محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843557527
نگاهی تحلیلی به تولیدات سینمای دفاع مقدس / 10 درصد ساختههای سینمای ایران فیلمهای جنگیاند
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
نگاهی تحلیلی به تولیدات سینمای دفاع مقدس / 10 درصد ساختههای سینمای ایران فیلمهای جنگیاند فرهنگ > سینما - یک منتقد سینما معتقد است، نگاه سینمای ایران به عرصه جنگ، نگاهی تک بعدی و تک محوری نبوده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی وضعیت سینمای دفاع مقدس در ایران به عنوان یکی از نمونههای موفق سینمایی که در این سالها موفق به جذب گروه گستردهای از مخاطبان شده، از منظری تحلیلی نتایج قابل توجهی را به همراه دارد. مهرزاد دانش، منتقد فیلم و محقق سینما، در یک بررسی جامع در مورد حوزه سینمای دفاع مقدس این عرصه را از چند منظر مورد تحلیل قرار داده است؛ یکی موضوع گونهشناسی این سینما، دیگری تنوع لحن و زیرگونه در سینمای دفاع مقدس و بخش مهم دیگری که مربوط به آمار تولیدات در سالهای مختلف است. او در یادداشتی تحلیلی این موضوع را مورد بررسی قرار داد و در بخشی که مربوط به گونهشناسی است، در مورد بومی شدن سینمای دفاع مقدس چنین نوشت: «سینمای ایران چه در قبل و چه در بعد از انقلاب اسلامی، تجربه هایی ارزان و گران در باب آزمودن ژانرهای مختلف سینمایی انجام داده است که فارغ از ضعفها و قوتهای متناسب با عناصر تحلیلی سینما، با کمتر فضایی مواجه شده است که قابلیت بومی کردن گونه سینماییاش را داشته باشد. به جرأت میتوان مدعی شد که در این بین، تنها ژانری که از بین گونههای مطرح و معروف سینمایی روند بومی شدن به خود گرفته است، ژانر جنگی بوده است.» او ادامه داد: «اصولا تعبیر از سینمای جنگی به سینمای دفاع مقدس در ادبیات سینمایی ما، فارغ از وجوه ایدئولوژیکش، نشان از آن دارد که تصویر جنگ در سینمای ما، در کنار همه مختصات و مقتضیات ژانری، درآمیخته با ارزش ها و هنجارهایی است که تنها در فضای جبهه های ما قابل درک و جست و جو بود. نکاتی همچون شهادت طلبی، ایمان به غیب، تفکر بسیجی، اطاعت از ولایت، ایثارگری، محاسبات نامتعارف با اصول جنگی کلاسیک و آکادمیک، و...زمینه هایی بودند که رفته رفته در بافت ژانر جنگی سینمای ایران راه یافتند و در نتیجه زیرگونه ای نوین از این ژانر شکل گرفت که نمونه آن در هیچ یک از فضاهای جنگی/سینمایی کشورهای دیگر به چشم نمی خورد. در واقع سینمای ایران از جنگ تحمیلی، ژانر منحصر به فردی ایجاد کرد که در نوع خود بداعت ها و خلاقیت های مثال زدنی پرورش داد.» این منتقد با اشاره به اسامی برخی فیلمها در مورد زیرگونههای سینمای دفاع مقدس نیز چنین توضیح داد: «نگاه سینمای ایران به عرصه جنگ، نگاهی تک بعدی و تک محوری نبوده است. در طی سی و چند سالی که از آغاز جنگ می گذرد، انواع زیرگونه های مربوط به ژانر جنگی در سینمای دفاع مقدس ما کار شده است. نمودهایی همچون عملیات (عملیات کرکوک، عبور، دکل)، اردوگاهی یا اسارت(مردی شبیه باران، نفوذی)، هوانوردی (حمله به اچ3، عقاب ها)، دریانوردی (جنگ نفت کش ها، موج مرده)، دیده بانی (دیده بان، ملکه) تبعات جنگ (گیلانه، بوی پیراهن یوسف، عروسی خوبان)، شخصیت های واقعی (شور شیرین، الماس بنفش، به کبودی یاس)، عزیمت (سفر به چزابه، هیوا) و...از این جمله هستند. در عین حال، تلفیق ژانر جنگی با سایر گونه ها و لحن های سینمایی از دیگر دستاوردهای سینمای ایران در این باب است که از آن جمله می توان به کمدی (لیلی با من است)، ملودرام (کیمیا، میم مثل مادر)، جاسوسی (نفوذی)، معناگرا (ساعت 25، مهاجر، نینوا)، کودک و نوجوان (پایان کودکی)، و...اشاره کرد.» یکی از بخشهای پراهمیت متن دانش، آمار و نموداری است که در مورد تولیدات سینمای دفاع مقدس به دست آورده است. او در این زمینه نوشت: «سینمای ایران همچنان در اوضاع ملتهب یکی دو سال نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سر میبرد که با حمله عراق به ایران، جوی پرالتهاب تر به نام جنگ در مسیرش قرار گرفت. برای همین تقریبا از همان روزهای نخست شکل گیری سینمای بعد از انقلاب، سینمای جنگ نیز به تدریج پا گرفت و همپای سینمای انقلاب رشد کرد. مسیری که سینمای جنگ در روند سی و چند ساله اخیر طی کرده است، اگرچه در برخی مقاطع با فراز و نشیب هایی گاه ملایم و گاه تند رو به رو بوده است (که آن نیز دلائل مختلف داشته است: نوسان های ناشی از تغییر دولتها، میزان بودجههای مقتضی، ظهور فضاهای جدید مضمونی و لزوم پردختن به آن هاو...)، اما در نسبتی معقول با کلیت سینمای ایران جای داشته است.»
او در تحلیل این نمودار نوشت: «طبق برآیند کلی این نمودار که بر اساس نسبت درصدی فیلمهای جنگی با کل فیلمهای تولیدی هر سال از سینمای ایران در مقطع 1360-1392 ترسیم شده است، تاکنون 10 درصد از تولیدان سینمای ایران، فیلمهای جنگی بودهاند. در برابر اهمیت جنبههای دیگر همچون سینمای اجتماعی (که خود دربردارنده موضوعات پرشماری از قبیل اعتیاد، فقر، طلاق، ناهنجاری ها و بزهکاری ها، بیماری ها، و...است)، کودک و نوجوان، خانوادگی، سیاسی، تاریخی، مذهبی، و...به نظر می رسد که این حجم ده درصدی، تراکمی معقول و شایسته است و نشان میدهد که در طول سه دهه اخیر، بحث دفاع مقدس یکی از ده موضوع مهمی است که تولیدات این سینما را به خود اختصاص داده است.»
او همچنین در توضیح این نمودار هم نوشت: «شاید در نگاهی ظاهربینانه، روند نموداری بالا، حمل بر شیب نزولی اهمیت سینمای دفاع مقدس در مناسبات سینمای ایران شود. اما در نگرشی واقع بینانه و عمیق تر، و با در نظرگرفتن اقتضائاتی که در افزوده شدن مداوم موضوعات مهم و جدید دیگر به فضای اجتماعی ایران و لزوم بازتاب های سینمایی شان شکل گرفته است، موقعیت سینمای جنگ در فضای تولیدات سینمای ایران در طول سه دهه اخیر، موقعیتی منطقی (با توجه به همه مقدورات و مقدرات مقتضی) محسوب می شود. دوران جنگ با توجه به لزوم تهییج و حماسه آفرینی در بین مردم، قاعدتا روند تولید فیلم های جنگی در هر جامعه درگیر جنگی بالاتر از سایر مقاطع زمانی است و در زمان های بعد از اتمام جنگ، به همان نسبت که از میزان تولید فیلم جنگی کاسته میشود، به عمق کیفیت این رده ژانری افزوده میشود و این نکتهای است که به وضوح در مورد سینمای دفاع مقدس نیز به چشم میخورد، آن سان که میزان فیلمهای ارزشمندتر سینمای دفاع مقدس در سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی ساخته شد و این روند تا همین سالهای اخیر نیز تداوم خود را حفظ کرده است.» متن کامل یادداشت مهرزاد دانش را اینجا بخوانید. 5858
کلید واژه ها: سینمای ایران - سینمای دفاع مقدس -
چهارشنبه 2 مهر 1393 - 12:02:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
سمبل آثار دفاع مقدس در سینمای ایران شهید آوینی است
رزاقکریمی سمبل آثار دفاع مقدس در سینمای ایران شهید آوینی است خبرگزاری پانا مصطفی رزاقکریمی و محمدعلی شعبانی از مستندسازان کشورمان به بیان نظراتشان درباره سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت و جایگاه این جشنواره در سطح بینالملل پرداختند ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور ساعت 11 46 به گزارش سدستمريزاد سينماي ايران به كارگردان يك فيلم دفاع مقدسي
دستمريزاد سينماي ايران به كارگردان يك فيلم دفاع مقدسي محمدعلي باشه آهنگر از جمله كارگردانيهاي ايراني است كه با وجود گذر سن و سال او از 50 هنوز ميتوان او را در عرصه فيلمسازي جوان دانست و صاحب آينده نویسنده ايرج فتحاللهي محمدعلي باشه آهنگر از جمله كارگرداندفاعمقدس ملیترین بخش سینمای ایران است/ عافیتطلبها اینجا جایی ندارند
فرهنگ و هنر سینمای ایران گفتگوی مهر با مدیر انجمن سینمای دفاعمقدس دفاعمقدس ملیترین بخش سینمای ایران است عافیتطلبها اینجا جایی ندارند مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس بر این باور است که سالمترین و صادقانه ترین ژانری که در سینمای ایران وجود دارد و توانسته رنگ و بوی ملی بهگزارش فارس از آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت: ایوبی: سینمای ایران در دفاع مقدس دوباره زاده شد
گزارش فارس از آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت ایوبی سینمای ایران در دفاع مقدس دوباره زاده شدرئیس سازمان سینمایی گفت دفاع مقدس به ما یاد داد که مرزها را از نو درنوردیم دفاع مقدس رنسانس ایران است که همه هنرها در دفاع مقدس احیا شد و سینمای امروز در جریان دفاع مقدس دوبرزاقکریمی: سمبل آثار دفاع مقدس در سینمای ایران شهید آوینی است
رزاقکریمی سمبل آثار دفاع مقدس در سینمای ایران شهید آوینی استمصطفی رزاقکریمی و محمدعلی شعبانی از مستندسازان کشورمان به بیان نظراتشان درباره سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت و جایگاه این جشنواره در سطح بینالملل پرداختند به گزارش خبرگزاری فارس محمدعلی شعبانی کارگردان مستند ملی بدسینمای دفاع مقدس از لحاظ فنی و تکنیکی به سینمای ایران کمک کرده است
مدیر کمیته علمی و پژوهشی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت سینمای دفاع مقدس از لحاظ فنی و تکنیکی به سینمای ایران کمک کرده است در نشست خبری شانزدهمین جشنواره مطرح شد سینمای دفاع مقدس سینمایی است که خدمات ارزندهای را از لحاظ فنی و تکنیکی به سینمای ایران ارائه داده است به گزارش خبرسرپرست دفتر سینمای جوانان ایران بروجرد مطرح شد تولید فیلم فاخر با موضوع دفاع مقدس در بروجرد
سرپرست دفتر سینمای جوانان ایران بروجرد مطرح شدتولید فیلم فاخر با موضوع دفاع مقدس در بروجردسرپرست دفتر سینمای جوانان ایران شهرستان بروجرد گفت تولید فیلم فاخر با موضوع دفاع مقدس در انجمن سینمای جوان ایران در بروجرد صورت میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس در بروجرد رضا میرزایی ظهر امیک بررسی تاریخی در آستانه هفته دفاع مقدس؛ همه سهم سینمای کودک و نوجوان از حماسه دفاع مقدس
یک بررسی تاریخی در آستانه هفته دفاع مقدس همه سهم سینمای کودک و نوجوان از حماسه دفاع مقدسفیلمسازان سینمای ایران در فیلمهای مختلفی طی سه دهه اخیر تصویرگر نقش کودک و نوجوان در سالهای دوران دفاع مقدس بودهاند تصاویری که در بسیاری موارد به ثبت فیلمهایی ماندگار از این سینما انجامفیلمهای سینمایی شبکه سه در هفته دفاع مقدس
فیلمهای سینمایی شبکه سه در هفته دفاع مقدس فیلم های تلویزیونی و سینمایی گلوگاه شیطان ضد گلوله شور شیرین سی و سه روز عصر روز دهم به کبودی یاس سکوت دریا روزهای زندگی بوسیدن روی ماه ملکه آنسوی رودخانه و فرزند خاک از امشب ساعت۲۰ از این شبکه می شود به گزارش پایگاه اطلاع رسانروایت متفاوت فرزاد موتمن از جنگ و سینمای ددفاع مقدس در جنگ تن به تن میدان تیر آبادان حضور داشتم/باید دوباره بر
روایت متفاوت فرزاد موتمن از جنگ و سینمای ددفاع مقدسدر جنگ تن به تن میدان تیر آبادان حضور داشتم باید دوباره برگردیم به آن نوع سینمای جنگ ملاقلی پورفرزاد موتمن گفت در جنگ تن به تن میدان تیر آبادان حضور داشتم و از این صحنهها فیلم دارم می توانم بگویم تا سال 60 در جبهه بودم و آن فضابررسی نقش تبلیغات در دفاع مقدس در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب «حاجی بخشی» به اندازه سازمان عر
بررسی نقش تبلیغات در دفاع مقدس در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلابحاجی بخشی به اندازه سازمان عریض و طویل تبلیغاتی کار میکرد اذان گفتن حاجیبخشی در قطار شاهبه مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس چهاردهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با موضوع تبلیغات در جنگ با نمایش و بررسی دو مستبازیگران زن آثار دفاع مقدسی درباره سینمای دفاع مقدس چه گفتند؟ از احساس مسئولیت «مقدمی» تا انتظار
بازیگران زن آثار دفاع مقدسی درباره سینمای دفاع مقدس چه گفتند از احساس مسئولیت مقدمی تا انتظار اسکندری برای حضور در فیلم دفاع مقدسیبازیگران سینما و تلویزیون از خاطرات حضور خود در آثار دفاع مقدسی سینمای ایران و اشتیاق برای ادامه فعالیت در زمینه سینمای دفاع مقدس سخن گفتند به گزارشداوران فیلمهای کوتاه مسابقه سینمای ایران جشنواره مقاومت معرفی شدند
باشهآهنگر جلیلی حمیدنژاد راعی و مرادپور داوران فیلمهای کوتاه مسابقه سینمای ایران جشنواره مقاومت معرفی شدند از سوی روابط عمومی جشنواره مقاومت داوران فیلمهای کوتاه مسابقه سینمای ایران جشنواره مقاومت معرفی شدند به گزارشحوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیزدهمینمشارکت سازمان سینمایی در برگزاری باشکوه جشنواره مقاومت/ادای دین موسیقیایی به دوران دفاع مقدس
آرش امینی مشارکت سازمان سینمایی در برگزاری باشکوه جشنواره مقاومت ادای دین موسیقیایی به دوران دفاع مقدس مدیرکل امور بین الملل سازمان سینمایی گفت ماهیت این رویداد سینمایی است و به طبع سازمان سینمایی بر خود واجب می دانست که در حد توان در برپایی این رویداد سینمایی مشارکت داشته باشدصحبتهای کوتاه درباره سینمای دفاع مقدس، آن را تبدیل به یک جمله کرده است
مسعود کیمیایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران صحبتهای کوتاه درباره سینمای دفاع مقدس آن را تبدیل به یک جمله کرده است کیمیایی گفت تبدیل سیاه نمایی به نقد چشم انداز خوبی است که در صورت حرکت نقد سینمای اجتماعی نقدهای دیگر هم موجه خواهد شد مسعود کیمیایی کارگردان سینما در گفتگوتهران و 31 استان برای بزرگ ترین جشنواره سینمای انقلاب و دفاع مقدس آماده می شوند
تهران و 31 استان برای بزرگ ترین جشنواره سینمای انقلاب و دفاع مقدس آماده می شوند خبرگزاری پانا جشنواره فیلم مقاومت در این دوره با شعار جشنواره فیلم مقاومت برای همه مردم کشور در ستاد مرکزی کلید خورد و همین امر باعث شده است که تاکنون حدود 2600 نقطه در31 استان کشور به جمع اکرانکننمشارکت قابل توجه سازمان سینمایی در برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس
محمد حیدری خبر داد مشارکت قابل توجه سازمان سینمایی در برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس خبرگزاری پانا محمد حیدری گفت حمایت از این جشنواره که مزین به نام مقاومت و دفاع مقدس شده برای همه سازمان ها وظیفه است و سازمان سینمایی در این راستا کمک های شایانی به برپایی این رویداد-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها