تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829700091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسیقی، تلویزیون و ما


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: توجه تلویزیون به موسیقی باعث شد تا این هنر از شکل ویترینی‌اش خارج شود
موسیقی، تلویزیون و ما

تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 شهریور 1393 ساعت 19:14 | شماره خبر : 1643600806431116094 تعداد بازدید: 0


همگام با ظهور و پیشرفت فناوری‌های نوین رایانه‌ای و ایجاد شبکه‌های اینترنتی که به شکل‌گیری روزافزون وب‌سایت‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف انجامیده، حالا دسترسی به فایل‌های صوتی و تصویری مورد علاقه خیلی سخت نیست. اراده می‌کنید و با یک سرچ اینترنتی به آنچه می‌خواهید می‌رسید و از این طریق حس قدیمی را بازمی‌یابید یا شوق دستیابی در لحظه را تجربه می‌کنید، اما سال‌هایی که خیلی دور هم نیست، تلاش‌هایی اینچنین یا به شکست می‌انجامید یا در شرایطی سخت به نتیجه می‌رسید.

در حوزه آثار صوتی و تصویری، راه‌های رسیدن بسیار است و از دانلودهای قانونی تا سفارش اینترنتی گرفته محصولات ویدئویی و شنیداری هرکدام پاسخی است به گوناگونی خواسته‌هایی که از نظر می‌گذرد و دلخواه طبع و ذائقه مردمان است، اما این پدیده حاصل تحولات عصر اطلاعات، در نسل‌های پیشین اغلب به نرسیدن ختم می‌شد یا به صورت آرزویی تحقق نیافته باقی می‌ماند، تا تنها گوش سپردن‌های مکرر به دو روی یک کاست صوتی پاسخی باشد بر عطش موسیقایی و تماشای فراوان معدود آثار تصویری موجود به هوای کشف‌های تازه و پاسخی بر تاثیرپذیری از جادوی عالم تصویر.
تلویزیون در همه آن سال‌های ناممکن‌ها و این سال‌های ممکن شدن‌ها، سعی کرده همپای تحولات، پاسخگوی نیازهای سمعی و بصری مخاطبانش باشد و محصولاتی با محوریت ذائقه او تولید کرده و روانه آنتن کند. با افزایش شبکه‌های تلویزیونی هر روز بر تعداد و تنوع آثار تصویری افزوده شد و سهم آثار مرتبط با حوزه موسیقی نیز در میان این افزودن‌ها کم نبود. سریال‌های تلویزیونی جای خود را میان مخاطبان باز کرد و در کنارش تلویزیون در روندی معتدل، هر روز به پررنگ کردن حضور موسیقی در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی توجه نشان داد. موسیقی آرام آرام و از مسیر موازین اسلامی و اعتقادی راهش را پیدا کرد و از حاشیه به متن آمد و به بخش جدانشدنی برنامه‌سازی تبدیل شد. شکل اولیه حضور موسیقی جدا از موسیقی متن و بی‌کلام آثار سریالی، سرودخوانی بود و تک‌خوانی‌های نواهای سنتی که کم‌کم جای خود را میان برنامه‌های تلویزیون پیدا کرد. ابتدا تنها رونق اعیاد، جشن‌ها و جنگ‌های تلویزیونی بود و حضور خوانندگان در تلویزیون هم محدود می‌شد به این روزهای خاص، اما رفته‌رفته از حالت چاشنی برنامه‌های مناسبتی درآمد و در خلال برنامه‌های تلویزیونی و صبحگاهی چون صبح بخیر ایران هم جای ثابتی پیدا کرد تا نقش آن در ایجاد حس سرزندگی برای آغاز یک روز کاری خوب هم مطلوب جلوه کند. ظرفیت رسانه‌ای و توجه مخاطب، جرقه حرکت‌های تازه را زد و به‌تدریج پای برنامه‌های موسیقی محور چون گلپونه‌ها و باکاروان شعر و موسیقی و از این دست هم به تلویزیون بازشد که موسیقی ایرانی را کنار ادبیات مورد توجه قرار دادند و سعی کردند گوش مخاطب را با نواها و آدم‌های ماندگار این حوزه آشنا کنند. توجه تلویزیون به بخش مهمی از هنر و اقبالش نزد مخاطب، باعث شد موسیقی از شکل ویترینی‌اش خارج و مهیای ورود نگاه‌های تازه شود. موسیقی پاپ که با حضور چهره‌های جدید جانی تازه گرفت، تلویزیون نیز در راستای میل عمومی به آن توجه کرد تا در کنار آوازهای سنتی، فرصت‌های عرضه موسیقی پاپ را نیز فراهم کند و اجازه حضور خالقان و مجریان این حوزه را بیشتر و گسترده‌تر سازد. تلویزیون با کمک تبلیغات، مسیر شناخت مردمی از موسیقیدانان پاپ را هموارتر کرد و در همین دوران بود که پای برنامه‌هایی که آهنگ‌های درخواستی مخاطبین را پخش می‌کرد به تلویزیون گشوده شد. دسترسی به موسیقی دلخواه مثل زمان حال آسان نبود و روی آنتن رفتن برنامه‌ای 15 دقیقه‌ای از شبکه یک با اجرای رضا رشیدپور که شکل کلی‌اش را خواست مخاطب شکل می‌داد، شوق فراوان و نیاز مخاطب را بیشتر از پیش نمایان کرد. رشد روزافزون آثار موسیقی پاپ و رابطه تنگاتنگش با علایق مردم، رسانه فراگیری مثل تلویزیون را نیز به توجه ویژه به این اقبال عمومی سوق داد و این سبک موسیقایی را تبدیل به رکنی اساسی در برنامه‌سازی تلویزیونی کرد. برنامه محبوبی چون پنجره شبانه از دل همین دوران و با دعوت از خوانندگان نام‌آشنا متولد شد و پاسخگوی عطش و شوق مخاطب گردید.
http://cms.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/05/15/635429418361350626.jpg
در ادامه جذابیت موسیقی با کلام این حوزه را صاحب کرسی‌های بیشتری کرد و کمتر برنامه سرگرمی‌آفرینی بود که نخواهد در اشکال مختلفش از جذابیت‌های این عنصر مهم بهره‌مند شود. بخشی از بنای جنگ‌های شبانه و تابستانه شبکه‌ها مثل محله بنده‌نواز، در دوره‌ای تقریبا برپایه مهمانان خواننده‌ای استوار بود که هر شب با حضور، اجرا و میزان شناخته شدن آنها، برنامه‌ها پرمخاطب می‌شد. البته در همین دوران هم بودند برنامه‌هایی مثل میعاد شبانه که با نواندیشی و بهره‌گیری از اجرای زنده آواز، توانستند فاصله نیاز و آرزوی مخاطب را کم کرده و از وادی تکرار خود را در امان بدارند. در طی این دوران موسیقی و تلویزیون به نقطه جدایی‌ناپذیری رسیدند، ولی برای ادامه حیات نیاز به بازنگری و نگاه تازه داشتند. حجم و تعداد برنامه‌های موسیقی محور در حال افزایش بود و البته از یک جایی آنچه خودنمایی می‌کرد، شباهت در برنامه‌سازی بود و کمتر خلاقیت دیده می‌شد. پرمخاطب شدن برنامه‌های مهمان محور چون راه شب یا برنامه ویژه اعیاد و تحویل سال که البته هرکدام وامدار مجریانشان نیز بودند، می‌تواند گواه خوبی باشد بر عمر طولانی برنامه‌هایی از این قبیل، اما چیزی که نمی‌توان کتمان کرد، افول این نوع برنامه‌سازی و پراکندگی مخاطبانش بود. تغییر دغدغه‌ها و انتظارها، در کنار پیشرفت فناوری‌های رایانه‌ای و اینترنتی، تلویزیون را با مخاطبی با نیازهای تغییر شکل یافته مواجه کرد. در روزهای دست‌یافتنی‌ها، شکل قدیم پخش موسیقی بیشتر جنبه یادآوری پیدا کرد و مثال حکم آب نطلبیده و مراد شد. پس همپای تغییر میل بیننده، برنامه‌سازان تلویزیون نیز سعی کردند در تجربیات تازه، با استمداد از مشارکت مخاطب در تولیدات موسیقی‌محور، برنامه‌ها را از قالب‌های همیشگی و مرسوم برهانند. هفت ترانه در شبکه شما، با بهره‌گیری از رویه‌ای که به نظر، رادیو جوان بنیانگذارش بود و با کمک از رأی و سلیقه مخاطب برنامه را ارتقا بخشید. پس از هفت‌ترانه، ساعت 25 نیز در دور نخست چنین روالی را در انتخاب بهترین تیتراژهای تلویزیونی در پیش گرفت. هفت ترانه در بخشی از نگاه نوگرایانه‌اش از سینما نیز مدد جست و سعی کرد نوایی هماهنگ با نماهای آثار سینمایی به مخاطب عرضه کند، چنان که در پرداختن به موسیقی‌های نواحی هم وفادار ماند. رادیو هفت نیز به‌عنوان یکی از برنامه‌های متفاوت و صدامحور، بخشی از نگرش و میل دگرگون شده مخاطب پاسخ در سال‌های اخیر را گفت. رادیو هفت با توجهی ویژه به موسیقی و کلام در ارائه و اجرا، در عین فراهم‌سازی لحظه‌های موسیقایی دلنشین و مطلوب، سهم فراوانی در پرورش نگاه و سلیقه‌سازی در مخاطب داشت و حالا در پنج سالگی حیات، همچنان خود را وزین و تاثیرگذار حفظ کرده است. تلویزیون در سال‌های اخیر طیف گسترده علاقه‌مندان موسیقی ایرانی را نیز دست خالی نگذاشته و برنامه دستان به شکلی تخصصی و دلنوزان و دلشدگان، به نواهای سنتی توجه نشان دادند و تلاش بسیاری را در راه شناساندن عیار و سابقه این سبک ایرانی به علاقه‌مندان متحمل شدند.
http://cms.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/25/635464536412794880.jpg
گذشت زمان و اهمیت بقای رسانه از راه پویایی در کنار گسترش فضاهای آموزشی و جذب روزافزون علاقه‌مندان موسیقی، این‌بار درهای دیگری را به روی برنامه‌سازان تلویزیونی گشود تا رسانه چالش‌های تازه‌ای را برای جذابیت‌آفرینی و کم کردن فاصله‌ها تجربه کند. برداشته شدن واسطه‌ها و همواری مسیرهای آموزشی، موسیقی را از انحصار بیرون آورد و رسانه‌ای مثل صدا و سیما نیز با هم نوایی و همراهی با این میل میلیونی و از طریق ساخت برنامه صدای آزاد در رادیو جوان و مسابقه پخش نشده صدا در شبکه سه، سعی کرد تا گامی مهم به سوی اشتیاق علاقه‌مندان
این حوزه بردارد. در سال‌های اخیر نقش موسیقی در تلویزیون پررنگ‌تر از همیشه احساس می‌شود و جایگاهش به‌عنوان نماد و نشانه برنامه‌های تلویزیونی مستحکم‌تر از پیش گشته، حالا کمتر برنامه و سریال تلویزیونی است که بسادگی از کنار موسیقی با کلام و بی‌کلامش بگذرد. تیتراژهای تلویزیونی و اخبارش پراهمیت‌تر از گذشته شده و برنامه‌هایی چون ساعت 25 و امروز هنوز تمام نشده نیز نهایت استفاده از عنصر موسیقی و مهمانانی در این حوزه را می‌برند، و همچنین موسیقی تبدیل به رکن اساسی برنامه‌های ویژه کودکان نیز شده است. در روزهایی که شبکه‌های اجتماعی با برداشتن واسطه‌ها و فاصله میان شنوندگان و خالقان آثار را کم کرده و دنیای رسانه‌ای نیز همگام با نظر مخاطب، قدم‌هایش را بلندتر برمی‌دارد، ضروری است که رسانه‌ پویایی مثل صدا وسیما با نیازسنجی و توجه به معیارهای فرهنگی و ایرانی در پی جذب مخاطبی باشد که حالا مجهز به المان‌های انتخاب و به گزینی، گریزپاتر از همیشه شده است. (حسن حق‌حقیقی/ ضمیمه قاب کوچک)


تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 شهریور 1393 ساعت 19:14 | شماره خبر : 1643600806431116094 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن