محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832916391
گفتوگو با پری صابری درباره نمایش «باغ دلگشا»: کار سیاسی من هنر است
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گفتوگو با پری صابری درباره نمایش «باغ دلگشا»: کار سیاسی من هنر است
- پری صابری میگوید تمام فرهنگ و دین ما پیامآور وحدانیت است، ولی ما با «خودی و غیر خودی» کردن این وحدانیت را زیر سئوال میبریم. به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین، سهراب، فروغ، حافظ، مولانا و حالا هم سعدی. پری صابری طی سالهای گذشته، زندگی شاعران بزرگی را به روی صحنه برده است. کاری که گرچه موافقان و مخالفان بسیار دارد، اما اینها از اهمیت آن نمیکاهد.او حالا با «باغ دلگشا» دوباره به تالار وحدت بازگشته است. همان سالنی که زمانی درهای آن به روی تئاتر بسته بود و صابری آن را باز کرد. او اینبار زندگی شیخ اجل، سعدی را دستمایه قرار داده است تا برای ما از زندگی شاعری بگوید که اشعارش را هنوز هم در گوشه و کنار جهان دست به دست میبرند چرا که او نهایت سخن است و سخندانی: «بر حدیث من و حسن تو نیفزاید کس/ حد همین است سخندانی و زیبایی را».درباره نمایش «باغ دلگشا» و البته زندگی حرفهای پری صابری با او گفتوگویی کردهایم که میخوانید: خانم صابری، شما به همراه حمید سمندریان یکی از بنیادگذاران تئاتر مدرن در ایران بودید. روشی که آن زمان شما برای معرفی تئاتر جهان به ایران انتخاب کردید، بعدها تاثیر شگرفی روی تئاتر ما گذاشت. اما بعد از انقلاب و به خصوص در سالهای اخیر شما به کلی از آن شیوه اولیه دست کشیدید. بر خلاف زندهیاد سمندریان که همچنان به اجرای نمایشنامههای خارجی اصرار داشت، شما روی ادبیات کلاسیک ایران متمرکز شدید و اجرای نمایشنامههای روز و معروف غربی را فراموش کردید. علت چنین رویکردی چه بود؟زمانی که من وارد ایران شدم، توشه آموزشیام را از فرنگ به همراه داشتم که خیلی هم برایم مهم بود. چون به من راه را نشان میداد. آن زمان تحت تاثیر فرهنگ پرقدرت نمایش جهان بودم و خیلی هم خوشحال بودم که با این آشنایی به ایران آمدهام و میخواهم تئاتر کار کنم. به همین دلیل بعد از بازگشت به ایران روی آثار نمایشنامهنویسان بزرگ جهان متمرکز شدم و اجراهای بسیار موفقی هم داشتم. یادم هست آن زمان با همکاری مرحوم سمندریان شرکت پازارگاد را راه انداختیم و برای راهاندازیاش نفری ۲۵ هزار تومان سرمایه گذاشتیم که در آن زمان خیلی پول بود.ده سال هم کار کردیم و بسیار پرقدرت و خلاق جلو رفتیم. خودمان هم متوجه نبودیم که داریم چه جریان عظیمی را در تئاتر ایران راه میاندازیم، ولی با جسارتی عجیب، کار میکردیم چون طبق همان بستر آموزشی که اشاره کردم سختکوشی را از کودکی یاد گرفته بودیم. اگر امروز من همچنان سخت کوشم، به دلیل تعلیمات بسیار سختی بود که در فرانسه گرفتم. من از جارو کشیدن صحنه شروع کردم و مدت زمان زیادی طول کشید تا توانستم جرات کنم جلوی استادم به روی صحنه بروم. آن روزها ما پر از شور و اشتیاق و امید بودیم. به من توصیه میشد که دست از کار کردن بردارم. میگفتند تو کارمند ارشد وزارت فرهنگ و هنر هستی، دیگر بیشتر از این چه میخواهی؟ زندگیات را بکن. این حرفها به گوش من نمیرفت. در ایران تا زمانی که کاری نکردهای کسی پاپیات نمیشود ولی به محض این که فعالیت جدیدی را شروع میکنی سنگ انداختن بعضی از اطرافیان شروع میشود.فعالیت ما در برابر وزارت فرهنگ و هنر گستاخانه جلوه میکرد. تعداد نمایشنامههایی که گروه پازارگاد به روی صحنه میبرد از آمار وزارت فرهنگ و هنر پیشی میگرفت. ما از منفعل بودن پیروی نکردیم و با اجرای نمایشنامههای گروه پازارگاد که بیشتر از فرهنگ غرب میآمد اجراهای موفقی را به روی صحنه بردیم. بازیگران پراستعدادی چون فنیزاده، سوسن تسلیمی و سعید پورصمیمی و بسیاری دیگر در کانون فعالیتهای گروه پازارگاد به رشد میرسید.
نمایی از اجرای «باغ دلگشا»
شما جزو اولین کارگردانان زن تئاتر در ایران به شمار میروید. این زن بودن حتما مشکلاتی را به همراه داشته است.در یک جامعه مردسالار این عکسالعملها رایج است.مثلا حملاتی که در رسانهها به شما میشد و یا سنگاندازیهایی که همیشه بر سر راه اجرای نمایشهایتان پیش میآمد. الان هم هنوز کماکان آن اتفاقات میافتد. نقدهایی که به کار شما میشود، گاه بسیار تند و صریح است. این که مثلا کارهای بعد از انقلاب شما بیشتر شب شعر است تا تئاتر و حرفهایی از این دست. واکنش شما نسبت به این نقدها چه آن زمان چه حالا چیست؟تئاتر یک مقوله فرهنگی بسیار گسترده و چندشاخه است و در یک تعریف خلاصه نمیشود. تئاتر کلاسیک، دراماتیک، مصیبت، کمدی، موزیکال، شعر و موسیقی همه انواع تئاتر هستند که در دنیا رایج است و متاسفانه ما فقط به یک نوع تئاتر که مبتنی بر گفتار و دیالوگ است بسنده کردهایم. جوانی و شکل ظاهریام علیه من بود. باعث میشد با طعنه به من توصیه کنند که «خانم برو بچسب به زندگی و شوهرت. تو را چه به تئاتر.» همکارانی که بعدها جزو دوستان بسیار نزدیک من شدند و در تئاترهای من بازی کردند، یکی از اولین کسانی بود که به من تاختند از جمله پرویز صیاد.در آن زمان تالار وحدت به روی فعالیتهای تئاتری بسته بود. من میخواستم «یرما» را به روی صحنه ببرم . مکان مناسب تالار وحدت بود. روزی تصمیم گرفتم بروم و از وزیر فرهنگ و هنر آن زمان اجازه فعالیت تئاتریام را در تالار وحدت بخواهم. دوستانم میگفتند فعالیت تئاتری در تالار وحدت غیرممکن است. میروی و خودت را سبک میکنی. یادم هست باردار هم بودم و به خودم گفتم حالا که با این وضع داری سراغ وزیر میروی باید موفق بیرون بیایی. رفتم و یک ساعتی با هم حرف زدیم. در نهایت هم او راضی شد «یرما» را در تالار وحدت اجرا کنم. وقتی از جلسه بیرون آمدم و پیش بچهها برگشتم، همه گفتند دیدی بهت گفتیم نرو اما تو قبول نکردی و وقتی شنیدند که وزیر قبول کرده از تعجب شوکه شدند.دست آخر هم «یرما» را همین جا اجرا کردم و یادم هست استقبال بینظیری هم شد. یعنی از بالا تا پایین گوش تا گوش مردم نشسته بودند. . نقدی در مجله سخن درباره من و کارم منتشر شد که بسیار تند و توهینآمیز بود. من وقتی آن نقد را در مجله «سخن» دیدم خیلی تعجب کردم چون از مرحوم دکتر پرویز خانلری بعید بود که اجازه دهد چنین متنی در مجلهاش چاپ شود به همین خاطر به دیدنش رفتم و گفتم اشکالی ندارد کسی درباره کار من مطلبی بنویسد و آن را رد کند، اما توهین کردن و حرفهای ناشایست زدن کار درستی نیست. دکتر خانلری مطلب را نخوانده بود، خواند و به من گفت شما جواب بده. من هم مطلبی بسیار کوبنده نوشتم و در مجله سخن منتشر کردم.بعد از انقلاب اما در آن وقفه چند سالهای که پیش آمد و ما به نوعی از کار کردن ممنوع شده بودیم، به سراغ کمبودی رفتم که همیشه آن را احساس میکردم. همیشه فکر میکردم چیزی کم دارم. تجربه کارگردانی من تجربه بسیار موفقی بود و من در کارگردانی به هر چه میخواستم رسیده بودم ولی همیشه احساس میکردم یک چیزی کم است. یک چیزی بود که راضیام نمیکرد و در آن وقفه چند ساله فهمیدم که آن فرهنگ ایرانیست. به خاطر همین شروع کردم به کار کردن روی متون ایرانی و چون از ابتدای بچگی به شعر علاقه داشتم، روی آن متمرکز شدم. من تا پیش از آن اشعار فردوسی یا مولانا را مدام از اقوام خودم به خصوص مادرم میشنیدم. به همین دلیل در آن فرصت به تئاتر مبتنی بر فرهنگ و ادبیات ایرانی فکر کردم. به همین خاطر تصمیم گرفتم به این سمت بروم.در این زمینه باز هم جسارت به خرج دادم و جلو رفتم. همین تالار وحدتی که من درش را به روی تئاتر باز کردم، باعث شد خیلیها به من ناسزا بگویند. بعضی از همکارانم به جای اینکه پشت سر من راه بیفتند و وارد این تالار شوند شروع کردند به سنگ پرانی. به همین خاطر وقتی میخواستم کارهای ایرانیام را شروع کنم حدس میزدم که خیلی مورد حمله قرار بگیرم. همین طور هم شد. ۵ـ۶ سال بود که بعد از انقلاب ما را به تئاتر راه نمیدادند. میگفتند شما دشمن مردم هستید. دشمن مردم یعنی چه؟ ما در جامعهای زندگی میکنیم که در هر لحظهاش باید کار کنیم. باید از طبیعت درس بگیریم. درخت سرو یا بوته گل سرخ مگر از چه چیزی بیرون میآید؟ از خاک و خاشاک. ولی برایش فرقی نمیکند که بسترش چیست. او کار خودش را انجام می؛دهد. جامعه همیشه پر از تضاد است. تضادهای گوناگون اجتماعی.گاهی مردم خوبند گاهی هم بد. من نمیتوانم جامعهای بسازم که مطابق میل خودم باشد. این که دست ما نبود در چه دورهای به دنیا بیاییم و کار کنیم. پس چرا باید به خاطر کار کردن در یک دوره تاریخی یا سیاسی در یک دوره دیگر از فعالیت محروم شویم؟ مگر انتخاب ما بوده؟ من هنرمندم. در هر دورهای هر کسی بیاید و برود من کار خودم را انجام میدهم.نخستین کاری که در این زمینه انجام دادید نمایش «من به باغ عرفان» بود که بر اساس شعرهای سهراب شکل گرفته بود. درست است؟بله. سراغ سهراب رفتم چون هم سهراب را میشناختم که دوست صمیمیام بود و هم شعرهایش اصلا مرا دگرگون میکرد. سال ۶۷ بود. زمانی که دانشجوهای من میگفتند اگر چند سال پیش میآمدید و میخواستید کار کنید ما نمیگذاشتیم و سایه شما را با تیر میزدیم. در حالیکه من همیشه اعتقاد داشتم کار سیاسی به من ارتباط مستقیم ندارد. کار سیاسی من همین کار هنریست. بالاخره این نمایش را برای اجرا انتخاب کردم. آن زمان آقای منتظری مسئولیت تئاتر را به عهده گرفته بود. او بود که در را به روی من و هم نسلان من باز کرد و گفت داخل شوید. به کمک او بچههایی که در دورههای قبل کار تئاتر میکردند توانستند دوباره به صحنه برگردند. من با او درباره این نمایش صحبت کردم و او موافقت کرد. اوایلش دست و دلم میلرزید و میدانستم که هجمههای زیادی به من خواهد شد، اما کار را به روی صحنه بردم و با استقبال عجیب و غریبی هم روبرو شدم. همان استقبال باعث شد من به کارم ادامه دهم چون حس کردم مردم با کار من ارتباط برقرار می کنند. مردم مرا تشویق کردند، اما بعضی از همکارانم خیلی به من نیش زدند. هنوز هم جای آن نیشها درد میکند، اما من کارم را انجام دادم.شما همیشه با بازیگران جوان و کمتر شناخته شده کار میکنید و همانطور که خودتان هم اشاره کردید بازیگران مشهور زیادی کارشان را با شما آغاز کردهاند، اما در کارنامه کاریتان یک مورد هم هست که با یک نابازیگر بسیار مشهور کار کردهاید. منظورم بازی فروغ فرخزاد در نمایش «شش شخصیت در جستوجوی نویسنده» نوشته پیراندلو است. چطور شد که تصمیم گرفتید با فروغ کار کنید؟من دلم میخواهد جوانها را به میدان بکشم و برایشان راه باز کنم. خیلیها در کارهای من و سمندریان به شهرت رسیدند. مثلا یادم هست که سعید پورصمیمی با ما و در پشت صحنه کار میکرد. آن زمان میخواستیم «مرغ دریایی» را به روی صحنه ببریم. اتفاقی افتاد و ناگهان یکی از بچههای مشهوری که با ما کار میکرد و نقش اول را در نمایش داشت، ول کرد و رفت. چهار نفر دیگر را هم با خود برد. ما هم چند روز بیشتر تا افتتاحیه فاصله نداشتیم. همه مانده بودیم که چه کنیم. خوشبختانه این جور وقتها من خیلی خونسردم. ناگهان به یاد پورصمیمی افتادم که با چه علاقهای تمرینها را دنبال میکرد. به او گفتم از امروز تو نقش سولین را بازی میکنی و او هم پذیرفت. تمام دیالوگهارا هم حفظ بود و بسیار حرفهای و جذاب آن نقش را بازی کرد. همان کار شروعی برای سعید پورصمیمی بود و حالا میبینید که چه بازیگر توانایی شده.من از آن اتفاق خیلی تعجب کردم. دنیا حکمت عجیب و غریبی دارد. اصلا انگار قرار بود آن بازیگر برود تا پورصمیمی اولین قدمهای محکم خودش را در بازیگری بردارد. سوسن فرخنیا، سوسن تسلیمی و ... هم همگی بازیگرانی بودند که با کارهای من در گروه پازارگاد شروع کردند. اما فروغ داستان دیگری داشت. آن زمان من با جماعتی از گلهای سرسبد مشاهیر ایران به واسطه آشناییام با ابراهیم گلستان رفتوآمد داشتم. از خود فروغ بگیر تا احمدرضا احمدی، شاملو، سهراب سپهری، اخوان و ... اولین نمایشم «کرک هویج» را به روی صحنه بردم که یک نمایش کوچک بیسروصدا و خانوادگی بود اما دو نفر از بزرگان آن دوره در حمایت از من درباره آن نمایش نوشتند. یکی جلال آلاحمد و دیگری ابراهیم گلستان.با این کار ناگهان همه درها به روی من باز شد. در همین دوران بود که یک روز فروغ به سراغ من آمد و به من گفت میخواهم در یکی از نمایشهایت بازی کنم. من آن زمان خیلی از این کار فروغ تعجب کردم و از خودم پرسیدم چرا میخواهد در کار یک آدم بینامونشان مثل من کار کند؟ آن زمان من مشهور نبودم ولی فروغ در اوج شهرت بود. بهرحال من هم همکاری با او را پذیرفتم و قرار شد در نمایش«شش شخصیت در جستجوی نویسنده» بازی کند. تنها کسی بود که احتیاج نداشت بهش بگویم چه کار کن. چون آنقدر در زمینه هنر و درک مسائل قوی بود که لازم نداشت حتی یک چیز را برایش دو بار تکرار کنم. خیلیها به من و او حمله کردند و نوشتند که چرا او باید بازیگری هم بکند ولی فروغ یکی از بهترین بازیگرانی بود که به عمرم دیدم.بعدها هم به من گفت باز میخواهد در نمایشهای من بازی کند، اما این فرصت دیگر پیش نیامد. آن تجربه همکاری باعث شد رابطهای خیلی قوی بین من و او برقرار شود. رابطهای که خیلی هم پوشیده و شخصی بود چون هیچ وقت دلم نمیخواست دوستی با او را جایی جار بزنم. او با این کارش یک خاطره افتخارآمیز برایم به جا گذاشت. این که آمد و در کار من بازی کرد و درخشید. تو وقتی با یک بازیگر مشهور کار میکنی مسئولش هستی. به خاطر همین همیشه در توان خودم سعی میکنم او را آنقدر بالا بکشم که بدرخشد. اما اولویتم کار کردن با جوانهاست. آنها پشتوانه تئاتر هستند و پشتوانه تئاتر نباید خالی بماند.
نمایی از اجرای «باغ دلگشا»
در نشست مطبوعاتیتان گفتید دو سال درباره سعدی تحقیق کردید. معمولا کار کردن درباره شاعران ایرانی کار پردردسریست. این تحقیقات شما چه زمینههایی را در برمیگرفت؟درباره نویسنده و شاعر مشهوری مثل حافظ یا سعدی و مولانا نمیشود بیگدار به آب زد. باید یک مطالعه دقیق روی آثار و زندگیشان داشته باشی. علاوه بر این باید بلد باشی که اشعارشان را به نمایشنامه تبدیل کنی. چون خود آثار سعدی که نمایشنامه نیست. حتی فردوسی با آن بار دراماتیکی که دارد باز نمایشنامه نیست. تو باید این هنر را داشته باشی که آن را به نمایشنامه تبدیل کنی. سعدی همیشه مرا مجذوب خودش میکرد و وقتی به سراغش رفتم خیلی طول کشید تا بتوانم دربارهاش تحقیقات گستردهای را انجام دهم. در وهله اول شروع کردم به خواندن تمام آثار محققین ایرانی و خارجی. به خصوص از نوشتههای هانری ماسه بهره بسیاری بردم. خوبی کار محققین خارجی این است که هیچ وقت گسترده و کلی حرف نمیزنند بلکه دست تو را میگیرند و خانه به خانه جلو میبرند.ماسه با دقتی سعدی را دنبال کرده است که به شناخت مخاطب از سعدی خیلی کمک میکند. همچنین تمام آثار آقای زرین کوب را هم خواندم. چون زرینکوب خیلی ساده صحبت میکند و شما را با مهربانی به دنبال خودش میکشاند. دنبال فخر فروشی و به رخ کشیدن اطلاعاتش به مخاطب نیست. اگر اینها را نمیخواندم نمیتوانستم سعدی را به نمایش تبدیل کنم. نمایش «باغ دلگشا» در واقع پیشنهادی بود به تلویزیون برای ساختن سریالی فاخر درباره سعدی. ولی به انجام نرسید. تلویزیون مانند قلعهایست که نمیشود واردش شد. آنجا حرفهایی میشنوی که واقعا آزارت میدهد. ببینید! دین و فرهنگ ما همواره از وحدانیت صحبت می کند. اساس فرهنگ و دین ما بر همین وحدانیت استوار است، اما در واقعیت تو مدام با دستهبندی خودی و غیرخودی طرفی. این تقسیمبندیها مرا دیوانه میکند. مگر میشود در مملکتی که اسمش ایران است و زیر آسمانش هر نوع قوم و فرقهای قرنهای قرن زندگی کردهاند و وحدتشان را با هم حفظ کردهاند، اینقدر خودی و غیرخودی کرد؟ وقتی این تقسیمبندیها را اعمال میکنید از وحدانیت فاصله میگیریم. چطور میتوان گفت در این مملکت کی خودیست و چه کسی غیرخودی؟ این با مرام و مذهب ما منافات دارد.
1393/5/25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
کار سیاسی من هنر است/ گفتوگو با پری صابری درباره نمایش «باغ دلگشا»
کار سیاسی من هنر است گفتوگو با پری صابری درباره نمایش باغ دلگشا فرهنگ > تئاتر - پری صابری میگوید تمام فرهنگ و دین ما پیامآور وحدانیت است ولی ما با خودی و غیر خودی کردن این وحدانیت را زیر سئوال میبریم الهه خسروییگانه سهراب فروغ حافظ مولانا واظهار نظر 13 چهره فرهنگی، سیاسی، نظامی و هنری درباره «شبی در کهکشانها» نمایشی که بزرگان هنر تحسینش
اظهار نظر 13 چهره فرهنگی سیاسی نظامی و هنری درباره شبی در کهکشانهانمایشی که بزرگان هنر تحسینش کردندنمایش شبی در کهکشانها که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هر شب در بوستان ولایت میزبان سه هزار نفر از علاقهمندان است شگفتی و تحسین هنرمندان چهرههای سیاسی مدیران فرهنبیژن نوباوه در گفتوگو با فارس جشنواره فیلم فجر بیش از کاربردی بودن سیاسی است/تاثیر فیلمهای شبکه نمایش خانگی
بیژن نوباوه در گفتوگو با فارسجشنواره فیلم فجر بیش از کاربردی بودن سیاسی است تاثیر فیلمهای شبکه نمایش خانگی کمتر از رسانه ملی نیستعضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت جشنواره فیلم فجر یکی از جشنوارههای معتبر و با ارزش دنیا است ضمن آنکه دنیا هم توجه خاصی به این جشنواره دارد اما جشنوارهسرسنگی در افتتاحیه نمایش «آرسنیک و تور کهنه»: افراد منتقد به پرکاری هنرمندان جوان، روزگاری چهار کار
سرسنگی در افتتاحیه نمایش آرسنیک و تور کهنه افراد منتقد به پرکاری هنرمندان جوان روزگاری چهار کار روی صحنه میبردندرئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت نسل جوانی که امروز در تئاتر است باید حمایت بشود همان حمایتی که در دهه شصت و هفتاد شامل همین افرادی بود که امروز بر پرکاری دیگران انتقادبا حضور کارگردان و عوامل تولید ؛ «امروز» در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در میآید
با حضور کارگردان و عوامل تولید امروز در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در میآیدفیلم سینمایی امروز ساخته "رضا میرکریمی" روز چهارشنبه پانزده مرداد در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری فارس جلسه نمایش و نشست پرسش و پاسخ این فیلم با حضور کارگردان بازیگپروفسور پاتریک رینگنبرگ کتاب «حرم امام رضا(ع) در مشهد» را نوشت یک اثری هنری برای حرم امامرضا/ رونما
پروفسور پاتریک رینگنبرگ کتاب حرم امام رضا ع در مشهد را نوشتیک اثری هنری برای حرم امامرضا رونمایی در نمایشگاه فرانکفورت همزمان با سالروز ولادت امامهشتممدیر انتشارات شمع و مه از رونمایی کتاب حرم امام رضا ع در مشهد همزمان با میلاد امام هشتم در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورتنظر بهروز افخمی درباره نمایش «شبی در کهکشان ها»: قابلتحسین و جذاب است
نظر بهروز افخمی درباره نمایش شبی در کهکشان ها قابلتحسین و جذاب است فرهنگ > تئاتر - تسنیم نوشت بهروز افخمی کارگردان سینما و تلوزیون در حاشیه اکران «نمایش شبی در کهکشان ها» گفت این نمایش و کار در سینما از تفاوت بسیاری برخوردار است چرا که زنده است و منمایش دو مستند «تفتان» و «دلتنگیهای یک شهر» در خانه هنرمندان
نمایش دو مستند تفتان و دلتنگیهای یک شهر در خانه هنرمنداندو مستند تفتان و دلتنگی های یک سحر ساخته هوشنگ میرزایی در خانه هنرمندان به نمایش در میآیند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس دو فیلم مستند تفتان و دلتنگیهای یک شهر از ساخته های هوشنگ میرزایی روز سهشنبه ساعت 18 در سالنپری صابری: باغ دلگشا گام دیگری در راستای توجه به گنجینه ادب فارسی است
پری صابری باغ دلگشا گام دیگری در راستای توجه به گنجینه ادب فارسی است تهران - ایرنا - کارگردان نمایش باغ دلگشا این اثر را گام دیگری در راستای توجه به گنجینه ادب فارسی دانست و تصریح کرد این نمایش روایتی از زندگی سعدی ابعاد شخصیتی اخلاقی و ادبیات منحصر به فرد این شاعر بلندآوازه ادر روز دوم «هفته سینمای مستند هند» صورت میگیرد نمایش مستند «بی برقی» و «دهانانجی کول
در روز دوم هفته سینمای مستند هند صورت میگیردنمایش مستند بی برقی و دهانانجی کولکارنی چندرا گوپت در سالن سینما حقیقتعصر امروز دوشنبه 13 مردادماه و در دومین روز از هفته سینمای مستند هند فیلم های مستند بی برقی و دهانا نجی کولکارنی چندرا گوپت در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مهمایون شجریان: دوست ندارم توقعی که از پدرم دارند از من هم داشته باشند /برخی دوستان الفاظ بدی درباره کلیپ «
همایون شجریان دوست ندارم توقعی که از پدرم دارند از من هم داشته باشند برخی دوستان الفاظ بدی درباره کلیپ چرا رفتی به کار بردند که ناراحت کننده بود نشست خبری کنسرت چرا رفتی به آهنگسازی طهمورث پورناظری و خوانندگی همایون شجریان سه شنبه 15 مردادماه در گالری بوم تهران برگزار شد و طی آبهروز افخمی در گفتوگو با فارس: «شبی در کهکشان ها» نمایشی قابل تحسین و جذاب است/اکران این نمایش در خ
بهروز افخمی در گفتوگو با فارس شبی در کهکشان ها نمایشی قابل تحسین و جذاب است اکران این نمایش در خور توجه استکارگردان سینما گفت اگر بدانیم که کارهای فرهنگی یکی از وظایف سازمان فرهنگی هنری شهرداری است می توان مدعی شد که این سازمان با اکران این نمایش به خوبی به ایفای نقش خود پرداخ«غزه از نگاه کارتونیستهای دنیا» در موزه فلسطین به نمایش گذاشته میشود
غزه از نگاه کارتونیستهای دنیا در موزه فلسطین به نمایش گذاشته میشودنمایشگاه کاریکاتور غزه از نگاه کارتونیستهای دنیا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا میشود به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه کاریکاتور غزه از نگاه کارتونیستهای دنیا شامل 80 کاریکاتهمکاری موزه در برگزاری نمایشگاه هنر برای مردم
همکاری موزه در برگزاری نمایشگاه هنر برای مردم نمایشگاه هنر برای مردم توسط منوچهر نیازی با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود منوچهر نیازی هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران در گفتگو با حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت نمایشگاهی با عنوان هنر برای مردم را در سال 56 در تهرانجشن تولد آتشنشان فداکار در«ایده» برگزار شد / نمایشگاه تصویرگری امید تحت تاثیر سقوط هواپیمای مسافرب
جشن تولد آتشنشان فداکار در ایده برگزار شد نمایشگاه تصویرگری امید تحت تاثیر سقوط هواپیمای مسافرب فرهنگ > تجسمی - هنرمندان نمایشگاه تصویرگری امید عصر روز گذشته 19 مردادماه در سالروز تولد امید عباسی به یاد این آتشنشان فداکار جشن تولد 37 سالگی او را برگزار کردندهیچ نهادی از «آتشنشان فداکار» حمایت نکرد/ نمایشگاه تصویرگری «امید» در گالری ایده افتتاح م
هیچ نهادی از آتشنشان فداکار حمایت نکرد نمایشگاه تصویرگری امید در گالری ایده افتتاح میشود فرهنگ > تجسمی - در نشست خبری نمایشگاه تصویرگری امید یادمان امید عباسی آتشنشان فداکار مدیر این نمایشگاه از عدم حمایت سازمان آتشنشانی از این نمایشگاه گفت به گزارش خبرگزوزیر ارشاد تماشاگر اجرای خیریه «باغ دلگشا» شد
وزیر ارشاد تماشاگر اجرای خیریه باغ دلگشا شد علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه 22 مردادماه همراه با معاون امور هنری خود از اجرای خیریه نمایش باغ دلگشا به کارگردانی پری صابری در تالار وحدت دیدن کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از مهر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها