تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814609712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت کنونی کابینه چهاردهم و زمان معرفی آن


واضح آرشیو وب فارسی::

رئیس‌جمهور تاکنون چهار نفر از همکاران خود در هیئت دولت را منصوب کرده است و کمتر از دو هفته فرصت دارد تا هیئت وزیران خود را به مجلس معرفی کند.

مسعود پزشکیان تا کنون در احکامی جداگانه، محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول، محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، محمدجواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، و محسن حاجی‌میرزایی را به عنوان رئیس‌دفتر خود انتخاب کرده است.



 وظایف محمدرضا عارف

در حکم رئیس‌جمهور برای محمدرضا عارف آمده است که او مسئول اداره جلسات هیئت وزیران، ایجاد هماهنگی میان وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیئت دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله خواهد بود. این وظایف بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم تعریف شده است.

معاون اجرایی چه وظایفی دارد؟

محمدجعفر قائم‌پناه، به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور، مسئول است تا با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور و تعامل با وزرا و معاونین رئیس‌جمهور، به‌طور جدی در تحقق اهداف دولت تلاش کند. این مسئولیت با اتکا به خداوند متعال و در چارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»، و قانون برنامه و با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم انجام خواهد شد.

مسئولیت حاجی‌میرزایی در هماهنگی ستادی

محسن حاجی‌میرزایی مسئول برقراری هماهنگی‌های ستادی و انجام وظایف قانونی در چارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم توسعه است. او همچنین باید به منشور اخلاقی دولت چهاردهم وفادار بماند و اهتمام شایسته‌ای به وظایف خود داشته باشد.



وظایف مشورتی محمدجواد ظریف

براساس حکم رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف مسئول است تا با بهره‌گیری از تجربه‌های مدیران ارشد کشور و نخبگان اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی، تحولات کلان داخلی و بین‌المللی را رصد کند. او باید میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را ارزیابی کرده و نتایج را به‌طور مستقیم به مسعود پزشکیان گزارش دهد. ظریف همچنین توضیح داد که مسئولیتش در دولت چهاردهم به صورت مشورتی است.

وزرای پیشنهادی چه زمانی معرفی می‌شوند؟

شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف، که مسئولیت معرفی وزرای پیشنهادی به رئیس‌جمهور را بر عهده داشت، کار خود را در روز ۸ مرداد به پایان رساند و پیشنهادات خود را به مسعود پزشکیان ارائه کرد. ظریف در خصوص نتیجه عملکرد شورای راهبری گفت: خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رئیس‌جمهور، به لطف خدا، قابل دفاع و افتخارآمیز بوده و با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان همسو است. شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی رضایت داشت. ما و سایر اعضا بسیار خوشحالیم که در این فرآیند، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی امکان شناسایی آن‌ها وجود نداشت.

وی افزود: «مفتخریم که در پیشنهادات ارائه‌شده به رئیس‌جمهور، شماری از این جوانان و زنان شایسته و همچنین افرادی از اقوام و مذاهب مختلف حضور دارند. برخی از این سرمایه‌های انسانی می‌توانند در مدیریت‌های دیگر نیز نقش‌آفرینی کنند. به زودی گزارش جامع‌تری از این فرآیند ارائه خواهیم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی درباره تأثیر ترور و شهادت اسماعیل هنیه بر روند انتخاب کابینه دولت چهاردهم گفت:خوشبختانه ظرفیت نظام ما بسیار بالا است. حتی زمانی که رئیس‌جمهور ما به شهادت رسید، کارها بدون وقفه ادامه یافت. اوایل انقلاب، ۷۲ نفر از مسئولین ارشد نظام به شهادت رسیدند و با این حال، امور کشور به مسیر خود ادامه داد. این حادثه هم بسیار دردناک بود، اما تأثیری بر کار ما و مسائل کشور نداشته است. ما جلسه عادی دولت را برگزار کردیم و تصمیمات لازم را گرفتیم و به کار خود ادامه خواهیم داد.



عارف درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی گفت:«این فرایند در حال انجام است و ان‌شاءالله پیش از پایان مهلت قانونی، رئیس‌جمهور کابینه را که شامل افراد شایسته خواهد بود، معرفی کند. در این میان، شایستگی افراد اولویت اصلی است.»

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره مهلت قانونی رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی توضیح داد: «رئیس‌جمهور از روز تحلیف دو هفته فرصت دارد تا هیئت وزیران خود را به مجلس معرفی کند. پس از آن، مجلس یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کرده و جلسات رأی اعتماد به وزرا را در صحن مجلس برگزار کند.»

مراسم تحلیف در تاریخ ۹ مرداد برگزار شد، بنابراین مسعود پزشکیان تا روز ۲۳ مرداد فرصت دارد تا کابینه خود را معرفی کند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن