تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834760430
سیاه نمایی انقلاب و تقلید بیمارگونه از غرب در صحنه نمایش +تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سیاه نمایی انقلاب و تقلید بیمارگونه از غرب در صحنه نمایش +تصاویر
آنچه در صحنه تئاتر و نمایش کشور می گذرد نه تنها نسبتی با ترویج آرمان های دینی و انقلابی ندارد، بلکه به روشنی گویای همراهی و همسویی جهت عمومی تئاتر کشور با سخیف ترین صور لیبرال – روشنفکری و ابتذالِ تلخ و تقلید بیمارگونه از آبسوردیسم ورشکسته است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، تئاتر و اجرای نمایش در هیأت کلاسیک آن (یعنی تراژدی و کمدی) که نوعاً فاقد توجهات مذهبی و معنوی بوده و معطوف به سرنوشت ها و سِرِشت های بشری است (هرچند در آن به حضور خدایان اشاره می شود، اما ظهور و معنای خدایان در این نمایش ها وجه دینی و الهی ندارد) ریشه در یونان باستان دارد و به نحوی با تلقی یونانی از «حقیقت» در ارتباط است. یونانیانِ کلاسیک، حقیقت را در هیأت حصولی می فهمیدند و آن را ظهور سخن «کاسموس» (کیهان، دنیا) از طریق «لوگوس» در صورتی حصولی و مفهومی می دانستند. یونانیان گمان می کردند که دیالوگ اهالی مدینه در چارچوب ساختارهای مفهومی، روشنگر حقیقت است، و تئاتر به دلیل تکیه و تأکیدی که بر دیالوگ داشت برای آنها چونان دریچه ای به روی حقیقت مدنظر بود. یونانیان باستان که اسیر حجاب نیستند انگاری غرب دنیا مدار (کاسموسانتریک) بودند، از نسبت قُرب با حق و حقیقت محروم بوده و آنچه به نام حقیقت و طریق دستیابی به آن در نظر داشتند، وهمی طاغوت انگارانه بود که در همه وجوه حیات شان (ازجمله در تراژدی ها و کمدی ها و نوعاً تئاتر و ادبیات نمایشی شان) ظهور و فعلیت می یافت.
اگرچه تئاتر و نمایش (در هیئت کلاسیک آن) در یونانِ گرفتار در طاغوت مداریِ غرب باستان پدیدار گردید و نیز اگرچه امروزه در غرب مدرنِ بحران زده ی نیست انگارِ ابسوردیست، تئاتر به تجسم قشری انگاری بریده از معنا و آرمان و مجموعه ای از فُرم های اسیرِ محال انگاری بدل گردیده است؛ اما اینها دلیل نمی شود که در ام القرای انقلاب اسلامی به قابلیت ها و ظرفیت هایی که هنر نمایش می تواند برای عیان کردن هویت انقلاب اسلامی و آرمان های دینی داشته باشد بی اعتنایی و یا کم توجهی شود. هنر نمایش مثل سینما و رمان نویسی (البته با توجه به قابلیت ها و اقتضائات خاص برخاسته از ذاتیات هریک) این امکان را دارد که روایت گر آرمان های دینی و انقلابی باشد و در گذار تاریخی ای که ریشه در احیاء عهد دینی دارد می تواند موثر باشد. تئاتر و سینما و رمان نویسی می توانند در حد و اندازه های برآمده از قابلیت های وجودی شان به مقابله با تهاجم فرهنگی پردازند و در پروسه جنگ نرم حضور فعال سازنده انقلابی داشته باشند. انتظار معقول و طبیعی از وزارت ارشادِ نظام اسلامی این است که امور مربوط به هنر نمایش را در کشور به نحوی مدیریت و سازماندهی نماید که تئاتر و مجموعه هنرهای نمایشی سنگری در دفاع از آرمان ها و اهداف انقلاب و ترجمان ارزش ها و اصول اعتقادی و حدود شرعی و اخلاقی باشد. اما با کمال تأسف آنچه در صحنه تئاتر و نمایش کشور می گذرد نه تنها نسبتی با ترویج آرمان های دینی و انقلابی ندارد، بلکه به روشنی گویای همراهی و همسویی جهت عمومی تئاتر کشور با سخیف ترین صور لیبرال – روشنفکری و ابتذالِ تلخ و تقلید بیمارگونه از آبسوردیسم ورشکسته است. به عنوان یک نمونه بارز نگاه کنید به نمایشی به نام «ترانه محلی» که کارگردانی آن را روشنفکری بر عهده دارد که متن نمایشیِ هتاکانه اش نسبت به امام حسین(ع) موجب لغو پروانه ناشری گردید که متن آن نمایش را برای دریافت مجوز به ارشاد فرستاده بود. نمایش «ترانه های محلی» را «محمد رحمانیان» کارگردانی کرده است. موضوع این نمایش سفر یک جوان موسیقیدان ایرانیِ ساکن خارج از کشور است که از محل سکونت فعلی اش به ایران می آید و مرزهای کشور از شمال تا جنوب را می پیماید و در هر منطقه با نمونه ای از اجرای موسیقی آن منطقه آشنا می شود.
واقعیت این است که این نمایش هیچ سناریو و طرح داستانی روشنی ندارد. به نظر می رسد کارگردان به دنبال آن بوده است تا تحت عنوان «کنسرت – نمایش» چند خواننده زن و مرد را به صحنه بیاورد تا آوازهای کردی و گیلکی و جنوبی بخوانند و در فواصل این آوازخوانی ها، به سیاه نمایی علیه ایران پس از انقلاب پرداخته شود. «ترانه های محلی» به لحاظ محتوا و سناریوی نمایش حقیقتاً بسیار ضعیف و به عبارتی اساساً فاقد پیرنگ و طرح و سناریو است. ترانه های محلی فاقد یک رشته اتصال یا بستر داستانیِ پایه ای است که بتواند حوادث و شخصیت ها را به هم بپیوندد. شخصیت پردازیِ نمایشی نیز نزدیک به صفر است. تنها حادثه نمایش نیز حرکتِ راوی (جوان موسیقیدان) از شمالِ نقشه جغرافیایی ایران به جنوب آن است. به چند و چونِ این سفر و زندگی مردمان و مسائل دیگر مرتبط با سفر و یا وجوه شخصیتی آدم هایی که راوی با آنها روبرو می شود، و یا آنچه تجربه می کند هیچ اشاره نمی شود. به نظر می رسد کارگردان به دنبال اجرای کنسرتی از ترانه های محلی (با تک خوانی آواز زنان و مردان به صورت جداگانه) بوده است و این که قبل از اجرای هر تک خوانی، به بهانه ارائه توضیحی درباره موسیقی آن منطقه، به نوعی در خصوص ایرانِ پس از انقلاب سیاه نمایی شود. و شرایط عمومی کشور تلخ و سیاه و مرگ زده نشان داده شود. در این نمایش حتی مرگِ هنرمندان پیر (بر اثر کهولت و گذر عمر) نیز به عنوان بخشی از کیفرخواست علیه ایران پس از انقلاب و در زمره یکی از مصادیق تلخی و سیاهی ها این سال ها ارائه می گردد. گویی که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مسئول فرارسیدن اجل فلان نوازنده نِی یا دوتار نواز و... است. راوی به گونه ای حرف می زند که جز سیاهی و تلخی چیزی وجود ندارد، در سفر از شمال به جنوب ایران، اوضاع اینگونه تصویر می شود که «هنرمندان اغلب مرده اند و زنان، خودسوزی می کنند و مردان، جاهل و خشن و متعصب اند و زنانِ خود را به باد کتک می گیرند، اندک بازیگر و خواننده و نوازنده ای که زنده اند اسیر فقر و گرسنگی اند و خلاصه سیاهی و تلخی همه جا و همه چیز را در بر گرفته است.»
راوی در جایی از نمایش از «سردار اسعد بختیاری» (یکی از کارگزاران استعمار انگلستان و یکی از خوانین ظالم زمان مشروطه) ستایش می کند و صدا و سیما را به باد حمله می گیرد که چرا از سردار اسعد بختیاری تمجید نکرده است. از نکات عجیب این نمایش این است که بر خلاف احکام فقهی، در «ترانه های محلی»، چند زن به تک خوانی می پردازند و آوازهای کُردی و مشهدی و شمالی می خوانند. در «ترانه های محلی» پشتِ انبوهی هیاهو و شعار و سر و صدا و خودنمایی و خودستایی و مظلوم نمایی روشنفکری، این حقیقت آشکار می شود که روشنفکری ایران بیش از پیش اسیر بی مایگی و فقر فکری و عجز از اندیشیدن است. روشنفکران، شعارِ تحمل مخالف و مدارا می دهند و در همان حال با مستبدانه ترین رفتار با غیر روشنفکران روبرو می شوند، به نام هنر و تئاتر، فحاشی می کنند و دروغ می گویند، و در حالی که از امکانات دولتی برخوردارند ناجوانمردانه دست به مظلوم نمایی می زنند. در «ترانه های محلی» نیز بی مایگی و تهی دستی روشنفکری ایران در آفرینش هنری به روشنی عیان گردید و در عین حال مشخص شد که علیرغم سر دادن شعار درباره هنر و کار هنری، به دنبال آن هستند که با سوار شدن بر امواج مرعوبیتِ بخشی از مدیریت فرهنگی کشور و نیز استفاده از حمایت های لایه های نفوذی بستر ساز تهاجم فرهنگی در بدنه اجرایی وزارتخانه مربوطه، امکانات نظام اسلامی را در اختیار گرفته و به سیاه نمایی علیه نظام و انقلاب بپردازند و به نام هنر، به کارگزاری برای پیشبرد اغراض سیاسی دشمن در جنگ نرم اقدام کنند. روشنفکرانِ قشریِ واپس گرای اسیر توهمات نئولیبرالی در میان جنگ نرم علیه انقلاب، نقش و کارکردی جز آنچه گفتیم ندارند، مشکل اصلی مربوط به مدیران و مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد است که (به هر دلیل و انگیزه و با هر توجیهی) به قیمت محروم کردن بسیاری از نیروهای انقلابی و متدین برای این جماعت فرصت زایی می کنند و بستر فعالیت فراهم می آورند و از آنها حمایت می کنند. مشرق 130
۲۸/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
در نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی انجام میشود رونمایی از بازی رایانهای سهبعدی دفاع مقدس
در نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی انجام میشودرونمایی از بازی رایانهای سهبعدی دفاع مقدسبازی انیمیشن سه بعدی "دوران افتخار" با مضمون دفاع مقدس در دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی رونمایی میشود به گزارش خبرگزاری فارس محمد خراسانی زاده دبیر دومسه فیلم سینمایی پوانه نمایش گرفتند «شهرموشها» یک هفته قبل از اکران پروانه نمایش گرفت
سه فیلم سینمایی پوانه نمایش گرفتندشهرموشها یک هفته قبل از اکران پروانه نمایش گرفتشورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی برای 3 فیلم مجوز نمایش صادر کرد به گزارش خبرگزاری فارس در جلسه دوشنبه 13 مرداد93 که با حضور اکثریت اعضای شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی برگزار شد مجوز نمایوقتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نادیده گرفته میشوند هیچ نمایشی در تهران با این شیوه مجوز قانونی ندارد
وقتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نادیده گرفته میشوندهیچ نمایشی در تهران با این شیوه مجوز قانونی نداردهمچنان جای سوال است که چرا شورای مرکزی شورای نظارت تئاتر با رویکار آمدن حسین طاهری تشکیل نمیشود و نیز این که چرا اعضای جدید طبق آئین نامه از طرف مدیرکل هنرهای نمایشی به معااخبار کوتاه جشنواره امام رضا(ع) افتتاح جشنواره با حضور مراجع تقلید/ تمدید مهلت کنگره بیبی حکیمه(س)/ استقبال ا
اخبار کوتاه جشنواره امام رضا ع افتتاح جشنواره با حضور مراجع تقلید تمدید مهلت کنگره بیبی حکیمه س استقبال از پویانمایی و مستند رضویافتتاحیه دوازدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع با سخنرانی یکی از مرجع عظام تقلید در جوار بارگاه کریمه اهل بیت ع در قم برگزار میشودنقش مقام معظم رهبری در 30 ماه اول انقلاب مستند شد/ جهانگردی در رادیو نمایش
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون چند خبر از رادیو و تلویزیون نقش مقام معظم رهبری در 30 ماه اول انقلاب مستند شد جهانگردی در رادیو نمایش از نیمه گذشتن متن سیگنال موجود است حضور مرکز صبا در جشنواره فیلم یاس کلید خوردن تله فیلم فرید بهاری و مستند شدن نقش مقام معظم رهبری در 30 ماتقریظ رهبر انقلاب بر کتب دفاع مقدس به نمایش گذاشته می شود
تقریظ رهبر انقلاب بر کتب دفاع مقدس به نمایش گذاشته می شود نمایشگاه تقریظهای رهبر معظم انقلاب بر کتابهای دفاع مقدس برای نخستینبار همزمان با برپایی پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برگزار میشود در این نمایشگاه تعداد ۴۰ تقریظ معظمله بر آثار منتشر شده در سالهای مختلف عرضه منمایش مستند «نینجای ایرانی» در مهمترین دانشگاه سینمایی و انجمن فیلمسازان زن مکزیک
نمایش مستند نینجای ایرانی در مهمترین دانشگاه سینمایی و انجمن فیلمسازان زن مکزیکانجمن زنان فیلمساز مکزیک MUJERES و Cinematagrafica A C یکی از مهمترین دانشگاههای سینمایی مکزیک در برنامهای ویژه نینجای ایرانی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مرجان ریاحی رابداهه گویی بهاره رهنما در صحنه تئاتر: خانمهای زیبا، روسری تان را درست کنید که نمایش بهم نخورد
بداهه گویی بهاره رهنما در صحنه تئاتر خانمهای زیبا روسری تان را درست کنید که نمایش بهم نخورد بهاره رهنما در حاشیه اجرای دیشب نمایش دورهمی زنان شکسپیر مجبور شد برای اینکه حاشیهای برای اجرای نمایشش پیش نیاید یک بداههگویی انجام بدهد به گزارش نامه نیوز نویسنده و کارگردان نمایشدیدار عوامل فیلم ایرانی-فرانسوی با رئیس سازمان سینمایی/ 2 فیلم پروانه نمایش گرفت
فرهنگ و هنر سینمای ایران چند خبر از سینما دیدار عوامل فیلم ایرانی-فرانسوی با رئیس سازمان سینمایی 2 فیلم پروانه نمایش گرفت دیدار عوامل فیلم سینمایی جنجال عروسی با رئیس سازمان سینمایی آغاز ساخت مستند این قنات سالهاست که در کماست نمایش 2 مستند ایرانی در یک دانشگاه مکزیکی وتحلیل کلیدواژههای رهبر انقلاب/۹ شاخصههای مردمسالاری دینی در ایران/ غرب به دنبال سکولار دموکراسی در جهان اسل
تحلیل کلیدواژههای رهبر انقلاب ۹شاخصههای مردمسالاری دینی در ایران غرب به دنبال سکولار دموکراسی در جهان اسلام استعضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت مردمسالاری دینی در ایران دارای مؤلفههایی همچون وحدت و همدلی قدرت اجتماعی و مشارکت سیاسی است همینها نشان میدهد با وجود هرونمایی از «رباعیهای خیام» به زبان روسی در نمایشگاه کتاب مسکو
رونمایی از رباعیهای خیام به زبان روسی در نمایشگاه کتاب مسکوکتاب رباعیهای خیام به زبان روسی محصول انتشارات سخن با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمع شاهنامه پژوهان روسی رونمایی میشود به گزارش خبرگزاری فارس این اثر به اهتمام و ترجمه پروفسور حسین صادقی به زبانهای فارزندگی شاه خوشگذران روی صحنه نمایش!
زندگی شاه خوشگذران روی صحنه نمایش راساس یکی از مطالب این مجله قدمت تئاتر ایرانی به قرن شانزدهم میرسد و قدیمیتر از تئاترهای ترکی و عربی است که اولی در قرن هجدهم آغاز شد و دومی در زمان قاجارها در آغاز راه خود بود نسخهای از یک مجله تخصصی تئاتر مربوط به ژانویه 1905 میلادینمایش تمنا به صحنه رفت
نمایش تمنا به صحنه رفت نمایش تمنا به کارگردانی علی یداللهی در خانه نمایش به صحنه رفت به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی گروه نمایش تمنا به کارگردانی علی یداللهی در خانه نمایش به صحنه رفت نمایش تمنا با بهرهگیری از تکنیک های نمایش ایرانی روانمایشگاه عکس «روایت انتظار» در ایستگاه مترو انقلاب برپا شد
نمایشگاه عکس روایت انتظار در ایستگاه مترو انقلاب برپا شدنمایشگاه عکس با عنوان روایت انتظار با مضمونی مذهبی در رابطه با امام زمان عج در ایستگاه مترو انقلاب به مدت یک هفته آغاز به کار کرد به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه عکس با عنوان روایت انتظار با مضمونی مذهبی در رابطه با امراهیابی 21 گروه به بخش صحنهای جشنواره نمایش عروسکی
راهیابی 21 گروه به بخش صحنهای جشنواره نمایش عروسکیبا پایان بازبینی گروههای نمایشی اسامی 21 گروه راه یافته به بخش صحنهای پانزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی اعلام شد به گزارش خبرگزاری فارس در این دوره از جشنواره مریم سعادت آرش دادگر شهرام کرمی روشنک روشن و زهرا صبربازدید معاون نظارت و ارزشیابی سینمایی از پشت صحنه یک فیلم اولی
بازدید معاون نظارت و ارزشیابی سینمایی از پشت صحنه یک فیلم اولیمعاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی عصر روز یکشنبه12 مرداد از پشت صحنه فیلم موقت به عنوان نخستین تجربه سینمایی امیر عزیزی بازدید کرد به گزارش خبرگزاری فارس محمد احسانی ضمن حضور در پشت صحنه فیلم سینمایی موقت به کاهویت جریانی شعر انقلاب هنوز پا برجاست/ مودب در بسیاری از صحنهها علمداری کرده است
فرهنگ و ادب ادیبات ایران پاسداشت علیمحمد مودب-1 هویت جریانی شعر انقلاب هنوز پا برجاست مودب در بسیاری از صحنهها علمداری کرده است وحید جلیلی در مراسم نکوداشت علیمحمد مودب گفت رویشهای جدید در هنر انقلاب اسلامی در اوایل دهه هشتاد نشان داده است که هویت جریانی شعر انقلاب کماکان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها