تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832776090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسم فیلم‌های توقیفی را فراموش کنید / نگاهی به سخنان یک مدیر سینمایی درباره رسانه‌ها و فیلم‌های اکران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اسم فیلم‌های توقیفی را فراموش کنید / نگاهی به سخنان یک مدیر سینمایی درباره رسانه‌ها و فیلم‌های اکران فرهنگ > سینما - تغییر مفاهیم در جامعه و پیرو آن عرصه‌های مختلف از جمله فضاهای فرهنگی و هنری، دیگر چندان غافلگیر‌کننده نیست، اما همچنان غم‌انگیز است.

سمیه علیپور: معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، در تازه‌ترین سخنان خود با خبرگزاری فارس در مورد نقش رسانه‌ها در زمینه پیگیری وضعیت فیلم‌های توقیفی چنین گفته است: «البته توقیف یک فیلم افتخار نیست و ما سعی داریم فیلم‌های مشکل‌دار مشکل‌شان حل شود و اینکه رسانه‌ها تمرکز بر توقیف فیلم‌ها کرده‌اند و از لفظ فیلم‌های توقیفی برای تمام فیلم‌های اکران نشده استفاده کنند خسارت‌زا است زیرا مشکلات همه آنها در حد هم نیست و این تمرکز رسانه‌ای به بقیه فیلم‌ها خسارت می‌زند و مشکل‌شان کمتر است.» این سخنان و در ادامه دیگر جملات محمد احسانی به این نکته تاکید دارد که نقش رسانه‌ها در توقیف کردن و یا توقیفی جلوه دادن یک فیلم از مسئولانی که آن را توقیف کرده‌اند بیشتر است، و یا احتمالا آن فیلم‌هایی که رسانه‌ها آن‌ها را توقیفی می‌نامند، اگر دیگر با این عنوان از آن‌ها یاد نشود، می‌توانند سالن سینما بگیرند و به نمایش درآیند. اثبات نادرستی این اظهارات ساده است؛ قطعا «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی اگر از سوی رسانه‌ها به عنوان فیلم رفع‌توقیف شده نامیده شود، باز هم نمی‌تواند به نمایش عمومی درآید. نظر مدیران در مورد این فیلم روشن است، آنان پیگیری وضعیت اکران فیلم امیریوسفی را به کلی رها کرده‌اند و احسانی در حاشیه نشست خبری رئیس سازمان سینمایی در مورد وضعیت «آشغال‌های دوست داشتنی» با اشاره به این نکته که خود فیلمساز پیگیر وضعیت اکران فیلمش است، یادآور شد سازمان سینمایی دیگر برای اکران این فیلم تلاشی نخواهد کرد. و یا اگر از امروز دیگر کسی «صد سال به این سال‌ها» را توقیفی ننامد، فیلم سامان مقدم بعد از 10 سال می‌تواند به نمایش عمومی درآيد؟ همه مشکلات فیلم‌ها به جوی که برای برطرف کردن مسائل آن‌ها و پیگیری حرفه‌ای وضعیت اکران  به وجود آمده، برمی‌گردد؟ و یا موضوع از این قرار است که مدیران صلاح می‌دانند وقتی فیلمی توقیف می‌شود، رسانه‌ها هم کاملا این موضوع را بپذیرند و اصلا برایشان اهمیتی نداشته باشد که مثلا فیلم خوش‌ساختی که در نمایشی خصوصی دیده‌اند و با کیفیت‌تر و خوش‌ساخت‌تر از بسیاری از فیلم‌های اکران شده است، گوشه‌ای بماند و سازنده‌اش را به همراه خودش دچار سستی و بی‌حسی و انفعال کند. بخش دیگر سخنان احسانی هم به این موضوع اشاره دارد: «یک فیلم، سازوکار قانونی دارد، برخی فیلم‌ها نیز بیش از حد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، اما اصل بر این است که فیلم توقیف نشود و کمک کنیم که تعداد فیلم‌های توقیفی کاهش یابد، ما نیز سعی‌مان بر همین بوده و در ارائه پروانه ساخت به این موضوع دقت کرده‌ایم، برای مثال فیلمی که قرار است درباره موضوع فتنه مظلوم‌نمایی کند و یا یک حرکت ضد انقلابی را ترویج کند طبیعتا به آن پروانه ساخت نمی‌دهند و تاکنون نیز نداده‌ایم.» فارغ از اینکه حد هر رسانه در مورد توجه به یک فیلم چطور باید تعیین شود و آیا مدیران سینمایی در این زمینه اصلا صاحب حق اظهار نظر هستند یا نه موضوعی جداست؛ مساله اصلی شرایطی است که فیلم‌ها بعد از چهار سال مدیریت پرحاشیه جواد شمقدری و امروز تحت نظر مدیریتی که بخشی از نگاهش همانی است که احسانی گفته، پشت سرمی‌گذارند. زمانی که جواد شمقدری در مورد «آشغال‌های دوست داشتنی» گفت این فیلم در دولت بعد دچار ممیزی بیشتری خواهد شد، قطعا طالع فیلم امیریوسفی را ندیده بود، بلکه براساس تجربه سخن می‌گفت؛ تجربه سال‌هایی که هنوز مدیر نشده بود و او و همفکرانش بسیاری از تولیدات سینما را هدف مي‌گرفتند و انتقادهای خود را به شکلی در مورد آن فیلم‌ها مطرح می‌کردند، که اصلا صحبت از اکران آن‌ها به شوخی تبدیل می‌شد. از جمله این برخوردهای شمقدری می‌توان به سال 87 و داوری فیلم‌های «صد سال به این سال‌ها» و «خاک آشنا» ساخته بهمن فرمان‌آرا که در آن زمان پروانه نمایش نداشت اشاره کرد. یکی از انتقادهای تند شمقدری به محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل سینما در جریان برگزاری آن جشن و نامزد شدن این دو فیلم در جشن و اعطای جایزه به فیلم فرمان‌آرا بود. شمقدری خود یک سال بعد معاون امور سینمایی شد و در گام نخست دو فیلم را از توقیف خارج کرد، اما زمانی این نقش را بازی کرد که تاثیرات مثبت آن نیاز داشت. هرچند که شمقدری خود در دوران مدیریتش از انتقادهای تندرورها بی‌نصیب نماند و پروانه‌های نمایشی که برای فیلم‌ها صادر مي‌کرد به واسطه اعتراض‌های خیابانی فاقد اعتبار مي‌شد، اما او می‌دانست که با فارغ شدن او و همکارانش از مدیریت سینما، گروه مخالفان با برخی فیلم‌ها پرتعدادتر خواهد شد و در نتیجه حدود یکسال قبل گفت فیلم امیریوسفی در دوره بعد با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. مدیران سینمایی در زمان برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر به وضوح نشان دادند که روش آنان پس نشستن در مقابل حمله‌های احتمالی بیرونی است. تاکنون رویه‌ای غیر از این هم از سوی مدیران دیده نشده است و به نظر می‌رسد سخنان احسانی این موضوع را یادآوری می‌کند که بهتر است رسانه‌ها هم پشت سر مدیران سینمایی به گونه‌ای قدم بردارند که اصلا کسی نام فیلم‌های منع شده از اکران را به خاطر نیاورد. در این شرایط است که تغییر مفاهیم در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه به خوبی نمایان می‌شود؛ اینکه گویا به نظر مدیران وظیفه اصلی رسانه این نیست که پیگیر سرنوشت یک اثر هنری باشد، بلکه رسانه باید همسو با مدیریت پیش برود و ماهیت خود را از رسانه به بودن به روابط عمومی بودن تغییر دهد. 243243



دوشنبه 10 شهریور 1393 - 20:00:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن