تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804011167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

3000 سند در «بهشت ماندنی است» بررسی شد/ اولین مستند درباره تخریب بقیع


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > سینمای ایران
3000 سند در «بهشت ماندنی است» بررسی شد/ اولین مستند درباره تخریب بقیع
کارگردان مستند «بهشت ماندنی است» از موضوع اثر خود که اولین مستند در جمهوری اسلامی در مورد موضوع تخریب قبور ائمه در بقیع است و اینکه برای بدست آوردن سندهای پژوهشی حتی سایت‌های وهابی هم هک شده‌اند سخن گفت.



به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب کاشان به بهانه اکران و بررسی مستند «بهشت ماندنی است» در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کاشان برگزار شد. این فیلم مستند با روایتی پژوهشی و تاریخی، فاجعه تخریب قبرستان بقیع توسط وهابیون را روایت می کند و در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار موفق به دریافت لوح افتخار شد. در این نشست که با حضور احمد ابراهیمی و مهرداد طاهری، کارگردان ها و میثم آقابیگی، گوینده متن این مستند برگزار شد، تعدادی از کارگردان ها و اکران کنندگان فعال شهر کاشان نیز حضور داشتند. تیزبینی علمای شیعه و مدیریت فتنه وهابیت پس از پخش این مستند 30 دقیقه ای، حجت الاسلام مهدی بصیرتی کارشناس مسائل تاریخ اسلام از کار پژوهشی که در این مستند انجام شده بود تقدیر کرد و گفت: خود علمای اهل تسنن اعتقاد دارند هیچ لزومی ندارد که در زمینه های اختلافی به وهابیت پاسخی داده شود چون بطلان عقاید آنها اظهر من الشمس است. وی افزود: دست پنهان یهود به مانند انحرافی که در صدر اسلام در ماجرای غصب خلافت رقم زدند با ایجاد وهابیت به خیال خودشان به یک معامله دو سر برد دست زدند. اگر وهابیت سیطره پیدا کند که انحراف بزرگ در اسلام بوجود آمده اگر هم مسلمانان به مقابله با آن برخیزند و دست به سلاح ببرند اختلاف بزرگ رخ داده است. باید توجه داشت اینکه فتنه وهابیت تا امروز به درگیری داخلی در جهان اسلام بین شیعه و سنی بدل نشده است به علت تیزبینی علمای شیعه بوده است. وهابیت ما را از دشمن اصلی غافل نکند! حجت الاسلام بصیرتی اضافه کرد: در سیره امام خمینی و حضرت آقا هم که دقت می کنیم می بینیم چندان به صورت علنی به وهابیت نمی پردازند. انگار اصلا اهمیتی برای وهابیت قائل نیستند. انحرافات را ذکر می کنند؛ دشمنی آنها را بیان می کنند اما مدام مردم را توجه می دهند به اینکه دست های پنهان دشمن اصلی را ببینید. دشمنی که وهابیت را بوجود آورده و هدایت می کند.

این کارشناس با بیان اینکه وهابیت هیچ موجودیتی از خودش ندارد، گفت: اگر حمایت غرب از وهابیت برداشته شود آنها یک ماه هم دوام نمی آورند. در روایات خود اهل سنت وهابیت را بعنوان شاخ شیطان معرفی می کنند. به این معنا که مغز و مرکز تصمیم گیری جای دیگری است و وهابیت تنها ابزاری برای اختلاف افکنی بین مسلمانان است. وی ادامه داد: متاسفانه در بین برخی از شیعیان هم اعتقاداتی وجود دارد که تقویت کننده موضع وهابیت است. جالب این است که علی رغم مخالفت ظاهری این گروه از شیعیان نقاط اشتراک زیادی با وهابیت دارند. هر دو با جمهوری اسلامی ضدیت دارند. هر دو گروه با حزب الله ضدیت دارند. هر دو گروه با مفهوم مقاومت اسلامی مخالفند. هر دو گروه به اختلاف بین شیعه و سنی دامن می زنند. اولین فیلم با موضوع تخریب بقیع در ادامه احمد ابراهیمی پژوهشگر و کارگردان مستند «بهشت ماندنی است» در مورد ایده ساخت آن گفت: ایده ساخت این مستند 6 سال پیش وقتی برای اولین بار به سفر حج مشرف شدم در ذهنم به وجود آمد. در سفر حج با دیدن شرایط قبرستان بقیع به غیرت شیعه بودنم برخورد و خواستم در اندازه وسعم برای رفع غربت بقیع کاری کنم. وقتی از سفر برگشتم شاید بتوان گفت که روزی نبود که در مورد بقیع کار نکنم. کارگردان مستند «بهشت ماندنی است» اضافه کرد: این مستند اولین فیلمی بود که در جمهوری اسلامی در مورد موضوع تخریب قبور ائمه بقیع ساخته شد. ما وقتی درگیر موضوع شدیم برایمان جای تعجب داشت که در مورد موضوعی با این اهمیت به جز کلیپ‌های چند دقیقه‌ای و گزارش‌های مختصر خبری هیچ فیلمی ساخته نشده بود. وی در ادامه در مورد مراحل ساخت این مستند گفت: مستند «بهشت ماندنی است» شاید از نظر تکنیکی و فنی قابل نقد باشد اما نقطه قوت آن کار پژوهشی و علمی گسترده و چندساله ای است که پشتوانه محتوایی آن بود. ده‌ها کتاب و پایان نامه‌های دانشجویی رامطالعه کردیم. با مراجعه به مرکز اسناد کتابخانه وزارت خارجه و کتابخانه ملی سعی کردیم تمام اسناد و مدارک مربوط به بقیع را جمع آوری کنیم. این مستند در ماه مبارک رمضان ساخته شد و همه عوامل و حتی مصاحبه شونده ها با زبان روزه مشغول ضبط و تهیه این مستند بودند. جمع آوری 3000 سند با موضوع بقیع ابراهیمی در مورد حاصل پژوهش‌های چندساله خود بیان کرد: شاید باورنکردنی باشد؛ ما تاکنون موفق به جمع آوری حدود 3000 سند در مورد بقیع شده ایم که برخی از اسناد واقعا فوق العاده است و تاکنون نه در کتابی به چاپ رسیده و نه دیده شده است. البته در این فیلم ما تنها 5 سند را رونمایی کرده ایم.

کارگردان مستند «بهشت ماندنی است» عنوان کرد: برخی از این مستندات تعدادی از کتاب ها و مطالب رایج امروز را رد می کند. ما در تحقیقاتمان فصلی را به عنوان جعلیات صورت گرفته در مورد موضوعات مرتبط با بقیع باز کردیم. بعنوان مثال در بررسی‌های ما مشخص شد این عکسی که امروز در اینترنت و کتاب‌ها بعنوان ضریح ائمه بقیع منتشر می‌شود عکسی جعلی است. حتی ما در پژوهشمان به این نتیجه رسیدیم کتاب خاطرات مستر همفر نیز به احتمال زیاد ساخته و پرداخته خود انگلیسی هاست و سندیت علمی ندارد و شخصی به نام مستر همفر وجود خارجی ندارد. برای جمع آوری اسناد سایت های وهابی را هک می کردیم وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما برای ساخت این مستندات تهیه فیلم و عکس های مربوط به مکان ها و افراد مرتبط با تخریب قبور ائمه در بقیع بود. فیلم هایی که با مشکلات فراوان ما از عبدالعزیز سعودی بدست آوردیم را شاید خود سعودی ها در اختیار نداشته باشند. یا آرشیو نشریه ام القری که متن فتوای تخریب بقیع در آن چاپ شده بود را با هک سایت های دولتی وهابیون توانستیم بدست بیاوریم. کارگردان مستند «بهشت ماندنی است» اظهار کرد: موضوع تخریب بقیع موضوعی است که دارد از بین می رود. اگر در مورد آن کار نکنیم نسل بعدی ما هیچ چیز در مورد آن نخواهد دانست. ما قصد داشتیم برای تهیه این مستند سراغ شیعیان مدینه برویم که متاسفانه تمام آنهایی که در زمان تخریب زنده بودند از دنیا رفته بودند. ابراهیم در پایان گفت: این فیلم از نظر مادی برای ما هیچ منفعتی نداشته اما از نظر معنوی من زندگی ام را مدیون این فیلم هستم. این فیلم برای ما عزت آورد. احمد ابراهیمی در پاسخ به سئوال یکی از فیلمسازان جوان که نظر او را در مورد جشنواره عمار جویا شد گفت: گستره اکران های مردمی عمار برای من باورنکردنی بود. در بهترین حالت هم فکر نمی کردم این فیلم را این تعداد از مردم ببینند. این فیلم به برکت جشنواره عمار به تمام استان های ایران رسید و دیده شد. بعد از آن هم به صداوسیما راه پیدا کرد و اکثر شبکه ها در این دو سال آن را پخش کرده اند و در فضای اینترنت هم به طور گسترده توزیع شد.

بیگانگی برنامه ریزان صداوسیما با این دغدغه ها! در پایان این نشست مهرداد طاهری دیگر کارگردان و تهیه کننده فیلم در سخنان خود گلایه ها و نقدهایی نسبت سیاست ها و ساختار رسانه ملی مطرح کرد و این سئوال را مطرح کرد که چرا برنامه ریزان صداوسیما با این جنس دغدغه ها بیگانه اند؟ وی هم چنین از مشکلات و دردسرهایی که برای رساندن فیلم «بهشت ماندنی است» به آنتن سیما برای گروه سازنده پیش آمده بود هم گفت. بعد از اتمام جلسه، همزمان با نماز مغرب و عشاء سازندگان فیلم «بهشت ماندنی است»  به همراه سایر مهمانان نشست به مسجدالزهراء کاشان رفتند تا در یکی دیگر از اکران های مردمی جشنواراه عمار که به همت پایگاه بسیج مسجد برگزار شده بود؛ شرکت کنند. در حالی که اکران های دیگر نیز در موسسه فرهنگی قرآنی امیرالمومنین، جلسه فرهنگی مهتدون و گردهمایی بسیجیان در روستای نشلج کاشان نیز شروع شده بود.

 


۱۳۹۳/۵/۲۸ - ۱۶:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن