تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812944346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهبرد امريكا در سوريه و عراق چگونه به بن‌بست رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: راهبرد امريكا در سوريه و عراق چگونه به بن‌بست رسيد
چند هفته‌اي مي‌شود كه بحث ائتلاف كشورهاي غربي ‌- عربي عليه داعش در سطح رسانه‌هاي بين‌المللي مطرح شده و افكار عمومي همچنان سردرگم از اينكه چطور سازندگان و حاميان ديروز اين گروه افراطي امروز براي مقابله كاسه داغ‌تر از آش شده و تلاش مي‌كنند تا به هر شكل ممكن رودرروي آن قرار بگيرند
نویسنده : سعيد پورملائي هريس 
 چند هفته‌اي مي‌شود كه بحث ائتلاف كشورهاي غربي ‌- عربي عليه داعش در سطح رسانه‌هاي بين‌المللي مطرح شده و افكار عمومي همچنان سردرگم از اينكه چطور سازندگان و حاميان ديروز اين گروه افراطي امروز براي مقابله كاسه داغ‌تر از آش شده و تلاش مي‌كنند تا به هر شكل ممكن رودرروي آن قرار بگيرند، البته ائتلاف 40 كشور تا به امروز تنها در حد يك كار تبليغاتي باقي مانده و به جز چند عكس يادگاري در پاريس نشانه ديگري از آن ديده نمي‌شود.
به راحتي مي‌توان دريافت چرا داعشي كه طي سه سال گذشته توانسته مساحتي از عراق و سوريه را به لحاظ ميداني در كنترل درآورد، امروز يكي از اساسي‌ترين دل‌‌نگراني‌هاي اوباما و دولت امريكاست و از همين رو هم جان كري وزير خارجه امريكا ناچار مي‌شود ۲۴ساعت پرواز هوايي در كشورهاي مختلف دنيا از ولز در انگلستان گرفته تا فرانسه و عربستان و عراق و تركيه و مصر و ديگر نقاط دنيا انجام دهد تا همپيماني براي واشنگتن در جنگ جديد خود بيابد.
يكي از مهم‌ترين دلايلي كه باعث شده ايالات‌متحده ‌ براي كاهش قدرت داعش به صرافت بيفتد، اين بوده كه داعش نتوانسته خواسته‌هاي دولتمردان امريكايي را در سوريه و عراق برآورده كند، به صورتي كه مقامات سياسي كاخ سفيد در تلاش بودند با گسيل تروريست‌هاي اجاره‌اي به خاك سوريه دولت بشار اسد را سرنگون كرده و خط مقاومت كه قسمت مهمي از سوريه را شامل مي‌شد را  منقطع و گروهي حامل رژيم كودك‌كش اسرائيل را جايگزين كنند.
اما تلاش‌هاي سه ساله امريكا بي‌نتيجه ماند و داعش نتوانست در سوريه توفيق آنچناني به دست آورد و اين بار نوبت سرزمين‌هاي عراق بود تا توسط اين گروه افراطي مورد هجوم قرار بگيرد و امروز پس از گذشت بيش از سه ماه از حمله به عراق، نه تنها بغداد سقوط نكرده بلكه مناطق تحت نفوذ اين جريان با كاهش چشمگيري روبه‌رو شده است، به صورتي كه «آمرلي» يكي از مهم‌ترين مناطق عراق طي هفته گذشته آزاد و پاكسازي شد.
هر چند تلاش براي تشكيل ائتلاف عليه داعش با اهداف مختلف صورت گرفته اما همانطور كه اشاره شد ناتواني داعش از برآوردن خواسته‌هاي امريكا – كه مهم‌ترين آن سرنگوني بشاراسد و تضعيف حكومت مركزي عراق بود-  يكي از عواملي است كه باعث شد امريكا به صرافت بيفتد تا براي تضعيف اين گروه تروريستي دست به كار شود.
     سردار سليماني؛ سدي بزرگ در مقابل راهبردهاي امريكايي‌ها
با بررسي اظهارات برخي از چهره‌هاي غربي و مواضع رسانه‌هاي وابسته به مراكز جاسوسي و اطلاعاتي مي‌توان يكي از مهم‌ترين عوامل ناكامي گروه‌هاي تحت حمايت ايالات متحده امريكا را سردار سليماني فرمانده نيروهاي سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران دانست.  در يكي از آخرين مطالب- هفته دوم شهريورماه امسال-  رسانه‌هاي غربي، هفته‌نامه اشپيگل در گزارشي به تشريح عملكرد سردار سليماني در مبارزه با داعش پرداخت و از اين سخن گفته كه وي چگونه نقشه‌هاي امريكايي‌ها را نقش برآب كرده است.
در بخشي از اين مطلب مي‌خوانيم: جديدترين مأموريت سردار سليماني در شهر آمرلي در شمال ‌عراق بود. وي با هليكوپتر پرواز‌هايي مخاطره‌آميز بر فراز مواضع داعش در شمال عراق داشت. اين شهر كوچك با ساكنان شيعه تركمنش در شمال عراق مدت دو ماه توسط تروريست‌هاي داعش محاصره شده بود و آزادسازي‌ اين شهر از دست داعش يك موفقيت قابل توجه تحت فرماندهي قاسم سليماني بود.
جشن اين آزادي در شهر آمرلي برگزار شد. سردار سليماني، مردي جسور، بي‌صبر و تحمل و بسيار بي‌پروا، بلندپرواز و باهوش و بسيار كاريزماتيك محسوب مي‌شود. وي در جريان قيام‌ها عليه رژيم شاهنشاهي در ايران به عنوان مردي جوان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست.
اين يكي از صدها مطالب است كه از سوي مشهورترين نشريات غربي درباره نقش‌آفريني سردار سليماني منتشر مي‌شود كه نمايانگر قدرت و توانايي سردار بزرگ ايراني و تأثير او بر اوضاع منطقه دارد، آن هم در شرايطي كه امريكايي‌ها با صرف هزينه‌هاي چشمگير و لشكركشي به منطقه، درصدد ايجاد نظم موردنظر خود در كشورهاي مدنظر بودند.
نيروهاي قدس سپاه پاسداران ايران به فرماندهي سردار سليماني با خنثي‌سازي طرح‌هاي امريكايي‌ها نه تنها اجازه نداده‌اند اهداف امريكايي‌ها به وسيله نيروهاي تحت نفوذشان-  داعش – عملياتي شود بلكه رفتارهاي نظامي آنها توانسته تأثير قابل‌توجهي بر شكل‌گيري نيروهايي مشابه «نيروي مقاومت بسيج» در آن كشورها داشته باشد.  همچنين رويترز در گزارشي به نقش ايران و سردار سليماني در شكستن محاصره آمرلي و انجام عمليات عليه نيروهاي داعش اشاره مي‌كند.  اين رسانه غربي با اشاره به راهنمايي مشاوران ايراني به پليس عراق مي‌نويسد: ايراني‌ها به نيروهاي عراقي براي چگونگي مقابله با نيروهاي داعش كمك مي‌كنند و بدون كمك گردان‌هاي اهل الحق، پيروزي پيشمرگه در جلوگيري از پيشبرد داعش به سوي مناطق اطراف اربيل دشوار بود.  خبرنگار رويترز در ادامه با اشاره به نفوذ ايران در سليمان‌بيك مي‌نويسد: ايراني‌ها سليمان‌بيك را آزاد كردند و بدون حمايت ايران آمرلي آزاد نمي‌شد.
در يكي ديگر از واكنش‌هاي بين‌المللي به اقدامات سردار سليماني، عبدالباري عطوان نويسنده برجسته عرب طي مقاله‌اي با اشاره به نامه ماه گذشته سردار سليماني به مقاومت فلسطين تأكيد مي‌كند:  نامه سردار سليماني كه تأكيد كرده ايران به طور كامل در كنار مقاومت فلسطيني مي‌ايستد و هرگونه خلع سلاح مقاومت را رد كرده، ضمن آنكه روحيه مبارزان مقاومت در نوار غزه را افزايش داده بلكه در همان وقت نيز باعث هراس سران اسرائيل و سردرگم شدن تمامي سران عرب شده كه بي‌صبرانه منتظر پيروزي اسرائيل بودند. ايران همان كشوري است كه به مقاومت فلسطين تجربه مورد نياز براي ساخت موشك را ارائه كرده كه به كمك آن تل‌آويو، حيفا، نتانيا، ايلات و ديمونا مورد هدف قرار گرفت.
     ديلي‌بيست: سردار سليماني‌خطرناك‌ترين دشمن امريكاست
در يكي ديگر از واكنش‌ها ديلي بيست رسانه امريكايي در مطلبي نوشت: ‌  سردار«قاسم سليماني» فرمانده ارشد سپاه پاسداران ايران و از فرماندهان راهبردي جمهوري اسلامي، شخصي است كه بسياري از مقامات رسمي امريكايي او را خطرناك‌ترين دشمن امريكا در كره زمين مي‌دانند.  حضور سردار سليماني در عرصه‌هاي مختلف، نشانگر تلاش‌هاي سازمان‌يافته ايران براي جلوه خود در منطقه است.  ديلي بيست همچنين آزادي شهر آمرلي در منطقه كردستان عراق را به علت ابتكار ايران و نه امريكا بر‌مي‌شمرد و در ادامه ارتش امريكا را به ضعف راهبردي در اين رويداد متهم مي‌كند.
همچنين انديشكده «امريكن اينترپرايز» در گزارشي به قلم « مَتِئو» و «اشتون گيلمور» از نقش بي‌بديل سردار بزرگ ايران در موفقيت دولت سوريه و عراق و شكست‌هاي داعش مي‌نويسد و پنج هدف اصلي سردار سليماني در مقابله منطقه را در گزارش خود تشريح مي‌كند.
     اظهار عجز غربي‌ها در مقابل سردار
اما روزنامه انگليسي گاردين در مورد قاسم سليماني مي‌نويسد: «حتي كساني كه سليماني را دوست ندارند، او را فردي باهوش مي‌دانند. بسياري از مقامات امريكا كه اين چند ساله را صرف متوقف كردن كار افراد وفادار به سليماني كرده‌اند، مي‌گويند مايل هستند او را ببينند و معتقدند مبهوت كارهاي او شده‌اند.» در جايي ديگر يكي از مقامات بلندپايه ارتش امريكا عاجزانه مي‌گويد: «من اگر او را ببينم، خيلي ساده از او خواهم پرسيد كه از ما چه مي‌خواهد؟!»
      آزادي قدس؛ هدف سردار
 هر چند «سردار سليماني» براي غربي‌ها شخصيتي ترسناك و مرموز است كه تمام طرح‌هاي پيچيده آنها را به بن‌بست رسانده اما بايد به خاطر داشت كه يكي از خواسته‌هاي مهم اين بسيجي ديروز دفاع مقدس و فرمانده تمام‌عيار امروز «آزاد‌سازي قدس شريف» است؛ آرزويي دست‌يافتني كه بيانش هم مقامات رژيم كودك‌كش اسرائيل را در دلمشغولي عجيبي فرو برده و سردار ما را به عنوان فرمانده بلامنازع كشورهاي اسلامي قرار داده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن