تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802997647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر سابق ارشاد فیلمم را دستاورد مدیریت خود نامید/ شرایطی مشابه با فیلمسازی در کلمبیا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > سینمای ایران کارگردان «خاکستر و برف» در نشست «سینماروایت»:
وزیر سابق ارشاد فیلمم را دستاورد مدیریت خود نامید/ شرایطی مشابه با فیلمسازی در کلمبیا
پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های نمایش فیلم «سینماروایت» با نمایش فیلم سینمایی «خاکستر و برف» برگزار شد که طی آن روح‌الله سهرابی کارگردان این فیلم سینمایی با اشاره به کمک نکردن مدیریت سابق سینما، یادآور شد: وزیر ارشاد سابق در مجلس شورای اسلامی فیلمم را دستاورد مدیریتی دوره خود نامید در حالیکه «خاکستر و برف» با بودجه خصوصی ساخته شده است.



به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست نقد و بررسی فیلم «خاکستر و برف» علاوه بر محسن یزدی فعال رسانه ای و رامتین شهبازی منتقد سینما، روح الله سهرابی کارگردان فیلم حضور داشت. در ابتدای مراسم محسن یزدی درباره اکران نشدن این فیلم طی 2 سال گذشته از کارگردان این فیلم سوال پرسید. سهرابی در پاسخ به وی گفت: 2 سال قبل درست پیش از نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر حاشیه هایی برای این اثر ایجاد شد و بعد از نمایش در جشنواره نیز به دلیل حاشیه های دیگر، فیلم حدود 9 ماه در بلاتکلیفی به سر برد. به دنبال آن نیز تغییر و تحولات مدیریتی به وجود آمد و دوستان مختلف مدام تعیین وضعیت اکران فیلم را به یکدیگر محول می‌کردند. با این حال در هفته های اخیر اتفاقات مثبتی رخ داد و بالاخره فیلم، مجوز نمایش گرفته است. امیدواریم این اتفاقات مثبت با اعطای زمان مناسبی به اکران فیلم هم ادامه پیدا کند بخصوص که هفته دفاع مقدس هم نزدیک است و می توان اکران خوبی را در این هفته برای این فیلم، تدارک دید. سهرابی درباره ایده اولیه ای که زمینه ساز نگارش «خاکستر و برف» شد عنوان کرد: ایده اولیه را از زندگی 2 مادر شهید گرفتیم که یکی از آنها مادر شهید داوود منصوری است. این مادر شهید برای ادای احترام به مقام شامخ تمامی این مادران، در فیلم هم حضور دارد و نقش مادری را ایفا کرده که سالها منتظر بازگشت فرزندش به خانه بوده است.  در ادامه مراسم رامتین شهبازی با بیان این که هر فیلمی را می‌توان از 2 منظر درونی یعنی خود اثر و بیرونی یعنی خارج از زیباشناسی اثر و مرتبط با علومی مانند جامعه شناسی بررسی کرد اظهار کرد: یکی از نگاه هایی که از قدیم نسبت به سینما وجود داشت این بود که باید یک اثر سینمایی، ماده خام موردنیاز سینما را داشته باشد که البته امروز خیلی بیشتر از قبل می توان در این باره صحبت کرد. در سینمای آمریکا آدم هایی مثل کلینت ایستودد حتی اگر بخواهند فیلم شخصی بسازند باز هم به اثری که فیلم شان بر کلیت هالیوود می گذارد فکر می کنند اما متاسفانه در سینمای ایران بر اثری که یک فیلم می تواند بر کلیت سینما بگذارد فکر نمی کنند و هر کسی به صرف فراهم بودن شرایط فیلم می‌سازد.

شهبازی با بیان این که این کم توجهی، شتابزدگی در جریان تولید فیلم را موجب می شود ادامه داد: فیلم «خاکستر و برف» خیلی خوب شروع می شود و خیلی خوب پیش می رود. در این آغاز، فیلم ماده خام سینمایی لازم را هم دارد یعنی هم شخصیت پردازی خوبی دارد هم ریتم مناسبی دارد و هم نگاه کارگردان به داستانش نگاه جامعی است اما به نیمه که می رسیم فیلم شتابزده می شود و همین شتابزدگی باعث به هم ریختن ساختار فیلم می‌شود.  از بودجه 800 میلیونی فیلم فقط 250 میلیون آن را انجمن تامین کرد محسن یزدی در ادامه برنامه از سهرابی درباره توجهش به مخاطب پرسید و این که به هنگام ساخت فیلم «خاکستر و برف» چقدر به فکر مخاطب عام بوده است. سهرابی با بیان این که حتی در انتخاب بازیگران هم به المان های مخاطب پسند توجه کرده گفت: سعی کردم بازیگرانی را انتخاب کنم که مخاطب بالقوه داشته باشند و البته در بحث درام داستان سعی کردم فیلمی بسازم که قصه خوبی برای روایت داشته باشد. در کنار این ها سعی کردم موضوعی را دستمایه خلق قصه کنم که موضوع روز باشد و المان های اجتماعی روز در داستان دخیل باشد. به لحاظ قاب بندی، زیبایی بصری را هم در بستن قاب‌ها رعایت کردم.

وی سپس با اشاره به این که برخلاف تصور برخی، فیلم را برای بخش خصوصی ساخته است ادامه داد: فیلم در بخش خصوصی تولید شده و غیر از 10 تا 15 درصد کمک انجمن دفاع مقدس بقیه سرمایه فیلم از بخش خصوصی تامین شد. بودجه لازم برای تولید فیلم حدودا 800 میلیون بود که تنها 150 میلیون آن را انجمن تامین کرد. البته بعد که فیلم ساخته شد انجمن حدودا 100 میلیون دیگر هم کمک کرد.

 
انگار در کلمبیا زندگی می کنیم که فیلمهای دفاع مقدسی پشت خط اکران می‌مانند سهرابی با گلایه از کم لطفی هایی که در اکران فیلم بر او داشتند، گفت: فیلم 2 سال قبل تولید شد آن هم در دولت دهم و ترجیح من این بود که در همان دولت هم روی پرده برود چراکه هر فیلمی فرزند زمان خود است و فیلم من نیز همین طور بخصوص که به لحاظ المان های اجتماعی بسیاری از اشارات فیلم در فضای اجتماعی 2 سال قبل بیشتر حس می شد اما باز هم فیلم ماده خام لازم برای مخاطب را دارد.

وی ادامه داد: فیلم هایی برای اکران سرگروه می گیرند که آدم متعجب می‌ماند. از آن طرف فیلم های دفاع مقدسی به زحمت روی پرده می روند و متاسفم که فیلمهایی مهمتر از فیلم من در سالهای اخیر پشت خط اکران مانده اند. انگار در کلمبیا زندگی می کنیم که فیلمهای دفاع مقدسی پشت خط اکران می مانند و به هیچ کس هم بر نمی‌خورد. این کارگردان یادآور شد: مدیریت قبلی سینمایی کمترین کمکی در ساخت این فیلم نکرد اما وزیر ارشاد به صحن علنی مجلس که رفت از این فیلم به عنوان یکی از دستاوردهای مدیریتش نام برد. خیلی جالب است که از فیلمی که بخش اعظم سرمایه اش را بخش خصوصی داده به عنوان دستاورد مدیریتی یاد می شود که حتی به فیلم فرصت اکران هم نداد.

باید با راه اندازی پژوهشگاه‌های سینمایی مخاطب ایرانی را بشناسیم

رامتین شهبازی منتقد در ادامه بحث با تایید صحبت های سهرابی مبنی بر نیاز سینما به مخاطب گفت: قطعا مخاطب عنصری مهم در پیشرفت سینما است. در هالیوود به لحاظ وجه صنعتی سینما این ویژگی وجود دارد که خواسته های مخاطب را پیش بینی می‌کنند و بر اساس همین خواسته ها پیش می‌روند اما در ایران چون کار پژوهشی چندانی انجام نمی شود هیچ برنامه هایی برای پیش بینی خواسته های مخاطب وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما باید در کنار دانشگاه ها پژوهشگاه‌هایی را ایجاد کنیم که به پیش بینی خواسته های مخاطب داخلی بپردازند. در این پژوهشگاهها میتوان مخاطب را به خوبی رصد کرد و او را شناخت.

شهبازی با اشاره به شخصیت پردازی «خاکستر و برف» از آن به عنوان وجهی مخاطب پسند یاد کرد و گفت: فیلمی که سهرابی ساخته یک فیلم کنش محور است یعنی به اندازه قطب مثبت داستان، قطب منفی اثرگذاری هم دارد، آنتاگونیستی که گفتمان خاص خودش را دارد و خیلی خوب به کمک مفصل بندی داستان می آید. این تقابل قطب مثبت و منفی میتواند به شدت در جلب مخاطب عام به کمک بیاید. شهبازی در ادامه بحث نیاز مخاطب به سینما نقبی هم زد به کارگردان معروف میلیاردی سالهای اخیر و با بیان این که نباید صرفا به فیلم‌های پرفروش به عنوان آثاری با ارزش توجه شود گفت: این که فیلمی 10 میلیارد فروخته هرچند به ظاهر زمینه ای است برای رونق اقتصادی اما از آن طرف هم همین فیلمهای سطحی 10 میلیاردی هستند که میلیاردها تومان فرهنگ ما را عقب می‌برند. این موضوع که با تایید سهرابی هم مواجه شد اعتراض یکی از مهمانان حاضر در نشست را موجب شد. این مهمان با بیان این که فرهنگ مقوله ای است که از کف اجتماع تولید می شود و نه از راس آن اظهار کرد: این بدنه اجتماع است که فرهنگ را می سازد و همین بدنه است که فرهنگساز است پس این که فلان فیلم 10 میلیارد می فروشد کاملا برآمده از خواسته همین بدنه است و اجتماع است که احساس نیاز به چنین فیلمی را با رونق به سالن های آن بروز می دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ چیزی نیست که بتوان از بالا آن را به بدنه اجتماع حقنه کرد که اگر این گونه بود آنچه در دهه 60 به عنوان سینمای گلخانه ای مرسوم شد میتوانست باعث تغییر فرهنگی جامعه بشود که نشد. شهبازی با تایید صحبتهای این مهمان گفت: صدالبته که فروش بالای هر محصول فرهنگی به نیازهای اجتماعی مخاطبان هم بازمی‌گردد اما باید کوشید با گسترش فرهنگ کتابخوانی، فیلم دیدن و ترویج تئاتر شرایطی را فراهم کرد برای رشد فرهنگی جامعه. شرایطی را فراهم کنیم که مردم هر کجای ایران که هستند، بتوانند کتاب بخوانند و فیلم ببینند.

 پرفروش بودن فیلمها ایراد نیست محسن یزدی در ادامه صحبت های شهبازی گفت:  این که فیلمی بد است یا خوب، بحث کارشناسی می طلبد اما وقتی فیلمی خوب می فروشد و اسباب رونق سینماها را موجب می شود و باعث می شود چند سینمای مخروبه جان دوباره ای بگیرند و اشتغال ایجاد شود فی نفسه اقدامی مثبت رخ داده است. بد نیست در کنار شمردن آسیب های فرهنگی از این بگوییم که چطور می شود فیلمی ساخت که همه استانداردهای فرهنگی را ارتقا دهد و هم مخاطب داشته باشد.


۱۳۹۳/۶/۱۷ - ۱۴:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن