محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832875536
موسیقی مردم را به مسعودیه کشاند/ تاریخِ فراموششده پیشروی هنردوستان
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
موسیقی مردم را به مسعودیه کشاند/ تاریخِ فراموششده پیشروی هنردوستان
اولین فستیوال موسیقی تهران به عنوان حرکتی فرهنگی در حالی برگزار شد که تفاوتی اساسی با سایر رویدادهای موسیقی در ایران داشت و آن هم برگزار شدن آن در عمارت مسعودیه به عنوان بنایی ملی و تاریخی بود که میتوانست فرصتی باشد تا توجه مردم به این بنای تاریخی جلب و اطلاعاتشان نسبت به آن کامل شود.
به گزارش خبرنگار مهر، عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تهران یکی از بناهای مهم تاریخ معاصر ایران است. این عمارت که به دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده، قرار بود رقیبی جدی برای کاخ گلستان باشد و مسعود میرزا درصدد بود عمارت مسعودیه اهمیت سیاسی و استراتژیکی بالاتر از کاخ گلستان به دست آورد اما این اتفاق در زمان حیات این پدر و پسر رخ نداد.
عمارت مسعودیه در جریان جنبش مشروطه یکی از مکانهای بسیار مهم به شمار میرفت. شاید کمتر کسی باشد که با وجود زندگی در کلانشهر تهران و شنیدن نام عمارت مسعودیه و یا خواندن ماجرای به توپ بستن مجلس در جریان مشروطهخواهی در کتابهای تاریخ مقطع راهنمایی و دبیرستان و حتی کتب تاریخی غیر درسی، بداند که عمارت مسعودیه مکانی مهم در این اتفاق تاریخی بوده است.
ولادیمیر لیاخوف، کلنل روس که در زمان محمدعلی شاه به نوعی طرح به توپ بستن مجلس را برای شکست جنبش مشروطه و مشروطهچیان به شاه قاجار پیشنهاد داد، در تاریخ 2 تیرماه سال 1287 هجری شمسی مجلس را به توپ بست. نکته جالب تاریخی این است که مکانی که از آن کلنل لیاخوف مجلس مشروطه را به توپ بست، عمارت مسعودیه بود.
حوض آبی که با توپهای جنگی اطراف آن لیاخوف روسی مجلس را به توپ بست لیاخوف در بخشی از عمارت مسعود که حوض بزرگ عمارت در آن واقع است، توپهای جنگی را قرار داد و مجلس را به توپ بست اما اهمیت عمارت مسعودیه در تاریخ معاصر ایران به همین رویداد و اتفاق ختم نمیشود و تأسیس اولین کتابخانه کشور و همچنین اولین موزه ملی ایران در عمارت مسعودیه نیز از دیگر جریانات مهم ثبت شده در تاریخچه این عمارت تاریخی است.
عمارت مسعودیه میزبان اولین وزارت آموزش و پرورش ایران هم بوده است. همه این رویدادهای سیاسی و اجتماعی علاوه بر معماری زیبا و چشمنواز این بنای تاریخی باعث شدهاند تا عمارت مسعودیه از اهمیت بسزایی در تاریخ معاصر ایران برخوردار باشد، اما متأسفانه با توجه به دغدغههای مختلف معیشتی و از سوی دیگر کمرنگ بودن اهمیت تاریخ معاصر ایران برای بسیاری از مردم بخصوص ساکنان کلانشهر تهران، عمارت مسعودیه نیز در کنار دیگر بناهای تاریخی ایران مغفول مانده است.
مخاطبان نمیدانند که روی حوض آب و فضایی ایستادهاند که در تاریخ مشروطه تأثیرگذار بوده است اما طی روزهای گذشته اتفاقی قابل تأمل و تأثیرگذار رخ داد که نویدبخش آغاز جریانی فرهنگی و هنری در راستای برقراری ارتباط افراد جامعه با تاریخ معاصر بود. خانه موسیقی ایران اولین فستیوال موسیقی «تهران» را در عمارت مسعودیه برگزار کرد که در آن چهرههای شناخته شده موسیقی ایرانی همچون حسین علیزاده، همایون شجریان، علیرضا قربانی، محمد معتمدی و گروههایی چون کامکارها، پالت و شمس حضور داشتند.
اولین خروجی این اقدام قابل تحسین، معرفی عمارت مسعودیه در یکی از محلههای قدیمی و در عین حال مهم و تاریخی تهران یعنی میدان بهارستان بود. مخاطبان و تماشاگرانی که اکثرشان با این عمارت و مکان آشنا نبودند با انگیزه تماشای کنسرت موسیقی ایرانی با حضور هنرمندان شناخته شده، در عمارت مسعودیه حضور پیدا کردند.
چنین اقدامی در سایر نقاط جهان نیز رخ داده و هنرمندان موسیقی و گروههای موسیقی مطرح جهان با برگزاری کنسرتهای موسیقایی در مکانهای تاریخی، نظر جهانیان را به تاریخ و تمدن و همچنین فرهنگ آن جغرافیا، جلب کردهاند. کنسرتهای گروه پینک فلوید در شهر پمپی (شهری در ایتالیا که ساکنان آن بر اثر آتشفشان کشته و به سنگ تبدیل شدند) و دیوار برلین (به مناسبت فروپاشی دیوار برلین)، کنسرت ژان میشل ژار در اهرام ثلاثه مصر همزمان با آغاز سال 2000 میلادی، کنسرت یانی در شهر آتن و کنسرت پاواروتی در شهر ممنوعه چین از جمله تجربیات جهانی در این زمینه هستند.
در داخل کشور نیز کنسرت محمدرضا شجریان در شهر بم بعد از زلزله ویرانگری که در این شهر مرکزی ایران رخ داد، تجربهای برای جلب توجه هر چه بیشتر ملت ایران نسبت به وضعیت مردم زلزله دیده بم بود و در دوره ای هم کنسرت هایی از جمله کنسرت شهرام ناظری در کاخ سعدآباد برگزار شد ولی این حرکت ها تداوم نیافت و متأسفانه در ایران کمتر شاهد آن بودهایم که برای معرفی بناها و آثار تاریخی و ملی و همچنین برای آشنایی هر چه بیشتر افراد جامعه با این موضوعات و مسائل از هنر و بخصوص هنر موسیقی استفاده شود.
از این رو اقدام خانه موسیقی در برگزاری اولین فستیوال موسیقی «تهران» در عمارت مسعودیه قابل تحسین است، اما در این اقدام ستودنی، نواقصی به چشم میخورد که جای آن دارد برگزارکنندگان این فستیوال هنری در دورههای بعدی با هدفمندی و برنامه ریزی بیشتری گام بردارند.
اولین موزه، کتابخانه ملی و وزارت آموزش و پرورش ایران در مقابل چشمان مخاطبان کنسرتهای موسیقی در ایام برگزاری فستیوال موسیقی «تهران» حدود 6 تا 8 هزار نفر از علاقهمندان موسیقی و اقشار مختلف جامعه تماشاگر کنسرتهای در نظر گرفته شده برای این فستیوال بودند. در طول برگزاری این کنسرتها بخش اعظمی از حاضران در عمارت مسعودیه که برای اولین بار هم وارد این بنای تاریخی شده بودند، علاوه بر لذت بردن از معماری عمارت به دنبال مطلع شدن از تاریخچه آن بودند.
این نکته بیانگر آن است که برگزار کنندگان فستیوال میتوانستند با ذکر تاریخچهای کوتاه و مختصر از عمارت مسعودیه در بروشور فستیوال موسیقی «تهران» که در اختیار مخاطبان قرار میگرفت، هدفمند عمل کنند و حضور و برگزاری کنسرت در عمارت مسعودیه را تنها به اجرای قطعات موسیقایی ختم نکنند. همچنین سازمان میراث فرهنگی هم می توانست در کنار مشارکتی که برای در اختیار قرار دادن این بنا با خانه موسیقی داشت، بروشورهایی را تدارک دیده و در اختیار مردم قرار دهد. همچنین از آنجا که برنامه هر شب با حضور یک مجری برای خواندن بیانیه خانه موسیقی و توضیح درباره کمپین «من از موسیقی حمایت میکنم» آغاز می شد، جا داشت مجری توضیحاتی هرچند مختصر درباره این بنا و دلایل برگزاری فستیوال در این مکان ارائه میداد.
ضمن اینکه برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی و ملی نیازمند طراحی متناسب با فضا و مکانهای مدنظر است. چیدمان جایگاه مخاطبان و تماشاگران کنسرتها و همچنین نورپردازی و فضاسازی متناسب با بنا و اماکن تاریخی نکته قابل توجهی است که در تأثیرگذاری موسیقی و مکان برگزاری کنسرت بر مخاطب، نقش بسزایی دارد.
مردمی که موسیقی آنها را به این بنا کشانده است متأسفانه در برگزاری اولین فستیوال موسیقی «تهران» توجهی به این فضاسازی و چیدمان جایگاه مخاطبان و تماشاگران نشده بود و این امر باعث نادیده گرفتن هویت تاریخی و اهمیت عمارت مسعودیه به عنوان بنایی ملی و تاریخی شد. به عنوان مثال با طراحی انجام شده توسط برگزار کنندگان فستیوال بخشی از محوطه تاریخی عمارت مسعودیه که به توپ بستن مجلس از آنجا انجام شده بود، از چشم حاضران و تماشاگران کنسرتها پنهان ماند. در حالیکه این فستیوال میتوانست با یک برنامه ریزی کارشناسانهتر گامی مؤثر در آشنایی مخاطبان و علاقهمندان موسیقی با بخشی از تاریخ معاصر ایران شود.
اگر این رابطه دوطرفه را نپذیریم، دیگر برگزاری کنسرت یا برنامههای موسیقایی و هنری در بناها و مکانهای ملی و تاریخی، معنایی پیدا نمیکند و میتوان کنسرتهای موسیقی را در سالنهای مختص اجرای موسیقی یا حتی فضاهای باز شهری مانند پارکها برگزار کرد.
توجه نکردن به رابطه متقابل هنر و فرهنگ با تاریخ و تمدن باعث کم اهمیت جلوه دادن هر کدام از بخشهای این رابطه میشود؛ نکتهای اهالی فرهنگ و هنر در کشورهای غربی به آن توجه ویژهای دارند و همین امر باعث میشود حتی تاریخ نداشته خود را در عظمتی بهتآور برای دیگران نشان دهند.
۱۳۹۳/۶/۱۹ - ۱۰:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
رقابت همایون شجریان، علیزاده و چند تن از بزرگان موسیقی در عمارت مسعودیه
رقابت همایون شجریان علیزاده و چند تن از بزرگان موسیقی در عمارت مسعودیه فستیوال موسیقی تهران از تاریخ 12 الی 18 شهریور ماه با حضور بزرگان موسیقی در عمارت مسعودیه برگزار میشود به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران فستیوال موسیقی تهران از تاریخ 12 الی 18 شهریور ماه در فکامکارها در عمارت مسعودیه/ «دانلود» موسیقی را به ویرانی میبرد
جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ دومین شب از جشنواره موسیقی تهران با اجرای گروه کامکارها شامگاه 13 شهریورماه در فضای باز عمارت تاریخی مسعودیه برگزار شد به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پیش از حضور خانواده کامکار بر روی صحنه مدیرعامل خانه موسیقی پشت تریبون قرارگروه موسیقی «پالت» به یاد مردم جنگ زده خواندند/ هیاهو در سومین شب از فستیوال موسیقی تهران
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی گروه موسیقی پالت به یاد مردم جنگ زده خواندند هیاهو در سومین شب از فستیوال موسیقی تهران گروه موسیقی پالت به سرپرستی امید نعمتی در سومین شب از برگزاری فستیوال موسیقی تهران روی صحنه رفت و به یاد انسان های بی گناه کشته شده در غزه عراق اکراینمعرفی مجری جشن خانه موسیقی/ شجریان دوباره در مسعودیه میخواند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی معرفی مجری جشن خانه موسیقی شجریان دوباره در مسعودیه میخواند مدیر اجرایی خانه موسیقی جزییات مراسم پایانی فستیوال موسیقی تهران و جشن سالانه خانه موسیقی را اعلام کرد حمیدرضا عاطفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جشن خانه موسیقی ساعت 20 30تصاویری که مردم را به سینما کشاند
شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۷ زمانی در همین تهران مردم با دیدن تصویری از چهره جمشید آریا و سعید راد بر سر در سینماها برای دیدن فیلم صف میکشیدند پوسترها در آن دوره به عنوان اصلیترین ابزار تبلیغات بودند ابزاری که حالا تاثیرگذاری خود را از دست دادهاند به گزارش خبرنگار بخش هاز جشنواره هنر و موسیقی در بیابان نوادا تا ادامه شورشهای مردم علیه نخست وزیر در پاکستان
جهان در قاب تصویر از جشنواره هنر و موسیقی در بیابان نوادا تا ادامه شورشهای مردم علیه نخست وزیر در پاکستان تسلط رسانهها بر جهان پیرامونی ما به قدری است که هیچ اتفاقی از دیدشان مخفی نمیماند و عکاسان خبری لحظات ناب و زیبایی را از این وقایع برای مخاطبانشان به ثبت میرسانند به گزاخاطره ظریف از ورود علیزاده به موسیقی/ شهرستانیها بهتر از تهرانیها ظاهر شدند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی چند خبر از جشنواره موسیقی جوان خاطره ظریف از ورود علیزاده به موسیقی شهرستانیها بهتر از تهرانیها ظاهر شدند تعدادی از اعضای هیات داوران بخش های مختلف هشتمین جشنواره موسیقی جوان در ارزیابی کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره هنرنمایی شهرستانی ها رمردم برای حل مشکل مالی «آتقی» اعلام آمادگی کردند
مردم برای حل مشکل مالی آتقی اعلام آمادگی کردندبعد از اینکه آخرین گفتوگوی او منتشر شد مردم خواستار کمک به آتقی شدند جواد گلپایگانی یا همان آتقی آیینه عبرت حالا دیگر تنها نیست بعد از اینکه آخرین گفتوگوی او منتشر شد مردم خواستار کمک به آتقی شدند تا به زندانی که 13 سال زنگشایش نمایشگاه «رهایی» با هدف حمایت از مردم غزه
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی گشایش نمایشگاه رهایی با هدف حمایت از مردم غزه نمایشگاه رهایی با آثارحدود 80 هنرمند عرصه تجسمی کشور برای حمایت از مردم غزه از 21 شهریور تا 21 مهر در گالری شماره 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر کوروش گلناری یکیبرای حمایت از مردم غزه نمایشگاه «رهایی» در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود
برای حمایت از مردم غزهنمایشگاه رهایی در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشودنمایشگاه رهایی با آثارحدود 80 تن از هنرمندان عرصه تجسمی کشور و برای حمایت از مردم غزه از تاریخ21 شهریور تا 21 مهر در گالری شماره 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه رهایی باضرغامی در آیین اختتامیه طرح قرآن کتاب زندگی بیان کرد مرزبندی موسیقی حلال و حرام با استفاده از آیه ۶ سوره مبارک
ضرغامی در آیین اختتامیه طرح قرآن کتاب زندگی بیان کردمرزبندی موسیقی حلال و حرام با استفاده از آیه ۶ سوره مبارکه لقمانرئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به مرزبندی مقام معظم رهبری درباره موسیقی حلال و حرام با استفاده از آیه ۶ سوره لقمان گفت در موسیقی حلال ظرفیت عظیمی وجود دارد که با۳۰ شهریور؛ اعلام فراخوان «چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب» به سایر کشورها
۳۰ شهریور اعلام فراخوان چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب به سایر کشورهارحیم مخدومی از اعلام فراخوان چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب به سایر زبانهای رایج دنیا تا ۳۰ شهریور سال جاری خبر داد رحیم مخدومی دبیر چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیاتترانه پایه و اساس یک قطعه موسیقی است
فریدون آسرایی ترانه پایه و اساس یک قطعه موسیقی است فریدون آسرایی عنوان کرد ترانه مهمترین بخش یک اثر هنری است که موفقیت یا استقبال نکردن از یک قطعه موسیقی به کیفیت ترانه بستگی دارد فریدون آسرایی خواننده پاپ در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت اگر ترانه خوب باشد مبازدید از موزه موسیقی رایگان شد
به مناسبت روز کارمند بازدید از موزه موسیقی رایگان شد خبرگزاری پانا به مناسبت روز کارمند ورودیه موزه موسیقی رایگان است ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور ساعت 10 52 به گزارش سرویس فرهنگی پانا امروز سهشنبه 4 شهریورماه همزمان با روز کارمند بازدید از موزه موسیقی برای همه علاقه&zwگزارش فارس از حواشی روز سوم جشنواره ویدئویی یاس استقبال مردم از نمایش فیلمها در سواحل خزر/ استانی توریستی تنه
گزارش فارس از حواشی روز سوم جشنواره ویدئویی یاساستقبال مردم از نمایش فیلمها در سواحل خزر استانی توریستی تنها با 8 سالن فعالسومین روز از برگزاری جشنواره فیلمهای ویدئویی یاس در شهر آمل در حالی به پایان رسید که استقبال مردم از نمایش فیلمها در سواحل خزر قابل تأمل بود به گزارش خببه مناسبت روز کارمند امروز بازدید از موزه موسیقی رایگان است
به مناسبت روز کارمندامروز بازدید از موزه موسیقی رایگان استبه مناسبت روز کارمند ورودیه موزه موسیقی امروز سه شنبه چهارم شهریور رایگان است به گزارش خبرگزاری فارس امروز سهشنبه 4 شهریورماه همزمان با روز کارمند بازدید از موزه موسیقی برای همه علاقهمندان رایگان است موزه موسیقی ازحسین علیزاده: برخی صلاحیت تدریس ردیف موسیقی سنتی را ندارند
حسین علیزاده برخی صلاحیت تدریس ردیف موسیقی سنتی را ندارند تهران - ایرنا - حسین علیزاده نوازنده پیشکسوت تار و عضو هیات داوران هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت برخی از مدرسین صلاحیت تدریس موسیقی ردیف دستگاهی را به هنرجویان ندارند حسین علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها