واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت وگو با فارس عنوان شد
محقق: دبیر جشنواره کودک باید دغدغه سینمای کودک باشد/ کاری کنیم تا کودکان فردای ما، بیهویت نشوند
فیلمساز برگزیده جشنواره کودک و نوجوان با اشاره به این که جشنواره فیلم کودک نیازمند ثبات مدیریتی است، گفت: دبیری که سینمای کودک برایش دغدغه باشد، قطعا میتواند برای این حوزه مثمرثمر باشد.
هادی محقق یکی از برگزیدگان ادوار جشنواره کودک و نوجوان، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس اظهار داشت: به عقیده من ثبات در مدیریت جشنواره کودک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دبیر به عنوان سیاستگذار میتوان خط مشی درستی برای جشنواره و در نهایت فیلمسازان در طول سالها برنامه ریزی کند و به اجرا درآورد. او ادامه داد: دبیر جشنواره کودک باید ذهنی نظاممند و دغدغهمند داشته باشد تا برای این گونه از سینما بتواند جریانسازی کند. دبیری که سینمای کودک برایش دغدغه باشد، قطعا میتواند برای این حوزه مثمرثمر باشد. کارگران فیلم تحسین شده «او خوب سنگ میزند» درباره تصمیم گیری در حوزه کودک گفت: باید حوزه کودک برای مدیران دغدغه باشد و سیاستگذاران با فیلمسازان این حوزه تعامل داشته باشند. جشنواره کودک نیز باید از حالت پیشین رفع تکلیف درآید و دغدغهها در آن پررنگ شود. برنده پروانه زرین دوره گذشته جشنواره فیلم کودک گفت: ذات سینما سرگرمی است و در حوزه کودک باید به گونهای سرگرمی طراحی شود که علاوه بر سرگرمی و تفریح آموزش هم به کودک داده شود . اگر کارتونهای دهه شصت مثل پسر شجاع، بل و سباستین، دختر در مزرعه، بچههای آلپ و... را نگاه کنیم، علاوه بر سرگرمی آموزههایی داشتند که در رفتارهای فردی و اجتماعی افراد تاثیر میگذاشت اما امروزه شرایط متفاوت است و اکثر کارتونها، کامپیوتری و رباتیک است و کمتر جنبه آموزشی در آن لحاظ شده است. وی ادامه داد: در حوزه کودک باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد که اصل سینما بر سرگرمی است اما باید نیازهای کودک را مورد توجه قرار داد و آموزههایی براساس نیازهای کودک ارایه شود و البته واضح است که باید آموزهها را غیرمستقیم به مخاطب کودک ارائه داد. او با اشاره به این که جهان امروز جهانی سیاستزده است و هر روز شاهد قتل و کشتار توسط گروههای مختلف هستیم، گفت: نباید از کودک غافل شد و تربیت روحی او را در دنیای امروز نادیده گرفت. به عقیده من در شرایط فعلی، بزرگسالان باید به این نکته توجه کنند تا کودکان فردای ما، بیهویت نشوند. وی درباره وظیفه سینمای کودک در پر کردن حفرههای موجود میان والدین و کودکان گفت: وظیفه سینما آگاه سازی است و بخشی از سینما باید آسیبها را به والدین نشان دهد و واقعیتها را پیش چشم آنها نمایان کند اما متاسفانه گاه ما نسبت به بازگو کردن معضلات، ترس داریم. به طور مثال سن اعتیاد در مدارس به مراتب پایین آمده است اما فیلمساز اجازه ندارد این معضل را به خانواده نشان دهد و این منطقی نیست. محقق به نقش صدا و سیما در آگاه سازی خانوادهها و آموزش کودکان اشاره کرد و گفت: نقش صدا و سیما بسیار مهم است. متاسفانه برخی از برنامهها تنها برای سرگرمی فراهم میشود و برخی از آنها هم تنها با پند و اندرز به صورت مستقیم همراه است . همین امر باعث شده است که کودکان امروز، شکننده بار بیایند و با واقعیتهای زندگی آشنا نشوند. او درباره سینمای کودک و رشد و شکوفایی دوباره آن گفت: به عقیده من باید به سمت سینمای انسانی که در دهه 60 شاهد آن بودیم، رجعت کنیم. سینمایی که بسیار هم آموزنده بود و خوش درخشید. فیلمهایی که در کنار سرگرمکننده بودن آموزههای مفیدی به کودکان و نوجوانان انتقال میدادند. انتهای پیام/
93/05/31 - 11:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]