واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
طعم گس توتفرنگیهای وحشی در شبکه نمایش
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1393 ساعت 12:39 | شماره خبر : 1644242609771273808 تعداد بازید: 0
از روزی که بخش سینما کلاسیک به شبکه نمایش آمده هر هفته چند فیلم خاطرهانگیز و برتر سینمای جهان را به نمایش درآورده که باعث شده این بخش با استقبال زیادی روبهرو شود.
از فیلمهای وسترن گرفته تا سینمای بزرگان فرانسه، ایتالیا و انگلیس، از کارگردانی بزرگ چون اورسن ولز تا هریستون فورد و هوارد هاکس، آلفرد هیچکاک و فرانک کاپرا.
این بار سینمای کلاسیک سراغ یکی از شاهکارهای سینمای کلاسیک یعنی فیلم «توتفرنگیهای وحشی» اثر به یادماندنی کارگردان سوئدیالاصل اینگمار برگمان رفته که سهشنبه همین هفته ساعت یک بامداد از شبکه نمایش پخش خواهد شد. این فیلم که سال ۱۹۵۷ ساخته شده درباره پیرمردی است که گذشته خود را به یاد میآورد و برای برگمان جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین در سال ۱۹۵۸ و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۶۰ را به ارمغان آورد. پروفسور بورگ همراه عروسش، ماریانه که در زندگی زناشویی با همسرش مشکل دارد، برای دریافت دکترای افتخاری به شهری در سوئد سفر میکنند. در طول سفر، بورگ دچار کابوس میشود و خاطرات خوش و ناخوش گذشته جلوی روی او جان میگیرد تا او به خواب برود. سفر درونی بورگ از کابوس تا مرگی آرام نشاندهنده یک تحول است که فیلمساز بزرگ سوئدی با نگاه مثبت به زندگی که به صورت معمول در سینمای خود به این نکته توجه زیادی دارد، پیش روی بیننده قرار میدهد. برگمان همیشه در آثار خود انسان دنیای مدرن را نقد میکند و تحلیلهای عمیق روانشناسی و عقیدتی ارائه میدهد. تحلیلهایی که سبب شده برگمان را علاوه بر یک فیلمساز، یک اندیشمند نیز بدانند. وی این تحلیلها را در آثار دیگر خود نیز ارائه داده ولی برگ برنده فیلمسازی او «توتفرنگیهای وحشی» است. این فیلمساز فقید سوئدی به یقین یکی از مهمترین سینماگران جهان در قرن بیستم بود. فیلمسازی که آثارش با مسائل پیچیده فلسفی و هستیشناسانه عجین شده و در عین حال این مفاهیم با دید هنری و زبانی شاعرانه در فیلمهایش بیان شده که مخاطب با آثارش همراه شود. فیلمسازی که الهام بخش بسیاری از فیلمسازان جهان از جمله وودی آلن، پل شرایدر، کریستوف کیسلوفسکی و آندره تارکوفسکی و بسیاری دیگر بود. تا انجا که برخی چون وودی آلن او را بزرگترین فیلمساز هنرمند جهان پس از اختراع دوربین فیلمبرداری دانستهاند. شاید بد نباشد به این نکته اشاره کرد که برگمان فیلمنامه این شاهکارش را در بیمارستان نوشت. او در فاصله کوتاهی دو فیلم را کار کرد و یک تئاتر روی صحنه برد و فشار زیادی را تحمل کرد که عاقبت به بستری شدنش انجامید و مجبور شد برای بهبو دو ماه در بیمارستان بستری شود و در مدتی که در بیمارستان بود، نهایت استفاده را برد و فیلمنامه «توتفرنگیهای وحشی» را نوشت. مجید احمدی / جام جم
تاریخ انتشار :
یکشنبه 23 شهریور 1393
ساعت 12:39
|
شماره خبر :
1644242609771273808
تعداد بازید:
0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]