تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803671476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محصول گوجه فرنگی خراسان شمالی روی دست کشاورزان ماند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: محصول گوجه فرنگی خراسان شمالی روی دست کشاورزان ماند بجنورد - ایرنا - گوجه فرنگی تولیدی کشاورزان صیفی کار خراسان شمالی به علت نداشتتن صرفه اقتصادی همچنان بر روی بوته هاست که این محصول هم اکنون در حال فاسد شدن است.


شماری از گوجه فرنگی کاران خراسان شمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پایین بودن قیمت فروش محصول خود بشدت اظهار نارضایتی کرده و گفتند: به همین علت محصول خود را جمع آوری نمی کنند.
به گفته کشاورزان صیفی کار، هم اکنون هزینه های تولید محصول از قیمت فروش آن پیشی گرفته و آنان را بشدت متضرر کرده است.
آن ها معتقدند: کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراوری نشدن محصولات کشاورزی باعث شده این محصول به علت افت شدید قیمت، روی دست کشاورزان بماند.
یک کشاورز بجنوردی که پنج هکتار از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت محصول گوجه فرنگی برده گفت: امسال هزینه های زیادی برای کاشت، داشت و برداشت محصول گوجه فرنگی صرف کردم اما با افت قیمت، متحمل خسارت شده ام.
"حسن سبحانی" افزود: قیمت فروش بقدری پایین است که حتی قادر نیستم هزینه ای را که برای آبیاری محصول صرف کرده ام جبران کنم.
وی گفت: به علت خشکسالی و خشک شدن چشمه ها بیشترین آب مصرفی برای بخش کشاورزی در سال جاری را خریداری کرده ام که این امر موجب بالا رفتن هزینه تولید شد.
وی اظهار کرد: علاوه بر آبیاری، مخارج نیروی انسانی در بخش های کاشت، داشت و برداشت نیز هزینه زیادی داشته اما با وضعیت کنونی قیمت جز ضرر چیزی عایدم نشده است.
این کشاورز صیفی کار از مسوولان مربوط خواستار حمایت شد و افزود: طبیعی است که برخی از محصولات کشاورزی بنا به عللی افت قیمت پیدا کرده و موجب ضرر و زیان کشاورز شوند اما انتظار آن است که مسوولان مربوط در این زمینه چاره ای اندیشیده و از این ضرر جلوگیری کنند.
وی گفت: هم اکنون گوجه فرنگی هر کیلوگرم در میدان بار بجنورد دو هزار تا دو هزار و 500 ریال است این در حالی است که در بازار کیلویی 14 هزار ریال و حتی بیشتر به فروش می رسد.
وی افزود: با وجود اینکه یک کشاورز برای تولید محصول متحمل هزینه های زیادی می شود اما یک کاسب در یک زمان کوتاه پنج برابر کشاورز سود عایدش می شود.
یکی دیگر از کشاورزان این منطقه گفت: به علت پایین بودن قیمت و هزینه های انجام شده اکنون زیان کرده و سرمایه خود را از دست داده ام.
"جعفر پهلوان" افزود: با پایین آمدن قیمت گوجه فرنگی کشاورزان مجبورند محصول خود را با قیمت اندک به فروش برسانند.
وی گفت: با زحمت بسیار و هزینه بالا محصولی را تولید می کنیم اما متاسفانه با قیمت پایین مواجه می شویم و هم اکنون بخشی از محصولاتم را که برای فروش به میدان میوه و تربار بجنورد حمل کرده ام به علت پیک فروش در حال فاسد شدن است.
وی اظهار کرد: کارخانه های رب نیز از این فرصت استفاده کرده و محصولات کشاورزان را با قیمت پایین خریداری می کنند.
او افزود: کارخانه ها گوجه فرنگی را با بهای هر کیلوگرم دو هزار تا دو هزار و 500 ریال خریداری می کنند که این مبلغ حتی هزینه جمع آوری محصول را جبران نمی کند.
وی گفت: با وضعیت فعلی بیشتر کشاورزان محصولات خود را برای فروش به برخی از استان های مجاور می برند که این امر نیز هزینه های بالای حمل و نقل را به دنبال دارد.
یکی دیگر از کشاورزان نیز با اظهار نارضایی از نحوه خرید گوجه فرنگی، گفت: تمام تلاش خود را برای تولید محصول انجام می دهیم اما در زمان فروش با افت قیمت مواجه می شویم.
"معصومه محمدپور" اظهار کرد: قیمت فعلی گوجه فرنگی جز ضرر چیزی برای کشاورزان ندارد و با این وضعیت کشاورزان در سال های آینده رغبتی برای کاشت این محصول نخواهند داشت.
یک مسوول در میدان میوه و تربار بجنورد نیز گفت: هم اکنون گوجه فرنگی در این میدان کیلویی دو هزار تا دو هزار و 500 ریال از کشاورز خریداری می شود که این امر موجب نارضایتی کشاورزان شده است.
"علی یزدانی" در گفت و گو با ایرنا افزود: کارخانه های رب نیز گوجه فرنگی را حتی پایین تر از این قیمت از کشاورزان می خرند.
وی گفت: روزانه در این میدان بیش از 200 تن گوجه فرنگی معامله می شود که بخشی وارد بازار استان شده و بخش بیشتری به استان های مختلف از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان حمل می شود.
او اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات گوجه کاران خراسان شمالی هزینه بالای حمل و نقل برای انتقال محصول به دیگر استان ها است که این امر نیز باعث شده واسطه هایی اقدام به خرید محصولات کشاورزان کرده و آن را برای فروش به دیگر مناطق حمل کنند.
مدیر اموز زراعی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز ضمن تایید گفته های کشاورزان گوجه فرنگی کار، گفت: هم اکنون محصولات تولیدی کشاورزان روی دست آن ها باقی مانده و به علت افت قیمت متضرر شده اند.
" مهدی ملکشی" در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیرکشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی چهار هزار و 250 هکتار است و پیش بینی می شود که از این سطح 140 هزار تن محصول برداشت شود.
وی گفت: سطح کنونی زیرکشت این محصول در استان نسبت به سال زراعی گذشته پنج درصد رشد داشته است.
وی افزود: عمده کشت محصول گوجه فرنگی خراسان شمالی در مانه و سملقان، بجنورد و فاروج است و محصولات این استان بعضا به کشورهای آسیای مرکزی نیز صادر می شود.
ملکشی کمبود صنایع تبدیلی و کارخانه تولیدی رب گوجه فرنگی را از مشکلات این استان عنوان و بیان کرد: اگر امکان فرآوری محصول کشاورزان در منطقه وجود داشته باشد قیمت محصولات با چنین افت زیادی مواجه نمی شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان الگوی کشت را در کاشت گوجه فرنگی و پیاز رعایت نکرده و بیش از نیاز منطقه به کشت این محصول می پردازند.
مهندس "خداداد عابدی" در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کشاورزان باید بر اساس شرایط فنی، اجتماعی و اقتصادی، یک الگوی علمی را در کشت محصولات کشاورزی رعایت کنند.
وی افزود: متاسفانه یک الگوی عرفی در بین کشاورزان وجود دارد که آنان را از رعایت الگوی علمی دور می کند و هیچ اهرم اجرایی نیز وجود ندارد که کشاورزان را ملزم به رعایت این الگو کند.
وی سطح مناسب برای کشت گوجه فرنگی و پیاز در این استان را با توجه به شاخص جمعیت و نیاز بازار، 900 هکتار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در برخی از سال ها، کشاورزان این استان دو هزار و 800 هکتار از کشتزارهای منطقه را زیر کشت پیاز و بیش از چهار هزار هکتار را زیر کشت گوجه فرنگی می برند.
عابدی افزود: به علت فسادپذیری و وجود مشکلاتی در حمل و نقل این محصولات،سالانه بخش زیادی از دسترنج تولیدی کشاورزان از بین می رود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر تدوین الگوی کشت علمی و اقلیمی تاکید کرد و گفت: باید اهرم های اجرایی نیز برای الزام کشاورزان به رعایت الگوی کشت دیده شود تا کسانی که آنرا رعایت نمی کنند تنبیه شده و از برخی خدمات حمایتی محروم شوند.
وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی، افزایش قیمت تولید محصول و اشتغال، باید الگوی کشت رعایت شود تا به کشاورزان ضرر وارد نشود.
این مسوول با تاکید بر توجه به تولید اقتصادی و هدفمند، گفت: اگر کشاورزان بر اساس برنامه تولید داشته باشند کمتر دچار خسارت می شوند.
عابدی بیشترین سطح کشت پیاز در خراسان شمالی را مربوط به شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین دانست.
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: هزار و 100 تن محصول گوجه فرنگی از کشاورزان این استان به صورت توافقی خریداری شده است.
"علیرضا توسلی نیا" افزود: با توجه به پایین بودن قیمت گوجه فرنگی و با هدف تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان خرید این محصول در منطقه توسط شبکه تعاون روستایی آغاز شده است.
وی افزود: نرخ خرید توافقی هر کیلوگرم گوجه فرنگی در ابتدای فصل برداشت سه هزار ریال بود که اکنون به سه هزار و 200 ریال افزایش یافته است.
توسلی نیا گفت: اکنون خرید توافقی گوجه فرنگی از کشاورزان توسط اتحادیه تعاونی تولید استان و شرکت تعاونی تخصصی گوجه فرنگی کاران در شهرستان های شیروان، مانه و سملقان و گرمه در حال انجام است.
وی گفت: بیشترین رقم خرید گوجه مربوط به شهرستان مانه و سملقان است.
وی افزود: پرداخت وجوه به کشاورزان به صورت نقدی و بعد از تحویل صورت می گیرد.
توسلی نیا گفت: گوجه فرنگی خریداری شده برای استحصال رب به کارخانجات فرآوری داخل و خارج استان حمل می شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم می گوید: اکنون در این استان چهار کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در بجنورد، فاروج، مانه و سملقان و اسفراین وجود دارد اما تنها دو کارخانه فاروج و مانه و سملقان فعال است.
"محمدعلی سودمند" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این دو واحد تولیدی در مجموع سالانه ظرفیت مصرف 50 هزار تن گوجه فرنگی و تولید 9 هزار تن رب را دارند.
وی نبودامکان فرآوری تولیدات کشاورزی این استان را مشکلی حاد دانسته و افزود: تنها حدود 10 درصد از محصولات کشاورزی منطقه امکان فراوری و تبدیل را پیدا می کند.
وی گفت: خراسان شمالی با وجود توان مطلوب در بخش تولید باغی و کشاورزی، در بحث صنایع تبدیلی بسیار ضعیف است.
این مسوول افزود: هم اکنون یک کارخانه رب نیز در دست ساخت است که اگر این واحد به بهره برداری برسد و همچنین دو واحد غیر فعال نیز فعال شود بخش زیادی از گوجه فرنگی تولیدی بهره وری خواهد شد.
وی گفت: دو کارخانه رب گوچه فرنگی این استان به علت کمبود نقدینگی، بدهی به بانک، نبود ضمانت های لازم برای جذب تسهیلات سرمایه در گردش غیر فعال شده اند.
وی افزود: به ازای هر پنج کیلوگرم گوجه فرنگی یک کیلوگرم رب تولید می شود.
وی اظهار کرد: کشاورزان باید بدون واسطه گوجه فرنگی تولیدی خود را به صورت مستقیم به کارخانه تحویل دهند تا دست واسطه ها در این خصوص کوتاه شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و 200 هزار تن محصول باغی در آن تولید می شود.ک/4
7184/330 /537


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن