تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834408697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امروز فیلمی برای نگفتنِ گفتنی ها


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: "امروز" فیلمی برای نگفتنِ گفتنی ها



"امروز" هفتمین فیلم سیدرضا میرکریمی تفاوت هایی با مسیر فیلمسازی این کارگردان معتبر سینمای ایران دارد اما در نهایت انگ جهان سینمایی میرکریمی را بر پیشانی خود دارد.


"امروز" فیلمِ نگفتن حرف های گفتنی ست.شخصیت کم حرف یونس (پرویز پرستویی) عصاره ای است از شخصیت های پرشر و شور دهه های گذشته که اینک در میان سالی ، سکوت پیشه کرده و سر به کار خود دارد.جوهره اصلی فیلم " امروز" برگرفته از حدیث نبوی مشهوری است که بر حفظ آبروی مومن در هر شرایطی تاکید می ورزد.یونس با تاسی به این حدیث همه تلاش خود را معطوف به حفظ آبروی زنی ناشناس و باردار که سوار تاکسی اش شده و کارش به بیمارستان کشیده می کند.اما حد این سکوت و حفظ آبرو تا کجا می تواند معقول و منطقی باشد.یونس در این مسیر سکوت می کند ریال مورد انواع تهمت ها و ناسزاها و قضاوت ها قرار می گیرد.حتی کتک می خورد و لب از لب نمی گشاید.در نمایش این نوع کنش باید با انگیزه های شخصیتی کاراکتر همراه باشد.ما در فیلم هیچ اطلاعی از انگیزه های او نمی یابیم.صرف پیاده کردن مسافر دربستی که پای تلفن کسی را به ریختن آبرویش تهدید می کند ، به نظر کافی نمی رسد.

یکی از مشکلات اساسی فیلمنامه در سینمای ایران از عدم توازن نقطه عطف های اول و دوم ناشی می شود.نقطه عطف اول فیلمنامه های ایرانی دیر رخ می دهد در نتیجه داستان فیلم های ایران یا دیر آغاز می شود و یا اصلا شروع نمی شود.اما در فیلمنامه "امروز" نوشته شادمهر راستین شاهدیم که نقطه عطف اول خیلی زود یعنی در حوالی دقیقه دهم رخ می دهد اما داستان پیش نمی رود و دائم به سمت فربه شدن و پیچ و خم هایی اضافی حرکت می کند.یعنی پیرنگ روایت بیشتر در عرض گسترده می شود تا طول.از سوی دیگر فاصله میان دو نقطه عطف زیاد است و همین به کندی تحمل ناپذیر و اندکی آزارنده ریت منجر می شود.

باند صوتی فیلم " امروز" از جمله نقاط قوت اثر است که باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.در فیلم با شهری شلوغ ، آشفته و عصبی روبروئیم که سرو صدا های جانبی شهر گوش مخاطب را مثل شخصیت ها می آزارد.صدای موتور سیکلت ها و کامیون ها ، سرو صدای داد و بیداد آدم ها و حتی در خود بیمارستان (که باید محیطی آرام و کم سرو صدا برای آرامش بیماران ایجاد کند) به دلیل عملیات جابجایی از ساختمان قدیم به ساختمان جدید ،صداهای ناهنجاری که روان بیماران و همراهان را می آزارد.این آلودگی صوتی وفضای آکنده از صداهای آزار دهنده شهر در کنتراستی پررنگ با سکوت یونس قرار می گیرد و نشانه ای است از عدم تعادل روانی و ذهنی که ساکنان کلان شهر بی در و پیکر تهران با آن مواجهند.انی نکته را می توان به عنوان یکی از نقاط قوت فیلم در نظر گرفت که هوشمندانه در کالبد فیلم جاری شده و به منبعی برای نشانه شناسی رفتاری و ظاهری فیلم بدل می شود.
از سوی دیگر موسیقی متن زیبای امین هنرمند با بهره گیری از ساز بندی پرحجم و تمی محزون که با فرم و محتوای اثر در همخوانی درستی قرار گرفته به فیلم یاری فراوان رسانده است.

نحوه شخصیت پردازی و مینی مالیسم گاه افراطی در پیش گرفته شده در پرورش کاراکترها ،دست بازیگر را برای ارائه بازی هایی متفاوت باز گذاشته است.پرویز پرستویی از این ویژگی شخصیت پردازی بهره گرفته و بازی معقول و درستی ارائه داده است.در نقطه مقابل شبنم مقدمی هم در قامت سرپرست بداخلاق و برون گرای بخش، بازی خوب و قاعده مندی ارائه می دهد.او ابتدا به قضاوت شخصیت یونس دست می زند و بارها او را هدف طعنه های خود قرار می دهد اما سکوت یونس ،باعث می شود او که به ظاهر زنی با تجربه به نظر می رسد از میانه قصه دست از قضاوت های غلط خود بردارد و به نوعی همدلی با یونس برسد.هرچند این همدلی هم بسیار دورن گرایانه و به دور از اغراق است و همین بازی درست مقدمی را که با استفاده از ویژگی های فیزیکی و زبان بدن سعی دارد تفوقی ظاهری نسبت به دیگران نشان دهد را دلپذیر می سازد.

 "امروز" فیلم محترمی است.هرچند که محترم بودن هیچ گاه یک فیلم را به مرحله ای والاتر از آنچه هست نمی رساند.این فیلم را نمی توان در رده بهترین فیلم های میرکریمی ارزیابی کرد.شاید تنها بتوان "امروز" را تغییر مسیری کوچک در مسیر تجربه اندوزی های فیلمساز ارزیابی کرد.تجربه گرایی ای که با ریتم کند و پاره ای کاستی های فیلمنامه ای حتی با وسواس و کمال گرایی در اجرا هم به نتیجه مطلوبی منجر نشده است.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن