واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
یک کارشناس سینمایی برای طرح «هنر و تجربه» پیشنهاد کرد که دولت با تسهیلات روشمند و شفاف بخش خصوصی را درگیر بکند. به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،این روزها طرح «هنر و تجربه» به آرامی راهش را آغاز کرده است، اعضای شورای سیاستگذاری آن معرفی شدند، نحوه حمایت از فیلمهای مستند نیز مشخص شده است و تاکنون بیش از 40 فیلم سینمایی آمادگی خود را برای اکران در این طرح اعلام کردهاند. سیدمحسن هاشمی درباره تجربیات و نظراتش درباره نحوه موفق شدن این طرح گفت:دولت به نوعی باید بخش خصوصی را درگیر کند، مثلا با دادن امتیاز و تسهیلاتی در برابر اختصاص سالن برای اکران فیلمهای این گروه و حمایت عمومی از پخشکنندگان در قبال معرفی و پخش این فیلمها امکان موفقیت طرح افزایش پیدا میکند. او درباره پیشبینیاش از اجرایی شدن طرح هنر و تجربه پس از سه بار شکست،تصریح کرد: در جریان بازطراحی گروه نمایش «هنر و تجربه» هستم،امیدواریم موفق شوند. بالاخره قلههای این حوزه جزو سیاستگذارانش هستند. هاشمی درباره موانع این طرح تصریح کرد: بنظرم مهمترین مانع خود دولت است که برگزار کننده و متصدی شده است.چون این طرح با یک دولت خوشفکر و خوش اجرا پا میگیرد و با دولت دیگری تعطیل یا مورد بیمهری و رکود قرار میگیرد. او ادامه داد: اگر جای مدیران دولتی سینما بودم سینماداران و پخشکنندگان را دعوت میکردم طرح هنر تجربه را ارایه میکردم و تضمینهای لازم را برای توسعه و مواجه نشدن با ممنوعیتهای سلایق مدیرانم را نیز میدادم. آنگاه به سالنهای سینمایی که در طول سال خودشان را وفق این اکران میکردند، تسهیلات و حمایتهای مالی روشنی را پرداخت میکردم. همچنین به نسبت فیلمها مبالغ حمایتی اطلاع رسانی و تبلیغی مورد نظرم را به پخش کنندگان متعارف انها تخصیص میدادم. اینگونه این نوع اکران و پخش در سینماها مسیر طبیعی خودش را طی میکرد و بعد از من هم ادامه مییافت. او در توضیح این موارد گفت: اگر بخواهم بیشتر توضیح دهم میتوانم چنین بگویم که برای موفقیت در این طرح میتوان به سه نکته اشاره کرد؛ داشتن یک شیوهنامه روشمند و شفاف از نوع حمایت از اطلاع رسانی و تبلیغاتٰ دوم شیوه روشمند و شفاف از سالنهای سینمایی که برای یکسال مبادرت به نمایش این اثار میکنند و سوم همین شورای سیاستگذاری فعلی برای تشخیص فیلمهای این گروه. مثلا اعلام شود هر سینمایی که یک سالن خود را به مدت یک سال با 4 سانس پی در پی به فیلمهای هنر و تجربه اختصاص دهد تا مجموعهای از حمایتهای روشن و مقبول را دریافت کند. هاشمی خاطرنشان کرد: درخصوص پخش هم میزان حمایتها معلوم و هر پخش کنندهای که این فیلمها را معرفی و عرضه کند با همان شاخصها مشمول دریافت تسهیلات میشود. حضور بخش خصوصی کمک میکند که آنان با توجه به دانستهها و تجربههای خود در اداره بازار بتوانند فعالیتهای بهتر و مستمر وی را در این زمینه داشته و گسترش دهند و این فیلمها به نحو ماندگار و بهتری سامان یابند. به این ترتیب حتی با تغییر مدیریت نیز این نوع اکران فیلمها ادامه پیدا خواهد کرد چرا که به فرد خاصی وابسته نیست و مسیر خودش را یافته است. او با اشاره به حضورش در فرانسه گفت:دو سینما را در پاریس می شناسم که فیلمهای هنر تجربه نمایش میدهند، یکی نزدیک دانشگاه سوربن با مدیریت همشهریم "محمد حقیقت" و دیگر در میدان پیگال. اولی دو سالن کوچک دارد و دومی سه سالن بزرگ و متوسط و کوچک. دومی با سه سالنش شش فیلم همزمان نمایش میدهد. ساعت شروعش هم 13 است. سالن بزرگتر همواره فیلم اول را در تمام سانسها دارد بجز یک سانس. سالنهای دوم و سوم این سینما هر سانس فیلمی از ان شش فیلم را نمایش میدهند، البته که برای ایجاد ذائقه زمان لازم است و باید مرارتهایش را هم تحمل کرد. بنظرم ظرف یک سال مخاطب ثابت و علاقمندش پیدا میشود. این کارشناس فرهنگی در پاسخ به اینکه فکر میکنید آیا میتوانیم از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم؟ پاسخ داد: هر کشوری صاحب سینما میشود، قطعا بخش هنر تجربه دارد چرا که هنر تجربه ابزار کشف عرصههای جدید و نوین بیانی در سینما است. نفس حمایت دولت هم بسیار بجا و خوب است اما اگر دولت نیتاش استمرار این ایده باشد باید به بخش خصوصی واگذار کند و حمایتهایش را شسته رفته برای هر فیلمی که این شرایط را دارد معلوم و پرداخت کند. مثلا شاید برخی سینماها تمایل داشته باشند بطور مستمر یکی از سالنهایشان را به نمایش این گروه فیلمها اختصاص دهند.این امر بسیار خوب است که خود سینمادارها راغب میشوند این فیلمها را روشمند در طول سال در یکی از سینماهاشان نمایش دهند. او در پاسخ به اینکه پیش از انقلاب نیز سینما "کاپری" هم چین جایگاهی را داشت ، آیا میتوان برای این دوران نیز چنین تجربهای را داشت؟ گفت: سینما «کاپری» این نقش را پیش از انقلاب داشت، البته در دوران ما سینما عصر جدید و بعدتر موزه هنرهای معاصر و موزه هنری امام علی (ع) این نقش را ایفا میکردند، اکنون نیز سینما تکهای متعددی جسته و گریخته این فعالیت را انجام میدهند، البته نه منسجم و حمایتی. هاشمی در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به اینکه به نظر شما نحوه همکاری با خانه سینما برای موفق شدن این طرح میتواند کمک کننده باشد، مطرح کرد:خانه سینما یک تشکل صنفی است که به دنبال توسعه کسب و کار و مراقبت از تهدیدهای شغلی اعضایش است، البته که مشاوره و حضور نمایندگان آن تشکل میتواند به هر تصمیم و اقدامی در عرصه سینما کمک کند. او درباره پیشنهادش برای جذب مخاطب،گفت: خوب است توجه کنیم که بیش از نیمی از مخاطبان این گروه هجده تا سی و پنج ساله هستند که به شبکههای اجتماعی مجازی بطور دائمی مرتبط هستند. ضمن تاکید بر تبلیغات و اطلاع رسانی با کف تبلیغات سنتی و معمول، حضور بهنگام و تازه به تازه در شبکههای اجتماعی مجازی را اکیدا توصیه میکنم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]