تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803740194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روايت متفاوت از نياز واقعی مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: واکنش رئيس اتحادیه مشاوران املاک تهران به يك آمار نيمه‌رسمی؛
روايت متفاوت از نياز واقعی مسكن
اعلام يك آمار با مضمون «افزايش واحدهای مسكونی در كشور از ميزان نياز بازار» توسط برخی كارشناسان در هفته گذشته باعث شد رئيس اتحاديه مشاوران املاك به چنين تحليل‌هایی كه ممكن است اثر منفی جبران‌ناپذير بر اقتصاد مسكن بگذارد، واكنش نشان دهد.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومي اتحاديه مشاوران املاك تهران، حسام عقبايي با بيان اينكه، ارايه تحليل‌هاي نادرست در هم‌انديشي‌هاي رسمي از سوي برخي افراد ممكن است ذهن سياست‌گذاران و دولتمردان را درباره حقيقت بازار تحت‌تاثير قرار دهد، گفت: در حال حاضر آنچه در بازار مسكن چه از سوي افراد عامه و چه از طرف متخصصين، قابل درك و مشاهده است، «كمبود شديد آپارتمان» است. در اين بين، اگر آماري دال بر نبود نابرابري و بدتر از آن، يعني اعلام «فزوني عرضه بر تقاضا» عنوان شود، به معناي بي‌نياز بودن بازار مسكن از توجه و حمايت دولت خواهد بود.
 
عقبايي تصريح كرد: مشاوران املاك به عنوان واسطه‌هاي بازار و افرادي كه از آخرين وضعيت حجم عرضه و تقاضا مطلع هستند، بحث «انباشت عرضه» را تكذيب مي‌كنند و معتقدند بازار فعلي به شدت با كمبود عرضه روبروست.
 
رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران با تاييد نتايج تحقيقات وزارت راه‌وشهرسازي درباره كمبود يك ميليون واحد مسكوني در كشور، گفت: اين ميزان كمبود به معناي ضرورت اجراي سريع برنامه‌هاي حمايتي است.
 
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: برآورد نیاز واقعی در بازار مسکن، کمبود میانگین سالانه یک میلیون واحد مسکونی را نشان می دهد و دولت نباید با تکیه بر آمارهایی که منبع اطلاعاتی نامشخصی دارند،  توجه به تامین این تعداد واحد مسکونی در سال را نادیده بگیرد.
 
***مازاد مسکن را قبول ندارم
 
حسام عقبایی افزود: این که در کشور مازاد تولید واحد مسکونی داریم را قبول ندارم و این نوع آمارها که بر وجود مازاد مسکن در کشور تاکید می‌کند براساس يكي دو شاخص از جمله ساخت‌وساز، محاسبه مي‌شود كه چون ساير شاخص‌هاي موثر بر عرضه و تقاضا در اين محاسبات لحاظ نمي‌شود، نمي‌تواند بيان‌كننده حجم دقيق نياز مسكن باشد.
 
وی ادامه داد: در واقع زمانی مفهوم مازاد مسكن، معنا پیدا می‌کند که رابطه بین عرضه و تقاضا متناسب باشد و عرضه از تقاضاي حاضر در بازار پیشی گرفته باشد بنابراین این موضوع که خارج از الگوهای درست اقتصادی در رابطه با عرضه و تقاضا، حکم به وجود مازاد عرضه بدهيم، برای حل مشکلات موجود در بازار مسکن عملیاتی و کاربردی نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه حداقل نیاز سالانه جدید در بازار مسکن، ساخت 800 هزار واحد مسکونی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر ساخت اين تعداد واحده مورد نیاز، دولت باید با نیاز سنجی های دقیق و طبقه بندی آن ها، تسهیلات مناسبی را هم به بخش خرید و هم به بخش ساخت اختصاص دهد.
 
عقبایی ادامه داد: در کشور ما به علت آنکه انبوه سازی در معنای درست خود صورت نمی گیرد و اغلب سازه ها و ساخت و سازها به شیوه های سنتی انجام می گیرد، اختصاص تمام تسهیلات به سمت عرضه راهکار درستی نیست.
 
وی افزود: با این وجود لازم است دولت ضمن حمایت از سازندگان مسکن جهت تولید سازه های پایدار و گسترش صنعتی سازی، تسهیلات مناسب برای خرید واحدهای موجود در بازار مسکن را به متقاضیان اختصاص دهد.
 
***خلاء نیازسنجی در برنامه های مسکن
 
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضرورت انجام نیاز سنجی های دقیق درباره ويژگي‌هاي انواع تقاضا در بازار مسکن را مهمترین فعالیتی دانست که لازم است دولت و مسئولان مسکن در مقطع زمانی حاضر آن را انجام دهند.
 
عقبایی در این خصوص تاکید کرد: دولت باید ابعاد مختلف نیاز مسکن در کشور را شناسایی ، رصد و برای آن برنامه ریزی کند.
 
وی ادامه داد: انواع نیازها شامل نیاز خانوارهایی که به صورت گروهی در یک واحد مسکونی سکونت دارند، متقاضیان مجرد، تقاضای ناشی از طلاق و ازدواج های جدید و همچنین توجه به آمار خانه های خالی و توازن بین قدرت خرید مردم و قيمت آپارتمان‌ها است که دولت در کنار تقاضای انباشته شده از سال های قبل برای مسکن، باید به آن ها توجه کند.
 
عقبایی خاطرنشان کرد: لازم است در این زمینه نیاز سنجی های دقیقی از سوی مسئولان مسکن انجام شود، امری که تاکنون به رغم ضرورت زیادی که در این حوزه وجود دارد، اتفاق نيفتاده است.
 
وي همچنين از كارشناسان خواست، در شرايط حساس كنوني بازار مسكن، از اعلام آمارهاي غيرواقعي و گمراه‌كننده پرهيز كنند تا در مسير اصلي اجراي سياست‌‌هاي جديد دولت به نفع طرف تفاضاي واقعي و مصرفي، خدشه وارد نشود.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن