واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: پوران درخشنده: بسیاری فکر می کنند معلول نیستند ولی حتی نمی توانند توانایی های فرزند خود را درک کنند فرهنگ > سینما - فارس نوشت:
سازنده فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» گفت: چاپ کتابهایی نظیر «بانویی از زاگرس» نوع نگاه هر فیلمسازی را معرفی میکند و باعث میشود تا علاقمندان به سینما با سبک فیلمسازی هر هنرمند آشنا شوند. شب گذشته مراسم رونمایی از ۴ عنوان کتاب با حضور پوران درخشنده ، ابراهیم فروزش، نصرتالله تابش و مزدا مرادعباسی در تالار آینه هتل عباسی برگزار شد. در این مراسم کتاب «بانویی از زاگرس» که به سینمای پوران درخشنده با تکیه بر سیمای کمتوانی بر پرده نقرهای اشاره دارد، بررسی شد. پوران درخشنده در ابتدای مراسم گفت: چاپ چنین کتابهایی که نوع نگاه هر فیلمسازی را معرفی میکند باعث میشود تا علاقمندان به سینما با سبک فیلمسازی هر هنرمند آشنا شوند. او ادامه داد: این کتابها نشان میدهد یک نگاه عاشق میتواند در زندگی به انسان ارزش و انرژی مثبت بدهد. سازنده فیلم «بچههای ابدی» با طرح این سوال که چه نیازی است با نگاههای فیلمسازان آشنا شویم، گفت: برای مثال فردی مثل ابراهیم فروزش را اگر در نظر بگیریم خواهیم دید که نگاهی که او به سینمای کودک داشته نگاهی عمیق و متفاوت بوده، اما آیا تاکنون کسی از این نگاه مطلع بوده یا کسی به دنبال بررسی آن رفته است؟ ما برای ساخت فیلم کودک باید شخصیت فروزش را بشناسیم و با ایشان آشنا شویم تا بتوانیم نگاه را به سینمای کودکمان ترمیم کنیم. این نویسنده و کارگردان سینمای کشور ادامه داد: امروز روزگاری است که سینمای کودک حال مناسبی ندارد پس باید فیلم های فروزش دوباره نمایش داده شود و بررسی مجدد شود. به عقیده من تلویزیون وظیفه دارد چنین نگاههایی را نشان دهد و باید در رابطه با بهبود شرایط سینمای کودک گام بردارد. درخشنده با اشاره به موضوع کتابش گفت: فیلمهایی که در خصوص معلولان ساخته میشود فقط معلولیت نیست ما باید بفهمیم که بسیاری از ما که فکر میکنیم معلول نیستیم گاهی نگاه درستی به اطراف نداریم برای مثال اصلا نمیتوانیم تواناییهای فرزند خود را درک کنیم و زمانی که یک معلم متوجه توانایی فرزندمان می شود ناگهان متوجه میشویم که اصلا دقیق نبودهایم. او گفت: فیلمسازی برای کودکان ویژگیهای خاص خود را دارد و حتما قبل از ساخت فیلم برای کودک باید پژوهش در مورد موضوعی که قرار است در رابطه با آن فیلمی ساخته شود کامل باشد برای مثال هنگامی که من میخواهم سوژههای خود را برای یک فیلم بررسی کنم ابتدا پژوهشی کامل در خصوص آن موضوع به عمل میآورم تا به این نتیجه برسم که میتوانم سمت ساخت چنین فیلمی بروم یا خیر. در ادامه این نشست نویسنده کتاب «بانویی از زاگرس» گفت: من به این دلیل به سراغ معلولیت و سینما رفتم که فکر میکردم جایگاه این موضوع در سینمای ما مغفول مانده است به همین دلیل چنین کتابی را برای چاپ آماده کردم . فصل اول درباره معلولیت و سینما، فصل دوم موضوع معلولیت و سینمای ایران را بررسی کردم ، در فصل سوم سینمای پوران درخشنده به دلیل اهمیت نگاهش به این موضوع را مورد بررسی قرار دادم. مزدا مراد عباسی با بیان اینکه فیلمهای پوران درخشنده آوای پنهان زندگی است، گفت: پوران درخشنده برای ساخت فیلمهایش از بطن زندگی و جامعه موضوع استخراج میکند و زندگی قشری از جامعه را به روی پرده میآورد که نگاه ویژهای در جامعه به آن نمیشود. به همین دلیل است که اولین فیلم تاریخ سینمای ایران در خصوص معلولان متعلق به ایشان است. در ادامه این نشست ابراهیم فروزش کارگردان سینما گفت: امیدوارم که چنین اتفاقاتی ادامه پیدا کند و شاهد چاپ فیلمنامههایی باشیم که نشان میدهد فرهنگ اقتباسی در کشور کم نداریم، چراکه متاسفانه امروز در فیلمنامههای ما از فرهنگ اقتباسی خبری نیست در حالی که کشور مملو از فرهنگ اقتباسی است. من نمیدانم چرا این فیلمنامههای مهم مطالعه نمیشود و بیاعتنا از کنار آن عبور میکنند. امیدوام با این روش تشویقی که فارابی دنبال کرده بتوانیم فیلنامههای خوبمان را به رشته تحریر درآوریم. براساس این گزارش، در بخش دیگری از این نشست علی اکبر قاضینظام با زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم سیفالله داد، فیلمنامه «نیاز» را پایاننامهاش دوران دانشجوییاش معرفی کرد. این مراسم در حالی به پایان رسید که کیانوش عیاری برای رونمایی از کتاب فیلمنامه «شاخ گاو» در سالن حضور نداشت. 45231
کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - پوران درخشنده -
یکشنبه 13 مهر 1393 - 13:04:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]