واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
محمد اطبایی گفت:بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر بیش از آنکه مشکل هم زمانی با بخش ملی و نزدیک بودن به دو جشنواره رتردام و برلین داشته باشد، مشکل سازماندهی و مدیریت دارد و در این بخش به باز تعریف جشنواره نیاز داریم. این کارشناس حوزه بینالملل در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در خصوص جداسازی بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر از ابتدای برگزاری بینالمللی نبود و اتفاقا اعتبار جهانی خود را نیز مدیون بخشهای ملی خود بود. وی یادآور شد: مسئولان از دورهای برای توجیه بیشتر عنوان "بین المللی" بخش مسابقه بینالملل و بازار فیلم را راهاندازی کردند که تردید ندارم این مهم با نیت خیر آنها بود و به ویژه بازار فیلم امری واجب و مبارک بود. اما مشکل از تعریف نشدن بخش بینالملل و خلا یک هویت برای این بخش بوده و هست. این بخش در سالهایی دیگر به یک شوخی تبدیل شد و بازار فیلم ایران هم به کژ راهه رفت. اطبایی با بیان اینکه معیار انتخاب بخشهای بین الملل به طور عمده براساس ممیزی و دسترسی بوده گفت: برخی شنیدهها حاکی از تامین فیلمهای این بخش در سالهایی از دی وی دیهای فیلمهای خارجی موجود در بازار قاچاق بوده است! او با بیان اینکه حس دوگانهای نسبت به جدا شدن بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر دارد، اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر جشنی است که برای سینمادوستان و سینماگران نوستالژیک است. از سالهای کشف تارکوفسکی و پاراجانف تا حضور شماری از مهمترین مدیران جشنوارههای جهانی و شور و هیجان نمایش فیلمهای ایرانی در یک دوره کوتاه و جدا کردن بخشی از این رویداد برایم ناخوشایند است، هر چند کیفیت نازل و بلاتکلیف بخش بین الملل در این ده سال اخیر، عاملی مهم برای این تصمیمگیری بوده است. این کارشناس حوزه بینالملل پیشنهاد داد: با توجه به ظرفیتهای سینمای ایران، جایگاه جغرافیایی کشورمان و خلا رویداد سینمایی در خود منطقه، بخش بین الملل بر تولیدات سینمایی آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مترکز شود و هم به مرکزی برای عرضه و نمایش تولیدات سینمایی کشورهای این منطقه تبدیل شده و هم بخش بینالملل دارای یک هویت درخور میشود. وی تصریح کرد: طبیعی است که بازار فیلم با این تعریف جایگاه خاصی یافته و تشکیل صندوق مالی تولید مشترک و برپایی نشستها و کارگاههای آموزشی برای سینماگران منطقه بر اعتبار این رویداد خواهد افزود. اطبایی گفت: معمولا سینمای این کشورها به طور مناسب و متمرکز در جشنوارههای دیگر عرضه و بازاریابی نمیشوند و چنین رویدادی هم خلا موجود را پر کرده و هم ایران را به عنوان پایتخت سینمای کشورهای آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه معرفی میکند. بازار مشترک تولیدات سینمایی این کشور که هیچ گاه در کشورهای همسایه و منطقه به نمایش در نیامده و تولید مشترک از اولین دستاوردهای چنین رویدادی خواهد بود. این کارشناس بینالمللی سینمای ایران خاطرنشان کرد: نکته دیگر در موفقیت بازتعریف و یا حتی تغییر زمانی بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، تیم اجرایی جشنواره است که به نظر باید در این بخش نیز روح تازهای دمیده شود و از تمامی ظرفیتهای سینمای ایران و به ویژه نیروهای جوان و خوش فکر صنعت سینمای ایران استفاده شود. وی افزود: هر زمان اعضای کمیته ملی اسکار و یا هیأت انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر را میبینم، افسوس میخورم که چرا ما از نیروهای جوان و توانای سینمای ایران استفاده نمیکنیم و مرتب در حال دعوت از یکسری افراد تکراری هستیم. آدمهایی که برای تک تکشان احترام قائلم اما باید به نیروهای جوان اعتماد کرد. این کارشناس حوزه بینالملل با اشاره به نکته دیگری در خصوص جابجایی زمان برپایی بخش بینالملل جشنواره اظهار کرد: درست است که زمان فعلی جشنواره فجر به گونهای چند جشنواره معتبر همچون رتردام و برلین را با جشنواره ما همزمان کرده اما جشنواره برلین که برای این مهم راه حل پیدا کرده و هر ساله در ابتدای آذر ماه خانم آنکه لوکه را راهی ایران میکند تا تولیدات جدید ایرانی را مورد بررسی قرار دهد اما با تغییر زمان بخش بین الملل جشنواره به ابتدای اردیبهشت ماه شماری دیگر از رویدادهای مهم سینمایی مانند کن، مسکو، شانگهای، کارلوویواری را از دست خواهیم داد چرا که این رویدادها تا زمان برگزاری جشنواره ما، انتخاب آثار خود را به پایان رساندهاند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]