تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834732862
تجربه کردن وظیفه کیارستمی، میرکریمی و مجیدی است / گفتوگو با شادمهر راستین فیلمنامهنویس «امروز»
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تجربه کردن وظیفه کیارستمی، میرکریمی و مجیدی است / گفتوگو با شادمهر راستین فیلمنامهنویس «امروز» فرهنگ > سینما - نویسنده فیلمنامه «امروز» معتقد است فیلمسازان بزرگ سینمای ایران باید همچنان تجربه کردن را ادامه دهند.
سمیه علیپور: شادمهر راستین فیلمنامهنویسی است که میتوان خط فکری و نوع نگاه او را در فیلمنامههایی که برای فیلمسازان مختلف نوشته دنبال کرد؛ او زندگی پرتکرار یک زن خانهدار را در «به همین سادگی» به گونهای روایت میکند که با کارگردانی دقیق فیلم از سوی رضا میرکریمی دنیای طاهره برای مخاطبان ملموس و جذاب میشود. او در «چند روز بعد» به کارگردانی نیکی کریمی هم از زندگی پردردسر یک زن تنها میگوید؛ دردسرهایی که نه تبدیل به داد و فریادها و رفتو آمدهای بسیار میشود نه شکلی قهرمانگونه به خود میگیرد؛ گویی نویسنده در گوشهای ایستاده و فقط به دردسرهای معمول یک زن تنها در شهری مانند تهران، بدون اغراق و بدون بزرگنمایی پرداخته است. حالا همین نوع نگاه به «امروز» رسیده است؛ به امروز جامعهای که گویا فریادهای بسیار، بیش از هر زمانی راستین و رضا میرکریمی کارگردان این فیلم سینمایی را به سمت سکوت مایل کرده است. «امروز» با بازی پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی که این روزها در سینماها روی پرده است، ماجرای یک راننده تاکسی است که زنی را به بیمارستان میرساند و در ادامه با مشکلات این زن مواجه میشود. راستین در گفتوگویی با خبرآنلاین در مورد «امروز» سخن گفت. آقای راستین، روایت آقای میرکریمی از شکلگیری ایده «امروز» نشان از آن داشت که سوژه برگرفته از فضای حاکم در جامعه است، شما تا چه حد به این ترتیب به موضوع نزدیک شدید و از منظر یک نقد اجتماعی سوژه را ارزیابی و سپس پرداخت کردید؟ زمان اکران «یه حبه قند» در سال 90 بود که آقای میرکریمی از سوژهای صحبت کردند که در آن شخصی خودش را از جامعه جدا کرده و دور افتاده از مردم زندگی میکند. این مرد روزی در جاده زنی را با چمدان میبینید و شرایط به ترتیبی پیش میرود که تا مسیری او را همراهی میکند. این تصاویری در ذهن آقای میرکریمی بود و معمولا خیلی پیش میآید که کارگردانان صحنهای را در ذهن دارند و در مورد تبدیل آن به فیلم فکر میکنند. در آنجا موضوع مورد توجه مسئولیت این مرد نسبت به آن زن بود. زمانی که حدود هشت سال قبل من نویسنده فیلم «زاگرس» بودم و آقای میرکریمی مجری طرح، بحثها در مورد «خیلی دور، خیلی نزدیک» آقای میرکریمی داغ بود، یکی از موضوعات مورد بحث در آن زمان عرفان شهری بود. بزرگان ما عرفان را جدا از جامعه میبینند. نظر من در مورد قهرمان «خیلی دور، خیلی نزدیک» این بود که اگر او در شهر هم بود، حتما کسی او را کمک میکرد، لازم نیست برای رسیدن به عرفان حتما فرد در محیطی ایزوله باشد. با همین پیشزمینه به زمستان سال 1391 رسیدم، در آن زمان البته هنوز جریان انتخابات داغ نشده بود و با فضای بسیار بدی روبرو بودیم، خانه سینما مشکلات خودش را داشت، اغلب فیلمهایی که اکران میشدند تولیدات اصلی سینما نبود، احساس ناامیدی و غر زدن بسیار بود و در این میان افرادی هم همواره طلبکار بودند و اتفاقا آنان همیشه تریبون داشتند. با توجه به این فضا ایده آدم ایزوله دور از شهر، به یک راننده تاکسی که شغل شهری است تغییر کرد. با شهری شدن فرد، غیر بحث عرفان، بحث قانون و عرف هم مطرح شد. آقای میرکریمی ایده کامل را مکتوب کردند و با تحقیقات را در مورد اینکه وقتی یک راننده تاکسی مصدومی را به بیمارستان انتقال دهد چه قوانینی وجود دارد آغاز کردیم. یک بخش قوانین بود و یک بخش عرف جامعه. مساله دیگر نسبت وجدان، قانون و عرف بود. طرح اولیه قبل عید نوشته شد، اما جواب تهیهکننده نیامد تا تیر ماه سال 92 که آقای میرکریمی گفتند «آی فیلم» به عنوان تهیهکننده علاقمند تولید ایت کار است و ما هم در ماه رمضان فیلمنامه را کامل کردیم. بخشی از کار نوشتن فیلمنامه مربوط به تحقیقات پزشکی و حقوقی بود. روزهایی همراه خانم سمیه صوفیان در بیمارستان مینشیتیم و نکات مورد نظرمان را از فضای بیمارستان برداشت میکردیم. میدانستیم بیمارستان مورد نظر ما باید خلوت و قدیمی باشد و بعد از مرحله بود که قصههای خود بیمارستان به وجود آمد، مانند زنانی که نگرانند و قبل از زایمان به بیمارستان میروند، فیلمبرداری هنگام زایمان و حضور همسر زمان زایمان، اتاق درد، کد 99 و انتخاب بین مادر و کودک؛ اینکه اگر مادر و بچه در خطر باشند، مهم مادر است. همه اینها نسبت یونس را با این مسائل پیچیدهتر میکرد. همزمان تحقیق و نگارش متوجه شدیم همان فرمهایی که باید پر شود، امضا گرفتنها مسائلی از این دست در بیمارستان به همراه خودش درام می آورد، در اصل این واقعیت بودم که درام را به همراه داشت.
پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی در نمایی از «امروز»
کارنامه شما ما را با فیلمنامههایی مواجه میکند که جزئیات در آنها حرف اول را میزند، همانطور که در مورد «امروز» هم چنین عمل کردهاید. این نگاه از کجا میآید؟ اولین سریالی که به صورت مستقل نوشتم مربوط به دوره دانشجوییام بود؛ به اسم «دومین انفجار». نگاه و علائق من در آن زمان به سمت سینمای حادثهای و اکشن بود. ایده اولیه من برای فیلمنامه «دومین انفجار» بمبگذاری در ساختمان مخابرات در سالهای اوایل جنگ بود. برای شروع قصه به این فکر کردم فردی که قرار بوده شیفت شب باشد به دلیل تولد بچهاش شیفت خود را تغییر داده و همکارش جای او ایستاده است. از تمامی آن 13 قسمت اکشنِ بگیر و ببند، با بازی مجید مظفری که او هم اکشن را خوب بازی میکرد، همه این بخش سریال را به خاطر دارند که مردی شیفت خود را به دلیل تولد بچهاش تغییر میدهد و حالا شک و ظنها آغاز میشود. زمانی که فیلمنامه اکشن مینوشتم به نظرم میآمد در حادثه پردازی، اصل زندگی را فراموش میکنیم. همیشه دنبال موضوعات عجیب هستیم تا آن را واقعی به نظر بیاوریم. اما از زمانی واقعیت برایم عجیب شد. خود واقعیت عجیب و دراماتیک است. ما در جامعهمان واقعیت زن خانهدار را داریم. هیچگاه به طور مستقل همین موضوع زن خانهدار تبدیل به فیلم نشده بود تا «به همین سادگی». در رمان «شوهر آهو خانم» یا فیلم «ریحانه» یا «بگذار زندگی کنم» موضوع زنانه خانهدار مطرح است، اما آنچه جذابیت را ایجاد میکند مساله زن دوم، طلاق، بیماری و نکاتی از این دست است، حتی در «زیر پوست شهر» سیاست و اعتیاد بخشهای اصلی فیلم هستند. تا اینکه در «به همین سادگی» فقط ما با یک زن خانهدار و مسائل و دغدغههای او روبرو هستیم. در «چند روز بعد» نیز رویه من همین پرداخت به جزئیات بود و احساس میکنم علاقه خودم ایجاد درام از واقعیتهای اطراف است. تصور میکنید مخاطب عادی سینما هم چنین برداشتی از واقعیتهای اطراف دارد؟ یعنی برای دیدن آنها به سینما میآید و میتواند درام موجود در همین مسائل ساده را درک کند و بپسندد؟ زمانی که فیلمنامه مینویسم یک مخاطب نامرئی ناشناس میلیونی را نمیتوانم تصور کنم، بعضیها این قدرت را دارند که میگویند یک موضوع میتواند چقدر در سینما فروش میکند و اتفاقا فیلمشان را میسازند و تماشاچی هم بدون هیچ نگاهی میآید میبیند و راضی از سینما بیرون میآید. ذهن من معطوف به مخاطبی است سئوالی در ذهن دارد، او وقتی به سینما میآید و مثلا «به همین سادگی»، «امروز» و کارهایی از این دست را میبیند، درمییابد دیگرانی هم مانند او درگیر سئوال و چرایی هستند، او تنها نیست. حالا اینکه تعداد افرادی که در ذهن خود سئوالی دارند کم است یا زیاد، مشخص نیست، اما ین مشخص است که هرچه تعداد بیشتری از افراد در جامعه سئوالی در ذهن داشته باشند نشان پیشرفت آنان است. من بالای کوه، در کویر، صف نانوایی و یا هر جایی که اتفاقی کسی من را بشناسد با افرادی روبرو میشوم که از من میخواهند «به همین سادگی»، «آفساید» و «چند روز بعد» بنویستم و من را از نوشتن فیلمنامهای مانند «زاگرس» نهی میکنند. من هر بار که تنها میشوم و قصد نوشتن فیلمنامهای ميکنم با همان آدمهایی در ذهنم روبرو میشوم که چرا سوال دارند و به خودم اجازه نمیدهم چیزی بنویسم که از این سئوالها رد شود. خوشبختانه همواره از نعمت همکاری با کارگردانانی خوب هم برخوردار بودهام. همکاریهای شما با آقای میرکریمی حاصل دغدغههای مشترکتان است؟ از این نظر که به صحبتهای شما و ایشان نشان میدهد همانطور که در سئوال اول گفتم، اگر فیلمی میسازید و یا مینویسید، هدف فقط ارائه یک اثر هنری نیست، موضوع مورد بحث در فیلم اهمیت زیادی دارد. شهرام مکری در «ماهی و گربه» فرم جدیدی را وارد میکند یا «چند مترمکعب عشق» فیلمی با فرمی متفاوت است، اما این فیلمها هم حرف خود را دارند، همین فیلمها تفاوت سینمای ما را با یک سینمای ابزاری نشان میدهد؛ سینمایی که با هدف سرگرمی مردم ساخته میشود.قطعا حرف من این نیست که سرگرمی بد است، اما در اغلب آن کارها این تجربههای گذشته است که به فروش میرود. حالا در این میان کارگردانانی هم هستند که دغدغهشان فقط رشد سینما نیست، بلکه در کنار آن خودشان هم سئوال دارند.عباس کیارستمی، رضا میرکریمی و مجید مجیدی آنقدر فیلم خوب دارند که حتی اگر در فیلمی شکست بخورند باز هم آثار قابل احترام در کارنامه دارند، بنابراین اصل وظیفه آنان تجربه کردن است. و معمولترین سئوالی که در مورد فیلم «امروز» مطرح میشود و آقای میرکریمی به نوعی آن را در گفتوگو با آقای طالبینژاد پاسخ دادند، دلیل سکوت یونس است. دلیل سکوت را از دیدگاه شما هم میخواهم بدانم. شخصا در زندگی موقعیتهای مشابه یونس بودهام و هر بار که حرف زدم وضعیت بدتر شده است. همیشه این تصویر را در ذهن دارم، دختر کور بر سخره مرتفع، شب فرا میرسد و در دست او فانوسی خاموش است و لوح مقدس بودایی که باد میبرد... این پایان فیلم «ران» است. گویی اگر چیزی نگویی بهتر است. یا در شاهلیر؛ شاهلیر میگوید چقدر من را دوست داری و کوردلیا میگوید هیچ. بعدها شاهلیر میگوید کلام سرمنشا سوء تفاهمهاست. این مضمون «شازده کوچولو» هم هست. نقطه مقابل «امروز» فیلم «جدایی نادر از سیمین» را داریم که همه در آن فرصت حرف زدن پیدا میکنند، اما آن حرفها چقدر ما را به واقعیت نزدیک ميکند؟ سکوت دختر آخر فیلم را به خاطر دارید؟ اینکه بالاخره پدر را میخواهد یا مادر را؟ ما او را تا زمانی در فیلم میبینیم که هنوز سکوت کرده است. ما در این سالها بارها شاهد حرف زدنهای بسیار بودهایم و سکوت پیشنهاد «امروز» است؛ سکوتی بدون قضاوت و بدون گذشته. 243243
یکشنبه 2 شهریور 1393 - 10:25:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
مسلح کردن فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی وظیفه مسلمانان است
خطیب موقت همدان مسلح کردن فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی وظیفه مسلمانان است همدان- ایرنا- امام جمعه موقت همدان گفت مسلح کردن ملت مظلوم فلسطین در مقابل جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه تمام مسلمانان است به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید هاشم موسوی روز جمعه در سخنرانی نمازعبادیانتقاد از داوران انتخابی تیم ملی بوکس ستارپور: داوران کم تجربه عادلانه قضاوت نکردند/ فیلم بازی نشان میدهد برن
انتقاد از داوران انتخابی تیم ملی بوکسستارپور داوران کم تجربه عادلانه قضاوت نکردند فیلم بازی نشان میدهد برنده راند اول کیستنماینده وزن ۸۱ کیلوگرم تیم ملی بوکس گفت انتخابی تیم ملی روز گذشته با قضاوت داوران کم تجربه برگزار شد و به هیچ عنوان قضاوت عادلانه نبود به گزارش خبرگزارمعاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور رئیس جمهور: وظیفه دولت تدبیر و امید ثروتمند کردن جامعه است
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور رئیس جمهور وظیفه دولت تدبیر و امید ثروتمند کردن جامعه استمعاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور رئیس جمهور گفت وظیفه دولت تدبیر و امید افزایش ثروت و رفاه حال جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد دکتر سیدابوالفضل رضوی در همایش بررسی رامیرکریمی: «امروز» خلوت است با ریتمی کُند/ راستین: پرستویی میتواند ۱۷ مدل «نه» بگوید
میرکریمی امروز خلوت است با ریتمی کُند راستین پرستویی میتواند ۱۷ مدل نه بگوید فرهنگ > سینما - تسنیم نوشت فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی روز گذشته ۱۵ مردادماه از سوی کانون فیلم نیاوران در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برای علاقهمندان اکیاتسنیوک و مرکل درباره موضوع امنیت انرژی گفتوگو کردند
یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۳ نخستوزیر اوکراین و صدراعظم آلمان در کییف با یکدیگر دیدار و درباره امنیت انرژی در اوکراین گفتوگو کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس آرنسی یاتسنیوک نخستوزیر اوکراین با اشاره به تصمیم اخیر پارلمان در اعطابیانی در گفت وگو با فارس: نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر علوم به وظیفه خود عمل کردند
بیانی در گفت وگو با فارس نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر علوم به وظیفه خود عمل کردنددبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم در یک فضای آرام و بدون تنش جای تقدیر دارد گفت نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر علوم به وظیفه خود عمل کردند علی بیانی دبیر دفتر تحکمسلح کردن فلسطین برای دفاع مقابل صهیونیست ها وظیفه مسلمانان است
مسلح کردن فلسطین برای دفاع مقابل صهیونیست ها وظیفه مسلمانان است همدان - ایرنا - امام جمعه موقت همدان گفت مسلح کردن ملت مظلوم فلسطین برای توانایی دفاع در مقابل حملات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه تمام مسلمانان است به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید هاشم موسوی روز جمعه در خطبه های نمازکارکنان رسانه ملی خون خود را اهدا کردند
جهت همدردی با مردم مظلوم غزه کارکنان رسانه ملی خون خود را اهدا کردند کارکنان سازمان صدا و سیما در اقدامی نوع دوستانه و خیرخواهانه با حضور در ایستگاه اهدای خون شبکه رادیویی سلامت در جهت همدردی با مردم بی گناه غزه خون خود اهدا کردند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران بسازمان ملل خواستار مداخله نکردن نیروهای امنیتی عراق در سیاست شد
سازمان ملل خواستار مداخله نکردن نیروهای امنیتی عراق در سیاست شد تهران – ایرنا – نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق روز دوشنبه در پی مامور شدن حیدر العبادی به تشکیل دولت تازه این کشور به جای نوری المالکی از نیروهای امنیتی این کشور خواست از مداخله در امر انتقال سیاسی در عراق خودپوتین و السیسی تلفنی گفتگو کردند/ تاکید مصر و روسیه بر گسترش همکاریها
بین الملل آفریقا و خاورمیانه پوتین و السیسی تلفنی گفتگو کردند تاکید مصر و روسیه بر گسترش همکاریها یک روز پیش از دیدار رئیس جمهوری مصر با پوتین در مسکو دو طرف طی تماسی تلفنی از تمایل کشورهای خود برای گسترش روابط و همکاریهای دو جانبه خبر دادند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از را80 مصدوم ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند
80 مصدوم ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند یاسوج - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت 80 نفر به دلیل مصدومیت ناشی از حوادث کار در چهار ماه نخست سال جاری به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند کامروز امینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگنامه مهدي تاج به نظام وظيفه
نامه مهدي تاج به نظام وظيفه رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران در نامهاي به مسئولان نظام وظيفه خواهان تعيين تکليف بازيکنان سرباز شد مهدي تاج امروز با ارسال نامهاي به اداره نظام وظيفه خواهان تعيين تکليف آن دسته از بازيکناني شد که گفته ميشود کارت پايان خدمت يا معافيت آنها دچول جین: بازیکنانم تمام دستورات تاکتیکی را اجرا کردند
ورزشی فوتبال - فوتسال پس از صعود به دیدار فینال چول جین بازیکنانم تمام دستورات تاکتیکی را اجرا کردند همدان- خبرگزاری مهر سرمربی تیم فوتبال زیر 14 سال کرهشمالی اعلام کرد بازیکنانش در بازی کرهجنوبی تمام دستورات فنی و تاکتیکی را به خوبی در زمین پیاده کردند به گزارش خبرنگار متصویر: فرهاد مجیدی همچنان از اسپانیا عکس مخابره می کند
تصویر فرهاد مجیدی همچنان از اسپانیا عکس مخابره می کند تصویر زیر آخرین عکس مجیدی است که او را در کنار ساحل در بارسلونا نشان می دهد این روزها عکس های مختلفی از حضور فرهاد مجیدی در سواحل بارسلونا در صفحه شخصی وی منتشر می شود تصویر زیر آخرین عکس مجیدی است که او را در کنار ساحل نشاخبرنگاران پانا از باشگاه خبرنگاران جوان واحد خلیج فارس دیدن کردند
به مناسبت روزخبرنگار خبرنگاران پانا از باشگاه خبرنگاران جوان واحد خلیج فارس دیدن کردند خبرگزاری پانا جمعی از خبرنگاران فعال پانا به مناسبت روز خبرنگار ازباشگاه خبرنگاران جوان خلیج فارس دیدن کردند ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ مرداد ساعت 20 03 به گزارش خبرگزاری پانا روز خبرنگار فرصتی شد برایدر اجتماعی باشکوه طلاب و روحانیان اردبیل جنایات غزه را محکوم کردند
در اجتماعی باشکوهطلاب و روحانیان اردبیل جنایات غزه را محکوم کردندجمع کثیری از روحانیان و طلاب حوزه علمیه استان اردبیل با تجمع گسترده جنایات رژیم صهیونیستی را در غزه محکوم کردند به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در این تجمع که عصر امروز در محوطه حوزه علمیه اردبیل برگزار شد طلابخاموش کردن آتش با بنزین
خاموش کردن آتش با بنزین وبلاگ > تاجیک نصرت اله - شرایط کنونی در غزه حاصل پیوند یکجانبهگرایی سلطهگری امریکا و کاربرد مشت آهنین رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان برای از بین بردن مقاومت در برابر سلطهگری و اشغال و بهم زدن وضعیت سیاسی و جمعیتی منطقه است دو هفته از آغاز-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها