تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826567580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برشی از واقعیت جنگ در برابر دوربین


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
برشی از واقعیت جنگ در برابر دوربین

تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 16:06 | شماره خبر : 1652233922099117152 تعداد بازدید: 2


بسیاری از کسانی که جنگ را از نزدیک لمس نکرده‌اند، ذهنیتی که از جنگ دارند تنها به تصاویر دهشتناکی مربوط می‌شود که احتمالا در فیلم‌های جنگی دیده‌اند.

اگرچه زبان سینما و تلویزیون به دلیل ماهیت هنری خود، زبانی اثرگذار در روایت و بازنمایی قصه جنگ است و عواطف و احساسات آدمی ‌را در خدمت ساختار دراماتیکی خود قرار می‌دهد، اما یک فیلم جنگی ـ حتی بهترین آنها ـ نیز نمی‌تواند فضای واقعی جنگ را بازتاب دهد. این به این معنی نیست که آنها تصویری وارونه یا دروغین از جنگ ترسیم می‌کنند، بلکه به این معناست که آنها تنها گوشه‌ای از آن اتفاق مهیب و بزرگ را به نمایش می‌گذارند که ممکن است بخشی ناقص و ناتمام از یک اتفاق بزرگ باشد. در اینجاست که ژانری به نام مستند جنگی، ضرورت و نقش خود را اعلام و تثبیت می‌کند. شاید بتوان این‌ گونه تعبیر کرد که مستند جنگی می‌تواند خلأ فرادراماتیک جنگ و واقعیت‌هایی را که نمی‌توان به واسطه یک فیلم داستانی بیان کرد، بازگو کند. البته برخی نیز برعکس معتقدند فیلم داستانی به دلیل بهره‌گیری از برخی ابزارها و تکنیک‌های فنی و هنری بیش از یک اثر مستند می‌تواند واقعیت جنگ را در عمق و لایه‌های درونی‌تر آن منعکس کند و بیافریند. به عبارت دیگر، فیلم‌های داستانی به واسطه خلق موقعیت‌های دراماتیک، تصویر تراژدیک یا حماسی جنگ را نمایش می‌دهد که فیلم‌های مستند نمی‌تواند به این عمق راه پیدا کند، اما سویه حقیقی اثر مستند هم در تاثیرگذاری بر مخاطب چیزی از تمهیدات سینمایی کم ندارد و گاهی حتی یک حقیقت خام آن قدر بزرگ و تاثیرگذار است که روایت ساده آن کافی است که پیام به کامل‌ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل شود. اصلا چرا به حاشیه برویم. نمونه موفق یک مستند جنگی در کشور ما بدون شک و همان ‌طور که شما هم می‌توانید حدس بزنید «روایت فتح» سیدمرتضی آوینی است که یکی از بهترین مستندهای جنگی است که درباره جنگ ایران و عراق ساخته شده و خود یک سند تاریخی درباره این جنگ نابرابر است. مستند جنگی علاوه بر وجوه سینمایی و هنری خود و این که درباره واقعیت اجتماعی و سیاسی گزارش می‌دهد، یک سند معتبر تاریخی از آن واقعه هم محسوب می‌شود که فراتر از یک اثر هنری می‌توان به آن نگریست و ابزاری مناسب برای جنگ‌شناسی یا مطالعات جامعه‌شناختی در این باره است. مستند جنگی برخلاف فیلم سینمایی دفاع مقدس صرفا بر ساخته خیالات و تصورات مولفانش نیست و بیشتر به بازنمایی خاطرات و خطرات واقعی در این تجربه دشوار می‌پردازد و آنچه هست را عینا نشان می‌دهد. شاید در فیلم‌های دفاع مقدس بیش از هر ژانر سینمایی دیگر، به جلوه‌های ویژه و تکنیک‌های سینمایی نیاز است تا بتوان تصویر دقیق از واقعیت را بازنمایی کرد، اما مستند جنگی جلوه‌های واقعی جنگ را بالذات در درون خود دارد و بدون این ‌که بخواهد از این تمهیدات بیرونی استفاده کند خود جلوه‌‌های واقعی جنگ را به تصویر می‌کشد؛ جلوه‌هایی که شاید هیچ گاه نتوان آن را برای مخاطب بازسازی کرد. در واقع فیلم جنگی، بازسازی صحنه‌های جنگ و آدم‌های آن است، اما مستند جنگی بازنمایی و گزارش این تجربه است که آدم‌هایش هم همه واقعی هستند. قرار نیست در مستند جنگی یک رزمنده پشت نقاب جنگ پنهان شود و جنگیدن را بازی کند. او با جنگ زندگی می‌کند و میان وی و نقشی که به عهده دارد، فاصله‌ای نیست. او خود تصویر تمام‌رخ نقش است و نیازی به تیپ‌سازی و نقش‌آفرینی ندارد، لذا باورپذیری شخصیت‌ها در مستند جنگی خیلی بیشتر از فیلم داستانی است، حتی اگر پرویز پرستویی، شخصیت حاج‌کاظم را خیلی باورپذیر بازی کرده باشد. جنگ به دلیل مقتضیات خود، چهره عریان و خالص افراد را برملا می‌کند و آدم‌ها درجنگ به خود واقعی‌شان نزدیک‌تر می‌شوند. در واقع میان مستند جنگ و مخاطبان آن فاصله‌ای نیست که با تمهیدات سینمایی و هنری پر شود. میان آنها یک ارتباط بی‌واسطه‌ای رخ می‌دهد که تعلیق و رمزگشایی کمتری را می‌طلبد و عین واقعیت است. در یک مستند جنگی ممکن است تصویر و تاویل زیبایی‌شناختی درباره سوژه صورت نگیرد، اما واقعیت آن قدر عریان و ملموس است که به رنگ‌آمیزی مضاعفی نیاز ندارد. (ضمیمه قاب کوچک)


تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 16:06 | شماره خبر : 1652233922099117152 تعداد بازدید: 2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن