تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804885356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران ساختگی؛ داستان روایت نشده از کابوس هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بحران ساختگی؛ داستان روایت نشده از کابوس هسته‌ای ایران
این کتاب که نویسنده برای نگارش آن شش سال زمان صرف تحقیقاتش نموده، در مورد عوام فریبی و کشمکش طولانی مدتی است که توسط نئو محافظه کاران امریکایی و رهبران حزب لیکود ...
این کتاب که نویسنده برای نگارش آن شش سال زمان صرف تحقیقاتش نموده، در مورد عوام فریبی و کشمکش طولانی مدتی است که توسط نئو محافظه کاران امریکایی و رهبران حزب لیکود در راستای اتخاذ سیاست های خصمانه علیه ایران و به زانو درآوردن این کشور از طریق هراساندن افکار عمومی از یک ایران هسته ای و مقابله با آن به راه انداخته شده است.

هیئت تحریریه سیاسی موسسه مطالعات امریکا؛

عنوان کتاب:بحران ساختگی؛ داستان روایت نشده از کابوس هسته ای ایران
 (Manufactured Crisis: The Untold Story of the Iran Nuclear Scare)
تاریخ انتشار کتاب: ۱۴ فوریه ۲۰۱۴
نویسنده: گرت پورتر (Gareth Porter) 
ناشر: جاست ورد بوکس (Just World Books )
تعداد صفحات: ۳۱۲
زبان کتاب: انگلیسی
حوزه های تحت پوشش در کتاب: مسائل سیاسی و اجتماعی، امور بین الملل، کنترل تسلیحات، مسائل خاورمیانه، امور دولتی، روابط ایران و امریکا، تاریخچه فعایت های هسته ای ایران، سیاست های غرب و اسرائیل در مورد ایران، دیپلماسی، ایران و ... .


معرفی نویسنده:
گرت پورتر، وی که متولد ۱۸ ژوئن ۱۹۴۲ در امریکاست، اکنون ۷۲ سال دارد و یک مورخ، روزنامه نگار، پژوهشگر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در امور امنیت ملی امریکا می باشد. او در زمان جنگ ویتنام جزو فعالان ضد جنگ و کارشناس امور سیاسی ویتنام در موسسه سیاگون (Saigon) بود. وی کتاب های متعددی در خصوص حل و فصل صلح آمیز منازعات منطقه جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه به رشته تحریر درآورده است که از جمله آن ها کتاب "در معرض سلطه: عدم توازن قدرت و مسیر جنگ در ویتنام" می باشد. این کتاب حاوی دلایل ورود ایالات متحده به جنگ علیه ویتنام و نقش نظامیان در آن است. آثار و نوشته های وی در مورد "خمرهای سرخ" در کامبوج هدف انتقادات زیادی واقع شد. او آثار و مقالات متعددی در خصوص تحولات سیاسی، نظامی و دیپلماتیک در حوزه خاورمیانه در رسانه ها و نشریات مختلف نظیر "الجزیره انگلیسی، نِیشن ، اینتر پرس سرویس و هافینتگتون پست و سایت ضد جنگ" منتشر ساخته است.
پورتر که فارغ التحصیل "دانشگاه ایلینویز" می باشد، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته سیاست بین االملل از "دانشگاه شیکاگو" اخذ نموده و تحصیلات دوره دکتری رشته مطالعات آسیای جنوب شرقی را در "دانشگاه کورنل" به پایان رسانده است. او در گذشته
اتهامات مطرح شده علیه ایران ساخته و پرداخته ذهن برخی سیاستمداران غربی است که منافع اسرائیل را دنبال می کنند.

استاد "دانشگاه نیویورک" و "دانشگاه امریکا" در رشته مطالعات بین الملل بوده است و مدتی نیز با سمت ریاست مشترک در "مرکز منابع هند و چین" فعالیت نموده که یک سازمان مطالعاتی، آموزشی و تحقیقاتی ضد جنگ می باشد.
او از سال ۲۰۰۶ تحقیقات خود را بر روی اتهامات مطرح شده از جانب امریکا و اسرائیل در مورد برنامه هسته ای ایران آغار کرد و در همین حین گزارشات زیادی نیز پیرامون فعالیت های دیپلماتیک و عملیات های اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده در پاکستان، عراق و افغانستان منتشر ساخت.
موسسه فرونت لاین (Frontline Club) در لندن در سال ۲۰۱۲ پورتر را به پاس فعالیت های روزنامه نگاری وی (به ویژه به دلیل انتشار مقالاتی در مورد سیاست های امریکا در افغانستان و پاکستان)، برنده جایزه معتبر مارتا گلهورن (Martha Gellhorn) معرفی نمود.

بررسی محتویات کتاب:
این کتاب پیش زمینه جالب و آشکاری پیرامون دپیلماسی جاری مربوط به برنامه هسته ای ایران ارائه می دهد. گرت پورتر روزنامه نگار برجسته نقد مستدلی را در مورد مسئولیت مقامات غربی در قبال اقدامات دولت ایران و دلایل آن مطرح می سازد. این کتاب حاصل سال ها تحقیقات نویسنده در این زمینه (از جمله دیدارهای متخلف و مصاحبه های متعدد با افراد بانفوذ) می باشد. وی این موضوع را اثبات می کند که منشاء "بحران" برنامه هسته ای ایران، تمایل ایرانیان برای دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست. از دید پورتر این بحران در نتیجه اقدامات گسترده ایالات متحده و متحدانش برای وادار کردن ایران به چشم پوشی از حق خود و رها کردن برنامه هسته ای خویش بروز یافته است، حقی که طبق پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای 
(NPT) در جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده است. 
این کتاب ضمن بررسی تاثیر هم پیمانی ایالات متحده و اسرائیل بر روی مناسبات واشگتن- تهران و به طور کلی کشورهای خاورمیانه، استراتژی ایالات متحده در استفاده ابزاری از "سازمان بین المللی انرژی اتمی" (IAEA) بر ضد ایران را مورد بررسی دقیق قرار می دهد.

پورتر روشن می سازد که این کنگره و برخی مقامات کاخ سفید هستند که مسئول جنجال سازی در مورد برنامه هسته ای ایران، طرح مسائل غیر واقعی و دامن زدن به آن هستند؛ چراکه این دسته از سیاستمداران اساساً به هیچ یک از واقعیت ها متمایل نیستند. البته در این چنین اوضاعی، نقش رسانه ها و گرایش های جانبدارانه آن ها را نیز نمی توان نادیده گرفت. با بررسی کتاب پورتر درخواهیم یافت که پوشش رسانه ای اخبار فعالیت های هسته ای ایران به شکل گسترده، مغرضانه و اغلب نادرست توسط رسانه های غربی دنبال می شود و حتی روزنامه هایی مانند "نیویورک تامیز، واشنگتن پست و لوسانجلس تامیز" دیدگاه هایی را منعکس می کنند که از واشنگتن و تل آویو نشأت می گیرند، نه واقعیت های موجود. در طول بیش از یک دهه افکار عمومی امریکا تحت بمباران اخبار منفی و تکان دهنده پیرامون برنامه هسته ای ایران قرار گرفته اند و هر از گاهی اتهامات جدیدی علیه ایران مطرح می شوند.
برخی تحلیل گرانی که کتاب پورتر را مطالعه نموده اند، اذعان می دارند که افکار عمومی جهان بیش از یک دهه است که در معرض اخبار تکان دهنده ای از برنامه تسلیحات هسته ای ایران قرار دارد. هر چند این قبیل تبلیغات منفی به مرور زمان رنگ باخته و تازگی ندارد، اما به مرور جای خود را به اتهامات جدید و تعجب برانگیز داده است. این دسته از تحلیلگران طرفدار پورتر معتقدند که اعتماد کمی به گزارشات رسانه ها وجود دارد و از سوی دیگر گزارشات دوره ای سازمان بین المللی انرژی اتمی نیز در مورد برنامه هسته ای مغرضانه است و این سازمان ضدیت با ایران را در دستور خود قرار داده است. با وجود این که سازمان بین المللی انرژی اتمی پذیرفته که مشکلی در خصوص فعالیت های ایران وجود ندارد، اما یکی از مهمترین ابزارهایی که این سازمان همواره علیه ایران به کار می بندد، "باز نگه داشتن پرونده هسته ای" آن است. این سازمان همواره از ایران خواسته است تا اطلاعات خاصی را در اختیارشان قرار دهد، ولی علی رغم همکاری ایران، به بهانه های مختلف از جمله امکان بازنگری پرونده و یا احتمال تغییر در اقدامات ایران، از بستن پرونده خودداری می ورزد. 
برای نمونه، با وجود انتشار گزارشاتی مبنی خاتمه یافتن مسئله مربوط به فعالیت های ساخت چاشنی هسته ای در تاسیسات پارچین، اما همچنان این موضوع باز نگه داشته شده است. با توجه به همکاری کامل ایران با بازرسان هسته ای و سازمان انرژی اتمی، هدف از این گونه بازی ها، صادر نکردن گواهی سلامت فعالیت های ایران است. این دسته از تحلیلگران معتقدند که در نتیجه ی سیاست های غلط سازمان بین المللی انرژی اتمی، راه برای اعمال تحریم ها و ضربه زدن به اقتصاد ایران به منظور تغییر نظام این کشور باز گذاشته شده است.
این کتاب با روشن ساختن مسائل مختلف برای مخاطبان، امکان بررسی موضوع از یک زاویه دیگر را فراهم می آورد. در این کتاب به سیاست های گذشته ایالات متحده در قبال فعالیت های هسته ای ایران در قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ و حمایت امریکا برای برنامه ساخت نیروگاه های هسته ای متعدد در ایران و فراهم ساختن راکتور تحقیقاتی تهران در سال ۱۹۶۷ توسط دولت وقت ایالات متحده اشاره می شود. نویسنده پیشینه برنامه ها، فعالیت ها، قراردادها و به عبارت دیگر، تاریخچه همکاری کشورهای مختلف از جمله امریکا، آلمان و فرانسه در زمینه برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی قرار می دهد و عدم اجرای تعهدات آن ها پس از وقوع انقلاب در ایران را به دلیل فشارهای دولت امریکا متذکر می شود. پورتر خاطر نشان می سازد که در نتیجه همین فشارها، ایران (برخلاف قوانین بین المللی) حتی از کمک های سازمان بین المللی انرژی اتمی نیز بی بهره می ماند. اقدامات ایالات متحده نقض آشکار مفاد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است. همان طور که پورتر اظهار داشته، "دیوان سالاران امنیت ملی ایالات متحده به راحتی سیاست های یک جانبه خود را جایگزین تعهدات قانونی آن ساخته اند." با بررسی وقایعی که پورتر پیرامون تاریخچه فعالیت های هسته ای ایران و سیاست های مغرضانه کشورهای دیگر در این خصوص علیه ایران روا داشته است، مخاطب به این نتیجه خواهد رسید که ایران حق دارد برای پیشبرد برنامه هسته ای خود، بر روی ظرفیت ها و قابلیت های داخلی خویش اتکا کند. نویسنده این طور استدلال می کند که اگر کشورهای غربی در عمل به تعهدات خود در زمینه تامین سوخت هسته ای راکتورهای ایران رغبت نشان می دادند، ایران نیازی به غنی سازی یا تولید پلوتونیوم نمی دید و متذکر می شود پلوتونیومی که برای کاربرد در سطح نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد، نمی تواند برای ساخت بمب اتمی بکار رود.
نویسنده در بخش هایی از کتاب به بررسی تاریخچه روابط امریکا و ایران می پردازد و به فرصت های از دست رفته برای نزدیکی روابط در نتیجه سیاست های نادرست، اقدامات خصمانه و اتهام زنی های متعدد در دوره های مختلف توسط دولت های وقت امریکا و بعضاً دلایل آن ها اشاره می کند. از جمله این که با فروپاشی اتجاد جماهیر شوروی و لزوم دشمن سازی در جهان برای توجیه بودجه های کلان نهادها و سازمان هایی مثل سیا و وزارت دفاع، ایران وارد لیست دشمنان مهم امریکا گردید و سیاست تقابل با ایران بیش از پیش دنبال شد.
پورتر در راستای تشریح وقایع مختلف در کتاب خود اقدامات، سیاست ها و مواضع کشورها، نهادها، سازمان ها و افراد متعددی را در برهه های مختلف در خصوص ایران و همچنین مسائل منطقه خاورمیانه برمی شمارد که از جمله آن ها عبارتند از امریکا، اسرائیل، ... و نهادها و سازمان هایی نظیر کنگره امریکا، سیا، حماس، .... و افرادی نظیر رابین، نتانیاهو، گیتس، رامسفلد و هیلاری مک لورت (کارشناس مسائل ایران)، نئومحافظه کاران امریکا و ... . برای مثال، پورتر به تهدیدات نظامی نتانیاهو علیه ایران اشاره می کند و آن را اساساً توخالی محسوب می کند و معتقد است که کارشناسان نظامی اسرائیل و امریکا به خوبی می دانند که تهدید به انجام یک حمله تمام عیار علیه ایران توسط اسرائیل غیرعملی است، هر چند كه این تهدید همواره توسط مقامات اسرائیلی و به خصوص نتانیاهو تکرار می شود. به عقیده پورتر سیاست های ایالات متحده و اسرائیل در راستای منافع مغرضانه و سیاسی تبیین می شود، نه یک الگوی منطقی و پایدار و در همین راستا، سازمان بین المللی انرژی اتمی تحت فشار گسترده از جانب برخی کشورها به خصوص ایالات متحده قرار گرفته است.
موضوع هسته ای ایران در زمان "جورج بوش" پرتنش تر از گذشته ظاهر شد و خطر بروز جنگ پس از حمله امریکا به عراق پر رنگ تر گردید. اما با روشن شدن این موضوع که سازمان اطلاعاتی امریکا در مورد عراق ناموفق عمل کردند و مسائل دیگر، باعث شدن تا سایه جنگ رنگ ببازد. به باور نویسنده تحلیل های اشتباه و برآوردهای نادرست سازمان های اطلاعاتی امریکا در اوایل دهه ۹۰ میلادی نیز در اتخاذ سیاست های غلط علیه ایران به ویژه در مورد برنامه هسته ای آن موثر بوده است. این در حالی است که تحلیلگران امریکایی همواره نسبت به مدارک و شواهد نادرست گذشته بی اعتنایی ورزیده اند. پورتر اقدام ایران برای آشکار نکردن برخی فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود در گذشته و تامین تجهیزات مود نیاز خود از بازار سیاه را ناشی از فشارهای غلط غرب می داند. 
او تاکید می کند که ایران مطابق قوانین بین المللی حق برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز را دارد و مقصر اصلی پنهان نگه داشتن برخی اقدامات ایران در این زمینه، خود غرب است. به علاوه ایران همواره همکاری نزدیکی با سازمان بین المللی انرژی اتمی داشته است و این کشورهای غربی و اسرائیل هستند که به واسطه اتهامات بی اساس (و همچنین اسناد جعلی که توسط اسرائیل تهیه می شود )، می کوشند تا برنامه هسته ای ایران را تبدیل به یک بحران و کابوس مبدل سازند و هراس افکار عمومی جهان را به منظور جلب حمایت ها و مقابله با آن برانگیزند. 

                *شهسوار صفایی، کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

منابع:
1. amazon.com
2. justworldbooks.com
3. justworldbooks.com
4. en.wikipedia.org/wiki/Gareth_Porter




منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن