تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798723727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمای منفعل روشنفکری نیم قرن از دنیا عقب است/ امیدواریم انقلاب فرهنگی رخ دهد تا انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حجت‌الاسلام میرباقری در نشست هنر متعالی، جهاد و مقاومت:
سینمای منفعل روشنفکری نیم قرن از دنیا عقب است/ امیدواریم انقلاب فرهنگی رخ دهد تا انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند
حجت‌الاسلام میرباقری در سومین شب از سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: تفاوت سینمای مقاومت و اسلامی با سینمای منفعل روشنفکری این است که آنها در عالم خیالات و موهومات سر می‌کنند و یک ایراد بزرگی دارند و آن هم این است که نیم قرن از دنیا عقب هستند و در دوران جنگ سرد زندگی می‌کنند و ندیده‌اند که یک انقلاب معنوی در جهان رخ داده است.


به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت،حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری از اساتید حوزه علمیه در شب سوم از سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به موضوع «هنر متعالی، جهاد و مقاومت» پرداخت.
وی گفت: روایت است از امام صادق (ع) که اگر می‌خواهید هدایت شوید عقل و جهل و جنود این دو را بشناسید. فردی در مقام سوال از امام صادق می‌پرسد شما ما را با این موضوع آشنا کنید. که این حدیث یک حدیث مفصل است که بخشی از آن را خواهیم گفت. عقل را خداوند از راست عرش خلق کرد و به او امر کرد برو پس رفت و خواندش پس آمد و سپس جهل را از دریای شور آفرید و به او امر کرد برو رفت ولی وقتی امر به بازگشت کرد فرمان نبرد. خداوند عقل را به جنودی تقویت کرد که جهل شکایت کرد و خداوند گفت تو را نیز تقویت می‌کنم به شرطی که نافرمانی نکنی، که یکی دارای قوای نورانی بوده و دیگری دارای قوای ظلمانی است و به خاطر حسادت جهل به عقل، عداوتی بین این دو در گرفت و این درگیری به قبل از خلق ما باز می‌گردد. اکنون جایگاه ما در این میدان کجاست؟ ما نیز دارای شعاعی از عقل و شعاعی از جهل در درون خودمان هستیم. هرکدام از این قوا در ما تجلی پیدا کند که بخشی از آن نیز به ما بستگی دارد ما را از جنود همان قرار خواهد داد. هدف من از خواندن این روایت این بود که نشان دهم درگیری‌های میان عقل و جهل تازگی ندارد و در طول تاریخ هر جا نزاعی بوده این دو قوه با هم در حال مبارزه بوده‌اند و این قوا تمدن ساز بوده‌اند و تمام تاریخ حاصل درگیری‌های این دو است. اگر به واقعه عاشورا نگاه کنید در ظاهر شمشیر و سپر و خنجر دیده می‌شود ولی در باطن این دو هستند که عاشورا را رقم زدند. میرباقری در ادامه گفت: محور درگیری عالم میان عقل و جهل است که یک سو انبیای الهی و در دیگر سو ابلیس قرار دارد و این جریان به عصر حاضر رسیده است. یک سو غرب است و در دیگر سو اسلام قرار دارد و میدان درگیری تمام ساحت‌های زندگی بشری را در بر می‌گیرد. سینمای مقاومت باید بتواند این میدان درگیری را در بگیرد. بر خلاف اینکه می‌گویند هنر آزاد است و موضع گیری ندارد، ما معتقدیم که فرهنگ بدون موضع گیری معنا ندارد. هنری که می‌گوید باید بی تفاوت بود در حقیقت غرض دارد و آن هم در مسیر برآورده کردن همان غرض است. هنر غیر متعهد وجود ندارد در هر صورت هنر به یک سو تعهد و گرایش تعهد دارد. هنر یا معطوف به جمال الهی است و یا معطوف به بت­‌های رنگارنگ است. مغالطه‌ای که از سوی برخی صورت می‌گیرد این است که حق را تحت عنوان سنت قرار می‌دهند و حق را در تعارض با تجدد نشان می‌دهند. با این تعاریف کارکرد هنر چیست؟ اگر عمق کار را ببینیم هنر و هنرمند می‌خواهد الاه خود را نشان دهد و اثبات کند و الهه‌های دیگر را نفی کند. کار هنر تعریف زیبا شناسی و تغییر ارزش‌ها است و کاری غیر از این ندارد. وی به نقش هنر اشاره کرد و گفت: هنر قوه خیال اجتماعی افراد را فعال می‌کند که این یکی از مهم ترین میدان‌های اجتماعی است. هنر قوه خیال اجتماعی را فعال کرد، مطالبات اجتماعی را دگرگون کرد و گاهی نیز منجر به انقلابات اجتماعی شد. یکی از کارهایی که هنر انجام می‌دهد مقایسه میان گذشته و حال است تا نشان دهد که اوضاع انسان در قیاس با گذشته بهتر شده و با سیاه نمایی مطلق از گذشته و سفید نمایی از امروز ذهن را جهت می‌دهد. گاهی هنر میان زمان موجود دو تمدن مقایسه انجام می‌دهد و گاهی نیز میان زمان موجود و آینده مقایسه می‌کند که این گزینه آخر دشوارتر است. انبیای الهی نیز کاری شبیه به این می‌کنند و ما را به مقایسه دعوت می‌کنند، مقایسه میان این دنیا و قیامت و ... که البته با این تفاوت که هنرمند مقایسه‌ای انجام می‌دهد که هیچگونه شهودی پشت آن نیست و مبالغه آمیز است ولی انبیای الهی در عالم حقیقت انسان را به مقایسه فرا می‌خوانند و هیچگاه تصویری مبالغه آمیز از خداوند نشان نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: هنر در میدان درگیری میان عقل و جهل وظیفه‌اش فعال کردن دو قوه در خیال افراد است تا بتواند سطح تعالی عقل و یا جهل را افزایش بدهد و یا از عقل به سوی جهل و بر عکس سوق بدهد. در این میدان اگر بخواهیم هنر اسلامی را در برابر هنر مدرن تقویت کنیم و سینمای مقاومت را نیز شاخه‌ای از آن بدانیم باید بدانیم که با یک میدان بزرگ و پیچیده روبرو هستیم که اگر سطحی وارد این حوزه شویم حتما در هنر مدرن حل خواهیم شد. سینمای مقاومت فقط نمایاندن تصویر معرکه جهاد اصغر نیست بلکه وظیفه‌اش در یک عرصه گسترده تعریف می‌شود. غرب در این جریان به شدت حساب شده عمل کرده است. برای مثال سینمای ماورا در پاسخ به چالشی است که تمدن غرب در برابر موج معنویت گرایی به وجود آمده در جهان راه انداخته که باید همین جا یادآور شد که این سینما منجر به معنویت گرایی مادی خواهد شد. ماموریت ما در این میدان درگیری، حرکت به سوی معنویت واقعی است. ما باید زیبایی‌هایی را که می‌توان در هنر از آنها استفاده کرد کشف کنیم و در مسیر استفاده قرار دهیم. هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بدانند و نسبت به یک میدان عظیم برنامه‌ریزی و طراحی کند. ما باید یک دستگاه بزرگ مولد هنر که در آن دانشگاه، مبانی و فنون هنری وجود دارد در برابر هنر مدرن ایجاد کنیم. میرباقری در انتهای گفت: امیدوارم همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخه‌های آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند. تفاوت سینمای مقاومت و اسلامی با سینمای منفعل روشنفکری این است که آنها در عالم خیالات و موهومات سر می‌کنند و یک ایراد بزرگی دارند و آن هم این است که نیم قرن از دنیا عقب هستند  و در دوران جنگ سرد زندگی می‌کنند و ندیده‌اند که یک انقلاب معنوی در جهان رخ داده است و همین موضوع سبب می‌شود که در تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌ها دچار اشتباه شوند. سینمای روشنفکر نیز در نیم قرن پیش است و نمی‌خواهند وقوع انقلاب اسلامی را بپذیرند و با یک سینمای موهومی روبرو هستیم ولی حرکت سینمای انقلابی و مقاومتی کاملا معطوف بر واقعیت است. هنرمند باید وارد لشکر نبی اعظم اسلام (ص) شود و با تکیه باطنی بر پیامبر رحمت (ص) وارد میدان شود که علاوه بر این باید تعهد به ایده مقاومت نیز داشته باشد.

انتهای پیام/ اس






تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن