محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844090852
تصاویری که مردم را به سینما کشاند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
زمانی در همین تهران مردم با دیدن تصویری از چهره «جمشید آریا» و «سعید راد» بر سر در سینماها، برای دیدن فیلم صف میکشیدند. پوسترها در آن دوره به عنوان اصلیترین ابزار تبلیغات بودند؛ ابزاری که حالا تاثیرگذاری خود را از دست دادهاند. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سالها پیش خیلیها فقط با دیدن پوستر یک فیلم، تصمیم میگرفتند بلیت آن را بخرند و در سالن سینما به تماشای آن بنشینند. قدرت بصری یک پوستر در آن دوران به حدی بود که خیلیها فقط با دیدن چهره ستارهها و نقاشیهایی مرتبط با مضمون فیلم، جلوی سینماها صف میکشیدند. اینکه چه عواملی باعث شده است مردم شور و شوق گذشته را برای دیدن فیلم در سینما نداشته باشند، بحث دیگری است، اما آنچه که مشخص است این است که دوران تاثیرگذاری پوسترهای سینمایی سالهاست تمام شده است.
پوستر فیلم «آبی و رابی»
پوسترها صفحات کاغذی هستند که بر روی آنها نوشتهها، طرحها و نقاشیهایی برای انتقال یک پیام یا تبلیغ یک اثر هنری یا کالای تجاری چاپ میشود. ویژگی مهم یک پوستر این است که باید بتواند با پیام و تصویرش با مردم ارتباط بگیرد و توجه آنها را به خود جلب کند. طراحی پوستر در ابتدا زیرمجموعهای از هنر نقاشی بود و از این هنر برای طراحی استفاده میکردند. بعدها طراحی پوستر بخشی از هنر گرافیک شد و گرافیستها با قابلیتهایی که این رشته برایشان داشت، توانستند تحول بزرگی در این زمینه به وجود بیاورند. «ژول شره» طراح فرانسوی را پدر هنر پوستر میدانند. «تولوز لوترک» نیز پس از شره تحول بزرگی در این هنر پدید آورد و آن را به شکل مدرنش معرفی کرد. هنر او در این زمینه آنقدر قابل توجه بود که با طراحی اولین پوسترش در سال 1891 به شهرت رسید. در قدیم پوسترها را طوری طراحی میکردند که بتوان آن را به گردن اشخاص آویزان کرد. این پوسترها را که روی چوب چاپ میشد به کسانی میدادند تا با آویختن به خود در شهر پرسه بزنند و مردم پیام تبلیغاتی آن را ببینند و بخوانند.
پوستر فیلم «دختر لر»
بهزاد غریبپور، طراح و گرافیست، درباره تاریخچه طراحی پوستر میگوید: اولین نشانههای طراحی پوستر از نقاشی شروع شد. نخستین طراحان پوستر فرانسویها بودند که از هنر نقاشی برای طراحی پوستر استفاده میکردند. در آن دوره پوسترها برای تبلیغ برخی از مکانها طراحی میشدند و بعدها کاربرد آنها وسیعتر شد و برای تبلیغ محصولات فرهنگی و تجاری نیز طراحی شدند. او میافزاید: زمان اطلاعرسانی یک پوستر باید خیلی کوتاه باشد. مخاطب در مواجهه با آن نباید معطل شود و بتواند از فونتهایی که برای طراحی آن استفاده شده، به پیامش دست پیدا کند. از طرف دیگر یک پوستر خوب پوستری است که فقط در یک لحظه تأثیرگذار نباشد بلکه در ذهن بماند و این تأثیرگذاری را تا مدتها در ذهن مخاطب حفظ کند. پوستر در مرحله اول باید طوری طراحی شده باشد که مخاطب را به سمت خود جذب کند و بعدها هم ماندگاریاش را حفظ کند. پوسترها با مضامین مختلفی از جمله شناختی (مکانها و اشخاص معروف)، خبری، آموزشی و تربیتی، فراخوان و اطلاع رسانی، اقتصاد و تجارت طراحی میشوند، اما جایگاه آن را در صنعت سینما نمیتوان نادیده گرفت. در سینمای دنیا از همان سالهای ابتدایی، چهره ستارههای سینما که با رنگ و فرم سعی در جذب تماشاچی به سالنهای سینما داشتند، بر سر در سینماها نقش بست و مردم را به دیدن فیلمها ترغیب کرد. در ایران طراحی پوستر برای فیلمها نخستین بار بر پایه هنر نقاشان شکل گرفت. 21 مهر 1286 اولین آگهی نمایش فیلم در عکاسخانه روسیخان (ایوانف) در روزنامه حبلالمتین (یکی از نشریههای مشروطهخواه) چاپ شد. پس از آن آگهیهای مطبوعاتی پشت سر هم در روزنامههایی چون «صور اسرافیل»، «صبح صادق» و به ویژه «ایران نو» چاپ شدند. دو سال بعد در پاییز 1288 اولین پوستر سینمایی ایران که دعوت به تماشای فیلم در سینما فاروس (سینمای روسیخان) در خیابان لالهزار تهران بود، متولد شد.
پوستر فیلم «ستارخان» اثر مرتضی ممیز
از اواخر دهه 1290 تا اوایل 1300 به خاطر تلاطمات سیاسی در ایران و جهان از جمله قیام جنگل، سقوط سلسله قاجار، جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه معدود سالنهای سینما از رونق افتادند با فرو نشستن این اتفاقات از سال 1304 به بعد و تأسیس سالنهای جدید سینما، اعلانهای سینمایی نیز جان تازهای گرفتند. «آبی و رابی» ساخته آوانس اوگانیانس از نخستین فیلمهای ایرانی بود که برایش پوستر طراحی کردند. پوستری که برای آن طراحی شده بود تصویری است از بازیگران فیلم که نگاه متعجب خود را به بیرون از کادر دوختهاند. پوستر فیلم «دختر لر» ساخته عبدالحسین سپنتا نیز از نخستین پوسترهای سینمایی ایران بود که توسط کمپانی امپریال بمبئی طراحی شده بود. تا قبل از سال 1327 که سینماهای ایران از فیلمهای خارجی اشباع شده بودند، طراحان پوستر در ایران طرحهایی را برای این فیلمها تهیه میکردند. بعد از این دوره بود که خطاطان و نقاشان ایرانی دست به کار میشوند و برای فیلمهای داخلی پوستر طراحی میکنند. «با شرمسار» اسماعیل کوشان، «آخرین شب» حسین دانشور، «چهارراه حوادث» ساموئل خاچیکیان، «گلنسا» سرژ آزاریان و ... از جمله فیلمهایی هستند که تا قبل از دهه 40 و 50 که شروعی برای دوره جدیدی از پوستر در ایران بود، برایشان پوستر طراحی شد. طراحی پوستر در ایران با نام «مرتضی ممیز» گره خورده است. او با تعدادی از اساتید گرافیک توانست از دهه 40 به بعد این هنر را به صورتی مستقل از نقاشی معرفی کند. غریبپور در اینباره میگوید: اولین پوسترها در ایران در حدود سالهای دهه 40 شمسی طراحی شدند. اولین ابداعکننده و طراح پوسترها به این شکلی که میبینید مرتضی ممیز بود. او این هنر را منسجم و آکادمیک کرد. در آن سالها این هنر با نقاشی همسنگ بود.
پوستر فیلم «کفشهای میرزا نوروز» اثر آیدین آغداشلو
معروفترین طراحی پوستر ممیز برای فیلم، پوستر فیلم «گوزنها» است. «گوزنها» در سال 1353 به کارگردانی مسعود کیمیایی ساخته شد و از آن به عنوانی یکی از بحثبرانگیزترین و برترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران یاد میشود. غریبپور درباره این پوستر اظهار میکند: موضوع سینما خیلی به رونق بخش طراحی پوستر کمک کرد. من همیشه از پوستر فیلم «گوزنها» را که مرتضی ممیز آن را طراحی کرده است، به عنوان یکی از بهترین کارهایی که در این زمینه دیدهام، یاد میکنم. در این پوستر تمام عناصر، لوگو و طراحی آن کاملا فکر شده و دقیق است. «ستارخان» (علی حاتمی)، «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی)، «مغولها» (پرویز کیمیاوی) «غریبه و مه» (بهرام بیضایی) و «طبیعت بیجان» (سهراب شهید ثالث) از دیگر پوسترهای طراحی شده توسط ممیز هستند.
پوستر فیلم «تیغ و ابریشم» اثر آیدین آغداشلو
محسن دولو کاریکاتوریستی بود که از دهه 40 فعالیت حرفهای خود را در زمینه طراحی پوستر آغاز کرد. «ولگرد»، «چادرنشینها»، «آهنگ دهکده» و «آراس خان» از پوسترهای طراحی شده توسط این هنرمند هستند. او در سال 1347 که مجله هفتگی کاریکاتور را منتشر کرد، در زمینه طراحی پوستر فعالیت حرفهای و مستمر داشت. ار میانههای دهه 40 و با پررنگتر شدن رشته گرافیک و استقلال آن و همچنین ساخت چند فیلم مهم از جمله «گاو» و «قیصر» طراحی پوستر در ایران وارد مرحله جدیدی شد. فرشید مثقالی با طراحی پوستر برای فیلمهای «گاو» و «پستچی» (داریوش مهرجویی)، «دار» (رضا علامهزاده) و «شازده احتجاب» (بهمن فرمانآرا) از هنرمندان شاخص این دوره بود. ابراهیم حقیقی از دیگر گرافیستهای فعال در این حوزه است. حضور حقیقی در «سینمای آزاد» او را به طراحی پوستر برای فیلمهای مختلف سوق داد. او برای فیلمهای «گردش در یک روز خوش آفتابی» (حسن بنی هاشمی)، «انتظار» (امیرنادری) و «هفتتیرهای چوبی» (شاپور قریب) پوستر طراحی کرد.
پوستر فیلم «گوزنها» اثر مرتضی ممیز
پس از آغاز جنگ و آغاز دهه 60 نسل جدیدی از طراحان پوستر کارشان را آغاز کردند. در این دوره معمولا برای دو سلیقه خاص سینمادوستان، دو نوع پوستر تجاری و هنری برای فیلمها طراحی میشد که محل مناقشه بود و این رویه چند سال بعد منسوخ شد. از نیمه دوم دهه 60 که سینمای ایران با فیلم «دونده» به دنیا معرفی شد طراحی پوستر به زبان انگلیسی در دستور کار طراحان قرار گرفت. محمدعلی باطنی و محمدعلی حدت از نامآوران این عرصه بودند که طراحی پوسترهای بسیاری برای سینمای ایران تا نیمههای دهه 70 به نام آنها ثبت شده است. اکران دوم «رضا موتوری» (مسعود کیمیایی)، «فرار از تله» (جلال مقدم)، «دونده» (امیر نادری)، «ترنج» (محمدرضا اعلامی) و «گنج» (محمدعلی سجادی) از آثار مهم حدت هستند. آیدین آغداشلو نیز با نگاهی نو به طراحی پوستر، فضای جدیدی را به وجود آورد. از آثار مهم او پوستر فیلمهای «حاجی واشنگتن» (علی حاتمی)، «کفشهای میرزانوروز» (محمد متوسلانی)، «تیغ و ابریشم» (مسعود کیمیایی) و «هبوط» (احمدرضا احمدی) است.
پوستر فیلم «چهارشنبه سوری» اثر جواد آتشباری
در دهه 60 پوسترها ستارهمحور نبودند و بیشتر به مضمون فیلم اشاره داشتند. در دهه 70 این موضوع کمرنگتر شد و در دهه 80 کاملا از بین رفت. با کم شدن علاقه مردم به دیدن فیلم در سینماها و عوامل دیگر، پوسترهایی که در این دهه طراحی شدند به سمت ستارهها متمایل بودند و چهره آنها بخش بزرگی از پوستر را اشغال میکرد. ورود ابزار و امکانات فنی و پدیدهای به اسم فوتوشاپ طراحی پوستر را در سالهای اخیر کاملا تغییر داده است. غریبپور در ادامه به وضعیت این هنر در کشور اشاره میکند و میگوید: متأسفانه هر چه جلوتر رفتیم به تعداد ژانرهایی که به فضای طراحی پوستر وارد شد، اضافه شد و کیفیت هنری آثار پایین آمد. فراگیر شدن این هنر جنبههای مثبت و منفی زیادی داشت. از جمله جنبههای منفی آن این بود که از کنترل خارج شد و نتوانست مسیر مشخص خود را طی کند. او معتقد است: این هنر در ایران حمایت عام نداشته و پس از یک مقطع خاص دیگر دیده نشد. فکر میکنم اگر بخش تجاری دوباره راه بیفتد و بخش فرهنگی هم در کنار آن باشد، بتوان با نگاه دوبارهای به این هنر به شکوفا شدنش کمک کرد. زمانی پوسترها مهمترین وسیله تبلیغاتی برای سینما بودند اما حالا به حدی مهجور شدهاند که دیگر کسی آنها را نمیبیند و با دیدنشان برای دیدن یک فیلم و رفتن به سینما ترغیب نمیشود. گزارش: سمیرا زالپور خبرنگار ایسنا
پوستر فیلم «دوئل» اثر سیامک فیلیزاده
پوستر فیلم «گاو» اثر فرشید مثقالی
پوستر فیلم «عقابها» اثر محمدعلی باطنی
پوستر فیلم «درباره الی» اثر امیر شیبان خاقانی
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
جزئیات برگزاری شانزدهمین جشن سینمای ایران تشریح شد برگزاری جشن در ۶ شهر کشور با دعوت از همه مردم!/ مبالغ صرفه
جزئیات برگزاری شانزدهمین جشن سینمای ایران تشریح شدبرگزاری جشن در ۶ شهر کشور با دعوت از همه مردم مبالغ صرفهجویی هزینههای جشن در صندوق بیمه بیکاریدبیر اجرایی شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران از برگزاری این جشن در ۶ نقطه از کشور و واریز مبالغ صرفهجویی در برگزاری آن به صندوق حمایمقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است/مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن میگوییم
فرهنگ و هنر سینمای ایران ایوبی در اختتامیه جشنواره یاس مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن میگوییم رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمایجشنواره ای با مشارکت اصلی مردم / فیلمسازی با موبایل نگاه فردای سینمای جهانی
نگاهی به جشنواره همراه تهران جشنواره ای با مشارکت اصلی مردم فیلمسازی با موبایل نگاه فردای سینمای جهانی خبرگزاری پانا با پیشرفت وسیله های ارتباطی چون موبایل و این روزها هر مخاطبی از آنها استفاده های متفاوتی می کند که می توان عنوان کرد تا سالیان آینده موبایل ها و دوربین هایتحت فشارهای رژیمهای صهیونیستی صورت گرفت تغییر موضع سینمای تریسیکل لندن در حمایت از مردم غزه در کمتر چند روز
تحت فشارهای رژیمهای صهیونیستی صورت گرفتتغییر موضع سینمای تریسیکل لندن در حمایت از مردم غزه در کمتر چند روزسینمای تریسیکل لندن که چند روز پیش در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از برگزاری جشنواره فیلم یهود با حمایت اسرائیل در این سینما خودداری کرده بود ناگهان تغییر موضعوامل علاقه مندی مردم به سینما از نگاه یک بازیگر عرصه سینما و تئاتر
عوامل علاقه مندی مردم به سینما از نگاه یک بازیگر عرصه سینما و تئاتر فرهنگ > سینما - مهر نوشت هنرمند برجسته عرصه سینما و تئاتر کشور گفت اگر گزارشی از تعطیلی سالن سینمایی منتشر میشود بدلیل کم شدن کار در سینماها است محسن قاضی مرادی هنرمند برجسته عرصه سینما تئادر نشست فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» عنوان شد روشنفکران مردم را از سینما بیرون انداختند/ داستان؛ دلیل ازد
در نشست فیلم آذر شهدخت پرویز و دیگران عنوان شدروشنفکران مردم را از سینما بیرون انداختند داستان دلیل ازدواج افخمی و شیرمحمدیبهروز افخمی با بیشرمانه خواندن برخی ژستهای روشنفکری در جامعه فیلمسازی ایران گفت این نوع فیلم سازان با پیچیده کردن فیلمهای خود سینما را شبیه به معلمحضور سينماگران در گردهمآيی اعتراضی به كشتار مردم غزه
فرهنگ و هنر سینمای ایران حضور سينماگران در گردهمآيی اعتراضی به كشتار مردم غزه هنرمندان و دستاندركاران سينما همگام با تشكل هاي دانشگاهي و ورزشكاران در تجمع اعتراضي نسبت به كشتار مردم مظلوم غزه در مقابل دفتر سازمان ملل شركت می کنند به گزارش خبرگزاری مهر در اعتراض به اقدقاچاق فیلم ایرانی را تحریم کنید تا گردش مالی سینمای ایران طبیعی شود استمداد تهیهکنندگان سینما از مردم، برای م
قاچاق فیلم ایرانی را تحریم کنید تا گردش مالی سینمای ایران طبیعی شوداستمداد تهیهکنندگان سینما از مردم برای مبارزه با تاراج سینمای ایرانشورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران با انتشار بیانیهای از مردم برای مقابله با قاچاق فیلم کمک خواست به گزارش خبرگزاری فارس در بیانیه شورای عالبا حضور جمعی از اکرانکنندگان مردمی جشنواره عمار صورت مِگیرد بررسی «سربازان بینالملل» و «سینم
با حضور جمعی از اکرانکنندگان مردمی جشنواره عمار صورت مِگیردبررسی سربازان بینالملل و سینمای 99 درصدی در نشست فیمسازان جوان سینمای انقلابسربازان بینالملل و سینمای 99 درصدی با حضور جمعی از اکرانکنندگان مردمی جشنواره عمار در نشست فیمسازان جوان سینمای انقلاب اکران و بررسی میشودجشن خانه سینما از کدام بازیگر تقدیر میکند؟ / دعوت اهالی سینما از مردم در روز 21 شهریور
جشن خانه سینما از کدام بازیگر تقدیر میکند دعوت اهالی سینما از مردم در روز 21 شهریور فرهنگ > سینما - همزمان با برگزاری مراسم شانزدهمین جشن سینمای ایران از یک بازیگر باسابقه و دو سینماگر دیگر تقدیر میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مسئولان برپایی این دوره از جشنواکنش به سینمای کیمیایی در نشست «فیلم شهر»/ زمانی چاقو و حالا کلاشینکف به مردم میدهند
فرهنگ و هنر سینمای ایران واکنش به سینمای کیمیایی در نشست فیلم شهر زمانی چاقو و حالا کلاشینکف به مردم میدهند نخستین جلسه باشگاه فیلم شهر روز چهارشنبه 29 مردادماه با حضور کارشناسان و تعدادی از دوستداران هنر سینما در پردیس سینمایی ملت برگزار شد کی طی آن برهان آزاد و مستندساز ددر نشست تخصصی سینمای لهستان عنوان شد سینایی: مردم ما فکر میکردند اوج سینما آثار هیچکاک است/کاردار لهستان: در
در نشست تخصصی سینمای لهستان عنوان شدسینایی مردم ما فکر میکردند اوج سینما آثار هیچکاک است کاردار لهستان در اروپا میدانیم که ایرانیها سینما را دوست دارندکاردار سفارت لهستان با اشاره به سینمای ایران تاکید کرد سینمای لهستانی و سینمای اروپایی در ایران خیلی خوب شناخته میشود و دتصاویری از اعدام در ملأعام و مردمی که به تماشا نشستهاند
تصاویری از اعدام در ملأعام و مردمی که به تماشا نشستهاند صبح امروز حکم اعدام مردی که برادر داماد و همسرش را به قتل رسانده بود در ملأ عام در ساری اجرا شد 1393 6 2مسافر آستانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس خبر داد سوق دادن مردم به سینما از بارزترین مزیتهای جشنوارهها
مسافر آستانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس خبر دادسوق دادن مردم به سینما از بارزترین مزیتهای جشنوارههامدیرعامل موسسه رسانههای تصویری با اعلام اینکه سوق دادن مردم به سینما از بارزترین مزیتهای جشنوارههای داخلی و بینالمللی است از توجه دولت به مسئله تمرکززدایی خبر داد به گزارش خجشنواره ای برای آشتی دادن مردم با سینما/ از تجلیل تا دلگویه های هنرمندان نام آشنا
استانها شمال مازندران مهر گزارش می دهد جشنواره ای برای آشتی دادن مردم با سینما از تجلیل تا دلگویه های هنرمندان نام آشنا ساری - خبرگزاری مهر عطر دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس با برگزاری آیین افتتاح آن در هتل نارنجستان نور پیچید و قلب سینمای ایران برای اولین بار در مازندنماینده مردم آبادان در مجلس: حذف حادثه سینما رکس از تقویم ملی اجحاف در حق مردم آبادان است
نماینده مردم آبادان در مجلس حذف حادثه سینما رکس از تقویم ملی اجحاف در حق مردم آبادان استنماینده مردم آبادان در مجلس گفت حذف حادثه سینما رکس از تقویم ملی اجحاف در حق مردم آبادان است سید حسین دهدشتی در حاشیه آئین گرامیداشت شهدای سینما رکس در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در آبزمینلرزه اخیر اهواز مردم را به خیابانها کشاند
زمینلرزه اخیر اهواز مردم را به خیابانها کشاندلحظاتی پیش با وقوع زمینلرزه در اهواز مردم این شهرستان به خیابانها آمدند و از ماندن در خانههای خود اجتناب میکنند به گزازرش خبرگزاری فارس از اهواز صبح امروز دو زمین لرزه کوچک در اهواز اتفاق افتاد و لحظاتی پیش سومین زمینلرزه در ای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها