تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804026356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چند نکته درباره نمایش «آرسنیک و تور کهنه»/ یک جنایت خانوادگی با چاشنی عشق و سیاست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


چند نکته درباره نمایش «آرسنیک و تور کهنه»/ یک جنایت خانوادگی با چاشنی عشق و سیاست فرهنگ > تئاتر - نمایش «آرسنیک و تور کهنه» متکی به بازی گروهی است. نمایشنامه‌ای پر بازیگر که هر یک از شخصیت‌هایش دارای هویتی مستقل و کارکردی موثر در شکل گیری فاجعه هستند

محدثه واعظی‌پور: یک: نمایش «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی، ترکیبی از یک متن هوشمندانه و طنازانه و اجرایی درست و متناسب با ظرفیت‌های متن است. اثری مفرح درباره سوء تفاهم‌های بشری، سیاست و عشق. دو پیرزن به ظاهر سخاوتمند، اما قاتل، جوانی که توهم رئیس جمهوری دارد و یک جانی فراری شخصیت‌های این نمایش هستند و وصله ناجور مورتیمر است. در مجموع تماشاگر با خانواده‌ای عجیب و غریب روبرو است که ریشه خشونت و جنون را می‌توان در نیاکانشان هم سراغ گرفت. پدر ابی (بهاره رهنما) و مارتا (فهیمه امن‌زاده) سم‌ها را روی فرزندانش امتحان می‌کرد. در این فضای آشفته که رویه‌ای انسانی و اتفاقا آرام و همدلی برانگیز دارد، جهانی وجود دارد که قتل، خشونت و دروغ را در ظاهری اقناع‌کننده پنهان می‌کند. جالب است که تنها شخصیت بیگناه قصه منتقدی است که به خاطر کارش استهزا می‌شود. لحظه رهایی مورتیمر (بیژن بنفشه‌خواه) از عذاب متعلق بودن به این خانواده بخش مهمی از نمایش است. او که رفتارهای غیرعقلانی خانواده‌اش را درک نمی‌کند، عملا اتفاقی پای به این معرکه گذاشته، او میراث‌دار خوبی برای جنون و شوربختی  خاندان بروستر نیست. شخصیت مورتیمر به عنوان منتقد تئاتر و روزنامه‌نگار (در نگاه کلی روشنفکر) زمینه شوخی کارگردان با اهالی رسانه و حتی تئاتری‌ها را فراهم می‌کند، بارها در نمایش به این موضوع اشاره می‌شود که تماشای هر شبی بعضی نمایش‌ها چقدر دشوار است. از سویی دیگر منتقدها از گزند شوخی کارگردان در امان نیستند و بارها از آنها انتقاد می‌شود. اما مورتیمر جدا از این کارکرد طنز، در آن فضای غریب می‌تواند نماینده روشنفکرانی باشد که در تقابل با جنون، تقلب و جنایت عاجز به نظر می‌رسند. او تنها شخصیت نمایش است که از به ارث بردن جنون و کشتار در رنج است. پیرزن‌ها به راحتی با این موضوع کنار آمده‌اند و جرج که وارث عمه‌هایش است به خوبی مسیر آنها را ادامه می‌دهد. جاناتان (پژمان جمشیدی) هم یک خلافکار حرفه‌ای است و جرم و جنایت را در خانواده به اوج رسانده است. در پایان نمایش، سرهنگ رونی (خسرو احمدی) قربانی می‌شود تا ذهن مخاطب همچنان درگیر این حادثه باشد. آیا قانون هم نمی‌تواند بر بی‌خردی و تعصب مهار بزند؟ دو: قصه «آرسنیک و تور کهنه» در یک دکور روایت می‌شود. کارگردان در این فضای ثابت بدون تغییر صحنه و فقط از طریق ورود و خروج بازیگران قصه را بدون وقفه پیش می‌برد. «آرسنیک...» بدون بیهوده‌گویی یا وقت‌کشی تا پایان سرحال و سرگرم کننده است و افت نمی‌کند. شناخت جاذبه‌های متن، ضرباهنگ، اندازه بازی‌ها و هماهنگ کردن تیمی که هر کدام قابلیت‌هایی دارند در «آرسنیک...» به خوبی اتفاق افتاده است. حسین پارسایی به عنوان کارگردانی باتجربه در تئاتر از پتانسیلی که متن و بازیگران در اختیارش قرار داده‌اند به درستی استفاده کرده است. توجه به مسائل روز، شوخی با جنگ طلبی جرج بوش و بحران عراق جذابیت نمایش را برای مخاطب ایرانی بیشتر کرده است. پارسایی توانسته ظرافت‌های متن اصلی و لایه‌های مختلف آن را در اجرای کمدی و مفرح نمایش حفظ کند و به مفهوم اصلی اثر وفادار مانده است. سه: «آرسنیک و تور کهنه» متکی به بازی گروهی است. نمایشنامه‌ای پر بازیگر که هر یک از شخصیت‌هایش دارای هویتی مستقل و کارکردی موثر در شکل گیری فاجعه هستند. قطعاتی از یک پازل که دنیای بیرحمانه حاکم بر عمارت بروستر را شکل می‌دهند. پارسایی با انتخاب بازیگرانی که قدرت بازی در نقش‌های کمدی و خلق موقعیت‌های طنز را دارند بار کمیک نمایش را افزایش داده، در این فضا است که اغراق در بازی فرناز رهنما منطقی جلوه می‌کند، هر چند با جنس دیگر بازیگران تفاوت دارد. کارگردان شوخی‌ها را بسط داده و به ویژه برای مخاطب عام فضایی مفرح و قابل درک و ساده خلق کرده است، فضایی که مضمون تلخ و رعب آور نمایش (غلبه جنون بر عقل) را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما متن آن قدر قوی است که حتی با چاشنی شیرین طنز و گروه بازیگرانی که پیشتر در مجموعه‌های طنز پربیننده تلویزیون دیده‌ایم، ارزش‌های مضمونی‌اش را از دست نمی‌دهد. متن می‌توانست با رفتن جرج به بیمارستان، فرار مورتیمر از خانه و اقامت پیرزن‌ها در آسایشگاه تمام شود، اما تاکید نویسنده و پس از آن، کارگردان به ادامه این جنایت‌ها، تلنگری است درباره این که دنیای آینده همچنان از جنون و جنایت آکنده است. 243243



یکشنبه 9 شهریور 1393 - 12:35:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن