تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804270141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروح/ اختتامیه هشتاد و یکمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در بنیاد سعدی جنتی: زبان فارسی حاصل فرهنگ و تمدن باستانی ایران است/ حدادعادل: زبان فارسی کلیدی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح/ اختتامیه هشتاد و یکمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در بنیاد سعدی
جنتی: زبان فارسی حاصل فرهنگ و تمدن باستانی ایران است/ حدادعادل: زبان فارسی کلیدی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان فارسی که با آن تکلم می‌کنیم حاصل فرهنگ و تمدن دیرینه و باستانی ایران است و روشنگر تمدن چند هزار ساله این سرزمین شمرده می‌شود.

خبرگزاری فارس: جنتی: زبان فارسی حاصل فرهنگ و تمدن باستانی ایران است/ حدادعادل: زبان فارسی کلیدی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی است

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اختتامیه هشتاد و یکمین دوره دانش‌افزایی فارسی‌آموزان غیر ایرانی عصر روز گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی، دکتر افتخار عارف نماینده سازمان اکو، دکتر نائینی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، ابراهیم ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اساتید و دانشجویان خارجی رشته زبان فارسی برگزار شد.  

در ابتدای این نشست دکتر وکیلی‌فرد رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین ضمن خوشامدگویی به حاضرین به گزارش کوتاه از دوره اشاره کرد و گفت: پس از پذیرش جمعی از اساتید و دانشجویان رشته‌های مرتبط با زبان فارسی، در بدو ورود از این 207 نفر آزمون تعیین سطح به عمل آمد که در سه سطح و 10 گروه تقسیم شدند و کلاس‌های مختلفی برای ایشان در نظر گرفته شد، که علاوه بر کلاس‌های آموزشی، برنامه‌های تفریحی و فوق برنامه چون بازدید از شهر تاریخی اصفهان، سفرهای نیمروزی از تهران و ... نیز برایشان در نظر گرفته شد.  

*راه‌اندازی انجمن تخصصی زبان‌آموزان خارج از کشور دکتر صحرایی معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن رونمایی از انجمن تخصصی زبان‌آموزان خارج از کشور گفت: همانطور که قول داده بودیم یک شبکه اجتماعی برای ارتباط با فارسی آموزان طراحی کردیم، تا بتوانیم در آینده بیش از گذشته با یکدیگر در ارتباط باشیم. در این شبکه می‌‍توانید گروه دوستان فارسی‌آموز خود را تشکیل دهید و صفحه‌ای برای خود داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از آدرس … وارد این انجمن شوید و از خدمات آن بهره ببرید.  

*افتتاحیه، نه اختتامیه محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی ضمن اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: در کتاب‌های ادبیات فارسی در مورد ایران مطالبی پیرامون مهمان دوستی، صلح دوستی و ... خوانده بودید که در این سفر با برخورد مستقیم مردم ایران روبرو شدید و پی به حقیقت این موضوعات بردید. امروز را در حقیقت برنامه اختتامیه ندانید، بلکه امروز باید برای شما مراسم افتتاحیه باشد. زیرا آغازی است برای شما در حوزه زبان فارسی تا بتوانید بیش از گذشته از این زبان سود ببرید.  

*تجربه‌های سفر خود را منتشر کنید وی ضمن تذکر چند نکته گفت: نکته‌ای که باید تذکر بدهم آن است که خاطرات و مشاهدات خود از سفر به ایران را در شبکه‌های اجتماعی، سایت دانشگاه و وبلاگ‌های خود منتشر کنید تا دوستانتان نیز از تجربیات سفر شما استفاده کنند. همچنین این مسیری که در طول این یک ماه طی کردید و رشد نمودید را رها نکنید و در کشورهای خود کانون‌های دوستداران زبان فارسی دایر کنید و از طریق سفارت‌های ایران در کشورتان ارتباط خود را با ما ادامه دهید.    

*دانشجویان و اساتید زبان فارسی سفیر زبان فارسی باشند دکتر ابراهیم ترکمان در این مراسم گفت: زبان فارسی در دوره بالندگی خود، تمام انسان‌های فرهیخته جهان را جمع کرد تا ایشان به این بالندگی کمک کنند. جامی از هرات، امیر بیدل از دهلی، اقبال از پاکستان، خلیل‌الله خلیلی از افغانستان، فردوسی از طوس، رودکی از بخارا و ... را جمع کرد تا زبان فارسی بالنده شود. امروز هم بنیاد سعدی کاری را که بزرگان زبان فارسی در گذشته انجام دادند را با کمک شما انجام داد و از 35 کشور جهان شما را به ایران آورد تا درکشورهای خود به تبلیغ زبان فارسی بپردازید. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: از همین جا اعلام آمادگی می‌کنم تا رایزنی‌های فرهنگی در کشورهای هدف را حمایت کنیم تا این عزیزان در کشورشان سفیران زبان فارسی باشند.    

*زبان فارسی حاصل فرهنگ و تمدن باستانی است در ادامه اختتامیه دوره دانش‌افزایی زبان فارسی، علی جنتی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این دوره گفت: در این جمع حاضر شدم تا با اساتید و دانشجویان میهمان جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آشنا شوم و از این دانشجویان و اساتید بابت حضور در این دوره و همچنین انتخاب زبان فارسی برای یادگیری تشکر کنم. زبان فارسی‌ای که با آن تکلم می‌کنیم حاصل فرهنگ و تمدن دیرینه و باستانی ایران است و روشنگر تمدن چند هزار ساله این سرزمین است. این زبان در طول دوره‌ها و اعصار گذشته نه به سایرین تحمیل شده و نه در برابر هجوم بیگانگان تسلیم شده است و از دوره هخامنشیان تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده است.   *سرّ اینکه زبان فارسی اصالت خود را حفظ کرده تمدن و فرهنگ قوی ایران است وی افزود: همه‌جا همراه انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی، زبان فارسی نیز نفوذ کرده است. برای نمونه در شبه قاره هند حدود 600 سال به زبان فارسی تکلم می‌کردند. امروز در پاکستان، هند و بنگلادش شاهد آموزش زبان فارسی هستیم. سرّ اینکه این زبان در گذر زمان اصالت خود را حفظ کرده نشان از تمدن و فرهنگ قوی ایرانی است.   *فرهنگستان نقش موثری در حفاظت از زبان فارسی دارد وزیر ارشاد گفت: 14 قرن قبل و زمانی که اسلام شروع به گسترش کرد، این آیین به هرجا وارد شد توانست زبان آن نقطه را به عربی تغییر دهد ولی وقتی اسلام وارد ایران شد زبان ما تغییر نیافت، البته شاید برخی واژه‌های عربی به زبان فارسی وارد شده باشد ولی همان هم موجب تقویت زبان فارسی شده است. فردوسی، رودکی، سعدی و ده‌ها شاعر دیگر نقش عمده و موثری در حفظ زبان فارسی داشته‌اند. امروز نیز فرهنگستان زبان و ادب فارسی نقش حفاظت از این زبان را برعهده دارد. ما نیز ضمن پذیرش علم و تجربه سایر کشورها، اما بر حفظ زبان فارسی تاکید می‌کنیم. جنتی در پایان سخنانش یادآور شد: امیدوارم بتوانید از منابع زبان فارسی استفاده کنید و همچنین از آثار ماندگار ایرانی مانند تخت جمشید، ابنیه باستانی در شوش و در جیرفت بازدید کنید و بر دانش خود بیفزایید.    

*زبان فارسی، زبان یک فرهنگ و تمدن کهن است غلامعلی حداد عادل آخرین سخنران این مراسم بود که ضمن تشکر از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم گفت: شنیده‌اید که می‌گویند هرکس به اندازه زبان‌هایی که می‌داند در جهان‌های مختلف زندگی می‌کند پس هرچه بیشتر زبان بدانیم در جهان‌های بیشتری زندگی خواهیم کرد. شما زبان‌آموزان زبان فارسی درهای یک جهان جدید را به روی خود باز کرده‌اید زیرا زبان فارسی، زبان یک فرهنگ و تمدن کهن است.   *زبان فارسی کلیدی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی وی افزود: زبان فارسی امروز پدری به نام فارسی میانه و پدربزرگی به نام فارسی باستان داشته است. فارسی‌ای که امروز سه ملت ایران، افغانستان و تاجیکستان صحبت می‌کنند، زبانی است که بعد از اسلام در ایران گسترش یافت و نزدیک به 1200 سال سابقه ادبی دارد. این زبان، زبانی است که شاعری بزرگ به نام فردوسی اثری گرانقدر و حماسی به نام شاهنامه را با آن به وجود آورده است. شگفت این است که مردم کوچه و بازار شعر هزار سال پیش را می‌خوانند، می‌فهمند و از آن لذت می‌برند. با آموختن زبان فارسی کلیدی یافته‌اید که با فرهنگ ایرانی آشنا می‌شوید. رئیس بنیاد سعدی گفت: فرهنگ ایرانی فرهنگ خداپرستی است و مردم ایران همیشه دیندار بوده‌اند. در زبان فارسی اندیشه‌های انسان دوستانه موج می‌زند و از دیرباز این اندیشه‌ها جاذبه داشته است. فایده آموختن زبان فارسی فقط آشنایی با گذشته این سرزمین نیست؛ ایران امروز یک کشور دارای امنیت، با ثبات و رو به پیشرفت است. ایران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور با نشاط است. شما با آموختن زبان فارسی می‌توانید با مردم ایران ارتباط برقرار کنید.   *بنیاد سعدی خانه شماست حداد عادل به بنیاد سعدی نیز اشاره کرد و گفت: بنیاد سعدی یک سال و نیم است که کار خود را آغاز کرده است. در بنیاد سعدی سعی بر این است تا با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خدمات بهتری به فارسی آموزان در جهان ارائه کنیم. وبگاه بنیاد سعدی حلقه اتصال و ارتباط میان ما با شما خواهد بود و هر مشکلی در حوزه زبان فارسی داشتید با ما در میان بگذارید تا ما شما را مورد راهنمایی قرار دهیم. علاوه بر این، ده‌ها وبگاه فارسی داریم که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از همین دسترسی‌ها است بعلاوه که شاعران و نویسندگان ایرانی اکثرا در فضای مجازی فعالیت دارند. بنیاد سعدی خانه شما است و اگر به ایران آمدید حتما به بنیاد سعدی سر بزنید و ما سعی داریم با استفاده از تمام امکانات زبان فارسی گسترش دهیم.    

دانشجوی آمریکایی که با شعری از فردوسی سخن آغازید از نکات در خور توجه این مراسم حضور اساتید و سخنرانی نمودن بدون کمترین مشکلی برای حضار بود که توجه همگان را به خود جلب کرده بود. در یکی از بخش‌ها دانشجوی آمریکایی که در دانشگاه شیکاگو زبان فارسی می‌آموخت صحبت‌های خود را با اشعاری از فردوسی آغاز کرد که مورد تحسین واقع شد. یکی دیگر از بخش‌های برنامه عصر گذشته اجرای سرودی فارسی توسط گروهی متشکل از اعضای حاضر در دوره بود که با لباس متحدالشکل شعری از سروده‌های سعدی را همخوانی کردند. همچنین یکی از اساتید پاکستانی زمانی که از وی برای سخنرانی دعوت شد شعری که رگه‌هایی از طنز در آن وجود داشت قرائت کرد که با خنده حضار روبرو شد.    

در پایان این مراسم از برگزیدگان در سطوح مختلف تقدیر به عمل آمد و هدایایی به رسم یادبود به تمام اعضای حاضر در دوره اهدا شد. انتهای پیام/  

93/06/06 - 09:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن