تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835965028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبلیغ ادیان غیرتوحیدی در قالب انیمیشن/ قسمت آخر +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



تبلیغ ادیان غیرتوحیدی در قالب انیمیشن/ قسمت آخر +تصاویر
داستان، دارای طرح ساده خطی می باشد. اطلاع از سقوط هواپیمای چن، سفر به کاتماندو، گرفتار بهمن شدن در اورست، نجات یافتن توسط راهبان معبد لامای بزرگ، نجات دادن چن با راهنمائی لامای بزرگ و تشکر لاما از آنها و در انتها بازگشت. این طرح یا همان چینشی است که قصه گو یا کارگردان اثر در انیمه " تن تن " برای انتقال مفاهیم استفاده می کند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، پس از تبیین اساس و مبانی پژوهش، اکنون نوبت به بررسی انیمیشن هایی می رسد که به ظرافت در صدد تبلیغ سبک زندگی و نوع جهان بینی خود هستند.   حال برای آشنائی هرچه بیشتر، روند حضور ادیان و مرام های چینی را در انیمیشن هایی که تلاش دارند آنها را معرفی و تبلیغ نمایند، بررسی کرده و درباره هر انیمیشن به بحث می پردازیم.     ماجرا های تن تن (1) تن تن، خبرنگار زیرک، مکار و جوان بلژیکی است (همچنین وی خلبانی توانمند و جنگجویی متبحر نیز هست) که در یک سری ماجراهای جذاب و خطرناک قرار می‌گیرد. وی قهرمان اصلی مجموعه داستان‌های تن‌تن است و از این روی اغلب موضوعی اتفاقی که اکثرا مربوط به کار خبرنگاری وی می‌شود او را در سیر اتفاقاتی عجیب، توطئه‌های پی در پی و اکتشافات بزرگی قرار می‌دهند.      

      در سال های اولیه انتشار مجموعه کتاب‌های تن‌تن، مضامین نژادپرستانه و یا مضامینی که در آنها از استعمار اروپائیان ستایش می‌شد، مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری و ضداستعماری قرار گرفت.(2) البته در داستان های تن تن، نبرد چین و ژاپن نیز روایت شده است. این داستان برمبنای کتاب تن تن اثر هرژه (3)  نویسنده و کاریکاتوریست بلژیکی است. از جمله شخصیت های این داستان مصور غیر از تن تن می توان به پروفسور تورنسل، کاپیتان هادوک و میلو که سگ تن تن است، اشاره نمود.     تن تن در تبت(4)  (داستان) «تن تن در تبت» یکی از قسمت های داستان مصور تن تن است که نسخه فارسی آن کمتر از 50 دقیقه است. حدود 60 درصد از این زمان صرف این می شود که تن تن و ناخدا و میلو، به همراه یک راه بلد چینی، با گذر از سختی ها به شهر تبت برسند.     تن تن در حالی که در تفرجگاهی در آمریکا مشغول سپری کردن تعطیلات است، از اخبار می شنود که یک هواپیما در آسیا، نزدیک به چین و تبت سقوط کرده. روز بعد برای او نامه ای می رسد از دوستش چنگ چان چنگ، که در آن نوشته برای دیدار تن تن راهی آمریکاست، اما تن تن متوجه می شود که دوست چینی اش در همان هواپیمای سقوط کرده، بوده، به همین دلیل برای نجات او از آمریکا به کاتماندو می رود.     کاتماندو(5) پایتخت نپال است. مردمانش هندو و اکثرا بودایی هستند. کاتماندو در کنار اورست و در نزدیکی تبت قرار دارد. مهم ترین جاذبه این شهر گذشته از قله اورست معابد بودایی لامائی آن می باشد. دالای لاما (6) رهبر لامائیست ها در این مکان زندگی می کند.     در کاتماندو پس از پرس و جو از اهالی، به همراه کاپیتان (کاپتان قلبا به این سفر راضی نیست، اما بخاطر تن تن همراه می گردد.)، میلو (نکته جالب درباره میلو این است که او هرگاه بر سر دوراهی قرار می گیرد، یک فرشته سگ و یک ابلیس سگ (چیزی شبیه به اژدها) در دو طرف او ظاهر می شوند، فرشته او را راهنمائی می کند و اژدها او را وسوسه می نماید.)، یک راه بلد و چند بار بر به سمت مکان سانحه می رود، در راه با سختی بسیاری روبرو می شوند و در نهایت گرفتار بهمن می شوند که راهبان بودایی آنها را نجات می دهند. اولین صحنه ای که بعد از نجات آنها می بینیم، کاپیتان است که پس از بیدار شدن بواسطه شنیدن صدای طبل معبد با تعجب به مجسمه های بودا می نگرد.      

      آنها پس از دیدار گیاتسوی بزرگ، متوجه می شوند که چون خارجی اند نباید در معبد بمانند. یکی از راهبان بزرگ صومعه بواسطه قدرت جادویی اش پیش بینی می کند که دوست تن تن در کجا است و تن تن به همراه کاپیتان او را نجات می دهند. در انتها راهب بزرگ، جلوی تن تن سر تعظیم فرود آورده و او را بخاطر فداکاری اش ستایش می کند. و این بار همان خارجی ها که اقامتشان در صومعه ممنوع بود، خود آنها را دعوت می کند و با کاروانی در خور، آنها را راهی موطنشان می کند.      

      روساخت تن تن در تبت در سطور بالا، داستان تن تن در تبت بود که در فرمول نقد روائی سومین سطح رو ساخت اثر است. سطح اول سبک کار است. سبک کار انیمیشن دو بعدی یا همان کارتون در اصطلاح فارسی می باشد. سطح دوم طرح داستان است. اینکه چگونه روابط علی و معلولی و با چه توالی برای مخاطب نمایش داده می شود. داستان دارای طرح ساده خطی می باشد. اطلاع از سقوط هواپیمای چن، سفر به کاتماندو، بهمن گیر شدن در اورست، نجات یافتن توسط راهبان معبد لامای بزرگ، نجات دادن چن با راهنمائی لامای بزرگ و تشکر لاما از آنها و در انتها، بازگشت. این طرح یا همان چینشی است که قصه گو یا کارگردان اثر در این انیمه برای انتقال مفاهیم استفاده می کند. (اولین بار شکل گرایان روسی بین طرح و داستان تفاوت قائل شدند. آنها داستان را شرح ساده رویداد های اصلی و طرح را چگونگی ارائه بوسیله راوی می دانند. (7)  همان چینشی که قصه گو بر می گزیند).(8) در مرتبه بعد احساسی است که به مخاطب منتقل می گردد.     البته شاید سخن از احساسی که به مخاطب منتقل می شود، بسته به تفکر مخاطب متفاوت باشد، همان چیزی که در نظریه دریافت مطرح است. ممکن است مخاطبی که اصلا لامائیسم را نمی شناسد، با این کارتون بفهمد که لاما ها انسان های دور از تمدنی هستند که اصلا اجازه ورود خارجی ها به شهرشان را نمی دهند، از روی حماقت صبح تا شب مشغول عبادت کور کورانه اند. شاید این مخاطب حتی تبت را با کره شمالی اشتباه بگیرد. اما همین طور ممکن است یک مخاطب چینی با دیدگاه سیاسی خود پس از دیدن این انیمه دو بعدی به علت بهای زیاد دادن به راهبان لامائیست توسط آمریکا ناراحت شود و این کار را یک امر سیاسی بنگارد. حتی ممکن است یک مسلمان معتقد پس از دیدن تن تن در تبت برای رسانه ملی تاسف بخورد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی کارتونی را نمایش می دهد که موجب تبلیغ مرام آمریکائی و دین تبتی در کشوری مسلمان است. البته احساس و معنایی که به مخاطب از درون متن منتقل می گردد، رابطه تنگاتنگی دارد با ذهنیت مخاطب، چه اینکه بسیار پیش آمده است به خاطر ذهنیت افراطی و یا اشتباه، مخاطب از المان هایی که چارچوب و معنای مشخصی دارند معانی دیگری برداشت کرده است. بنابراین پس از مرور دوباره داستان و نشانه های موجود در آن چند احساس کلی و چند معنا از تن تن در تبت بدست می آید که به تناسب سیر زمانی موجود در داستان آنها را برمی شماریم:   • حس بشر دوستی تن تن: با توجه به اینکه او یک انسان غربی است با شنیدن خبر سقوط هواپیما آنقدر درگیری ذهنی پیدا می کند که حتی در خواب هم راحت نیست و برای نجات دوست چینی خود، از آن ‌طرف دنیا به نپال و تبت می رود تا با به خطر انداختن جان خود، جان همنوع خود را نجات دهد. کسی که هم وطنانش حتی برای نجات جان او اقدام نکرده اند و به علت ترس از طبیعت خشمگین، اصلا به سراغشان نرفته اند. این در حدی بود که وقتی تن تن به واسطه پیرنگ داستان به داخل معبد لاما ها رسید. نگهبان، زائران و طبفات مختلف روحانیون و راهبان در صومعه شخصیت هایی بودند که تن تن را بخاطر هدف مقدسش تشویق می کردند.(9)     • دید توأم با اضطراب غرب به شرقی ها: نماد این موضوع کاپیظتان بود. او ابتدا با ابراز مخالفت ضمنی و در ادامه برخوردهای سرد با اهالی کاتماندو و همچنین تیکه انداختن کلامی به اهالی صومعه این موضوع را مطرح نمود. البته حضور تن تن که نماد بشر دوستی در این قسمت از ماجراهای تن تن بود، این حس را نه بطور منطقی بلکه با دید بشر دوستی و نوعی تسامح تعدیل می نمود.     • معرفی حس نوع دوستی لاماها: حدود 10 دقیقه از زمان تقریبا 50 دقیقه ای نسخه فارسی تن تن در تبت گذشت. در این بین مهم ترین خصلتی که برای لامائیست ها در این کارتون معرفی شد، حس نوع دوستی آنان بود. لاماها – هر چند در طرح داستان دیده نمی شود- با به خطر انداختن جان خود به جنگ طبیعت وحشی هیمالیا می روند تا جان دو انسان غربی و یک نپالی را نجات دهند. این در حالی است که روابط تبت و چین دارای پیچیدگی های زیادی است.     • معرفی برخی مناسک در تبت: در صحنه ای از این انیمه که تن تن و ناخدا به نزدیکی لهاسا می رسند به "شورتن" بر می خورند، راه بلد می گوید این جا خاکستر لامای بزرگ نگه داری می گردد که باید با آن با احترام برخورد کرد. نوع احترام به لامای بزرگ که در اولین صحنه حضور تن تن در معبد دیده شد، نماهایی که نمونه آن در فیلم 7 سال در تبت به وفور یافت می شود. یکی دیگر از این موارد عدم اجازه توقف خارجی ها در معابد است که جالب اینجاست که خیلی زود مورد پذیرش تن تن که نماینده تفکر غربی است، واقع می شود.     حال نوبت می رسد به ژرف ساخت قابل برداشت از روساختی که ذکر کردیم. ژرف ساخت، مبنای فکری نویسنده یا تهیه کننده اثر است که بر اساس آن، روابط علی و معلولی اثرش را بنا می کند به امید آنکه بتواند مبادی فکری اش را به ذهن مخاطب تسری دهد و حس همذات پنداری او را بیدار نماید.     طبقه روحانیون تبت این طبقه از مردم تبت، تاریخی جالب و قابل ذکر دارند. آنها را از قدیم الایام لاما (به معنای شخص اعلا) نامیده اند. هزاران سال است این طایفه در درون دیرهایی محاط به دیوار های بلند ساکن هستند. در ابتدا آن را از هندوان اقتباس کرده ولی رفته رفته دژی شد مخصوص تبتیان. این بناها روی شالوده های سنگی با دیوارهای بلند هستند. نمونه آن را بارها در فیلم " هفت سال در تبت " می بینیم که درون این بناها حجرات کوچک و متعدد است که مسکن و محل آذوقه راهبان است.     یکی از ویژگی مهم این مکتب که تن تن آنرا به کودکان می شناساند، این است که روش های جادویی چون آموزه های خاص فهم، مناسکی و آیینی، آیین های پاگشایی، محافل دینی و مانند اینها را با کاربرد استادانه و لذت بخش تجربه حسی و تخیل به کار می برد. پیشگوئی کاهن بزرگ از گیر افتادن تن تن و همراهانش در بهمن، نجات دادن آنها و پیشگوئی مکانی که دوست تن تن در آن گرفتار شده بود، نوع استقبال از تن تن و نوع بدرقه کردن او همگی در ذیل این عنوان می گنجند.     این جماعت بر آنند که هریک از خدایان، همسری دارند (10) از جمله شکتی که قوه شگفت او از آمیزش و اتحاد با زوجه اش به وجود می آید. بوداییان تبت این عقیده را از هندوان اقتباس کرده و با دین خود آمیخته اند. به عنوان مثال معتقد شده اند که «آی بودا» یعنی بودای عظیم و دیگر بودا ها و بودای ستوه ها در عالم مجردات همسری دارند و نیز معتقدند که هر زمان بودایی مخصوص به خود دارد به نام: اولو کیته.(11)  او نیز زنی از جنس شیاطین دارد که به تارا موسوم است. در تن تن، ناخدا مجسمه این زوج الهه گونه تبتی را مشاهده می نماید و با تعجب و ترس به سمت تن تن فرار می کند.     اهالی تبت نسبت به راهبان و کشیشان خود اعتقاد فوق العاده‌ای دارند و می گویند آنها می توانند به سبب انجام مناسک و عبادات به درگاه بودا برای زائران و مومنان، به طول عمر آنها افزوده و به آنها کمک کنند و یا کارهای فوق طبیعت انجام دهند، در پویا نمای تن تن در تبت شاهد آن هستیم که راهب صومعه به تن تن کمک می کند و بواسطه درجه معنوی و عرفانی که دارد چیزی شبیه مکاشفه به او دست می دهد و به تن تن اطلاع می دهد که دوستش در کدام منطقه از کوهستان کاتماندو گرفتار شده است.   بدین ترتیب، گذشته از تبلیغ بشر دوستی غربیان، اعتقادات لاماها برای زندگی راحت تر و بهتر از مهم ترین مبانی ساخت این پویا نما به نظر می رسد.     در پایان... امروزه رسانه ها با تمام توان خود در تلاش اند تا فکر، مذهب، عقیده و وابستگی های سیاسی خود را به بهترین شکل در بین همه جریانات معرفی کنند و در این راه استفاده کردن و بهره جستن از برنامه های نمایشی در صدر فعالیت ها قرار دارد. ساخت مجموعه های انیمیشن هم در زمره تولید برنامه های نمایشی کمک شایانی به پیشبرد این هدف می کند. خصلت رسانه این است که با تمهیداتش، آنچنان بزرگ نمائی کند که مخاطب را مقهور سحر خود نماید و این جنبه با فضای سورئال و دست باز تهیه کنندگان در برنامه های انیمیشنی سازگاری و همخوانی بیشتری دارد.     استفاده از انیمیشن با توجه به عدم سختی های فیلم و مجموعه های رئال، ظرفیت خوبی فراروی تولید کنندگان و هنرمندان برای به تصویر کشیدن مفاهیم ماورائی و غیر طبیعی دارد. نشان دادن ارواح، روایت قصه در فضایی که هیچ وجود و ما به ازای خارجی ندارد، نشان دادن موجودات تخیلی، مجسم کردن مفاهیمی چون خیر و شر و جن و روح و الهه گان مختلف، بخشی از ظرفیت هایی است که انیمیشن را جزء محبوب ترین درام های تاثیر گذارتر دسته بندی می کند. در این بین استفاده بهینه صاحبان قدرت رسانه ای در دنیا از لحاظ حرفه ای ستودنی است. آنها با تکنیک های روایی و ساختاری، مفاهیم مد نظرشان را به قدری جذاب و در لفافه های زیبا بیان می دارند که هنوز کودکان دهه 60 خاطرات شان با ایکیو سان، تن تن و دوقلو های افسانه ای را از یاد نبرده اند.     در این بین استفاده از ظرفیت بالای انیمیشن در راه واقعیت پنداری و باز بودن دست کارگردان در القای مفاهیم و عدم پایبند بودن به مرزهای واقعیت، فضایی را برای کارگردان انیمیشن مهیا می کند تا در فضایی بین دروغ و واقعیت مفاهیمی را به نفع تفکر خود ثبت کند که در دنیای واقعی وهمی بیش نیستند. همین خرق مرز واقع و وهم در انیمیشن بزرگترین امتیاز در دست تهیه کنندگان مجموعه های انیمیشنی است. امتیازی که تهیه کنندگان ایرانی باید بهتر و بیشتر از آن بهره بجویند.     پی نوشت ها:   1. ماجراهای تَن‌تَن و میلو از معروف‌ترین داستان‌های مصور جهان است. 2. منبع: ویکی پدیای فارسی: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%86%E2%80%8C%D8%AA%D9%86 3. ژرژ پروسپر رمی/ به فرانسوی: Georges Prosper Remi ‏(۲۲ مه ۱۹۰۷ – ۳ مارس ۱۹۸۳) (مشهور به هرژه- اقتباس از حروف اول نام خانوادگی و نام کوچکش در تلفظ فرانسه = R.G) 4. تن‌تن در تبت به زبان فرانسوی:  Tintin au Tibet/ بیستمین کتاب کامیک از مجموعهٔ کتابهای مصور ماجراهای تن‌تن و میلو است. 5. کاتماندو / به زبان نپالی:  काठमाडौं/پایتخت کشور نپال و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. 6. دالایی لاما ": ཏ་ཱལའི་བླ་མ་" لقبی است که به رهبر دینی بوداییان تبت داده می‌شود. در حال حاضر ابن لقب به تنزین گیاتسو اعطا شده‌ است، در سال ۱۹۳۵متولد شد. دالایی لاما بر رهبران هر چهار مکتب بودایی برتری دارد. دالایی لاما یک لامای والا در گلوگ یا شاخه "کلاه زرد" از بودیسم تبتی می‌باشد. واژه دالایی در زبان مغولی به معنی «اقیانوس» است و لاما (بلا ما) معادل واژه "پیر"به معنی مرشد است. در خلال سدهٔ ۱۷ تا سال ۱۹۵۹، دالایی لاما رئیس حکومت تبت بود و در اقامتگاه خود در قصر پوتالاکه در شهر لهاسا قرار داشت، وی بر بخش بزرگی از این سرزمین فرمانروایی می‌کرد. برای دالایی لاما اغلب پیش از این لقب، عنوان «حضرت مقدس» بکار می‌ رفت. پیروان دالایی لاما بر این باورند که بیدارگر (بوداسف) مهرورزی که اولوکیتشوارا نام دارد مانند همه زندگان باززایی دارد و دالایی لاما همان بیدارگر مهرورزی در جسمی جدید است. (برگرفته از ویکی پدیای انگلیسی) 7. دیوید بورد ول، هنر سینما، ترجمه فتاح محمدی، صفحه 78 8. غلامرضا یوسف زاده، درآمدی بر روایت دینی در سینما و داستان، صفحه 16پ 9. دالای لاما در این مورد می گوید: اساس حیات روحانی، محبت و نحوه نگرش هر انسان نسبت به سایرین است. (کتاب کوچک ژرف اندیشی، سخنانی از دالای لاما، مهرداد انتظاری، صفحه21 ) 10. لازم به تذکر است که بودا در ابتدای کار خود منکر وجود خدا بود و اگر هم به طور ضمنی وجود خدایان را قبول داشت هیچ یک از آنان را منشأ اثر نمی دانست. بهمین خاطر بود که تقدس وداها- کتب مقدس هندوان – را منکر شد. حال در آیین لاما وجود خدایان پذیرفته شده است که این اعتقاد از آیین هندو به لامائیسم سرایت کرده است. 11. به معنای خداوند صاحب زمان است. 12.tara  این زن در تبت همان اهمیتی را دارد که کالی و دورگا، دو الهه مقتدر هندویی دارند/ برای اطلاع بیشتر رجوع شود به بخش پنجم کتاب تاریخ جامع ادیان نوشته جان بی ناس.     محمدسعید قشقایی/ دانشجوی کارشناسی ارشد تولید سیما - دانشکده صداوسیمای قم 114      




۰۴/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن