تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798254028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا در مبارزه با داعش قابل اعتماد نیست/ راهبرد ایران تقویت دولت های عراق و سوریه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه تهران: آمریکا در مبارزه با داعش قابل اعتماد نیست/ راهبرد ایران تقویت دولت های عراق و سوریه است تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران دانشگاه تهران با بیان این که مشارکت نکردن ایران در ائتلاف ضد تروریستی داعش به رهبری آمریکا در چهارچوب منافع ملی است، گفت:راهبرد جمهوری اسلامی ایران تقویت مشروعیت و اقتدار دولت عراق و سوریه است.


«مهدی آهویی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دلایل جمهوری اسلامی ایران در شرکت نکردن در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به سابقه همکاری ایران با آمریکا در مقابله علیه طالبان در افغانستان اشاره کرد و اظهارداشت: ایران در آن زمان از امکانات خود برای تقویت مجاهدین و نیروهای جبهه شمال علیه طالبان استفاده کرد.
وی ادامه داد: ایران پس از آن نیز نقش بسیار فعال و سازنده ای در کنفرانس بن و تشکیل دولت جدید افغانستان ایفا کرد که همه این اقدامات به نوعی همراهی با آمریکا بود.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که آمریکا به جای قدردانی، نام ایران را در محور شرارت قرار داد، خاطرنشان کرد: این کشور در سال های بعد همواره طرح حمله نظامی به ایران را علناً «روی میز» نگه داشت.
آهویی تاکید کرد: با چنین سابقه ای ایران باید دلیل محکمی بیابد که در صورت همراهی با آمریکا در نبرد علیه داعش اتفاقات گذشته تکرار نخواهد شد.
وی ادامه داد: بدبینی ایران به آمریکا در این زمینه بی دلیل نیست و در حال حاضر این دولت واشنگتن است که به طور مسلم به همکاری و همراهی ایران در جنگ علیه داعش نیاز خواهد داشت، بنابراین آنها باید ما را به مشارکت در طرح خود قانع کنند.
آهویی، گروهک تروریستی داعش را برآمده از افراط گرایی سنی دانست و اظهار داشت: حضور ایران شیعی در این ائتلاف، این فرصت را به داعش و نیز حامیان منطقه ای آن می داد که در تبلیغات خود این نبرد را به شکل جنگ شیعه و سنی جلوه دهند.
وی یادآور شد: حضور رسمی ایران در این کارزار، بهانه ای برای جذب بیشتر نیروهای افراطی و ضد تشیع خواهد شد و در مجموع جمعیت کثیر شیعیان عراق نیز در معرض تهدیدات بیشتر تکفیری ها خواهند بود.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: پرهیز ایران از شرکت رسمی در جنگ علیه داعش اقدام هوشمندانه ای در راستای خلع سلاح این تروریست ها و برخی دولت های منطقه در شیعه - سنی کردن یا ایرانی - عربی کردن جنگ است.
آهویی افزود: این اقدام در راستای حفاظت از امنیت شیعیان عراق نیز قابل تحلیل است.
وی، راهبرد اصولی جمهوری اسلامی ایران را نفی هرگونه دخالت قدرت های فرامنطقه ای برای حل مسایل و مشکلات منطقه دانست و اظهار داشت: حضور آمریکا از نظر استراتژیک و بنیادین نمی تواند تامین کننده صلح و ثبات منطقه ای در بلند مدت باشد.
عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور اصولی نمی تواند به راه حلی کمک کند که شرط ضروری آن حضور آمریکا و دیگر قدرت های فرامنطقه ای در جوار مرزهای کشورمان باشد.
آهویی یادآور شد: از نظر نظامی هم شکست دادن تروریست های داعش در شرایط حاضر تنها از طریق بمباران محدود هوایی هرگز عملی نخواهد شد و عملیات گسترده زمینی آمریکا در عراق نیز بعید و غیر قابل اجرا است.
وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی رسد آمریکا توان و حتی قصدی برای از میان بردن داعش در کوتاه مدت و از طریق عملیات ضربتی داشته باشد چرا که اوباما به صراحت اعلام کرد، عملیات نابود کردن داعش در خوشبینانه ترین حالت ممکن است تا سه سال طول بکشد.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: این شرایط فرصتی را فراهم می کند تا سایر قدرت های فرامنطقه ای همچون فرانسه نیز که هیچ پایگاهی در منطقه ندارند با سوء استفاده از موقعیت موجود حضور نظامی خود را در عراق افزایش داده و بهانه ای برای نقض حاکمیت سرزمینی سوریه و ورود به آن کشور بیابند.
وی ادامه داد: کشورهای عربی منطقه از هیچ نوع قدرت نظامی و توانی برای ورود به عرصه جنگ زمینی و چریکی علیه تروریست های داعش برخوردار نیستند، مشارکت آنها در ائتلاف بیشتر جنبه اسمی و حمایت مالی است.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: عرصه نظامی در این ائتلاف، تنها در اختیار قدرت های فرامنطقه ای خواهد بود و آنها نیز بدون اینکه بتوانند یا بخواهند داعش را نابود کنند فقط مایلند تا از فرصت پیش آمده برای تقویت حضور نظامی و اطلاعاتی خود در منطقه استفاده کنند.
آهویی با بیان این که مشارکت نکردن ایران در ائتلاف آمریکایی ضد داعش به معنای انفعال و مبارزه نکردن با تروریست های داعش نخواهد بود، گفت: راهبرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در این عرصه بر حمایت از دولت مرکزی عراق و تقویت مشروعیت و اقتدار آن و نیز تقویت زیرساخت های نظامی ارتش عراق و گروه های مردمی استوار است.
وی تصریح کرد: بهترین، منطقی ترین و قانونی ترین شکل مشارکت ایران در نبرد علیه داعش که تهدید مستقیمی علیه امنیت و منافع ملی ما نیز است از طریق دولت و ارتش عراق خواهد بود.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در این چهارچوب ما هم بدون نقض مقررات بین المللی و حاکمیت کشورها به نبرد علیه داعش پیوسته، هم به دولت مرکزی عراق مشروعیت داده ایم، همچنین از ایجاد جنگ شیعه - سنی جلوگیری می کنیم و نتیجه اقدامات ما احتمالاً می تواند مطلوب آمریکایی ها هم باشد بدون این که به طور رسمی با آنها همکاری کنیم.
سیام(4)1429**1336


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن