تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819819942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا «اين بسته» اقتصاد ما را از ركود خارج مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آيا «اين بسته» اقتصاد ما را از ركود خارج مي‌كند؟
براي خروج از ركود تورمي در مرحله ي نخست بايد جلوي صرفه ي اقتصادي فعاليت هاي غير مولد و مخرب و سوداگرانه را گفت. تا اين اتفاق نيفتد هميشه شير سرمايه ها به سمت فعاليت هاي غير مولد مي رود كه صرفه اقتصادي شان بيشتر است.


جوان‌آنلاين: افشين پروين پور در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص اشكالات بسته خروج از ركود تورمي اظهارداشت: هدف بسته خروج از ركود تورمي اين مسئله است كه آيا بدون تورم مي توان از ركود خارج شد و اينكه آيا دولت با هدف خروج از ركود، بسته را منتشر كرده است؟


وي در اين باره تصريح كرد: در بخش مسكن اين بسته، تناقض خيلي بزرگي ديده مي شود كه در سياست گذاري اين مسئله وجود دارد. در متن پيش نويس اين بسته كه دولت در دو گزارش آن را منتشر كرد، يكي گزارش پيش نويس كه به عمده ترين دلايل ركود اشاره كرد و در گزارش دوم كه گزارش نهايي دولت بود راهكار ارائه دادند كه چگونه مي توان از ركود خارج شد.


پروين پور ادامه داد: در متن پيش نويس يكي از مواردي كه دولت به صراحت اعلام كرد اين بود كه در شرايط حال حاضر اقتصاد كشور، اگر هر گونه تحريك تقاضا درباره كالاهاي مختلف انجام دهيم چون عرضه نمي تواند خودش را سريع با تقاضا هماهنگ كند به دلايل مختلف سبب تورم و افزايش قيمت ها مي شود. اين در حاليست كه در راه حل پيشنهادي دولت گفته است يكي از بخش هايي كه باعث مي شود كه از ركود خارج شويم بخش مسكن است چرا كه مسكن يكي از بخش هاي پيشران اقتصاد است كه البته حرف درستي است يعني وقتي فعال شود مي تواند اقتصاد را به تحرك درآورد


اين كارشناس اقتصادي افزود: بنابراين گفته شده است ما مي خواهيم از بخش مسكن براي خارج كردن اقتصاد از ركود استفاده كنيم منتهي براي اقدامات اين كار بايد تحريك تقاضا در بخش مسكن انجام دهيم كه اين تناقض بزرگي است چرا كه همان ابتدا در متن پيش نويس بسته خروج از ركود گفته شده اقتصاد را بدون تورم از ركود خارج كنيم و از طرف ديگر بايد توجه داشته باشيم كه هر گونه تحريك تقاضا باعث تورم مي شود و حالا مي بينيم كه در اين بسته آماده است كه مسكن را با تحريك تقاضا مي خواهند رونق دهند كه اين موارد با هم همخواني ندارد و تناقض بزرگي در اين زمينه ديده مي شود. 


وي تصريح كرد: اين مسئله نشان مي دهد كه كارشناسان بخش اقتصادي دولت ديدگاه هايشان با هم همسو نيست و اختلاف نظر و اختلاف ديدگاه دارند.


پروين پور با اشاره به موضوع خام فروشي در بسته خروج از ركود تورمي گفت: تناقضاتي در اين بسته وجود دارد كه يكي همين مسئله محصولات پتروشيمي است به طوري كه در آنجا آمده است كه در كنار مسكن مي خواهيم با استفاده از زنجيره محصولات نفت و گاز و  پتروشيمي اقتصاد را از ركود خارج كنيم كه در واقع مي خواهند فعاليت هاي نفت و گاز و پتروشيمي را فعال كنند تا از اين طريق بتوانند يك زنجيره صنايع فعال ايجاد كنند چرا كه اين ها صنايع پيشران هستند و از اين طريق مي توانيم اقتصاد را از ركود خارج كنيم.


اين كارشناس اقتصادي عنوان كرد: عملا آنچه كه ديده مي شود اين است كه در سياست كنوني وزارت نفت، اصلا اعتقادي به گسترش صنايع پايين دستي محصولات نفتي نيست. يعني هنوز اعتقاد به خام فروشي در حوزه نفت و انرژي ديده مي شود و با صراحت نيز اين موضوع اعلام مي شود كه خام فروشي را قبول دارند و مي خواهند درآمد كشور را از طريق افزايش ميزان خام فروشي بيشتر كنند بنابراين اين ها تنها برخي از تناقضاتي است كه در بسته خروج از ركود تورمي وجود دارد.


وي بيان داشت: مواردي در كليت اين بسته ديده شده است كه به صراحت در آن اعلام نشده است يعني از كليت روح گزارش مي توان فهميد كه هيچ توجهي به بعضي از اشكالات و ايرادات اساسي اقتصاد كشور نيست چون رسما به آنها در اين بسته هيچ اشاره اي نشده است. از اين جهت استنباط شخصي ام اين است كه قصد واقعي براي حل مشكلات اقتصادي وجود ندارد.



آيا «اين بسته» اقتصاد ما را از ركود خارج مي‌كند؟



پروين پور اضافه كرد: يكي از اين دلايل آن است كه اقتصاد ما توليدمحور نيست يعني شرايط اقتصادي حال حاضر كشور ما به گونه اي است كه فعاليت توليدي در برابر فعاليت هاي غيرتوليدي و سوداگران، صرفه ي اقتصادي بالايي ندارد. بنابراين هر دولت و سياست گذاري كه مي خواهد در مرحله ي نخست اقتصاد را از ركود خارج كند بايد جلوي صرفه ي اقتصادي فعاليت هاي غير مولد و مخرب و سوداگرانه را بگيرد كه تا اين اتفاق نيفتد هميشه شير سرمايه ها به سمت فعاليت هاي غير مولد مي رود كه صرفه اقتصادي شان بيشتر است.


اين اقتصاددان گفت: بر همين اساس هيچ اشاره اي به اين مسئله نشده است كه ما در وهله ي اول بايد اين كار را بكنيم يعني جلوي فعاليت هاي غيرمولد را بگيريم كه ابزارش هم ابزار مالياتي است به طوري كه همه جاي دنيا همين كار را مي كنند و با ابزارهاي مالياتي جلوي فعاليت هاي غير مولد را مي گيرند. اين مسئله جزء اصلي ترين اشكالات اقتصاد كشور است.


وي افزود: نكته ديگر آن است كه متاسفانه سامانه هاي اطلاعاتي وجود ندار تا بتوان اقتصاد را رصد كرد كه در چه وضعيتي قرار داريم به عنوان نمونه بدانيم در بخش مسكن چند واحد مسكوني داريم، چه تعداد متقاضي واقعي داريم كه مسكن ندارند يا اينكه چه تعداد تقاضاي سوداگرانه و سرمايه اي داريم كه اين موارد مي تواند در بخش هاي مختلف نظير صنعت و كشاورزي نيز رصد شود.


پروين پور تصريح كرد: ما زماني كه مي خواهيم طرح و سياستي را اعمال كنيم احتياج به اين داريم كه سيستم اطلاعاتي شفاف در اقتصادمان داشته باشيم كه ابتدا بتوانيم آمار و ارقام اقتصاد را رصد كنيم و پس از آن هر مدل سياستي كه مي خواهيم طبق داشته هايمان اعمال كنيم كه يا از ركود در آوريم يا ركودش را كمتر كنيم.


اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: در دنيا و در كشورهاي پيشرفته بحث سامانه اقتصادي سابقه 60 تا 70 ساله دارد كه از طريق سامانه هاي ديجيتال لحظه به لحظه اقتصادشان را رصد مي كنند اما مي بينيم كه ما هيچ برآورد دقيقي از اقتصاد نداريم و من تعجب مي كنم كه وقتي اطلاعات نيست چطور مي خواهيم سياست گذاري درستي در زمينه اقتصاد انجام دهيم.


وي اضافه كرد: در بسته خروج از ركود تورمي به اين موضوع هم اشاره اي نشده است كه بگويند مي خواهيم كاري كنيم كه بتوانيم شرايط اقتصادي كشور را رصد و پايش كنيم. اقتصاد ما يك سري اشكالات اصلي دارد كه ركود حال حاضر اقتصاد ما ناشي از اين مسائل است اما به اين موارد تا اين لحظه اشاره اي نشده است و به همين دليل من معتقدم قصد واقعي براي خروج از ركود وجود ندارد


پروين پور تاكيد كرد: علاوه بر اين مسائل روح و جهت گيري حاكم بر اين بسته هم به گونه اي است كه حداقل ما چيزي از اقتصاد مقاومتي در آن نديديم و بسته خروج از ركود با اقتصاد مقاومتي هيچ همخواني ندارد.
 
 



منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن