مرد داستان بسیار خنثی و ضعیف به تصویر کشیده شده است و فرار از مشکلات را به عنوان مهمترین و تنهاترین راه حل زندگی به حساب می آورد. در مقابل زن است که همچون دژی محکم ایستاده و از هیچ چیز و هیچ کس روزگار شاکی نیست و دست به کارهای بزرگی می زند و به جای مردهای فیلم فکر می کند و کار می کند. زن های فیلم هیچ وقت ناامید نیستند و خود را محدود نمی کنند. زن نقشش بزرگ و والاست و با آگاهی و تمام توانش برای نجات خانواده و قوام زندگی اش تلاش می کند.پاکروان بسیار با شکوه زن را جلوه می دهد، همان گونه که در فیلم های بیضایی زن بسیار شکوهمند و محوری است. ظاهراً تینا پاکروان همچون بهرام بیضایی به این نتیجه رسیده است که زن نقش اسطوره ای و محوری در زندگی امروز دارد و مرد خیلی نقش خاصی ندارد. فقط مشخص نیست که این زن ها به امید چه چیزی زندگی می کنند؛ از نظر تئوریسین های علم ارتباطات، ارتباط یک جریان دو سویه است، وقتی زن همیشه در تلاش است و مرد به صورت بی مصرف است، چگونه این ارتباط دوام پیدا می کند پرسش مهمی است. در اپیزود نخست زن بعد از ورشکست شدن همسرش بسیار محکم پشت او می ایستد تا مشکلات را حل کند در حالی که مرد تصمیم می گیرد که بین تمام گزینهها فرار را انتخاب کند و به خارج از کشور برود و آن را راه حل منطقی می داند. زن اپیزود نخست (شقایق فراهانی) تلاش می کند همسرش را مجاب کند که بماند و راه درست را انتخاب کند.زن اپیزود دوم (حدیث فولادوند) با وجود اینکه شوهرش الکلی و دائم الخمر است؛ سعی می کند بماند و همه دغدغه های زندگی را به دوش بکشد تا زندگی دوام داشته باشد، چون همسرش موزیسین است و روحیه لطیفی دارد و در اپیزود سوم؛ زن که به کلی وضعیت به مراتب بدتری از دو اپیزود اول دارد؛ با دو فرزند و همسری که در کارخانه دو دستش را از دست داده زندگی می کند و مرد داستان دو سالی است که این اتفاق برایش رخ داده و هنوز با این موضوع کنار نیامده و حتی تلاش هم نمی کند تا کاری کند تا سربار خانواده نباشد و حداقل کارهایی را که می شود با پا هم انجام داد، او قادر به انجام آن نیست و حتی سیگار کشیدن مرد هم به کمک زن انجام می شود. مرد که اینقدر توان ندارد، چرا سیگار می کشد و اینقدر از خودراضی است و تلاشی برای بقا نمی کند و زن به طور شبانه روزی کار می کند؛ یا در خانه در حال تر و خوش کردن بچه ها و همسرش است و غذا در دهان آن ها می گذارد و حتی خودش غذا نمی خورد و شب ها تا صبح در بیمارستان در حال نظافت کردن است و چهره بسیار مغموم و پیری دارد در حالی که هیچ غم و اندوه و پیری در چهره مرد نیست و مرد بعد از دو سال تنها راه حل را خودکشی می بیند، به جای اینکه تلاش کند تا انسانی مثمرثمر باشد، فقط به فکر پاک کردن صورت مسأله است.فیلم سه اپیزودی «خانوم» که با نقش محوری زن است، نخ تسبیحش مردها هستند و ابزاری به عنوان ماشین آن ها را به هم مرتبط می کند. در اپیزود نخست یکی از طلبکاران که با ماشین در تعقیب مرد بدهکار است به خانه بر می گردد و این طلبکار، همسایه قهرمان اپیزود دوم است و با برگشت به خانه وارد اپیزود دوم فیلم می شویم. در اپیزود دوم مرد پیانوی خود را می فروشد که بردن پیانو توسط مردی با وانت انجام می شود، با برگشت مرد وانتی به خانه وارد اپیزود سوم می شویم که در محله داستان اپیزود سوم زندگی می کند یعنی خانوادهای که مرد آن آسیب دیده، مردی که کارگر کارخانه اپیزود نخست است و بدین شکل داستان ها به هم مرتبط می شوند.زنان در فیلم تینا پاکروان بسیار اسطوره ای و قهرمان و خستگی ناپذیر نمایش داده شدند، انگار هیچ مشکلی آن ها را از پای در نمی آورد و آن ها همچون کوه مستحکم و بدون خم آوردن به ابرو ایستادگی می کنند. چنین تصویری، آن را از واقعیت به دور می کند. درست است که در مدیوم سینما می توان همه چیز را سینمایی کرد ولی باید برای مخاطب باورپذیر هم باشد. کارگردان برای اینکه بر اسطوره ای بودن داستان تأکید کند، پا را از این هم فراتر گذاشته است و در تیتراژ فیلم در کنار نام تمام خانم های همکار در فیلم، عنوان «خانوم» با رنگ آبی را اضافه کرده است البته در تیتراژ نخست فیلم هم به نقش اسطوره ای زنان در تاریخ تأکید زیادی شده است. در تیتراژ ابتدای فیلم هم با گذاشتن عکس های تاریخی و قدیمی از زنان به القای الگوی زن اسطوره ای در تاریخ تأکید بسیار شده است. به نظر می رسد که کارگردان به نقش اسطوره ای زنان در طول تاریخ تأکید دارد و آن را به مخاطب القا می کند.کارگردان کوشیده تصور جامعه را نسبت به زن تغییر دهد و نقش زن را به عنوان اسطوره در جامعه متصور کند و تصور جامعه نسبت به جنسیت زن و نگاه مردسالارانه را تغییر دهد، اینکه تا چه حد موفق بوده است یا خیر، بماند.سینماپرساخبار مرتبط :بهاریه خواندنی «تینا پاکروان»+عکسزنها بوی سرب میدهند
یکشنبه 13 مهر 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
40 دروغی که زنان غربی باور کردهاند
40 دروغی که زنان غربی باور کردهاند کتاب دروغهایی که زنان باور میکنند و حقایقی که آنها را آزاد میسازد نوشته نانسی لی دموس با ترجمه پریسا پورعلمداری از سوی دفتر نشر معارف به چاپ چهارم رسید کتاب دروغهایی که زنان باور میکنند و حقایقی که آنها را آزاد میسازد ترجمه واسیدپاشی زنانه در دهدشت |اخبار ایران و جهان
اسیدپاشی زنانه در دهدشت کد خبر ۴۳۶۵۱۶ تاریخ انتشار ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۰ - 23 September 2014 دختر جوان دهدشتی هدف حمله اسید پاشی قرار گرفت رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه از وقوع یک حادثه اسید پاشی در شهر دهدشت خبر داد به گزارش ایران عبدالحسین موسویان با اعلاپاروزنان ایران در 2 ماده دیگر به فینال A راه یافتند
در ادامه مسابقات شانس مجدد روئینگ بازیهای آسیایی اینچئون پاروزنان ایران در 2 ماده دیگر به فینال A راه یافتند در ادامه مسابقات روئینگ بازیهای آسیایی اینچئون صبح امروز اول مهرماه نمایندگان ایران در 2 ماده دیگر راهی فینال A شدند به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران مسابقاتزنان این 10 خوراکی را فراموش نکنند
زنان این 10 خوراکی را فراموش نکنند   کلم بروکلی بروکلی ممکن است ماده غذایی دلخواهی برای افراد نباشد اما مطمئن باشید ماده غذایی سالمی است در تحقیقات مشخص شده است مانند دیگر سبزیجات با سرطان مبارزه میکند دیگر سبزیجات مشابه کلم بروکلی گل کلم و کلم بروکسل هستند چغندر بر اساترفند مرد مسافرکش براي اخاذي از زنان |اخبار ایران و جهان
ترفند مرد مسافرکش براي اخاذي از زنان کد خبر ۴۳۶۵۱۷ تاریخ انتشار ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۲ - 23 September 2014 رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات تهران بزرگ شگرد مرد مسافرکشي را که در فضاي اينترنت از زنان مشتاق ورود به دنياي بازيگري دهها ميليون تومان کلاهبرداري کرده بود تشريح کرسایه سنگین پوشاک بر جشنواره زنان و تولید ملی
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ در شرایطی پنجمین جشنواره زنان و تولید ملی در حال برگزاری است که نسبت به دوره قبل تنوع اجناس ارایه شده درآن کمتر اما از نظم بهتری برخوردار است به گزارش خبرنگار سرویس زنان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در یک روز نسبتا خنک اواخر شهریور پنجمین جشنوارخبرخوش برای معلولان و زنان سرپرست
خبرخوش برای معلولان و زنان سرپرست رئیس سازمان بهزیستی از افزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت در حال حاضر تمامی افرادی که پشت نوبت دریافت خدمات قرار داشتند تحت پوشش قرار کرفته اند دکتر همایون هاشمی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود براساس برناکتابخانه ملی زنان راه اندازی می شود
کتابخانه ملی زنان راه اندازی می شود معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از راه اندازی کتابخانه ملی زنان با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد مهر شهیندخت مولاوردی در بازدید از بخشهای مختلف کتابخانه ملی از نزدیک با فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی آشنا شد ویافزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار/ پشت نوبتی نداریم
افزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار پشت نوبتی نداریم رئیس سازمان بهزیستی از افزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت در حال حاضر تمامی افرادی که پشت نوبت دریافت خدمات قرار داشتند تحت پوشش قرار کرفته اند به گزارش نامه نیوز دکتر همایون هراهنمای خرید خانوادگی از جشنواره زنان و تولید ملی
راهنمای خرید خانوادگی از جشنواره زنان و تولید ملی ورود به پنجمین جشنواره زنان و تولید ملی هم عجیب است و هم جالب و البته هیجانانگیز آنقدر هیجانانگیز که قطعا برای رفتن به آنجا نیاز به کمی توضیح و راهنمایی دارید قصد ما این است که در ادامه این اطلاعات را در اختیارتان قرار بدهیشهیندخت مولاوردی به کتابخانه ملی رفت/ افتتاح تالار ویژه «منابع زنان» در آینده نزدیک
شهیندخت مولاوردی به کتابخانه ملی رفت افتتاح تالار ویژه منابع زنان در آینده نزدیکرئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دیدار با شهیندخت مولاوردی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده از ایجاد تالاری مستقل در کتابخانه ملی با عنوان تالار ویژه منابع زنان خبر داد به گزارش خبرگزاریدر بیانیه شورای زنان بنیاد امید ایرانیان و به مناسبت روز جهانی صلح عنوان شد برای رسیدن به صلح باید تن از خودبی
در بیانیه شورای زنان بنیاد امید ایرانیان و به مناسبت روز جهانی صلح عنوان شدبرای رسیدن به صلح باید تن از خودبینی و خودخواهی شُستشورای زنان بنیاد امید ایرانیان در بیانیهای به مناسبت روز جهانی صلح ضمن گرامیداشت این روز تاکید کرد برای رسیدن به صلح باید تن از خودبینی و خودخواهی شسداعش زنان عراقی را به ازدواج با اعضایش مجبور کرده است
داعش زنان عراقی را به ازدواج با اعضایش مجبور کرده استداعش زنان عراقی را به ازدواج با اعضایش مجبور کرده است داعش زنان عراقی را به ازدواج با اعضایش مجبور کرده است 93 06 31 - 19 47امان الله قرایی: لطمه بیکاری زنان عمیقتر و قویتر از بیکاری مردان است / زنان همچنان در معرض آزار جنسی در محیط
امان الله قرایی لطمه بیکاری زنان عمیقتر و قویتر از بیکاری مردان است زنان همچنان در معرض آزار جنسی در محیط کار افزایش بیکاری زنان نسبت به مردان در بحران اقتصادی آثار تخریبی عمیقی بر بنیان خانواده خواهد داشت آیدین پورخامنه - براساس آمارهای رسمی مرکز آمار نرخ بیکاری زنان اززنان به جایگاه خود واقف باشند
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶ ۴۴ یک کارشناس امور مذهبی با بیان اینکه نباید از زن خواست که همچون جنس مخالف رفتار کند گفت زنان باید به جایگاهی که خداوند برای آنها تعیین کرده واقف باشند حجتالاسلام مجید نقیلو در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با بیانوری المالکی خواستار تعیین نامردهای تصدی وزارت کشور و دفاع عراق شد
نوری المالکی خواستار تعیین نامردهای تصدی وزارت کشور و دفاع عراق شد معاون رئیس جمهوری عراق در سخنانی خواستار تعیین نامردهای تصدی وزارت کشور و دفاع عراق شد به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران نوری المالکی روز دوشنبه با استقبال از جمال الکربولی رئیس جنبش الحل عراقدختر جادوگر فیلم هری پاتر، سفیر زنان فمینیست سازمان ملل شد
دختر جادوگر فیلم هری پاتر سفیر زنان فمینیست سازمان ملل شد فرهنگ > سینما - ایسکا نوشت «اما واتسون» بازیگر اصلی زن مجموعهی هری پاتر خود را یک فمنیست میداند و البته فمنیست بودنش را به معنای تنفر از مردان تلقی نمیکند واتسون که در نقش هرمی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها